Gracz od 18 lat zmienia GTA San Andreas w Mad Maxa
GTA Road Warrior jest nie tylko pierwszym oficjalnie zapowiedzianym modem do GTA San Andreas, ale także najdłużej powstającą modyfikacją do gry w historii. Zapraszamy na opowieść.
W zeszłym roku graczy rozpalały wieści o kontrowersjach wywołanych przez Take Two, dotyczących usuwania modyfikacji do gier z serii GTA (także San Andreas) w ramach walki z łamaniem praw autorskich przed premierą GTA Trilogy – The Definitive Edition. Pewien legendarny modder zdołał uniknąć ostrza sprawiedliwości, choć ciężko stwierdzić, czy wynikało to ze szczęścia czy z litości, ponieważ mod powstaje już ponad 18 lat.
Mad Max na pustyni Las Venturas
Cała historia zaczęła się 26 października 2004 roku na forum poświęconym serii GTA. Tego dnia Aaron Deneau opublikował pierwszy post, informujący społeczność o planach stworzenia modyfikacji Road Warrior, przenoszącej świat znany z oryginalnego filmu Mad Max do gry GTA San Andreas. Modder był w tym czasie optymistą, a swoją pracę streścił tymi słowami.
Premiera na PC jest dopiero za 6 miesięcy, dlatego chcemy być pierwsi, zanim ktoś inny wpadnie na ten genialny pomysł […] Modelowanie i mapowanie to 90% tego projektu, dlatego współczuję ekipie, robiącej zombie z tych wszystkich pieszych i upewniającej się, że się roją i atakują – czapki z głów.
– pomysłodawca Aaron, kryjący się pod Nickiem „T-808”
Na początku zespół składał się z kilku wolontariuszy udzielających się na forum, którzy wierzyli nie tylko w szybkie ukończenie projektu, ale także w możliwość przypisania mu miana pierwszego publicznie zapowiedzianego moda do GTA San Andreas. Dziś mija 18 lat od tego wydarzenia. Ekipa często się zmieniała (jedni modderzy odchodzili ze znudzenia, a inni z powodu niewielkiej ilości wolnego czasu). Nie zabrakło też przykrych historii. Jeden ze współpracowników Aarona zginął w wypadku samochodowym, inny przez kłopoty w życiu stał się bezdomnym, a kolejny musiał uciekać z kraju przez kryzys gospodarczy.
Miłe złego początki
Końcówka 2004 roku zaowocowała prezentacją pierwszych trzech modeli, wykreowanych przez Aarona w studenckiej wersji 3D Studio Max. Były to: motocykl porucznika Lorda Humungusa Weza, podrasowane Kawasaki KZ 900, a także zmodyfikowany Ford Falcon XA Coupe z 1972 r. Gracze, widząc efekt prac, zaczęli podsyłać swoje propozycje kolejnych wozów, co przerodziło się w powstanie społeczności, mającej współpracować z modderami przez kolejne cztery lata.
Jednak 2008 rok przyniósł długo wyczekiwane GTA IV, przez co zainteresowanie modem znacząco spadło. Na forum dyskutowano o sensie prac nad projektem. Nie zabrakło uwag, sugerujących Aaronowi opłacanie wolontariuszy lub społeczności fanów za tak długie i zaawansowane prace nad modem. Pomysłodawca do dziś nie podziela tego pomysłu, co spowodowało wiele – co Aaron przyznał po latach – niepotrzebnych dyskusji, które przyczyniły się do wypalenia zawodowego i zastoju, jaki miał miejsce w okresie od 2010 do 2013 roku.
Były chwile, kiedy po prostu nie mogłem znieść widoku interfejsu użytkownika 3D Studio Max […] Bardzo kocham ten świat, kocham go od dziecka. Próbowałem nawet przekonać mamę, żeby kupiła ciężarówkę Mack R-600! Ale teraz umiem już sobie radzić z wypaleniem. Dziś budzę się wcześnie rano, czasem przed 6:00, i trochę modeluję.
– opisał swój problem Aaron Deneau
W międzyczasie doszło do fali niefortunnych wydarzeń. Jeden z kluczowych współpracowników pod nickiem F19 Mods, musiał uciekać z Wenezueli przez kryzys gospodarczy w 2010 roku – Aaron chcąc pomóc moderowi, przelał mu część ze swoich pieniędzy. Dwóch innych pomocników także przedwcześnie skończyło przygodę z projektowaniem – jeden z powodu śmiertelnego wypadku, a drugi w wyniku ogromnych problemów finansowych.
GTA Road Warrior – jak prezentuje się po 18-latach?
Od 2020 roku Aaron nie udziela się na forum GTA – postanowił przenieść całą dyskusję na grupę na Facebooku. Obecnie moden jest zdeterminowany, by ukończyć projekt swojego życia. Modyfikację w wersji 0.44 można pobrać za darmo z Internetu. Katalog składa się aktualnie z dziesiątków pojazdów, broni oraz postaci z filmu. Pakiet oferuje także zmiany w otoczeniu – m.in. ruiny mostu przy San Fierro, zniszczoną tamę czy wykolejony pociąg. Nieznana jest choćby przybliżona data premiery pełnej wersji, lecz sam fakt nieustannej pracy nad modem już od 18 lat budzi respekt.