Zatopiona dolina | Solucja Sekiro Shadows Die Twice Sekiro Shadows Die Twice poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 8 kwietnia 2019
Na tej stronie poradnika do gry Sekiro: Shadows Die Twice znajduje się opis przejścia Zatopionej Doliny. Jest to jedna z głównych lokacji w grze. Nasza solucja informuje o sposobie dotarcia do Zatopionej Doliny, o możliwych do odnalezienia w niej sekretach i unikalnych przedmiotach, oraz o wszystkich walkach z bossami, które się w niej stacza.
- Jak dostać się do Zatopionej Doliny?
- Początek eksploracji Zatopionej Doliny
- Mini-boss: Snake Eyes Shirafuji
- Dotarcie do Twierdzy
- Mini-boss: Long-arm Centipede Giraffe
- Opcjonalna eksploracja jaskiń
- Otwarcie drzwi wyjściowych z Twierdzy
- Boss: Drugie spotkanie z Wielkim Białym Wężem
- Przeprawa przez Dolinę Bodhisattwy
- Główny boss: Małpi Strażnik (Ape Guardian)
- Odnalezienie Pałacowego lotosu
- Opcjonalne obszary: Skażona rzeka i jaskinia z ogromnym wężem
Jak dostać się do Zatopionej Doliny?
Przedostanie się do Zatopionej Doliny jest łatwą sprawą. Musisz dotrzeć na tyły Zamku w Ashinie gdzie do odnalezienia jest pokazany na obrazku most z dwoma przeciwnikami (opcjonalnie możesz podsłuchać ich rozmowy). Bohater może przedostać się za zamek dzięki wspinaczce lub "legalnie" już po rozprawieniu się z bossem Genichiro Ashiną.
Po dotarciu do zaśnieżonych terenów podążaj wąską ścieżką otoczoną wysoko rosnącą roślinnością. Główny bohater po drodze musi eliminować słabe małpy. Dotrzyj do większego budynku, w którym na bohatera czekają dwie atrakcje:
- Ponowne spotkanie z Tengu of Ashina. Jeżeli odblokowałeś już jedną z finałowych umiejętności z posiadanych ksiąg (chodzi tu o umiejętność będącą na prawym końcu każdego drzewka, np. Natarcie cienia), to otrzymasz od niego nowy ezoteryczny tekst - Sztuki Mushin. Nowa księga pozwala na odblokowanie silniejszych wersji "finalnych" umiejętności.
- Możliwość uaktywnienia Kapliczki Wielkiego Węża (Great Serpent Shrine). Pojawia się ona w zakładce obozowisk Zamku w Ashinie, gdyż teoretycznie nie wkroczyłeś jeszcze do Zatopionej Doliny.
Po wyjściu z budynku możesz zeskoczyć na niższe skalne półki, a dotrzesz do Zatopionej Doliny i znajdziesz pierwszy posążek rzeźbiarza - Dolina pod kapliczką (Under-Shrine Valley).
Początek eksploracji Zatopionej Doliny
Eksplorację Zatopionej Doliny warto rozpocząć od wybrania się w prawo po to żeby dotrzeć do sekretnego obszaru. Doskocz do oddalonej krawędzi z użyciem haka z liną i pozbądź się kilku łatwych przeciwników.
Dalsza przeprawa wymusza odbicie się od pionowej ściany, wdrapanie się na skalną półkę i przejście po wąskiej krawędzi będąc opartym plecami o ścianę.
Celem podrózy jest pokazany na obrazku ukryty obszar. Gra poinformuje tu o powrocie do Podzamcza Ashiny, przy czym lokację tę należy jednak potraktować jako część Zatopionej Doliny, gdyż nie ma z niej żadnych innych wyjść. Rozpraw się z kilkoma przeciwnikami i zbadaj wszystkie interaktywne pojemniki, bo w jednym z nich są koraliki modlitewne (Prayer Beads). Możesz już powrócić do miejsca startu, najlepiej przez teleportowanie się do odkrytego wcześniej posążka.
W trakcie podróży przez Zatopioną Dolinę musisz uważać na licznych przeciwników wyposażonych w broń dystansową. Staraj się szybko do nich docierać lub gdy zajdzie taka potrzeba blokować pociski, biegać slalomem i skakać.
W jednym z miejsc zmuszony zostaniesz do użycia haka z liną na przeciwległej półce i szybkiego zabicia wroga z bronią dystansową. Po tym jak tego dokonasz przejdź przez małą jaskinię. Po wyjściu z niej złap się gałęzi i zabij kolejnego przeciwnika. Popatrz teraz do góry. Musisz wspinać się po kolejnych pionowych ścianach podobnych do tej z dołączonego obrazka.
Docelowo dotrzesz do wysoko usytuowanego małego obozowiska z powyższego obrazka. Koniecznie zbadaj pojemnik zlokalizowany po prawej stronie, bo można w nim znaleźć nasiono tykwy (Gourd Seed).
Możesz już powrócić na dół i kontynuować przeprawę przez główną część doliny, w trakcie której będziesz także napotykał silniejszych przeciwników używających armat. Nie możesz ich łatwo zabić kilkoma szybkimi atakami w bezpośrednim starciu. Szukaj okazji do tego żeby wykonywać na nich śmiertelne ciosy z zaskoczenia. Jeżeli dojdzie do bezpośredniej walki, to dużo odskakuj na boki żeby nie zostać trafionym pociskiem z armaty.
W trakcie podróży musisz regularnie polegać na lince żeby przyciągać się do bardziej oddalonych półek, jak również "przykleić się" w jednym z miejsc do ściany po to żeby przejść dalej. Po drodze odkryjesz nowy posążek rzeźbiarza o mało oryginalnej nazwie Zatopiona Dolina (Sunken Valley).
Mini-boss: Snake Eyes Shirafuji
Tuż po odblokowaniu nowego ogniska musisz docierać do małych skalnych półek przedzielonych przepaściami. Bohater znajdzie się w tym samym czasie pod ostrzałem i nie możesz nic na to poradzić, bo wrogowie są za bardzo oddaleni żeby ich już teraz zaatakować. Skup się na szybkim używaniu haka z liną i nie zatrzymuj się na dłużej w tym samym miejscu.
Boss Snake Eyes Shirafuji przesiaduje w obozowisku pod dużą głową posągu. W trakcie walki skupiaj sie na unikaniu ostrzału z użyciem jego armaty - mowa tu o zwykłych atakach oraz o tych symbolizowanych czerwoną ikoną, przed którymi koniecznie należy odskakiwać. W przeciwnym razie boss nabije bohatera na armatę i zada ogromne obrażenia. Możesz polegać na standardowych atakach mieczem, jak również stosować silniejsze umiejętności czy pomagać sobie np. petardami Shinobi. Nagroda za wygranie pojedynku to koraliki modlitewne. Pełny opis walki z tym mini-bossem znajdziesz w rozdziale Bossowie.
Przydatną informacją jest to, że pojedynek z bossem Snake Eyes Shirafuji jest opcjonalny. Jeżeli nie potrafisz sobie z nim poradzić, to możesz go zignorować i od razu wyruszyć dalej. Postaraj się jednak w takiej sytuacji przewrócić bossa lub go odciągnąć żeby nie zostać trafionym z armaty.
Przejście do kolejnego obszaru jest zlokalizowane na lewo od miejsca gdzie przesiadywał boss - pokazuje to obrazek i w miejscu tym musisz przejść ostrożnie po wąskiej krawędzi.
Dotarcie do Twierdzy
Po dotarciu do nowej lokacji musisz przebiec na drugi koniec mostu. Staraj się przy tym unikać zmasowanego ostrzału ze strony wrogów dzięki częstym skokom. Uważaj na dziurę w moście w jego środkowej części - koniecznie przeskocz nad nią żeby nie spaść w przepaść.
Nie zatrzymuj się po zejściu z mostu. Musisz rozpocząć wspinaczkę i szybko docierać do ostrzeliwujących bohatera wrogów żeby ich po kolei zabijać. Wspinaczka pozwoli ci dotrzeć do fortu. Możesz zrzucić w przepaść jednego z najbliższych wrogów. Do fortu nie warto zbliżyć się od frontu. Zamiast tego lepiej jest wybrać lewe przejście przez jaskinię. W trakcie nowych walk ponownie uważaj na wrogów z armatami. W samym forcie znajdziesz dużo pojemników z lootem.
Mini-boss: Long-arm Centipede Giraffe
Wejdź do nowej jaskini i dotrzyj do posążka rzeźbiarza o nazwie Twierdza (Gun Fort). Wąski korytarz doprowadzi Cię do pomieszczenia, w którym przebywa kolejny boss - Long-arm Centipede Giraffe.
Mini-boss nie jest na szczęście bardzo trudny do pokonania. Blokuj lub odbijaj serie ataków w wykonaniu bossa i przechodź do kontrataku gdy tylko zakończy ich wykonywanie. Boss nie jest zbyt wytrzmały i powinien szybko utracić obie czerwone kropki. Pozostawia on po sobie koraliki modlitewne. Pełny opis walki z tym potworem znajdziesz w rozdziale Bossowie.
Opcjonalna eksploracja jaskiń
Zacznij od otwarcia pojemnika przed dużym posągiem - jest w nim duży wachlarz (Large Fan), z którym możesz powrócić do Rzeźbiarza. Pozwala to na wyprodukowanie nowego narzędzia protezy - Boskie uprowadzenie (Divine Abduction). Jego opis zamieściliśmy w rozdziale Narzędzia protezy.
Zejście do jaskiń znajduje się w miejscu, w którym przebywał pokonany przed chwilą boss. Jest to pokazana na obrazku dziura w podłodze. W trakcie przemierzania jaskiń musisz uważać na kolejne potwory z ostrzami, jak również na jaszczurki, które mogą łatwo zatruć bohatera. Na szczęście można je od razu zabijać śmiertelnymi ciosami, jak również atakować mieczem gdy są jeszcze przyczepione do ścian.
W trakcie eksploracji jaskiń musisz okazjonalnie polegać na haku z liną - za nowymi zaczepami rozglądaj się także w pobliżu sufitu. Do najcenniejszego znaleziska w jaskiniach dotrzesz dwukrotnie skręcając w prawo w trakcie ich przemierzania. Mowa tu o obszarze z dołączonego obrazka - po zabiciu potworów możesz wyjąć koraliki modlitewne z jednego z pojemników.
Otwarcie drzwi wyjściowych z Twierdzy
W tym samym pomieszczeniu, w którym walczyłeś z bossem Long-arm Centipede Giraffe, znajdują się zamknięte drzwi. Do ich otwarcia potrzebujesz klucza. Powróć do Zamku w Ashinie (Ashina Castle), a konkretnie do posążka rzeźbiarza Komnata Kuro w górnej wieży (Upper Tower - Kuro's Room).
Rozejrzyj się po lewej stronie. Kuro powinien w międzyczasie otworzyć wejście do biblioteki (odnajdziesz też wcześniej notatkę na ten temat na podłodze). Tuż obok Kuro jest pojemnik, z którego możesz wyjąć klucz (Gun Fort Shrine Key).
Boss: Drugie spotkanie z Wielkim Białym Wężem
Nie śpiesz się z przekroczeniem mostu zwodzonego, gdyż wkrótce ponownie pojawi się Wielki Biały Wąż, którego wcześniej unikałeś w trakcie przeprawy przez Podzamcze Ashiny. Wycofaj się od razu po wyświetleniu czerwonego symbolu, gdyż wąż zniszczy most zwodzony.
Zeskocz do dużego zbiornika. Musisz ponownie unikać węża - wykonuj unik każdorazowo po pojawieniu się czerwonej ikony. Dotrzyj do pokazanego na dołączonym obrazku schronienia pod skałami, które zlokalizowane jest na prawo od mostu zwodzonego. Przekradnij się następnie do wejścia do nowej jaskini. Wąż przestanie atakować bohatera i znajdziesz posążek rzeźbiarza Rozdarta jaskinia (Riven Cave).
Przeprawa przez Dolinę Bodhisattwy
W dalszym ciągu regularnie korzystaj z haka z liną, także po to żeby docierać do interaktywnych zaczepów przy mijanych dużych posągach. Podczas przeprawy czekają Cię walki z małpami, które mogą dążyć do walki w zwarciu lub atakować bohatera na odległość. Ich eliminowanie nie jest trudne, aczkolwiek trudniej jest zakradać się do nich niż do wcześniej napotykanych wrogów.
W trakcie podróży natrafisz na grupę małp (powyższy obrazek). Warto zeskoczyć na nie z wyższej półki i tuż po wylądowaniu odpalić jakiś silny atak obszarowy (np. Wirujące cięcie). Ułatwi ci to rozprawienie się z nimi nie ryzykując zmasowanych ataków z ich strony. Jeżeli zostaniesz otoczony warto też pomóc sobie petardą shinobi, która może wystraszyć małpy. Kontynuuj podróż przechodząc pod koniec po wąskiej krawędzi. Wkrótce dotrzesz do posążka rzeźbiarza Dolina Bodhisattwy (Bodhisattva Valley).
Główny boss: Małpi Strażnik (Ape Guardian)
Do walki z Małpim Strażnikiem dochodzi na terenie gigantycznego wodopoju. Składa się ona z dwóch części i nie ma niestety okazji do tego żeby zaskoczyć wielkiego potwora nawet jeśli będziesz doskakiwał do kolejnych drzew i chwytał się ich hakiem z liną (drzewa mogą ci za to w dalszej części pojedynku pomagać w szybkim uciekaniu Małpiemu Strażnikowi).
W pierwszej fazie bitwy Małpi Strażnik zachowuje się jak bestia. Potwór dąży do uderzania bohatera pięściami, jak również wykonuje próby złapania go (czerwony symbol), przed którymi należy uciekać. Najlepszym sposobem na pokonanie potwora jest wyczekiwanie na dobre momenty do użycia Petard shinobi. Wystraszą one potwora. Możesz wtedy szybko ustawić się za nim i rozpocząć wyprowadzanie ataków.
W drugiej fazie bitwy Małpi Strażnik staje się nieumarłym potworem i do wyprowadzania ataków wykorzystuje potężne ostrze. Bohater może odbijać zdecydowaną większość ataków bronią biała. Sparowanie najsilniejszego ciosu powali bossa na ziemię i pozwoli ci go łatwo osłabić zanim pozbiera się z ziemi. Wyjątkiem są silne zamachnięcia oznaczane czerwoną ikoną, nad którymi musisz odpowiednio szybko przeskakiwać. Bardzo ważne jest także szybkie oddalanie się od bossa gdy ten przygotowuje się do krzyku (przykład na obrazku). Atak ten nakłada negatywny status przerażenia (Terror), który może osłabić lub nawet zabić błyskawicznie bohatera.
Pokonanie Małpiego Strażnika doprowadza do otrzymania dwóch nagród - Wspomnienia (Memory: Małpiego Strażnika) pozwalającego na zwiększenie siły ataku oraz Chudego palca (Slender Finger) potrzebnego do wyprodukowania nowego narzędzia protezy Gwiżdżący palec (Finger Whistle). Pełny opis walki z Małpim Strażnikiem znajdziesz w rozdziale Bossowie w naszym poradniku.
Odnalezienie Pałacowego lotosu
Na poszukiwania tego unikalnego znaleziska możesz wyruszyć dopiero po pokonaniu Małpiego Strażnika, bo w trakcie walk przejście blokowała mgła. Korzystając z okazji możesz też odblokować ostatni posążek rzeźbiarza - Wodopój Małpiego Strażnika (Guardian Ape's Watering Hole).
Zbadaj małe przejście na lewo od posążka rzeźbiarza. Dotrzesz do miejsca gdzie rośnie Pałacowy lotos (Lotus of the Palace). To przedmiot questowy, który (wraz z dwoma innymi) można dostarczyć Kuro w Pałacu w Ashinie.
Opcjonalne obszary: Skażona rzeka i jaskinia z ogromnym wężem
Wszystkie opisane powyżej lokacje dotyczyły dotarcia do legowiska Małpiego Strażnika, ale w Zatopionej Dolinie są także dwa duże opcjonalne obszary. Nie musisz ich badać w trakcie pierwszej wizyty w dolinie. Najlepiej wstrzymać się z tym aż w wyniku postępów w głównej fabule bohater odblokuje technikę Lalkarz ninjutsu (jest ona nagrodą za zabicie Małp z parawanu w Salach Iluzji w Świątyni Senpou).
Możesz rozpocząć przy posążku rzeźbiarza Rozdarta jaskinia (Riven Cave) lub Dolina Bodhisattwy (Bodhisattva Valley). Musisz dotrzeć na najniższy poziom doliny gdzie płynie skażona rzeka. Nie próbuj zeskoku z dużej wysokości, bo bohater nie przeżyje lądowania. Zamiast tego rozejrzyj się najpierw za jakimś zaczepem, którego będziesz mógł złapać się w trakcie zeskoku. Już po dotarciu w pobliże skażonej rzeki unikaj w miarę możliwości wchodzenia do niej, bo zacznie ładować się pasek zatrucia. Jeśli znalazłeś się mimo wszystko w zatrutej wodzie to dużo skacz, by ograniczyć kontakt z nią.
W trakcie eksploracji skażonej rzeki uważaj na małpy, które są znacznie bardziej wytrzymałe od tych napotykanych w głównej części doliny. Niektóre z nich doskonale władają też bronią białą.
W okolicy oprócz pojemników z lootem możesz odnaleźć obozowisko Skażonego handlarza (Toxic Memorial Mob). Oprócz pospolitych przedmiotów ma on też wystawiony na sprzedaż unikalny obiekt - Zieloną tykwę (Green Mossy Gourd). Działa ona na identycznych zasadach do antidotum, ale jej zaletą jest to, że jej zapas odnawia się za każdym razem gdy udasz się na odpoczynek przy posążku rzeźbiarza.
Drugi opcjonalny obszar w Zatopionej Dolinie to jaskinia będąca legowiskiem Wielkiego Węża (tego samego, który zaatakował bohatera po wyjściu z Fortu). Wejście do jaskini jest obok obozowiska Skażonego handlarza.
W trakcie eksploracji jaskini uważaj na:
- Jaszczurki. Są one bardzo słabe, ale mogą łatwo zatruwać bohatera i nałożyć na niego negatywny status zatrucia. Najlepiej szybko je zabijać.
- Przeciwników chowających się w ścianach. Wykonują oni ataki oznaczane czerwonym symbolem. Staraj się ich unikać wykonując szybki skok lub po prostu trzymając się z dala od nich (nie mogą "wychodzić" ze ścian).
Podczas przeprawy przez jaskinię będziesz musiał przeciskać się obok odpoczywającego Ogromnego Węża. Nie atakuj go kataną żeby samemu nie otrzymać dużych obrażeń. Zatrzymaj się po dotarciu do miejsca z dołączonego obrazka. Zauważysz tu, że Wielki Wąż "pilnuje" przejścia do widocznego w oddali budynku.
Nie próbuj atakować węża ani polegać na sprincie. Zamiast tego zeskocz na słabo wiodczną lewą dolną półkę. Zakradnij się do miejsca, w którym przebywa pokazana na powyższym obrazku małpa. Upewnij się, że masz ustawioną jako aktywną technikę Lalkarz ninjutsu. Wykonaj śmiertelny cios w plecy na małpie i ponownie wciśnij przycisk ataku (R1 / RB) żeby opętać małpę. Poprawny atak rozpoznasz po tym, że oczy małpy zmieniły swój kolor na niebieski.
Małpa pobiegnie w lewo i zacznie odwracać uwagę Wielkiego Węża. Wykorzystaj to do tego żeby złapać się pokazanego na obrazku zaczepu. Dobiegnij do budynku zanim wąż zaatakuje bohatera. Wewnątrz budynku znajdziesz przedmiot questowy - Suszone wnętrzności węża (Dried Serpent Viscera) (przydają się one do odblokowania jednego z zakończeń gry).
Wąż zablokuje wyjście z chatki, tak więc skorzystaj z Posążka powrotu żeby teleportować się do poprzedniego posążka rzeźbiarza.