Colossal Order
Firma producent
WWW: https://colossalorder.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/ColossalOrder/
Fińskie studio deweloperskie z siedzibą w Tampere. Zespół koncentruje się na tworzeniu gier strategicznych typu city builder, a jego dzieła można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach. Największym hitem w jego portfolio jest gra Cities: Skylines.
Historia
Studio Colossal Order rozpoczęło działalność w 2009 roku, a wśród jego założycieli większość stanowili byli pracownicy firmy Universomo. Debiutanckim projektem tego zespołu było Cities in Motion, czyli produkcja typu city builder, będąca kompleksową symulacją współczesnego miasta. Z uwagi na fakt, że autorzy początkowo mieli problem ze znalezieniem inwestora, pieniądze na ukończenie projektu pozyskiwali głównie z państwowych dofinansowań. W rezultacie jednak udało im się nawiązać współpracę z firmą Paradox Interactive, której nakładem Cities in Motion trafiło do sprzedaży w 2011 roku.
Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, dzięki czemu Colossal Order otrzymało zielone światło na opracowanie jej kontynuacji. Cities in Motion 2 trafiło na sklepowe półki dwa lata później – podobnie jak jego poprzednik, ów tytuł także doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów.
Na pierwszy prawdziwy hit swojego autorstwa deweloperzy musieli jednak poczekać kolejne dwa lata. W 2015 roku zadebiutowało Cities: Skylines, które zdeklasowało konkurencję w postaci Cities XXL. W kolejnych latach tytuł doczekał się nie tylko konwersji na konsole, lecz także szeregu rozszerzeń. W marcu 2018 roku ekipa Colossal Order poinformowała, że pozycja znalazła na całym świecie pięć milionów nabywców.
Sukces gry Cities: Skylines, a także jej zakrojony na szeroką skalę rozwój sprawiły, że na jej kontynuację trzeba było poczekać aż do 2023 roku. Zapowiedziana w marcu gra Cities: Skylines II trafiła na komputery osobiste pod koniec października, zaś na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S miała trafić z opóźnieniem.
Produkcja nie sprostała oczekiwaniom graczy i recenzentów, którzy narzekali na trapiące ją problemy, a przede wszystkim – na horrendalnie wysokie wymagania sprzętowe. W efekcie na platformie Steam zdobyła ona jedynie „mieszane” opinie, zaś według serwisu Metacritic jej średnia ocen od branżowych mediów wynosiła 74/100. Niemniej, tytuł odniósł sukces komercyjny – w szczytowym momencie bawiło się w nim ponad 100 tysięcy graczy na Steamie.
Warto przy tym wspomnieć, że autorzy nie pozostali głusi na głosy fanów i szybko zabrali się za naprawę swojego dzieła oraz jego rozbudowę.