Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 września 2021, 14:45

Civilization VI. 10 najlepszych narratorów z gier

Spis treści

Civilization VI

  1. Co to: strategia 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja, eksterminacja)
  2. Rok wydania: 2016
  3. Aktor odpowiadający za narrację: Sean Bean / Przemysław Walich

Przejdźmy do czegoś mniej oczywistego, bo chyba mało kto spodziewa się interesującej narracji po strategii 4X. Szósta Cywilizacja takową jednak posiada. Wszystko za sprawą Seana Beana – aktora znanego z tego, że jego postacie często umierają (z obawy przed spoilerami jako przykład podam tylko Władcę Pierścieni). W trailerach najnowszej „Civki” jest dokładnie tak samo, ale później jego głos i tak towarzyszy nam w wyprawie przez wieki.

Z całym szacunkiem dla pana Przemysława Walicha, który wypowiada kwestie Seana Beana w polskiej wersji Cywilizacji – i wypada całkiem nieźle – oryginał jest po prostu lepszy. Cytaty towarzyszące odblokowywanym technologiom oraz ideom wypowiadane spokojnym, ciepłym głosem z delikatnym brytyjskim akcentem dodają kolejnym rozgrywkom trochę magii i nawet słuchając ich po raz dwudziesty trzeci, nie mam dość. Po polsku spełniają swoją rolę, ale za bardzo przypominają odczytywane komunikaty niż zyskiwane wraz z rozwojem cywilizacji mądrości.

Zostało jeszcze 45% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jak dużą wagę przywiązujesz do głosów w grach?

Dużą - kiepski aktor może zepsuć, a dobry poprawić wrażenia z rozgrywki.
84,6%
Średnią, mają po prostu nie przeszkadzać.
12%
Małą, nawet kiepskie głosy mi nie przeszkadzają.
3,4%
Zobacz inne ankiety
8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne
8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Gry wideo zachwycają nas głównie fabułą, gameplayem i śliczną grafiką. Pierwsze dwa elementy nie zawsze idą ze sobą w parze, ale kiedy tak jest, to zwykle znak, że ich twórcy mieli w rękawie nie lada sztuczkę narracyjną.

12 niezłych gier, których fabuła to bełkot
12 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach
Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

W 2013 roku proste kwadraty budziły więcej emocji niż postać grana przez Ellen Page. Jak do tego doszło? To efekt burzliwego poszukiwania nowych form narracji w grach.