Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 września 2021, 14:45

10 świetnych narratorów z kultowych gier

Najlepszy kawał można zepsuć, a najciekawszą historią wywołać drzemkę u słuchaczy. Chcąc uniknąć tego problemu, twórcy gier wideo zatrudniają pierwszej klasy aktorów, którzy później czarują nas swoimi głosami.

Spis treści

Opowiadać trzeba umieć. Nawet najlepsza historia może znudzić odbiorcę, jeśli sposób jej podania będzie mało atrakcyjny. Wiedzą o tym twórcy gier wideo, którzy oprócz przyjemnego gameplayu i miłej dla oka grafiki bardzo często serwują fanom wirtualnej rozrywki wciągającą fabułę. Przez tę ostatnią nierzadko prowadzi nas narrator. Czasami jest to po prostu głos zza kadru, którego właściciel nie ma żadnego związku z oglądanymi na ekranie wydarzeniami, a innym razem słyszymy postać występującą w danej produkcji. Przyjrzyjmy się kilku tego typu kreacjom.

Komu zawdzięczamy najlepsze growe narracje?

Jak powstała poniższa lista? Cóż, głównie w oparciu o gust i preferencje autora. Starałem się jednak zawrzeć w tekście przykłady z różnych typów gier: od slasherów przez RPG po strategie. Dobre opowieści nie mają bowiem ram gatunkowych, a za każdą z nich może stać osoba, która potrafi zaczarować głosem.

Hades

SIADAJ! Opowiem Ci historię…

  1. Co to: świetny „rogalik”, dla wielu gra roku 2020
  2. Rok wydania: 2020 (najpierw gra była dostępna w Early Accessie)
  3. Aktor odpowiadający za narrację: Logan Cunningham

Najnowszy „rogalik” Supergiant Games zdobył masę nagród i przez wielu uważany jest za najlepszą grę 2020 roku. Tytuł ten wyróżnia się – nie tylko na tle „indyków” – świetnym projektem i śliczną grafiką, a także wpadającą w ucho ścieżką dźwiękową oraz wciągającą, dopasowaną do stylu zabawy narracją. Duża w tym zasługa Logana Cunninghama, którego głosem przemawia zarówno narrator, jak i część postaci niezależnych (Hades, Achilles, Posejdon, Asterion i Charon).

Aktor bierze więc czynny udział w każdej próbie ukończenia gry – naprawdę trzeba się postarać, żeby go nie usłyszeć. Inna sprawa, że niekiedy można nie zdawać sobie sprawy, iż Cunningham... rozmawia z samym sobą. Wychwyciłem co prawda podobny głos u Hadesa i Posejdona, ale zbierałem się z podłogi, gdy po obejrzeniu napisów końcowych dotarło do mnie, że te wszystkie wymiany zdań pomiędzy bogiem podziemi i Achillesem, które podsłuchałem w „hubie” gry, były tak naprawdę przedstawieniem jednego aktora. W dodatku ten narrator – po prostu chapeau bas!

Nic dziwnego, że Logan Cunningham został nagrodzony statuetką BAFTA za najlepszą rolę drugoplanową. Miarą jego sukcesu niech będzie to, że pokonał między innymi Troya Bakera (podkładającego głos Joelowi w The Last of Us: Part II) czy Carlę Tassarę (Judy Alvarez z Cyberpunka 2077). Nie zdziwię się, jeśli wkrótce ten aktor zostanie zaangażowany do projektu AAA przez któreś duże studio. Mam tylko nadzieję, że nie przeszkodzi mu to wystąpić w kolejnej grze Supergiant Games (patrz: ramka).

ZERO PRZYPADKU

Sukces Hadesa przestaje dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę poprzednie dzieła jego twórców, takie jak Pyre, Transistor i przede wszystkim – Bastion. Ta ostatnia produkcja nie była może równie popularna i nagradzana jak ta czerpiąca z mitologii greckiej, ale będąc najwcześniejszą z wyżej wymienionych, już w 2011 roku pokazywała drzemiący w deweloperach potencjał. Wyróżniały ją gameplay, oprawa i – tak, zgadliście – narracja, za którą (tak jak we wszystkich grach Supergiant Games) odpowiadał Logan Cunningham.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jak dużą wagę przywiązujesz do głosów w grach?

Dużą - kiepski aktor może zepsuć, a dobry poprawić wrażenia z rozgrywki.
84,6%
Średnią, mają po prostu nie przeszkadzać.
12%
Małą, nawet kiepskie głosy mi nie przeszkadzają.
3,4%
Zobacz inne ankiety
8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne
8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Gry wideo zachwycają nas głównie fabułą, gameplayem i śliczną grafiką. Pierwsze dwa elementy nie zawsze idą ze sobą w parze, ale kiedy tak jest, to zwykle znak, że ich twórcy mieli w rękawie nie lada sztuczkę narracyjną.

12 niezłych gier, których fabuła to bełkot
12 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach
Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

W 2013 roku proste kwadraty budziły więcej emocji niż postać grana przez Ellen Page. Jak do tego doszło? To efekt burzliwego poszukiwania nowych form narracji w grach.