Ustroje | Sid Meier's Civilization II poradnik Sid Meier's Civilization II
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Wybrany przez nas ustrój ma decydujący wpływ na rządzenie państwem, dlatego należy się dobrze zastanowić jaki będzie najlepszy dla naszej cywilizacji w danym okresie jej rozwoju. Częste zmiany ustrojów, o ile nie mamy wybudowanej Statuy Wolności, są niekorzystne dla naszego państwa z powodu przejściowych okresów anarchii. Podstawowymi różnicami między poszczególnymi metodami sprawowania rządów są dozwolone maksymalne stawki podatkowe, koszty utrzymania jednostek, sposób uszczęśliwiania mieszkańców, oraz wielkość korupcji.
Gdy odkryjemy nowy sposób sprawowania władzy, należy się poważnie zastanowić czy przypadkiem nie okaże się lepszy od aktualnego.
| Po okresie anarchii czas wreszcie wybrać odpowiedni ustrój dla naszego imperium.
|
Poniżej przedstawiam krótkie opisy poszczególnych ustrojów.
- Despotyzm: Początkowy ustrój, najgorszy jaki może istnieć, opłaca się jak najszybciej zmienić na Monarchię lub Republikę.
- Monarchia: Ustrój dobry na początku, szybki do odkrycia. Nie zapewnia takich wpływów jak Republika, lecz skutecznie niweluje problemy z prowadzeniem wojen i utrzymywania armii. Wadą jest stosunkowo spora korupcja i ograniczenie stawek podatkowych do 70%.
- Republika: Każda posiadana przez nas armia kosztuje, jednak jest to rekompensowane tym, że miasta wytwarzają dodatkowe jednostki dochodu. Również utrzymanie osadników jest droższe. W związku z tym, że jednostki wojskowe oddalone od miast macierzystych powodują niezadowolenie ich mieszkańców prowadzenie wojen jest prawie niemożliwe. Będziemy musieli także ponieść wydatki na luksusy, aby zadowolić naszych obywateli. Otrzymamy jednak za to przyspieszony rozwój technologiczny, zminimalizowaną korupcję i większe zyski.
- Komunizm: Główna zaletą komunizmu jest całkowity brak korupcji. Do utrzymania porządku w miastach służą jednostki wojskowe, które w pewnej części są darmowe. Dodatkowo w ustroju komunistycznym produkowani szpiedzy mają od razu status weteranów. Jest do bardzo dobry ustrój jeżeli nie chcemy popadać w skrajności jakie wiążą się z przejściem na Fundamentalizm lub Demokrację. Nie uzyskamy w nim bardzo dużej wydajności, jednak powinniśmy być spokojnie w stanie prowadzić wojny i kontrolować zadowolenie obywateli.
- Fundamentalizm: Najbardziej specyficzny ustrój, przy odpowiedniej taktyce daje bardzo dobre efekty. Mamy możliwość wyprodukowania ogromnej armii, której utrzymanie jest darmowe, nie posiadamy żadnych niezadowolonych obywateli i mamy ogromny dochód (wszystkie budynki uszczęśliwiające mieszkańców wytwarzają pieniądze, do tego ich utrzymanie jest darmowe). Jedyną wadą tego ustroju jest dwukrotnie wolniejsze odkrywanie technologii. Dlatego rządząc państwem fundamentalistycznym obniżamy maksymalnie wydatki na badania naukowe i z pełnym skarbcem i potężna armią rozpoczynamy podbój innych państw zdobywając w ten sposób technologie których sami nie jesteśmy w stanie wynaleźć.
- Demokracja: Demokracja jest ustrojem przynoszącym największe dochody, jednak sporym kosztem. Utrzymanie armii jest bardzo drogie, a dodatkowo niezadowolenie z prowadzenia wojen jest jeszcze większe niż w Republice. Stawki podatkowe mogą przyjąć dowolną wartość, korupcja nie istnieje, a do tego miasta są odporne na próby przekupstwa. Gdy tylko uda nam się zadowolić obywateli dużymi nakładami na luksusy, otrzymamy państwo z bardzo silnym zapleczem gospodarczym i niezwykle szybkim postępem naukowym.
Fundamentalizm spisuje się doskonale jedynie w określonych sytuacjach, na dłuższa metę spowolniony rozwój naukowy za mocno szkodzi naszej cywilizacji. Najlepszym systemem rządów w grze jest demokracja, jednak często z przyczyn politycznych jest ona niemożliwa do zaakceptowania i w takim wypadku pozostaje komunizm jako ustrój "neutralny".