Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Call of Duty: Modern Warfare Remastered Recenzja gry

Recenzja gry 13 listopada 2016, 15:57

Recenzja gry Call of Duty: Modern Warfare Remastered - odmłodzona królowa skryptów

Choć Activision nie oferuje na razie kupna gry Call of Duty: Modern Warfare Remastered oddzielnie, warto mieć na uwadze ten remaster, zwłaszcza, że do momentu zmiany polityki poprawie może ulec multiplayer.

Recenzja powstała na bazie wersji PS4. Dotyczy również wersji PC, XONE

PLUSY:
  • mistrzowsko odtworzona i rozbudowana kampania, podrasowana wizualnie i wzbogacona o drobne smaczki.
MINUSY:
  • problemy z trybem multiplayer.

Dobrze wspominam dzień, w którym po raz pierwszy odpaliłem grę Call of Duty 4: Modern Warfare. Choć do pomysłu zaprezentowania konfliktu w realiach nam współczesnych podchodziłem – jak wielu fanów – dość sceptycznie, po kilkugodzinnej sesji wiedziałem, że mam do czynienia z produkcją wyjątkową. Kampania wgniotła mnie w fotel i nie pozwoliła odejść od monitora, dopóki nie zabiłem przytrzymującego zakładnika terrorystę w bonusowej misji Mile High Club. Był to jeden z najbardziej emocjonujących rollercoasterów, który miałem okazję wypróbować w swojej długiej karierze gracza, a takie sceny, jak egzekucja, wybuch bomby atomowej, przemykanie pomiędzy ultranacjonalistami w Prypeci czy ucieczka z tonącego frachtowca wryły mi się w pamięć i pozostaną w niej zapewne do końca życia.

Porównanie standardowej edycji gry Call of Duty 4: Modern Warfare z 2007 roku w wersji PC (najwyższe ustawienia grafiki) z grą Call of Duty: Modern Warfare Remastered na PlayStation 4. U góry standardowa edycja, na dole remaster.

Kruk dostarczył

Nie jestem wielkim zwolennikiem remasterów, ale też nie podchodzę do nich sceptycznie, o ile wkład włożony w odświeżenie danego tytułu faktycznie jest duży. W przypadku Modern Warfare Remastered trudno posądzać autorów o pójście na skróty. Deweloperzy z nieco zapomnianego już studia Raven Software (tak, tak!) przygotowali remake z prawdziwego zdarzenia, znacznie wybijający się w kwestii oprawy wizualnej od obchodzącego niedawno dziewiąte urodziny pierwowzoru. Taki okres w branży elektronicznej rozrywki to wieczność, więc z przyjemnością donoszę, że MWR po liftingu absolutnie nie ma się czego wstydzić. Choć grę napędza silnik, który już dawno powinien odejść w niebyt, tytuł prezentuje się w ruchu absolutnie wybornie. Różnice możecie zresztą zauważyć już na kilku obrazkach, które pozwoliłem sobie przygotować na potrzeby niniejszego tekstu.

Deweloperzy wzięli pod lupę wszystkie mapy wchodzące w skład kampanii, a następnie upiększyli je kawałek po kawałku, dodając rozmaite rzeczy. Już w otwierającym zmagania pobycie w obozie treningowym da się zauważyć ogrom zmian. Baza sił specjalnych nabrała życia, czego dowodem są nie tylko truchtający przed hangarami rekruci, ale również czołgi i ciężarówki przejeżdżające tuż przed naszym nosem. Twórcy pomyśleli również o odpowiednich zmianach w oświetleniu i dodaniu wielu efektów cząsteczkowych, nieobecnych w oryginale. Praktycznie każdy poziom został pod tym względem odpicowany do perfekcji. Nie dość, że mapy są po prostu przepięknie wykonane (w granicach rozsądku dyktowanych możliwościami engine’u), to na dodatek weterani odnajdą na nich nie widziane wcześniej elementy i obiekty.

Obóz szkoleniowy tętni życiem.

Ingerencja autorów w materiał źródłowy na tym się nie zakończyła. Co ogromnie cieszy, autorzy pokusili się o wprowadzenie wielu kapitalnych smaczków. Wspomniana misja treningowa została rozbudowana o opcjonalny tor przeszkód, który znajdował się w plikach pierwowzoru, ale z niewiadomych przyczyn nie zmieścił się w kampanii i na ratunek musieli przyjść moderzy. Podczas przeprowadzania zamachu na Imrana Zachajewa możemy z kolei natknąć się na starych dobrych znajomych z Modern Warfare 3 – Makarowa i Yuriego. W ostatniej odsłonie trylogii bohaterowie Ci zostali dodani przez studio Infinity Ward do misji w Prypeci, żeby powiązać ich obecność z postacią przywódcy ultranacjonalistów, więc i teraz możemy ich zobaczyć w jednym z samochodów. Co ciekawe, zlikwidowanie tego pierwszego skutkuje zdobyciem ukrytego trofeum, z kolei śmierć drugiego karana jest typowym dla tej serii komunikatem o niemożności strzelania do sojuszników. Drobny, ale jakże wyborny detal.

Pograli...

Multiplayer z problemami

Choć nie da się ukryć, że główną zachętą do zakupu Modern Warfare Remastered jest kilkugodzinna kampania singlowa, wielu z Was zapewne spróbuje swoich sił również w multiplayerze. Tryb nie był dostępny przed premierą gry i dopiero po niej można było sprawdzić, czy również i w tej kwestii odświeżona wersja „czwórki” należycie spełnia swoje zadanie. Udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie jest jednak łatwe. Specyficzny sposób dystrybucji remake’u (wyłącznie w dość drogim pakiecie z Infinite Warfare) sprawił, że nawet na PlayStation 4 zdarzają się problemy w znalezieniu chętnych do rozwałki w którymś z mniej popularnych wariantów rozgrywki. Do momentu, w którym Activision zdecyduje się wreszcie sprzedawać MWR oddzielnie, ta sytuacja z pewnością nie ulegnie poprawie, a problem z każdym dniem będzie się pogłębiać. Mocno irytuje też błąd 32270, który całkowicie blokuje możliwość połączenia się online. Deweloperzy do tej pory nie znaleźli i nie usunęli przyczyny problemu mimo, że dostępna jest już wersja 1.04 produktu. Pomaga jedynie usunięcie aplikacji z konsoli i ściągnięcie jej na nowo, co przy perspektywie pobierania ponad 50 GB danych jest mało atrakcyjną propozycją.

Jeśli jednak uda nam się odpalić tryb multiplayer i znajdziemy chętnych do wzajemnej anihilacji, nie powinniśmy narzekać na brak wrażeń w sprawdzonym już lata temu module. Pięć wariantów rozgrywki i dziesięć dostępnych na starcie map bez problemu zapewni nam rozrywkę na dobre kilka/kilkanaście godzin, o ile oczywiście nie jesteśmy fanatykami pecetowego Promoda i chcemy po prostu na luzie postrzelać do innych osób. Posiadacze PlayStation 4 mogą nawet skorzystać z tak archaicznego wynalazku jak „lokalna gra po LAN-ie”, co w ich przypadku skończy się zapewne podłączeniem drugiego pada do konsoli i strzelania na podzielonym ekranie. Cieszy, że pomyślano o takiej możliwości.

Porównanie standardowej edycji gry Call of Duty 4: Modern Warfare z 2007 roku w wersji PC (najwyższe ustawienia grafiki) z grą Call of Duty: Modern Warfare Remastered na PlayStation 4. U góry standardowa edycja, na dole remaster.

Nie na peceta

Recenzja gry Call of Duty: Modern Warfare Remastered - odmłodzona królowa skryptów - ilustracja #3

Ze steamowych statystyk wynika, że 2/3 posiadaczy Infinite Warfare sięgnęło po droższy pakiet, zwierający dodatkowo Modern Warfare Remastered – wydaje się więc, że firma Activision sporo na tym zyskała. Niestety, pecetowi gracze nie, bo odświeżona wersja klasyka ma dość poważne problemy: leży optymalizacja i gra przycina się nawet na mocnych komputerach. Wielu graczy zgłasza również problemy z narzuconą akceleracją myszki. To jednak nic przy liczbie graczy w trybie sieciowym, która przy premierze sięgnęła tylko 5 tys., a teraz nie przekracza nawet trzech tysięcy. W efekcie większość trybów multiplayerowych jest niegrywalna, a i w podstawowym team deathmatchu często trafiamy na niepełne drużyny lub hosty z wysokim pingiem. Jeśli chcecie odświeżyć sobie sieciowe rozgrywki z Modern Warfare Remastered – to nie na pecetach.

Adam Zechenter

Warto, ale niekoniecznie w pakiecie z IW

Modern Warfare Remastered na PS4 to jedna z ciekawszych propozycji w szerokiej ofercie remasterów, dla wielu będących zmorą ósmej generacji. Nie mam najmniejszych wątpliwości, że jest to produkt, który warto mieć w swojej bibliotece, zwłaszcza w sytuacji, kiedy nigdy nie mieliśmy styczności z jedną z najlepszych odsłon serii Call of Duty lub graliśmy w nią ostatnio… dziewięć lat temu. Do kampanii trudno praktycznie się przyczepić – królowa skryptów nadal potrafi wyjąć nam kilka godzin z życia, zapewniając rozrywkę na naprawdę niezłym poziomie i prezentując się przy tym znacznie lepiej niż większość sklecona naprędce kolekcji. Tryb multiplayer możemy w tym przypadku potraktować jak miły dodatek, ale jeśli będzie on dla nas priorytetem, warto śledzić poczynania deweloperów, bo zarówno na PlayStation 4, jak i na PC (patrz ramka) zdarzają się problemy.

Porównanie standardowej edycji gry Call of Duty 4: Modern Warfare z 2007 roku w wersji PC (najwyższe ustawienia grafiki) z grą Call of Duty: Modern Warfare Remastered na PlayStation 4. U góry standardowa edycja, na dole remaster.

Wszystkim zainteresowanym polecałbym jednak oczekiwać ruchu ze strony firmy Activision. Jeśli kompletnie nie interesuje nas Infinite Warfare, kupno drogiego pakietu wyłącznie dla remastera jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Nie chcę mi się wierzyć, że MWR w końcu nie doczeka się samodzielnego wydania, choć na takie atrakcje przyjdzie nam zapewne jeszcze chwilę poczekać.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Recenzja gry Indiana Jones and the Great Circle - Indy powraca, choć z kryzysem tożsamości
Recenzja gry Indiana Jones and the Great Circle - Indy powraca, choć z kryzysem tożsamości

Recenzja gry

Indiana Jones i Wielki Krąg zabierze Was na epicką wyprawę po trzech kontynentach, dobrym fanserwisie, wielu błędach i kilku niedopracowanych mechanikach. Zapnijcie pasy, bo nachodzą turbulencje.

STALKER 2: Heart of Chornobyl - recenzja. Po 70 godzinach to wciąż gra, którą kocha się pomimo wad
STALKER 2: Heart of Chornobyl - recenzja. Po 70 godzinach to wciąż gra, którą kocha się pomimo wad

Recenzja gry

Po latach oczekiwań STALKER 2: Heart of Chornobyl w końcu ponownie zaprasza do czarnobylskiej Zony. Ogrom i surowe piękno tego świata miażdży większość innych open worldów, ale sequel ugina się też pod ciężarem błędów i niedoróbek technicznych.

Recenzja Call of Duty: Black Ops 6 - dobry kandydat na najlepszego współczesnego COD-a
Recenzja Call of Duty: Black Ops 6 - dobry kandydat na najlepszego współczesnego COD-a

Recenzja gry

Po zeszłorocznej porażce Call of Duty wraca do formy w Black Ops 6. Nowa odsłona błyszczy zupełnie nową mechaniką poruszania się, która rządzi w multiplayerze, i kompletnie zaskakuje paroma motywami w kampanii fabularnej. I jeszcze jest w Game Passie!