Petroglyph
Niezależne amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Las Vegas. Petroglyph tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste oraz konsole i specjalizuje się w gatunku strategii. Do najważniejszych dzieł studia należą: Star Wars: Empire at War, Universe at War: Earth Assault, Grey Goo, Conan Unconquered oraz Command & Conquer Remastered.
Historia
Dzieje zespołu Petroglyph rozpoczynają się w 2003 roku, kiedy to po zamknięciu Westwood Studios trzech jego byłych pracowników – Joe Bostic, Michael Legg oraz Steve Tall – postanowiło założyć własne studio deweloperskie. Ekipa, której siedziba mieściła się w Las Vegas, miała skupić się na tworzeniu gier strategicznych.
Studio zaczęło z wysokiego C, bowiem jego debiutanckim projektem była wydana w 2006 roku strategia zatytułowana Star Wars: Empire at War. Gwiezdnowojenny RTS doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i branżowych mediów (według serwisu Metacritic, średnia przyznanych mu ocen wynosiła 79/100). Ekipa nabrała wiatru w żagle i rok później przygotowała kolejną produkcję, tym razem osadzoną w autorskim uniwersum science fiction. Mowa o grze Universe at War: Earth Assault, która w 2007 roku trafiła na komputery osobiste (a później także na Xboksa 360).
W kolejnych latach ekipa skoncentrowała się przede wszystkim na tworzeniu produkcji przeznaczonych na komputery osobiste. Wśród nich znalazły się hybrydy gatunkowe, jak Guardians of Graxia (łączące elementy strategii turowej i karcianki) czy Mytheon (łączące elementy RPG-a i RTS-a), a także reprezentujące gatunek MOBA Rise of Immortals: Battle for Graxia. W 2015 roku studio powróciło do korzeni, oddając w ręce graczy RTS-a science fiction pod tytułem Grey Goo. Tytuł został ciepło przyjęty przez branżowe media (w serwisie Metacritic jego średnia ocen to 77/100), jednak gracze byli dla niego nieco mniej łaskawi, o czym świadczyły „mieszane” recenzje na platformie Steam.
W 2016 roku autorzy oddali w nasze ręce trzy RTS-y z wokselową grafiką, czyli 8-bit Armies, 8-bit Hordes oraz 8-bit Invaders, które z czasem trafiły również na konsole. Kolejnym ważnym punktem w portfolio studia stała się gra Conan Unconquered, czyli stworzona we współpracy z firmą Funcom produkcja z pogranicza RTS-ów i gier typu tower defense, osadzona w uniwersum Conana. Pozycja, inspirowana kultowym They Are Billions, nie doczekała się szczególnie ciepłego przyjęcia przez branżowe media; według serwis Metacritic, jej średnia ocen od branżowych mediów wynosiła 62/100. Tym razem to gracze okazali się bardziej łaskawi, czego dowodem były „w większości pozytywne” recenzje na platformie Steam.
W listopadzie 2018 roku gruchnęła wiadomość o tym, że opisywane studio sięgnie głębiej niż kiedykolwiek do swoich korzeni, przygotowując zremasterowane wersje gier Command & Conquer oraz Command & Conquer: Red Alert. Pakiet zatytułowany Command & Conquer Remastered Collection zadebiutował w czerwcu 2020 roku, ku uciesze graczy („bardzo pozytywne recenzje” na platformie Steam) oraz recenzentów (których średnia ocen wynosiła 82/100; ponownie via Metacritic).
W międzyczasie, bo w 2019 roku, studio Petroglyph zapowiedziało hybrydę FPS-a i strategii, zatytułowaną Earthbreakers, która miała być duchowym następcą gry Command and Conquer: Renegade. W marcu 2023 roku zadebiutowała natomiast osadzona w czasach I wojny światowej strategia The Great War: Western Front.