Kleryk (Cleric) | Klasy postaci | Sword Coast Legends poradnik Sword Coast Legends
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
Kleryk (Cleric)
Kleryk to postać, która posiada umiejętności leczące sojuszników i na tym powinni się skupić graczy wybierający tą postać. Jako, że postać kleryka jest w większości przypadków wsparciem drużyny, staraj się nie włączać do bezpośredniej walki. Twoje miejsce jest z dala od centrum walki, daleko za plecami wojownika. Przeciwnicy czasami rzucają się na kleryka w pierwszej kolejności dlatego ważnym jest by nie stać wtedy w miejscu tylko biegać i czekać aż zabiją ich sojusznicy. Jako kleryk ważnym zadaniem jest także rzucanie wzmocnień na swoją drużynę. Dzięki takim wzmocnieniom, drużyna otrzyma bonusy do zadawanych obrażeń oraz ogólnej obrony przez co walka stanie się dużo łatwiejsza. Podczas awansu inwestuj przede wszystkim w wiedze oraz kondycję. Gra klerykiem bazuje na kilku zasadach:
Kleryk nie walczy - Nie staraj się zadawać obrażeń. Często po zadaniu obrażeń przeciwnik rzuca się na atakującego. Grając klerykiem chcesz tego uniknąć za wszelką cenę. Stój na tyłach i wspieraj sojuszników podczas walki rzucając różnego rodzaju wzmocnienia, lecząc rannych czy wskrzeszając poległych.
Nie ma definitywnego rodzaju uzbrojenia - Kleryka możesz ubrać w co chcesz. Po wykupieniu zdolności noszenia ciężkiej zbroi, możesz zrobić z niego twardszą postać. Celuj przede wszystkich w statystyki wiedzy oraz zmniejszenie czasu ładowania umiejętności. Ta druga opcja jest najważniejsza podczas wybierania uzbrojenia.
Tworzysz nierozłączną parę z wojownikiem/paladynem - Jako kleryk jesteś odpowiedzialny za utrzymanie przy życiu przede wszystkim wojownika, który zbiera na siebie całość obrażeń. Bardzo często zdarza się tak, że wojownik zostanie uśpiony czy zdezorientowany. Twoim zadaniem jest oczyszczanie go ze wszystkich negatywnych efektów. Jeżeli wojownik/paladyn polegną, możesz być pewien, że ty jesteś następny w kolejce. Niestety nie będziesz tak wytrzymały jak wojownik dlatego walka szybko zakończy się porażką.
Rozwój postaci
Podczas awansu na kolejny poziom staraj się wykupywać umiejętności związane z leczeniem w pierwszej kolejności. Im większy poziom danej umiejętności tym więcej punktów będziesz przywracał. Jak tylko będziesz posiadał ze dwie - trzy takie umiejętności, wydaj punkty na umiejętność oczyszczania sojuszników z negatywnych efektów. Umiejętność ta przydatna jest przede wszystkich w późniejszym etapie gry. Poniżej znajdziesz przykładowy zestaw umiejętności tworzące synergię z całą drużyną:
Righteous Champion
Healing Word | Umiejętność lecząca pojedynczy cel. Poziom czwarty dla maksymalnego efektu. |
Light
Cure Wounds | Umiejętność lecząca pojedynczy cel. Poziom czwarty dla maksymalnego efektu. |
Prayer of Healing | Umiejętność lecząca wszystkich sojuszników w określonym obrębie. Poziom czwarty dla maksymalnego efektu. |
Disciple of Light | Umiejętność pasywna, która zwiększa ilość przywracanych punktów życia rannym sojusznikom oraz daje bonus do odporności na obrażenia radiant. Poziom czwarty dla maksymalnego efektu. |
Life
Bless | Błogosławieństwo, które zwiększa sojusznikom szansę na uzyskanie odporności na czar. Poziom drugi dla maksymalnego efektu. |
Aid | Błogosławieństwo, które zwiększa obronę wszystkich sojuszników. Efekt dodaje także niewielką ilość do maksymalnych obrażeń. Trzeci poziom dla maksymalnego efektu. |
Beacon of Hope | Naznacza sojusznika by był centralnym ośrodkiem działania efektu. Każdy sojusznik w jego obrębie otrzymuje bonus do przywracanych punktów życia. Poziom czwarty dla maksymalnego efektu. |
Restoration | Usuwa negatywne efekty, pod którymi znajduje się sojusznik. Poziom drugi dla maksymalnego efektu. |
Styl gry
Kleryk nie wdaje się bezpośrednio w walkę. Jego zadaniem jest stanie za plecami sojuszników, rzucanie wzmocnień oraz leczenie rannych bohaterów. Przy każdym rozpoczęciu walki rzucaj wzmocnienia Bless, Beacon of Hope oraz Aid. Wspomoże to twoich sojuszników w trakcie walki, zwiększając im przede wszystkim obronę. Wzmocnienie Beacon of Hope rzucaj tylko i wyłącznie na wojownika. To on będzie centralnym punktem każdej walki i to ta postać potrzebuje największej ilości przywracanych punktów życia.
Grając klerykiem i walcząc z Illithidami, miej na uwadze to, że w każdym momencie przeciwnik może przejąć kontrolę nad umysłem wojownika lub łotrzyka. Jeżeli to łotrzyk zostanie zdominowany, musisz czym prędzej oczyścić go z tej klątwy za pomocą umiejętności Restoration. Jeżeli tego nie zrobisz, możesz być pewien, że pierwszym jego celem będziesz ty. Z racji tego, że łotrzyk wyszkolony jest w szybkim eliminowaniu przeciwników, będziesz trupem nim się obejrzysz.
Ekwipunek
Kleryk nie posiada jako takiej specjalizacji w uzbrojeniu, przez którą otrzyma przewagę na polu bitwy tak jak w przypadku łotrzyków. Możesz w każdej chwili zainwestować punkt w specjalizację używania ciężkich zbroi i założyć zbroję płytową. Kleryk nie posiada także domyślnej broni, którą może używać. Może to być kostur, łuk czy miecz. Miej jednak na uwadze, że nie obrażenia grają w tym przypadku pierwsze skrzypce. Najważniejszy dla kleryka jest czas odnawiania umiejętności, statystyka wiedzy oraz kondycji, a także odporności na obrażenia.
Biżuteria kleryka powinna zawierać skrócenie czasu odnawiania umiejętności. W późniejszym terminie zdobędziesz pierścień leczący twoją postać, który posiada bonus do obrony ogólnej - Cerric's Ring (dostępny za wykonanie zadania Illydii). Kolejnym aspektem biżuterii powinna być statystyka wiedzy oraz odporności na obrażenia.
Jeżeli chodzi o zbroję, skup się na zmaksymalizowaniu efektu redukcji czasu odnawiania umiejętności. Podczas eksploracji aktu drugiego, znajdziesz kilka części zestawu Breakneck, która domyślnie posiada ten bonus. Doskonałą peleryną dla kleryka jest Cape of Eillistrae, która zwiększa przywracane punkty życia. Najważniejszym przedmiotem dla kleryka jest jednak legendarne nakrycie głowy, które zdobyć możesz za wykonanie zadania pobocznego Speak No Evil. Mowa tu o Mask of Relentless Compassion, która zmniejsza zadawane przez ciebie obrażenia o 99% ale także zwiększa przywracane punkty zdrowia o 100%.