Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 września 2021, 14:45

Fable. 10 najlepszych narratorów z gier

Spis treści

Fable

Czasem nie trzeba mówić wiele, by zapisać się w pamięci graczy.

  1. Co to: pierwsza (i najlepsza) odsłona serii świetnych gier RPG
  2. Rok wydania: 2001
  3. Aktor odpowiadający za narrację: Hugo Myatt

Prawdziwie wielcy bohaterowie pozwalają opowiadać historie o swoich wspaniałych czynach innym. Tak jest chociażby w przypadku gry Fable, której (w zasadzie) niemy protagonista pozwala mówić Mistrzowi Gildii (lub – jak kto woli – Weaverowi). Ten niepozorny staruszek z wąsem, przemawiający głosem Hugona Myatta, dał się poznać społeczności jako niezły narrator, ale przede wszystkim – autor zapadających w pamięć kwestii, które wspominane są nawet piętnaście lat po premierze gry.

„You’ve received a new quest card!”, „Your health is low. Do you have any potions? Or food?”, „Try to get your combat multiplier even higher!” – to jego przykładowe wypowiedzi, które doczekały się własnych, kilkusekundowych filmików na YouTubie, żeby fani mogli je łatwo znaleźć i odtworzyć. Co w nich takiego szczególnego? W sumie trudno powiedzieć – chyba po prostu były czytane w tak charakterystyczny sposób i padały na tyle często, że zostały zapamiętane. A że Fable to dla wielu osób gra dzieciństwa, sentyment się utrzymał.

Zostało jeszcze 41% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jak dużą wagę przywiązujesz do głosów w grach?

Dużą - kiepski aktor może zepsuć, a dobry poprawić wrażenia z rozgrywki.
84,6%
Średnią, mają po prostu nie przeszkadzać.
12%
Małą, nawet kiepskie głosy mi nie przeszkadzają.
3,4%
Zobacz inne ankiety
8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne
8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Gry wideo zachwycają nas głównie fabułą, gameplayem i śliczną grafiką. Pierwsze dwa elementy nie zawsze idą ze sobą w parze, ale kiedy tak jest, to zwykle znak, że ich twórcy mieli w rękawie nie lada sztuczkę narracyjną.

12 niezłych gier, których fabuła to bełkot
12 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach
Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

W 2013 roku proste kwadraty budziły więcej emocji niż postać grana przez Ellen Page. Jak do tego doszło? To efekt burzliwego poszukiwania nowych form narracji w grach.