Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 października 2013, 12:00

autor: Damian Pawlikowski

10. W negatywnym świetle. Cenzura w branży - za co banuje się gry

Spis treści

10. W negatywnym świetle

Nic dziwnego, że rekordowy pod względem popularności shooter Call of Duty: Black Ops II nie zaskarbił sobie sympatii władz Pakistanu, którym nie odpowiadał wizerunek kraju przedstawionego w grze jako wylęgarnia terroryzmu. EA Games nie miało więcej szczęścia, gdyż w tym samym czasie Medal of Honor: Warfighter zostało tam ściągnięte ze sklepowych półek z identycznych powodów, a sprzedaż obu gier grozi pracami społecznymi albo nawet więzieniem. Tymczasem w Indonezji zbojkotowano premierę trzeciej odsłony Far Cry, mającej rzekomo robić za antyreklamę archipelagu i ostrzeżenie dla osób, które planują tam dłuższy pobyt. Vaas co prawda nie wyglądał równie atrakcyjnie jak tancerka w kokosowym staniku na broszurkach biura podróży, ale żeby zaraz wyciągać tak pochopne wnioski? Poza tym istniejąca faktycznie wyspa Rook Island jest położona dużo bliżej Papui Nowej Gwinei, toteż pretensje indonezyjskich cenzorów ciężko uznać za w pełni uzasadnione.

Kto się boi swastyki? Nazistowskie symbole w grach wideo
Kto się boi swastyki? Nazistowskie symbole w grach wideo

Hitlerowcy w grach pojawiają się już od lat 80. ubiegłego wieku, ale co ciekawe – nie zawsze towarzyszy im odpowiednia dla okresu symbolika. Postanowiliśmy się przyjrzeć zapisom prawnym, które zdołały napsuć deweloperom sporo krwi.