Wizards of the Coast
Amerykański wydawca mający w swoim portfolio między innymi marki Dungeons & Dragons oraz Magic: The Gathering. Wizards of the Coast od 1999 roku należy do firmy Hasbro.
Historia Wizards of the Coast
Start z wysokiego C
Dzieje Wizards of the Coast rozpoczynają się w 1990 roku, kiedy to firma została założona przez Petera Adkisona. Od początku filarem jej działalności było wydawanie stołowych gier fabularnych i karcianych. Na pierwszy gigantyczny sukces WotC nie trzeba było długo czekać, bowiem okazała się nim wypuszczona w 1993 roku gra Magic: The Gathering, będąca owocem jej współpracy z Richardem Garfieldem. Pozycja szybko zgromadziła rzesze fanów na całym świecie i zdobyła liczne nagrody branżowe, co pozwoliło Wizards of the Coast na błyskawiczny i spektakularny rozwój.
Niesione na fali tego ostatniego WotC w kwietniu 1997 roku ogłosiło, że za 25 milionów dolarów kupiło Five Rings Publishing Group oraz firmę TSR – twórców marki Dungeons & Dragons. Przypieczętowaniem wielkich sukcesów odnoszonych przez Wizards of the Coast było nabycie praw, a następnie publikacja karcianego Pokemon Trading Card Game w latach 1999-2003.
Przejście pod skrzydła Hasbro
Jednym z przedsięwzięć, które nie udały się WotC, było przejęcie sieci sklepów z grami – The Game Keeper, która przetrwała pod skrzydłami nowego właściciela do początku 2004 roku. W międzyczasie, bo we wrześniu 1999 roku, Wizards of the Coast zostało nabyte przez produkującą zabawki firmę Hasbro za około 325 milionów dolarów. Przez następne miesiące omawiany wydawca zachował pewien stopień niezależności. Niemniej, w styczniu 2001 roku odszedł z niego założyciel – Peter Adkison, z kolei w sierpniu WotC zostało wcielone do działu gier Hasbro.
Działalność w branży gier wideo
Na przestrzeni następnych lat Wizards of the Coast rozwijało swoje kluczowe marki, a także stawiało pierwsze kroki w nowych gałęziach przemysłu rozrywkowego, w tym w branży gier wideo, wypuszczając Magic: The Gathering Online (2002). Choć marki Dungeons & Dragons oraz Magic: The Gathering po drodze zaliczały wzloty i upadki, to jednak nieustannie cieszyły się dużą popularnością. Ta druga z czasem zaczęła coraz lepiej radzić sobie na poletku gier wideo, za sprawą serii Duels of the Planeswalkers (2011-2014).
W 2015 roku Wizards of the Coast wydało grę RPG pod tytułem Sword Coast Legends, która zadebiutowała na komputerach osobistych, a później trafiła również na konsole. Tytuł nie spełnił jednak oczekiwań graczy liczących na otrzymanie duchowego następcy Baldur’s Gate’a czy Neverwinter Nights. Rok 2019 przyniósł natomiast premierę Magic: The Gathering Arena, czyli jeszcze jednej adaptacji Magic: The Gathering, wydanej na komputery osobiste, a następnie skonwertowanej na smartfony i tablety.
Ponadto w 2019 roku firma Wizards of the Coast wykonała pierwszy krok w kierunku szeroko zakrojonego rozwoju wewnętrznych studiów deweloperskich i autorskich gier wideo. Pod jej skrzydłami wyrósł nowy zespół, na którego czele stanął branżowy weteran – James Ohlen. W 2020 roku okazało się, że mowa o Archetype Entertainment. Poza tym rok 2019 przyniósł wieści o serialu animowanym, będącym owocem współpracy WotC, Netfliksa oraz Anthony’ego i Joe’a Russo, a także o przejęciu przez opisywaną firmę ekipy Invoke Studios.
Osobna wzmianka należy się grze Baldur’s Gate 3, praw do stworzenia której firma Wizards of the Coast udzieliła doświadczonej ekipie Larian Studios. Produkcja została zapowiedziana w 2019 roku, jednak do jej premiery była wówczas daleka droga.
Restrukturyzacja w Hasbro
W grudniu 2020 roku powstał jeszcze jeden zespół deweloperski opisywanej firmy, czyli Wizards Kids Studio. W 2021 roku firma-matka Wizards of the Coast – Hasbro, przeszła restrukturyzację, w wyniku której została podzielona na trzy działy; jednym z nich było Wizards & Digital, pod który miało podlegać WotC. Niejako przy okazji opisywany wydawca doczekał się między innymi nowego logotypu.
W tym samym roku pod parasolem Wizards of the Coast wyrosło jeszcze jedno studio – Atomic Arcade, w którego ślady w 2022 roku poszedł następny zespół – Skeleton Key. Na czele tego ostatniego stanął Christian Dailey – były pracownik BioWare.
W styczniu 2023 roku dowiedzieliśmy się, że WotC anulowało kilka gier wideo, czego efektem była fala zwolnień. Zdecydowanie bardziej optymistyczne wieści przyniósł grudzień, kiedy to Archetype Entertainment ujawniło Exodus – kosmicznego RPG-a science fiction. W międzyczasie, bo latem, zadebiutował Baldur’s Gate 3, który odniósł spektakularny sukces artystyczny i komercyjny, osiągając wysokie wyniki sprzedaży i zdobywając liczne nagrody branżowe. Kując żelazo póki gorące, wydawca szybko zaczął rozglądać się za zespołem, który podjąłby się stworzenia czwartej odsłony tego kultowego cyklu.