Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 6 sierpnia 2021, 15:39

Fallout 1 – niedoszła ofiara Diablo. 7 wielkich hitów, których omal nie skasowano

Spis treści

Fallout 1 – niedoszła ofiara Diablo

  1. Data premiery: 30 września 1997
  2. Producent: Interplay Entertainment
  3. Gatunek: RPG z widokiem izometrycznym

„Wojna, wojna nigdy się nie zmienia” – mało brakowało, byśmy w ogóle nie znali jednego z najsłynniejszych cytatów w historii gier. Kultowe postapo powstawało bowiem długo i było na samym końcu listy priorytetów, a decydenci z Interplaya parokrotnie chcieli raz na zawsze oddelegować jego twórców do innych, „ważniejszych”, projektów.

Fallout, a raczej początkowo koncepcja tego typu gry, był wynikiem pracy jednego człowieka – Timothy’ego Caina z Interplaya (później Obsidian Entertainment). Dłubiąc po godzinach, Cain samodzielnie, bez żadnego wynagrodzenia, stworzył silnik gry i jej główne założenia, korzystając z popularnej wtedy mechaniki GURPS – wymyślonej przez Steve’a Jacksona i używanej w tradycyjnych sesjach RPG.

Dopiero po pół roku dobrał sobie scenarzystę i grafika, a w ciągu kolejnych trzech lat 30-osobowy zespół. Wszyscy pracowali głównie po godzinach, bo w ciągu dnia zajęci byli innymi produkcjami Interplaya. Już na samym początku szefowie studia ostrzegali Caina, że gra opowiadająca o postapokaliptycznych losach resztek ludzkości będzie zbyt ponura i dołująca, by ktoś chciał w nią grać. I autor rzeczywiście brał to poważnie pod uwagę. Na początku chciał wykorzystać swój silnik do stworzenia dzieła w tradycyjnym uniwersum fantasy, a potem rozważał pomysł bohatera podróżującego w czasie do ery dinozaurów i w kosmos, by uratować swoją „księżniczkę.

Zostało jeszcze 54% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą serię wolisz? Call of Duty czy Battlefield?

Battlefield
52,3%
Call of Duty
16,4%
Tak
31,3%
Zobacz inne ankiety
Wiedźmin, którego nie było. Graliśmy w skasowanego hack'n'slasha studia CD Projekt RED
Wiedźmin, którego nie było. Graliśmy w skasowanego hack'n'slasha studia CD Projekt RED

Taka okazja nie trafia się każdemu. Dzięki uprzejmości Sebastiana Zielińskiego było nam dane zagrać w demo Wiedźmina, które powstało w studiu CD Projekt RED prawie 15 lat temu... i nie ma nic wspólnego z RPG-iem z 2007 roku. Czy to też byłby hit?

Zaginione w akcji - gry, którym nie udało się ujrzeć światła dziennego
Zaginione w akcji - gry, którym nie udało się ujrzeć światła dziennego

Z okazji startu nowej generacji konsol spoglądamy na osiem lat poprzedniej w poszukiwaniu najbardziej obiecujących projektów, które zostały skasowane przez premierą.