autor: Michael Sonntag
Po 17 latach najlepsza strategia w świecie Star Wars jest nadal żywa
17 lat temu ukazała się gra Empire at War, uważana przez wielu fanów za najlepszą strategię czasu rzeczywistego w świecie Star Wars. Dzięki setkom modyfikacji pozycja ta stała się praktycznie własnym franczyzowym uniwersum.
Moc (franczyzy) jest silna w Disneyu – w nadchodzących miesiącach i latach będziemy świadkami niekończącej się fali produkcji, zarówno filmowych, jak i serialowych. Sektor gier również wydaje się dobrze reprezentowany, choć większość nowych tytułów pojawi się dopiero w odległej przyszłości. Obecnym dostawcą głównych pozycji z cyklu Star Wars nadal pozostaje EA, które w swojej serii Star Wars Jedi kontynuuje przygody dla pojedynczego gracza.
„A co z dobrymi grami strategicznymi czasu rzeczywistego?” – zapyta miłośnik gatunku. Niestety, nie ma na ten temat zbyt wiele pomyślnych wieści, choć jedna niezapowiedziana strategia rodzi nadzieje. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w odległej galaktyce pełnej sympatyków tego typu dzieł. Tutaj Empire at War nie zestarzało się ani o jeden dzień, a wręcz przeciwnie – zyskało wiele nowej zawartości. Odwiedziliśmy serwery fanów, aby dowiedzieć się, jak pasjonaci stworzyli swoje własne małe uniwersum na bazie 17-letniego RTS-a.
Odrodzenie martwej strategii czasu rzeczywistego
„Wychowałem się na Star Wars. Nie tylko na filmach, ale także na książkach, komiksach i wszystkim innym, co mogłem zdobyć” – mówi twórca modyfikacji Joel McFly. Wielu członków społeczności ma podobne doświadczenia. Gdy w lutym 2006 roku deweloper Petroglyph wydał nową grę strategiczną osadzoną w świecie Star Wars, zyskał zainteresowanie wielu fanów. Ta gra to jednak nie tylko dobra licencja, ale i dobra strategia czasu rzeczywistego, jak dowodzi McFly.
To jest prawdziwie sandboksowe doświadczenie. Jedną z rzeczy, które gracze uwielbiali w starym Battlefroncie, było podejście do podboju galaktyki – jest to również aspekt, który przyciąga w EaW. Na lądzie, w kosmosie, na mapie – poczucie prowadzenia wojny we wszystkich trzech wymiarach, podczas gdy inne gry zazwyczaj skupiają się na jednym tylko obszarze, okazuje się wyjątkowe.
Pierwotnie Empire at War obejmowało tylko wojnę między Imperium a Rebeliantami. Dzięki modom reprezentowane są również wojny Klonów.Star Wars: Empire At War, LucasArts, 2006
Dzisiejsze ożywienie Empire at War nie jest jednak wcale takie oczywiste. Często wyglądało to źle, a nawet katastrofalnie. Lany, administrator społeczności i organizator turniejów, przypomina:
Pod koniec lat dwutysięcznych błąd na stronie Message of the Day spowodował znaczny spadek liczby graczy w trybie wieloosobowym. Starzy wyjadacze uważają to za koniec pewnej ery.
Długie czasy ładowania sprawiały, że gracze błędnie sądzili, iż gra się zawiesiła. Nie zadziałało to na korzyść Empire at War, ale ostatecznie to zależność od GameSpya jako platformy multiplayerowej przypieczętowała upadek gry. Lany opowiada:
Kiedy w 2014 roku serwery wieloosobowe zostały całkowicie wyłączone, zrobiło się naprawdę martwo, także ogólnie w społeczności. Niektóre zespoły moderskie kontynuowały rozwój trybu jednoosobowego, a na ModDB zabawa trwała dalej, ale nie było jednego centralnego miejsca, w którym społeczność mogłaby się spotykać.
Marka była praktycznie martwa przez cztery lata, aż w 2018 roku Petroglyph dostał zielone światło, by zaktualizować wersję gry na Steamie z pomocą licznych moderów. Tym samym powrócił również tryb wieloosobowy. Lany podkreśla:
Obecnie aktualizowana jest tylko wersja steamowa. Są ludzie, którzy są zawiedzeni, że kupili grę na GOG-u i teraz zostali z niczym.
W tym samym czasie popularność zdobył Discord i nagle gra zyskała obydwa elementy: (prawie) pełną funkcjonalność i platformę, na której społeczność może się spotykać. Petroglyph przywrócił grę z zaświatów, ale to dzięki ogromnej bazie modów – zdaniem wielu fanów – pozostaje ona żywa. Na ten moment od 1500 do 2000 fanów miesięcznie zagłębia się w Empire at War. Kilku popularnych youtuberów, takich jak Corey Loses i Star Wars Basis Gaming, regularnie prezentuje swoim fanom nowe mody ze sceny. McFly dodaje:
EaW jest – nawet po ponad 17 latach – najbardziej aktywną grą z uniwersum Gwiezdnych wojen według Steama, zaraz po Battlefroncie 2 EA. Pomaga również fakt, że Steam bardzo często obniża cenę gry nawet o 75%, co przyciąga nowych członków społeczności.
Wspaniała cecha tego RTS-a – można walczyć i na lądzie, i w kosmosie.Star Wars: Empire At War, LucasArts, 2006
Aż roi się od modów
Aby zachować kontrolę nad wszystkimi modami i dostarczyć każdemu fanowi Empire at War właśnie to, czego ten potrzebuje, bardzo ważna jest organizacja. Lany objaśnia ten system – nie istnieje tylko jeden serwer Discorda, ale cała sieć.
Wielkie grupy moderskie (np. Steiner Modding Group lub The Dutchman) mają swoje własne społeczności na Discordzie, z tysiącami członków. Dlatego powstał projekt EaW Community Discord, który ma na celu zapewnienie centrum społecznościowego, niezwiązanego z żadnym konkretnym modem.
Od 250 modów na ModDB (włącznie z 45 modyfikacjami do podstawowej wersji gry) po 327 modów na Steamie i wszystkie inne strony modów – oferta jest ogromna. Moder o pseudonimie Cuarson dodaje:
Powiedzieć, że jest w czym wybierać, to nic nie powiedzieć. Są mody, które mają na celu poprawę grafiki, zmianę czasu akcji, dodanie kilku nowych frakcji, a także takie, które po prostu chcą ulepszyć podstawową grę. Są nowe interfejsy użytkownika, muzyka, efekty dźwiękowe, dialogi, modele jednostek, mapy – to absolutnie niesamowite, ile czasu i wysiłku społeczność poświęciła, aby uczynić tę starą grę czymś własnym. Owocna współpraca między różnymi zespołami moderskimi sprawiła, że możemy teraz wprowadzać takie mechaniki, o których nie miało się pojęcia w 2006 roku.
Wydane w 2006 roku rozszerzenie Forces of Corruption stało się zarówno przekleństwem, jak i błogosławieństwem dla społeczności moderskiej. Nowa mechanika korupcji okazała się przeszkodą i często była usuwana z modyfikacji ze względu na swoje sztywne zasady. Jednak dzięki temu DLC dało się wprowadzić do gry więcej niż dwie grywalne frakcje – co było kamieniem milowym dla wszystkich mających nadejść modyfikacji. McFly twierdzi:
Empire at War stało się grą tak różnorodną i kolorową jak wiele istniejących modów. Każda modyfikacja na swój własny sposób reinterpretuje i zmienia elementy z oryginalnej gry, aby odkrywać nowe i kreatywne sposoby działania oraz mechaniki. Niektóre mody, takie jak Republic at War, starają się pozostać jak najwierniejsze oryginalnej rozgrywce. Inne, takie jak Thrawn’s Revenge i Fall of the Republic, wprowadzają wiele mechanik i rozwiązań inspirowanych gatunkiem 4X. Jeszcze inne modyfikacje, takie jak np. Awakening of the Rebellion, dążą do bycia praktycznie całkowitą konwersją: wnoszą do gry zupełnie nowe mechaniki, nowe balansowanie i wiele elementów fabularnych. Tu po prostu nigdy nie jest nudno. Po roku przerwy można wrócić i znów mieć tonę świeżej zabawy!
EaW: Thrawn’s Revenge koncentruje się na uczynieniu gry bardziej realistyczną dzięki nowym typom zasobów i bardziej złożonemu systemowi walki.Star Wars: Empire At War, LucasArts, 2006
Wiele potencjału pomimo przestarzałej technologii
Społeczność moderska jest dumna ze swoich licznych osiągnięć, ale zdaje sobie również sprawę z ograniczeń 17-letniej gry. McFly opowiada:
Ostatecznie to wciąż silnik z 2006 roku – ma on wiele specyficznych cech, które utrudniają życie moderom. Deweloper Petroglyph utrzymuje kontakt z kilkoma większymi grupami moderskimi i gdy te mają czas między własnymi projektami, regularnie zwracają się do nas, pytając, jakie aktualizacje mogłyby ułatwić moderom pracę. Przez lata to podejście rozwiązało wiele poważnych problemów, które prawie zniszczyłyby scenę moderską.
Moder przypomina sobie szczególnie czas, kiedy zapisy gry przestawały działać po kilku godzinach rozgrywki. Inny bug został wyeliminowany pod koniec ubiegłego roku, gdy robienie save’ów zajmowało zbyt wiele czasu. Ogólnie gra nadal boryka się z niektórymi uporczywymi błędami i niedokończonymi funkcjami. Zwłaszcza Forces of Corruption przyniosło poza nowościami wiele technicznych kłopotów ze względu na krótki czas produkcji. McFly zdradza:
Można znaleźć fragment kodu, który brzmi: „mam nadzieję, że będziemy mieli szansę przepisać kod, aby go naprawić”. Ale ta łatka nigdy nie została wprowadzona. To bardzo popularny mem w naszej społeczności.
Dodatkowo Empire at War może korzystać tylko z jednego rdzenia procesora. Jest to ograniczenie, które trzeba uwzględnić przy każdej modyfikacji. Jak mówi Lany:
Gra jest programem 32-bitowym, więc może używać tylko 4 GB pamięci RAM. Najnowocześniejsze i najładniejsze mody mają zatem wysokie wymagania systemowe.
Każda modyfikacja napotyka swoje własne wyzwania. Cuarson wyjaśnia, jak wygląda to w kontekście sceny turniejowej.
Stary kod sieciowy gry ma problemy z meczami wieloosobowymi na Steamie. Jeśli uczestniczysz w skirmishu i pojawi się błąd Out of Sync, to koniec. Stanowi to wyzwanie dla sceny turniejowej. Zwłaszcza mecze z wieloma graczami są bardzo niestabilne. Nasza modyfikacja turniejowa robi, co może.
Od pojedynczych graczy po turnieje, czyli co jest grane
Przyjrzeliśmy się poczynaniom społeczności na serwerach, aby dowiedzieć się, jak to wygląda. Jest dość staromodnie – większość użytkowników unika trybu wieloosobowego i woli grać w trybie dla pojedynczego gracza oraz podboju galaktyki. Fani twierdzą, że „naprawdę fascynująca jest tutaj możliwość spełnienia swoich fantazji związanych ze Star Wars”.
Ekscytuje wykorzystywanie znanych bohaterów z filmów, książek i gier w widowiskowych bitwach – pomiędzy potężnymi okrętami wojennymi fruwają laserowe pociski, podczas gdy eskadry myśliwców zajmują się przechwytywaniem wrogich bombowców, aby ocalić własny okręt flagowy. Tak, miłośnicy serii poczują się tu jak ryba w wodzie.
– Empire at War to w połowie gra strategiczna, a w połowie film kinowy – dodaje McFly.
Zdarza się, że patrzysz na mapę galaktyki jako gracz i zastanawiasz się, jak najlepiej wykorzystać swoją flotę. To jest stosunkowo proste, ale niewiele gier oferuje to uczucie w połączeniu z magicznym światem Star Wars. Poczucie, że los galaktyki zależy od twojego planu, od zniszczenia Gwiazdy Śmierci. To jest piękne w Empire at War. Stawia cię w określonej sytuacji, daje narzędzia i pozwala stworzyć oraz przeżyć swoją własną historię ze Star Wars.
Empire at War to nie tylko gra zrzeszająca społeczność Gwiezdnych wojen, ale i oszałamiający, niemalże kinowy spektakl.Star Wars: Empire At War, LucasArts, 2006
Żadna inna strategia czasu rzeczywistego z uniwersum Star Wars – ani Rebellion, ani Force Commander, ani nawet Galactic Battlegrounds – nie potrafi zapewnić tego samego wrażenia. Tak twierdzą fani. Natomiast w module wieloosobowym popularny okazuje się tryb potyczki. Są tu dostępne wszystkie możliwe kombinacje – od pojedynku 1 na 1 po bitwy 4 na 4. Jeśli jesteś gotowy, możesz także brać udział w turniejach. Organizator Competitive Empire at War regularnie transmituje na YouTubie i Twitchu turnieje z nagrodami pieniężnymi. W 2019 roku w puli nagród znajdowało się 150 dolarów, a kilka lat później było to już 770 dolarów i jest to tendencja wzrostowa.
Kwoty te stanowią dar od członków społeczności lub zostały zebrane przez subskrybentów na Twitchu. Zaskakująco rzadko można tu zobaczyć walki lądowe, ostatnia miała miejsce w 2018 roku. Zazwyczaj uczestnicy biorą udział w bitwach kosmicznych. Miłość do Gwiezdnych wojen widać na każdym kroku. Jako przykład można wymienić specjalne wydarzenia z ograniczeniami – każdy gracz, który wygrał mecz, musi następnie zakręcić kołem fortuny droida, aby otrzymać określony handicap. Roger, Roger!
Przyszłość: Empire at War 2? Tak i nie
Co do przyszłości, społeczność jest podzielona. Oczywiście wszyscy tęsknią za nową częścią. Petroglyph również miałby na to ochotę, chociaż do tej pory nie otrzymał zielonego światła od Disneya. Ale jednocześnie pojawia się pytanie, czy kontynuacja sprostałaby wysokim oczekiwaniom. Lany twierdzi:
Byłby to prawdopodobnie nowoczesny RTS o formule typowej dla EA gry-usługi, a to raczej nie budzi zaufania.
McFly niekoniecznie interesuje się nowym Empire at War, tylko raczej szansą na kolejne aktualizacje dewelopera, które mogłyby jeszcze bardziej rozbudować społeczność moderską gry. Ale to przyszłość. Tym, co go obecnie żywo obchodzi, jest teraźniejszość.
Mam nadzieję, że więcej fanów Gwiezdnych wojen i strategii czasu rzeczywistego, którzy jeszcze nie odkryli Empire at War i jego modyfikacji, da tej grze szansę.
No dobrze, teraz piłka jest po Waszej stronie.
Tekst oryginalnie ukazał się na stronie Gamestar.de – przetłumaczyliśmy go w ramach współpracy między serwisami grupy Webedia.