Cuda świata | Sid Meier's Civilization II poradnik Sid Meier's Civilization II
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Cuda świata to unikalne budowle świadczące o potędze naszego państwa. Zbudowane dużym nakładem kosztów dają nam za to niezwykłe profity. O większość z nich będziemy toczyć wyścig z przeciwnikami, należy więc pomóc sobie w wygranej.
Sposobów na to jest kilka. Najprościej posiadać co najmniej jedno miasto przeznaczone do budowy cudów: maksymalnie nastawione na produkcję, otoczone kopalniami, oraz posiadające jakieś ulepszenia produkcji (na przykład Krucjatę Króla Ryszarda, lub Fabrykę). Wspomóc budowę cudu możemy także wysyłając do miasta w którym ma się znajdować karawanę. W takim wypadku zwiększamy liczbę już wyprodukowanych tarcz. Przygotowanie kilku takich karawan może mieć czasem decydujące znaczenie. W przypadku w którym wiemy, że na przykład za klikanaście tur odkryjemy technologię dającą cud, rozpoczynamy budowę innego cudu (może być to budowa zdublowana z innym miastem) i w momencie gdy nasz cel staje się dostępny zmieniamy produkcję. Ostatnim i najprostszym sposobem na szybkie wybudowanie cudu jest po prostu jego kupienie, tak jak każdego innego budynku, z takim jednak zastrzeżeniem, że wtedy trzeba mieć naprawdę gruby portfel.
Należy się pogodzić z faktem, że wszystkich dostępnych cudów nie uda nam się wybudować (nie mówię o najprostszych poziomach trudności na których jest to jak najbardziej możliwe), więc nieraz przyjdzie nam dokonać ciężkiego wyboru. W każdej epoce są cuda, które są wręcz niezbędne dla naszej cywilizacji, oraz takie bez których można się spokojnie obejść. Przy wyborze budowanych cudów warto również zorientować się czy, a jeżeli tak to za ile, kończy swe działanie. Budowa cudu którego czas trwania wyniesie 20 tur, bo za tyle ktoś odkryje kończącą go technologię po prostu się nie opłaca.
Z pewnością najważniejszym cudem w całej grze są Piramidy. Należy zacząć je budować jak najszybciej i nie dać się wyprzedzić. Dwa razy szybszy rozrost miast przez całą rozgrywkę to nie przelewki ;-). Kolejnymi wartymi polecenia cudami starożytnymi są: Wielka Biblioteka (przydatna gdy jesteśmy do tyłu w naukach), oraz Kolos (pomaga stworzyć dające duży przychód miasto). Na wyższych poziomach trudności może się okazać niezbędne wybudowanie cudu poprawiające szczęście naszych mieszkańców: Wiszących Ogrodów lub Wyroczni. Kolejnym, moim zdaniem niezbędnym cudem jest Kaplica Michała Anioła dająca nam darmową Katedrę w każdym mieście, co na tym etapie gry właściwie rozwiązuje problem buntów. Jeżeli zbudowaliśmy Kolosa, to w tym samym mieście opłaca się wybudować Obserwatorium Kopernika (lub ewentualnie w innym mieście w którym posiadamy dużo nauki). Niezwykle przydatnym cudem jest również Warsztat Leonarda rozwiązujący problem z unowocześnianiem jednostek. Następnym niezbędnym, z racji przynoszonych oszczędności, cudem jest Kompania Handlowa Adama Smitha, opłacająca za nas dużą część budynków w miastach. Jeżeli mamy zamiar często zmieniać ustroje (na przykład z demokracji na fundamentalizm w trakcie wojny) to niezbędne staje się wybudowanie Statuy Wolności eliminującej okres anarchii i dającej dostęp do wszystkich możliwych ustrojów. Najważniejszymi cudami współczesności są bez wątpienia Tama Hoovera (darmowa Hydroelektrownia w każdym mieście) i Program SETI (dwukrotnie przyspiesza rozwój naukowy).
Wielki projekt ukończony, nasza cywilizacja ma powody do dumy.
| Lista wybudowanych cudów świata - postarajmy się aby jak największa jej część mówiła o naszych dokonaniach.
|
Należy oczywiście pamiętać, że prawie wszystkie cuda (budowa Podróży Darwina i Wielkiego Muru to moim zdaniem strata cennego potencjału) opłaca się budować, jednak to które wybrać zależą głównie od naszych zapotrzebowań i planów względem rozwoju państwa.