Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Digital Extremes

Firma producent wydawca

Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w mieście London (prowincja Ontario). Zespół ma w swoim portfolio szereg hitów komercyjnych – współtworzył między innymi kilka produkcji spod szyldu Unreal, a także opracował niezwykle popularne Warframe. Gry tej ekipy można znaleźć na komputerach osobistych, konsolach i urządzeniach mobilnych. Od grudnia 2020 roku Digital Extremes należy do chińskiego konglomeratu Tencent.

Historia

Nieskromny początek

Historia studia Digital Extremes rozpoczyna się w 1993 roku. Firma została założona przez Jamesa Schmalza, którego debiutanckie dzieło, czyli wydany przez firmę Epic MegaGames (obecnie Epic Games) Epic Pinball, odniosło spektakularny sukces komercyjny. Idąc za ciosem, Digital Extremes stworzyło dwie kolejne produkcje tego typu – komercyjną wersję Epic Pinball zatytułowaną Silverball (1993) oraz Extreme Pinball (1995).

„Epicka” współpraca

Kolejnym owocem współpracy Digital Extremes i Epic MegaGames był FPS zatytułowany Unreal, którego produkcja rozpoczęła się w 1994 roku. Gra zadebiutowała dopiero po czterech latach, stając się niekwestionowanym hitem komercyjnym i artystycznym. Projekt dał początek marce rozwijanej przez kolejne lata – w 1999 roku do sprzedaży trafił poświęcony multiplayerowej zabawie Unreal Tournament, w 2002 roku światło dzienne ujrzał dostępny wyłącznie na konsoli Xbox Unreal Championship, z kolei lata 2002 i 2004 przyniosły premiery gier Unreal Tournament 2003 i Unreal Tournament 2004.

Życie „na swoim”

Po premierze tego ostatniego Digital Extremes zrezygnowało z dalszego rozwoju marki Unreal, skupiając się na pracy nad swoim autorskim IP. W międzyczasie otwarto drugi oddział studia (w Toronto), który miał się koncentrować na tworzeniu gier konsolowych. Ów zespół, początkowo nazwany Brain Box Games, z czasem został przemianowany na Digital Extremes Toronto. Jego debiutanckim dziełem był FPS zatytułowany Pariah, którego premiera odbyła się w 2005 roku. Produkcja miała doczekać się sequela, czyli Pariah: Shroud Wars, jednak ze względu na jej kiepską sprzedaż z czasem stał się on zupełnie nową produkcją, która pod nazwą WarPath trafiła do sprzedaży w 2006 roku.

Dark Sector, czyli wyżej wspomniane autorskie IP Digital Extremes, zadebiutował dopiero dwa lata po premierze WarPath – by prace nad tym projektem przebiegały sprawniej, jeszcze w 2005 roku podjęto decyzję o scaleniu dwóch wyżej wymienionych oddziałów Digital Extremes w jeden, z siedzibą w mieście London. Warto odnotować, że na potrzeby gry deweloperzy opracowali autorski silnik graficzny (Evolution), który miał być wykorzystywany w większości ich przyszłych dzieł.

Praca na zlecenie

Przez kilka następnych lat Digital Extremes zajmowało się głównie pracą na zlecenie. Studio współtworzyło BioShocka w wersji na PlayStation 3, opracowało tryb multiplayer do BioShocka 2, a także odpowiadało za pecetową wersję gry Homefront. Poza tym w 2012 roku ekipa oddała w ręce graczy drugą odsłonę cyklu The Darkness, z kolei w roku 2013 na sklepowych półkach pojawiła się stworzona przez nią gra Star Trek. Rok 2015 przyniósł natomiast premierę erpega zatytułowanego Sword Coast Legends, w którego tworzeniu Digital Extremes pomagało zespołowi n-Space. Później Digital Extremes współpracowało również z ekipą 343Industries, tworząc multiplayerowe dodatki do gry Halo 4.

Warframe

W 2013 roku zadebiutował Warframe, czyli multiplayerowa gra akcji, dystrybuowana w modelu free-to-play. Dzięki stałemu wsparciu ze strony deweloperów na przestrzeni kolejnych lat produkcja stała się olbrzymim hitem. Tytuł doczekał się nawet wydarzenia nazwanego TennoCon, wzorowanego na QuakeConie poświęconym grom id Software czy choćby BlizzConie organizowanym przez firmę Blizzard Entertainment.

W październiku 2014 roku większościowe udziały w Digital Extremes trafiły w ręce firmy Sumpo Food Holdings; w 2015 roku zmieniła ona nazwę na Leyou, zaś w czerwcu 2016 roku wykupiła pozostałe akcje studia. Październik 2017 roku przyniósł wieści o otwarciu nowego oddziału Digital Extremes w Toronto.

Przejście pod skrzydła firmy Tencent

W grudniu 2020 roku firma-matka Digital Extremes została przejęta przez chiński konglomerat Tencent. Wraz z nią pod skrzydła tego ostatniego trafiło również opisywane studio. Zespół przekonywał, że zmiana właściciela nie wpłynie na jego działalność ani swobodę twórczą.

Nie tylko Warframe

Pomimo że na przestrzeni lat Warframe stało się oczkiem w głowie Digital Extremes, nie chcąc polegać wyłącznie na jednym hicie, po pewnym czasie ekipa zaczęła pracować nad kolejnym potencjalnym przebojem. Mowa o Soulframe, czyli sieciowej grze akcji, osadzonej w fantastycznym uniwersum, która miała być dystrybuowana w modelu darmowym z mikropłatnościami.

Ponadto studio nawiązało współpracę z zespołem Airship Syndicate, której owocem miała być przywodząca na myśl serię Monster Hunter gra akcji z elementami RPG i MMO, zatytułowana Wayfinder. Tytuł, którego wydanie wzięło na siebie Digital Extremes, zmierzał na komputery osobiste i konsole.


Plany wydawnicze na przyszłość

Soulframebrak danych

Wydane gry

Warframe2013

Survived Byanulowana

The Amazing Eternalsanulowana