Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 26 marca 2017, 11:40

Rok 2014 – wielkie dodatki i małe początki ósmej generacji. To był bombowy kwartał – najlepszy od lat

Spis treści

Rok 2014 – wielkie dodatki i małe początki ósmej generacji

Na początku 2014 roku też wyszło nowe Assassin’s Creed, noszące podtytuł Liberation HD... i też niekoniecznie zaliczające się do wiekopomnych odsłon tej serii. - 2017-03-26
Na początku 2014 roku też wyszło nowe Assassin’s Creed, noszące podtytuł Liberation HD... i też niekoniecznie zaliczające się do wiekopomnych odsłon tej serii.

Jeśli spojrzeć na średnią ocen najgłośniejszych gier wydanych w tym okresie, początek 2014 roku wypada prawie tak dobrze jak bieżący kwartał. Ale – jak wiecie – „prawie” robi różnicę, a poza tym diabeł tkwi w szczegółach. Pomijając dorobek studia From Software, które jak zwykle zmiotło konkurencję (w tym przypadku za sprawą Dark Souls II), trzy lata temu to nie multiplatformowe gry AAA generowały wrażenie, że w branży dobrze się dzieje i jest w co grać. No, może jeszcze Titanfall się wybił, skupiając wokół siebie nadspodziewanie liczne grono wielbicieli (które jednak w kolejnych miesiącach dość szybko się przerzedziło).

Najwyższe noty zgarniały na ogół albo relatywnie nieduże produkcje, albo dodatki do uznanych, ale starszych pozycji. Pierwszą grupę reprezentuje chociażby South Park: Kijek prawdy, który wprawdzie został ozdobiony logiem Ubisoftu, ale skalą nie umywał się do największych projektów w portfolio Francuzów (inna sprawa, że w tamtych czasach owa firma raczej jeszcze nie wystawiała większych tytułów do walki o portfele graczy między styczniem a marcem). Do tytanów nie zaliczał się wtedy również Hearthstone (teraz to co innego), który wyszedł w tamtym czasie z otwartej bety, przypuszczając w imieniu Blizzarda skuteczny szturm na rynek free-to-play.

A co się tyczy dodatków – mniej więcej w tym samym okresie „Zamieć” uszczęśliwiła też fanów sieczenia i rąbania, wydając rozszerzenie Reaper of Souls do Diablo III. Szkoda, że od tamtego czasu najsłynniejszy hack’n’slash na rynku już ani razu nie doczekał się równie okazałej porcji nowej zawartości... Z kolei Sony podarowało posiadaczom odchodzącej powolutku do lamusa konsoli PlayStation 3 jeszcze jeden prezent, wzbogacając jedną z najdoskonalszych gier siódmej generacji – The Last of Us – o równie doskonały dodatek Left Behind.

A konkurencję zmiotło jak zwykle From Software – w pierwszym kwartale 2014 roku Dark Souls II właściwie nie miało rywali dorównujących mu rangą i jakością. - 2017-03-26
A konkurencję zmiotło jak zwykle From Software – w pierwszym kwartale 2014 roku Dark Souls II właściwie nie miało rywali dorównujących mu rangą i jakością.

No właśnie, warto jeszcze zwrócić uwagę, że początek 2014 roku to również wiek niemowlęcy konsol ósmej generacji – Xboksa One i PlayStation 4 – które pojawiły się zaledwie ubiegłej jesieni. I nie było to zbyt szczęśliwe dzieciństwo. Żaden z listopadowych tytułów startowych nie okazał się „system sellerem” (a już na pewno żaden nie umywa się do ostatniej Zeldy), więc liczono, że w kolejnych miesiącach oferta szybko rozszerzy się o więcej godnych zainteresowania propozycji. Ale jeden inFamous: Second Son dla PS4 czy jeden Titanfall dla XOne (a także X360 i PC) wiosny nie czynił. Również rozczarowujący Thief oraz bardzo skromne i drogie (choć dobre) Metal Gear Solid V: Ground Zeroes nie skłaniały do natychmiastowego biegu po nową konsolę. Po co, skoro na starym sprzęcie można było cieszyć się takimi grami jak Dark Souls II czy South Park?

Niemniej w ogólnym rozrachunku początek 2014 roku był udanym okresem dla graczy. Na pewno jednak nie tak dobrym jak kwartał, który właśnie dobiega końca.

10 największych premier początku 2014 roku w liczbach:

  1. The Last of Us: Left Behind (PS3) – GOL 9,0 / Metacritic 88%;
  2. Castlevania: Lords of Shadow 2 – GOL 7,0 (PC) / Metacritic 63% (X360);
  3. Thief – GOL 6,5 (PC) / Metacritic 67% (PS4);
  4. South Park: Kijek prawdy (PC) – GOL 9,0 / Metacritic 85%;
  5. Dark Souls II – GOL 9,5 (X360) / Metacritic 91% (PS3);
  6. Hearthstone: Heroes of Warcraft (PC) – GOL 8,5 / Metacritic 88%;
  7. Titanfall – GOL 8,5 (PC) / Metacritic 86% (XOne);
  8. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes (PS4) – GOL 8,0 / Metacritic 75%;
  9. inFamous: Second Son (PS4) – GOL 7,0 / Metacritic 80%;
  10. Diablo III: Reaper of Souls (PC) – GOL 9,0 / Metacritic 87%.

Średnia ocen: GOL 8,2 / Metacritic 81%

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Najlepsza gra tego kwartału to:

Resident Evil VII: Biohazard
7,3%
NiOh
1,4%
For Honor
2%
Halo Wars 2
0,5%
Torment: Tides of Numenera
4,9%
Horizon Zero Dawn
34,2%
Ghost Recon: Wildlands
3,4%
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
21,8%
NieR: Automata
11,2%
Mass Effect: Andromeda
13,4%
Zobacz inne ankiety
15 najlepszych gier, które przegapiliście w pierwszej połowie roku
15 najlepszych gier, które przegapiliście w pierwszej połowie roku

Za nami udane pół roku, obfitujące w liczne hity. Na tyle liczne, że łatwo było przegapić sporo naprawdę godnych uwagi tytułów, którymi warto byłoby się zainteresować teraz, gdy rozpoczyna się sezon ogórkowy.

Wielki powrót Japonii – czy japońskie gry wytyczą kierunek rozwoju branży?
Wielki powrót Japonii – czy japońskie gry wytyczą kierunek rozwoju branży?

Już dawno nie mieliśmy takiej nawałnicy fantastycznych premier, wśród których byłoby tyle gier pochodzących z Japonii. To nie przypadek. Opowiadamy burzliwe dzieje Kraju Kwitnącej Wiśni i jego prób odnalezienia się we współczesnej branży gier wideo.

Najbardziej oczekiwane gry 2017 roku – wybór redakcji
Najbardziej oczekiwane gry 2017 roku – wybór redakcji

Rok 2016 właśnie dobiegł końca. Czas więc zastanowić się, w co zagramy w roku 2017. Oto redakcyjny przegląd 30 najbardziej oczekiwanych spośród nadchodzących gier.