Treyarch
Firma producent
Facebook: https://www.facebook.com/Treyarch/
Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w kalifornijskim Santa Monica, które od 2001 roku pozostaje własnością firmy Activision. Choć portfolio tej ekipy jest rozbudowane, Treyarch zdobyło światową sławę przede wszystkim dzięki grom spod szyldu Call of Duty: Black Ops.
Historia Treyarch
Okres niezależności
Firma została założona w 1996 roku przez Petera Akemanna oraz Dogana Köslü. Debiutanckim projektem zespołu była gra Olympic Hockey Nagano '98, przygotowana z myślą o konsoli Nintendo 64. Tytuł ukazał się w 1998 roku, a niedługo po nim światło dzienne ujrzała kolejna produkcja autorstwa Treyarch, czyli Die by the Sword (która szybko doczekała się rozszerzenia zatytułowanego Limb from Limb).
Podczas gdy rok 1999 przyniósł tylko jedną premierę, czyli Triple Play 2000, rok później gracze otrzymali zarówno Triple Play 2001, jak i hack'n'slasha stworzonego z myślą o konsoli Sega Dreamcast, czyli Draconus: Cult of the Wyrm. Poza tym zespół opracował porty gier Tony Hawk's Pro Skater oraz Tony Hawk's Pro Skater 2 na Segę Dreamcast.
2001 rok był ostatnim, w którym Treyarch dysponowało pełną niezależnością. Po premierze gier Triple Play Baseball oraz Max Steel: Covert Missions studio trafiło pod skrzydła firmy Activision i opracowało grę Tony Hawk's Pro Skater 2x (konwersję wyżej wspomnianego hitu, wydaną na pierwszego Xboksa). Choć w 2002 roku światło dzienne ujrzały jeszcze stworzone przez nie i wydane przez firmę 2K Games gry NHL 2K2 i NHL 2K3, kolejne projekty studia były zlecane i finansowane wyłącznie przez jego nowego właściciela.
Pod skrzydłami Activision
Jeszcze w 2002 roku świat poznał Kelly Slater's Pro Surfer, Minority Report: Everybody Runs, a także Spider-Mana, który towarzyszył filmowy kinowemu. W kolejnych latach tempo tworzenia gier przez Treyarch drastycznie spadło. Podczas gdy rok 2004 przyniósł premierę Spider-Mana 2, w 2005 roku studio opracowało Ultimate Spider-Mana oraz konsolowe Call of Duty 2: Big Red One. Jak miało się okazać, nie było to ostatnie spotkanie ekipy z tą uznaną serią. W 2006 roku Treyarch opracowało bowiem Call of Duty 3, które można było znaleźć zarówno na PlayStation 2 oraz Xboksie, jak i na PlayStation 3 oraz Xboksie 360. Rok później zespół po raz przedostatni został oddelegowany do stworzenia gry opowiadającej o marvelowskim superbohaterze – po premierze Spider-Mana 3 Treyarch stworzyło jeszcze grę Spider-Man: Web of Shadows, która stanowiła dla niego swoiste pożegnanie z tą marką.
W 2008 roku na sklepowych półkach pojawiła się także adaptacja filmowych przygód Jamesa Bonda, czyli Quantum of Solace, a także piąta część serii Call of Duty, o podtytule World at War. Od tego momentu Treyarch stało się jednym z głównych studiów deweloperskich czuwających nad rozwojem cyklu.
Epoka Call of Duty
Rok 2009 przyniósł premierę konwersji gry Call of Duty 4: Modern Warfare, która trafiła na konsolę Nintendo Wii jako Call of Duty: Modern Warfare - Reflex. W 2010 roku natomiast zadebiutowało Call of Duty: Black Ops, odnosząc sukces artystyczny i komercyjny. Doświadczenie w pracy z Wii pozwoliło Treyarch stworzyć jeszcze jedną konwersję – Call of Duty: Modern Warfare 3, które w 2011 roku pojawiło się na tej platformie. Największym hitem w portfolio studia miało się okazać Call of Duty: Black Ops II, którego premiera odbyła się rok później; w ciągu pięciu dni od debiutu tytuł zarobił 650 milionów dolarów.
W 2013 roku zadebiutowało Call of Duty: Ghosts, którego wersję na Nintendo Wii U przygotowało Treyarch, z kolei po dwóch latach do sprzedaży trafiło Call of Duty: Black Ops III, czyli pierwsze dzieło tej ekipy stworzone z myślą o komputerach osobistych i konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One. W 2018 roku światło dzienne ujrzała natomiast gra Call of Duty: Black Ops IIII, czyli pierwsza część serii, którą w całości poświęcono multiplayerowej zabawie. W kolejnych miesiącach studio zajęło się rozwojem tego projektu, dzięki czemu doczekał się on zarówno szeregu rozszerzeń wchodzących w skład przepustki sezonowej, jak i rozmaitych aktualizacji.
Pierwsze doniesienia na temat kolejnej odsłony cyklu, nad którą, jak miało się później okazać, pracowały studia Treyarch i Raven Software, pojawiły się w lutym 2020 roku. Po fali plotek i niepotwierdzonych informacji, wedle których „podseria” Black Ops miała zostać zrebootowana, na oficjalne potwierdzenie tych rewelacji fani marki musieli czekać aż do sierpnia. Call of Duty: Black Ops - Cold War, bo takie miano nosiła owa produkcja, zabierało graczy w czasy alternatywnej wersji zimnej wojny; choć projekt stanowił kontynuację pierwszej części serii, jej znajomość nie była konieczna do zrozumienia opowiedzianej w nim historii. Premiera gry, którą poprzedziły beta-testy, miała miejsce 13 listopada 2020 roku. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 4, Xboksie One, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w towarzystwie pozytywnych recenzji. Po kilku dniach dniach firma Activision poinformowała natomiast, że jej premiera była najlepszym cyfrowym debiutem w historii serii; niestety gigant nie pokusił się o podanie jakichkolwiek liczb.
Pod skrzydłami Microsoftu
W październiku 2023 roku firma Activision Blizzard, a wraz z nią również między innymi ekipa Treyarch, przeszła w ręce Microsoftu. Pierwszym projektem opracowanym przez opisywane studio pod skrzydłami nowego właściciela było Call of Duty: Black Ops 6, którego akcję osadzono tuż po zakończeniu zimnej wojny. Tytuł powstał z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach ósmej i dziewiątej generacji, zaś oferował tryb multiplayer, kooperacyjny moduł Zombies, a także kampanię fabularną.
Call of Duty: Black Ops 6 zadebiutowało na komputerach osobistych i konsolach 25 października 2024 roku. Pomimo że dzieło studia Treyarch doczekało się tylko „mieszanych” opinii na platformie Steam, branżowe media były dla niego bardziej łaskawe, o czym świadczyła średnia ocen w serwisie Metacritic na poziomie 83/100. Gracze tłumnie rzucili się na ten tytuł; po kilku dniach od premiery informowano, że CoD BO6 było „największą premierą Call of Duty w historii”, ustanawiając nowy rekord graczy bawiących się w dniu debiutu.