Porady na start w Sekiro Shadows Die Twice Sekiro Shadows Die Twice poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 25 marca 2019
Na tej stronie poradnika do gry Sekiro: Shadows Die Twice zamieściliśmy porady na start. Zapoznanie się z nimi powinni ułatwić ci przystąpienie do gry, tym bardziej, że niektóre zasady rozgrywki znacząco zmieniły się w stosunku do tytułów z serii Dark Souls. W rozdziale tym poruszyliśmy różnorakie tematy związane m.in. z walką i eksploracją. Część z tych zagadnień dokładniej omówiliśmy na osobnych stronach poradnika
- Jak najczęściej skradaj się
- Parowanie ataków to najważniejszy element walki
- Osłabiaj posturę przeciwnika żeby łatwiej zabić go w bezpośrednim starciu
- Niektórych ataków nie można zablokować ani sparować
- W Sekiro nie ma paska staminy
- Nie zabijaj NPC-ów w grze!
- Polegaj na haku z liną
- Nie musisz powracać po śmierci do posążka rzeźbiarza (ogniska)
- Wykorzystuj słabości przeciwników
- Używanie narzędzi (gadżetów) protezy jest limitowane
- Możesz za darmo ćwiczyć z trenerem
- Zdobądź dwa nasiona tykwy już na wczesnym stadium gry
- Dużo rozglądaj się, bo wiele istotnych odkryć można przegapić
- Nie próbuj od razu pokonywać każdego nowo napotkanego bossa
- Zablokuj kamerę na przeciwniku, którego chcesz atakować
- Nie zużywaj od razu wszystkich środków leczniczych
- Nie udawaj się na odpoczynek, jeśli w pobliżu przebywają wrogowie
- Nie otwieraj sakiewek, jeśli nie potrzebujesz w danym momencie złota
Jak najczęściej skradaj się
Mechanika skradania się w Sekiro: Shadows Die Twice to nowość w grach od FromSoftware. Możesz skradać się w niemal każdej lokacji i tryb skradania się uaktywnia się poprzez wciśnięcie lewej gałki analogowej. Skradanie się w Sekiro ma dwa główne zastosowania - przekradanie się obok przeciwników (przydatne jeśli w danym momencie nie chcesz wszczynać walki) oraz atakowanie wrogów z zaskoczenia. Gra często oferuje swobodę przy wyborze sposobu ataku - możesz np. zakraść się do przeciwnika od tyłu i wbić mu katanę w plecy, zeskoczyć na niego z dachu czy zrzucić go po zawiśnięciu na krawędzi.
Standardowi wrogowie giną po pojedynczym ataku z ukrycia (tylko przy założeniu, że nie zostałeś wykryty podczas planowania ich zabójstwa). Nie dotyczy to niestety wszystkich wrogów. Silniejsi przeciwnicy oraz bossowie mogą przeżyć atak z zaskoczenia. Jeśli przeciwnik oznaczony jest jedną czerwoną kropką (pojawia się ona gdy cios z ukrycia jest możliwy do wykonania), to pojedynczy atak go zabije. Jeśli tych kropek jest więcej, to przeciwnik zostanie jedynie osłabiony. W przypadku silniejszych wrogów czerwone kropki wyświetlane są w lewym górnym narożniku ekranu (obok nazwy przeciwnika). Zawsze próbuj ataków z zaskoczenia, gdyż nawet jeśli przeciwnik od razu nie zginie to i tak dokończenie starcia po wstępnym osłabieniu go będzie łatwiejsze.
Parowanie ataków to najważniejszy element walki
Do każdej potyczki w Sekiro: Shadows Die Twice musisz podejść w zupełnie inny sposób od stylu gry, do którego mogły przyzwyczaić cię poprzednie produkcje FromSoftware. Poprawne parowanie ciosów to klucz do sukcesu. Odnosi się to szczególnie do walk z bossami, aczkolwiek tak samo powinieneś też walczyć ze zwykłymi wrogami.
W celu sparowania ataku musisz wcisnąć przycisk parowania (domyślnie L1/LB) na krótko przed tym jak atak dosięgnie bohatera. Margines błędu jest niewielki, tak więc warto dużo potrenować na słabszych przeciwnikach. Każde poprawnie wykonane parowanie jest symbolizowane poprzez rozbłysk zderzających się ze sobą ostrzy.
Osłabiaj posturę przeciwnika żeby łatwiej zabić go w bezpośrednim starciu
Wyprowadzanie własnych ataków kataną oraz bezbłędne parowanie kolejnych ciosów doprowadzają do stopniowego ładowania się pomarańczowego paska postury (Posture) przeciwnika. W walkach ze zwykłymi wrogami jest on wyświetlany pod ich małymi paskami zdrowia, zaś w przypadku bossów i mini-bossów oddzielnie u góry ekranu (przykład na dołączonym obrazku). To bardzo ważna informacja. Twoim dążeniem zawsze powinno być zapełnienie paska postury przeciwnika, dzięki czemu wytrącony zostanie on chwilowo z równowagi. To okazja do zadania śmiertelnego ciosu przeciwnikowi (Deathblow). Może on od razu zginąć lub utracić jedną z czerwonych kropek wyświetlanych przy jego nazwie (dopiero utrata wszystkich czerwonych kropek uczyni cios kończący ciosem ostatecznym).
Mechanizm ładowania paska postury działa w obie strony, a więc dotyczy również bohatera i on również może zostać wytrącony z równowagi. Pasek postury bohatera może załadować się zwłaszcza w wyniku nieudanych lub niedokładnych parowań wrogich ciosów oraz stosowania bloków zamiast opcji parowania ataków. Uniwersalnym rozwiązaniem na obniżenie wartości tego paska jest wykonanie uskoku pozwalającego odetchnąć na chwilę sterowanej postaci.
Niektórych ataków nie można zablokować ani sparować
Główny bohater jest w stanie odbić większość ciosów, nawet tych wyprowadzanych przez potężnych bossów. Gra na szczęście wyraźnie sygnalizuje wyjątki od tej reguły. Pojawienie się na ekranie czerwonego symbolu oznacza, że ataku nie można zablokować ani sparować. W celu uniknięcia obrażeń musisz w takiej sytuacji wykonać:
- Skok - Jeśli atak nie do zablokowania jest zamachnięciem bronią.
- Unik - Jeśli atak nie do zablokowania jest pchnięciem z użyciem broni.
Zawsze bądź na to wyczulony. Szybko rozpoznawaj rodzaje ataków i odpowiednio reaguj żeby nie stracić punktów zdrowia.
Po tym jak w dalszej części gry odblokujesz umiejętność Kontra Mikiri (Mikiri Counter) możesz zmienić swoje zachowanie dla nieblokowalnych pchnięć przeciwników. Możesz od tego momentu oprócz wciśnięcia przycisku uniku wychylić lewą gałkę w stronę przeciwnika. Celem tego działania jest nadepnięcie na jego broń i zatrzymanie jego ataku. Opisaliśmy to dokładniej na stronie Jak używać Kontry Mikiri?.
W Sekiro nie ma paska staminy
To ważne ułatwienie, które znacząco wynagradza uciążliwość w postaci konieczności obserwowania własnego paska postury. Możesz wyprowadzać ataki kataną oraz odskakiwać od przeciwników bez żadnych ograniczeń, gdyż sterowana w postać w żadnym momencie gry nie odczuje zmęczenia. Warto jednak w tym miejscu zaznaczyć, że nie dotyczy to "nielimitowanego parowania" ciosów przeciwników. Tak jak już zostało to wyżej powiedziane niektórych ciosów nie można w żaden sposób zatrzymać. Ponadto nawet jeżeli parowanie zostało idealnie wykonane to pasek postury bohatera mimo wszystko minimalnie się zapełni.
Nie zabijaj NPC-ów w grze!
W trakcie przechodzenia gry możesz natrafiać na postacie niezależne, które nie są wrogo nastawione do bohatera. Nigdy nie atakuj NPC-ów nawet jeśli w trakcie rozmowy są opryskliwi lub jeżeli sugerują, że mogliby pokonać bohatera w walce. Zabicie NPC-a może bezpowrotnie zablokować dostęp do niektórych atrakcji gry.
Doskonałym przykładem takiej sytuacji jest szabrownik z Posiadłości rodu Hirata (powyższy obrazek). Jeśli zdecydujesz się na zabicie tego złodzieja, to po powrocie do teraźniejszości (posiadłość bada się 3 lata przed głównymi wydarzeniami z gry) osoba ta będzie już nie żyła (byłby to handlarz Anayama) i nie będziesz mógł od niej zakupić m.in. ulepszenia narzędzia protezy.
Polegaj na haku z liną
Hak z liną (Grappling Hook) to jedno z najbardziej przydatnych narzędzi (gadżetów) w Sekiro: Shadows Die Twice. Zdecydowanie najważniejsze zastosowanie dla tego gadżetu to docieranie w trudno dostępne miejsca, np. na dachy budynków czy na wysokie skalne półki. Musisz tu pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, nie możesz korzystać z linki całkowicie bez ograniczeń. Możesz przyciągnąć się tylko gdy przy krawędzi dachu lub półki pojawił się znacznik informujący o możliwości użycia haka z liną - jest on początkowo szary, ale po zbliżeniu sie do niego i znalezieniu się w zasięgu gadżetu zmienia kolor na zielony (przykład na obrazku). Po drugie, już po dotarciu w upatrzone miejsce musisz jeszcze bardziej pilnować się żeby nie zaliczyć upadku z dużej wysokości. W najlepszym wypadku otrzymasz obrażenia, a w najgorszym zginiesz na miejscu.
W dalszej części gry możesz także odblokować umiejętność pozwalającą na wykonanie ataku kataną po tym jak bohater złapie się jakiegoś interaktywnego punktu z użyciem haka z liną.
Nie musisz powracać po śmierci do posążka rzeźbiarza (ogniska)
Mechanizm wznawiania rozgrywki po śmierci bohatera różni się pod pewnymi względami w Sekiro w stosunku do Dark Souls czy Bloodborne. Po śmierci nadal możesz powrócić do ostatniego ogniska (posążka rzeźbiarza), ale domyślnie jest to jest jedna z dwóch możliwości. Alternatywnie możesz wskrzesić bohatera w miejscu, w którym zginął i wznowić walki (pamiętaj jednak, że Twoja postać będzie osłabiona po rezurekcji).
Tylko pierwsze wskrzeszenie jest "darmowe". Kolejny zgon domyślnie oznacza już nieodwracalną śmierć i powrót do posążka. Możesz na szczęście odzyskiwać zużyte ładunki i temat ten dokładniej opisaliśmy na stronie Jak odnawiać ładunki wskrzeszenia? w rozdziale FAQ naszego poradnika.
Wykorzystuj słabości przeciwników
Każda potyczka w Sekiro: Shadows Die Twice jest wymagająca, szczególnie jeśli do pokonania jest silny boss. Niektórzy przeciwnicy posiadają na szczęście unikalne słabości, które możesz wykorzystać przeciwko nim po to żeby łatwiej odnieść zwycięstwo. Postaraj się uważnie przyjrzeć każdemu nowemu napotkanemu przeciwnikowi, zarówno jeszcze przed rozpoczęciem walki, jak również już po przystąpieniu do właściwego pojedynku. W wielu przypadkach z pomocą mogą przyjść różne protezy (narzędzia) bohatera. Oto kilka przykładowych ich zastosowań:
- Użycie Dyszy ogniowej (Flame Vent) po to żeby zaatakować ogra. Słabością ogrów jest żywioł ognia i potwór będzie przez pewien czas walczył z płomieniami zamiast atakować bohatera.
- Użycie Wmontowanego topora (Loaded Axe) do zniszczenia drewnianej tarczy. Możesz w ten sposób o wiele łatwiej odsłaniać przeciwników, którzy dość skutecznie ukrywają się a tarczami.
Konkretne informacje i podpowiedzi o słabych punktach przeciwników i unikalnych taktykach w trakcie staczania walk z nimi znajdziesz w rozdziałach Opis przejścia gry oraz Bossowie w naszym poradniku. Informacje o sposobach odblokowania nowych narzędzi znajdziesz z kolei w rozdziale Narzędzia protezy.
Używanie narzędzi (gadżetów) protezy jest limitowane
Narzędzia instalowane na protezie bohatera mogą ci znacząc pomóc w eliminowaniu przeciwników, ale niestety korzystanie z nich nie jest nielimitowane. Każde użycie narzędzia protezy zużywa symbole ducha (Spirit Emblems) - od jednego do kilku ładunków. Gra informuje o liczbe posiadanych aktualnych symboli ducha w prawym dolnym rogu ekranu. W przykładzie z naszego obrazka posiadamy dostępnych 13 symboli spośród 17, które maksymalnie możemy w danym momencie zebrać.
Hak z liną jest jedynym narzędziem, które nie zużywa symboli ducha. Możesz przyciągać się do interaktywnych zaczepów bez żadnych ograniczeń.
Z narzędzi staraj się korzystać przede wszystkim wtedy gdy mogą ci one realnie pomóc w osłabieniu przeciwnika lub w wystawieniu go na standardowe ataki kataną. Symbole ducha możesz odnajdywać przy pokonanych wrogach, w świecie gry lub kupować przy posążkach rzeźbiarza (Sculptor's Idol). Więcej informacji na ten temat znajdziesz też na stronie Jak odnawiać zapas Symboli ducha?.
Możesz za darmo ćwiczyć z trenerem
Nie musisz trenować podstaw walki ani nowo odblokowywanych ruchów na przeciwnikach. Wszystkie ciosy możesz przetestować w bezpiecznym środowisku. Musisz w tym celu powrócić do Zaniedbanej świątyni (Dilapidated Temple) i spotkać się z Hanbei Nieśmiertelnym (Hanbei the Undying). W trakcie pierwszego spotkania lista dostępnych lekcji będzie krótka, ale nowe pozycje pojawią się na niej za każdym razem gdy zakupisz nowy atak/umiejętność lub odblokujesz automatycznie nowy ruch w wyniku postępów w fabule.
W trakcie sparingów z Hanbei nie musisz obawiać się utraty punktów zdrowia ani śmierci. Możesz też powtarzać lekcje dowolną ilość razy. W szczególności radzimy zainteresować się treningami dotyczącymi:
- Podstaw parowania (odbijania) ciosów
- Parowania serii ciosów - przyda ci się to szczególnie w walkach z bossami
- Reagowania na ataki niemożliwe do zablokowania (zamachnięcia i pchnięcia)
- Właściwego posługiwania się Kontrą Mikiri
Zdobądź dwa nasiona tykwy już na wczesnym stadium gry
Nasiona tykwy (Gourd Seeds) to unikalny rodzaj skarbu w Sekiro: Shadows Die Twice. Dzięki odnajdywaniu ich możesz zwiększać liczbę przenoszonej tykwy leczniczej (Healing Gourd) używanej do leczenia bohatera. W momencie rozpoczęcia gry bohater dysponuje tylko jedną tykwą leczniczą. Radzimy jak najwcześniej podjąć starania o zwiększenie liczby jej użyć:
- Pierwsze nasiono tykwy możesz zdobyć dzięki pokonaniu mini-bossa General Naomori Kawarada w lokacji Podzamcze Ashiny (Ashina Outskirts).
- Drugie nasiono tykwy możesz znaleźć w skrzyni tuż za obszarem w Podzamczu Ashiny gdzie przebywa boss Chained Ogre.
Z nasionami powracaj do Emmy (Emma the Physician) w Zaniedbanej świątyni. Dzięki zebraniu obu wymienionych nasion zwiększysz limit tykw leczniczych do trzech. Oznacza to, że będziesz mógł trzy razy się podleczyć zanim konieczny okaże się odpoczynek przy posążku rzeźbiarza.
Szczegółowe informacje o miejscach odnajdywania nasion znajdziesz na stronie Nasiona tykwy w naszym poradniku. Dokładną instrukcję zwiększenia liczby medykamentów znajdziesz z koilei na stronie Jak zwiększyć zapas tykwy leczniczej?.
Dużo rozglądaj się, bo wiele istotnych odkryć można przegapić
W Sekiro: Shadows Die Twice wiele ważnych rzeczy nie znajduje się na widoku i możesz w rezultacie łatwo je przegapić jeśli zbyt szybko przejdziesz przez daną lokację i nie przeznaczysz dodatkowego czasu na jej zbadanie. Dokładnie przeszukuj wszystkie nowo odwiedzane obszary, najlepiej po wcześniejszym rozprawieniu się z przebywającymi tam przeciwnikami. W szczególności wypatruj:
- Unikalne punkty zaczepu dla haka z linką. Mogą to być np. wystający konar czy oddalona skalna półka. Często mogą Cię one zaprowadzić w nowe miejsca.
- Obiekty nadających się do zniszczenia. Za osłabionym fragmentem ściany czy dużymi dzbanami mogą znajdować się np. sekretne pomieszczenie czy loot.
- Obrotowe ściany (przykład na obrazku). Po tym jak oprzesz się plecami o ścianę możesz wcisnąć przycisk interakcji żeby dostać się do sekretnej lokacji.
Oprócz starannej eksploracji okolicy wykorzystuj też każdą okazję do tego żeby podsłuchiwać rozmowy napotkanych przeciwników (gra wyświetla komunikat o możliwości wciśnięcia przycisku żeby rozpocząć podsłuchiwanie). Możesz dzięki temu dowiedzieć się np. o ukrytych w pobliżu skarbach czy o silnym przeciwniku przebywającym w okolicy (okazja do przygotowania się do zbliżającego się pojedynku z bossem).
Nie próbuj od razu pokonywać każdego nowo napotkanego bossa
Dzięki starannej eksploracji okolicy możesz natrafić nie tylko na nowe skarby, ale również na legowiska ukrytych bossów. Niektórzy bossowie mogą być zdecydowani zbyt wymagający dla słabego bohatera. Przykładem takiego bossa może być Bezgłowy (Headless) z dołączonego obrazka, którego odnajduje się w sekretnym obszarze w Podzamczu Ashiny.
Jeśli widzisz, że boss błyskawicznie może rozprawić się z bohaterem i że bardzo powoli ładuje się jego pasek postury, to warto zostawić go sobie na później. Gra nie wymusza zajęcia się każdym bossem już przy pierwszym spotkaniu. Obowiązkowe są tylko pojedynki z bossami blokującymi dostępu do kolejnych obszarów. Możesz to rozpoznać po ścianie mgły uniemożliwiającej przejście dalej. Do trudnego bossa powróć po tym jak:
- Rozwiniesz żywotność, posturę i siłę ataku bohatera.
- Zwiększysz liczbę przenoszonych środków leczniczych oraz ich skuteczność.
- Odblokujesz nowe przydatne umiejętności i narzędzia protezy.
- Pozyskasz dodatkowe przydatne przedmioty (np. boskie konfetti do skuteczniejszego atakowania widmowych wrogów).
Zablokuj kamerę na przeciwniku, którego chcesz atakować
Mechanizm blokowania kamery na jednym wybranym przeciwniku jest dobrze znany z innych gier FromSoftware. Z funkcji tej radzimy korzystać szczególnie wtedy gdy:
- Planujesz przeprowadzić atak z zaskoczenia. Jest to szczególnie pomocne przy atakach z powietrza, bo możesz mieć pewność, że wylądujesz na upatrzonym przeciwniku.
- Walczysz z pojedynczym przeciwnikiem. Wyeliminuje to prawdopodobieństwo, że przeciwnik znajdzie się nagle poza polem widzenia albo że spudłujesz z jakimś atakiem.
Zablokowanie kamery niekoniecznie jest z kolei wskazane jeśli:
- Walczysz z grupą przeciwników. Skupiając się tylko na jednym z nich łatwo możesz przegapić ataki ze strony pozostałych wrogów.
- Przebywasz w małym pomieszczeniu lub korytarzu. Kamera potrafi niestety "gubić się" w małych obszarach i w skrajnych przypadkach może ci to uniemożliwić poprawnie śledzenie ruchów przeciwnika, z którym walczysz.
Nie zużywaj od razu wszystkich środków leczniczych
Możliwości leczenia w Sekiro: Shadows Die Twice są ograniczone i musisz mieć świadomość tego stanu rzeczy od samego początku gry. Zdrowie nie regeneruje się w automatyczny sposób, zaś posiadane lekarstwa domyślnie pozwalają przywrócić jedynie niewielką część utraconej energii życiowej. Oto kilka wskazówek odnośnie rekomendowanego stylu gry:
- Nie używaj tykwy leczniczej jeśli utraciłeś tylko trochę zdrowia. Możesz niepotrzebnie zmarnować ładunek jeśli użyłeś tykwy do odnowienia mniejszej ilości zdrowia niż jest ona w stanie maksymalnie zregenerować.
- Tylko tykwa lecznicza odnawia się po udaniu się na odpoczynek. Wszystkie pozostałe medykamenty (np. Granulki - Pellet) musisz ponownie odnaleźć w postaci lootu. Nie warto więc ich zużywać jeśli możesz skorzystać z tykwy.
- Zwiększ liczbę użyć tykwy leczniczej. Zwiększy to szanse pomyślnego dotarcia do kolejnego posążka rzeźbiarza (checkpointu) i jeszcze bardziej "uwolni cię" od konieczności polegania na przedmiotach jednorazowego użytku.
- Nie musisz walczyć ze wszystkimi. Jeśli np. czeka Cię pojedynek z bossem to możesz wyminąć wszystkich lub prawie wszystkich wrogów napotkanych w drodze do niego. Zagwrantuje ci to więcej medykamentów na potrzeby rozegrania walki z bossem.
Więcej informacji o przywracaniu bohatera do pełni sił znajdziesz na stronie Jak wyleczyć bohatera? w naszym poradniku.
Nie udawaj się na odpoczynek, jeśli w pobliżu przebywają wrogowie
Zawsze pamiętaj o tym, że posążki rzeźbiarza (odpowiednik ognisk z Dark Souls) nie znajdują się w bezpiecznych lokacjach. Bardzo często w pobliżu nich mogą przebywać jacyś przeciwnicy. Jeżeli zostaniesz zauważony to atak przeciwnika może przerwać próbę udania się na odpoczynek. Problem ten możesz rozwiązać odciągając wrogów od obozowiska. Po powrocie do niego będziesz miał więcej czasu żeby animacja medytacji została odegrana do końca, tj. do momentu wyświetlenia czarnego ekranu.
Nie otwieraj sakiewek, jeśli nie potrzebujesz w danym momencie złota
Sakiewki (Coin Purse) możesz w Sekiro odnajdywać w świecie gry lub kupować u handlarzy. Ich unikalną cechą jest to, że przechwowyane w nich monety (seny) są bezpieczne do momentu otwarcia sakiewki. Nie powinieneś wyjmować złota z sakiewek, jeśli nie planujesz w danym momencie żadnych zakupów. Powodem takiego działania jest to, że jedną z kar za doprowadzenie do śmierci bohatera jest utrata połowy "luźno" przenoszonych monet. Może to być bardzo dotkliwa kara jeśli uzbierałeś np. kilka tysięcy senów.
Problem potencjalnej utraty ogromnej ilości złota możesz też ograniczać na dwa inne sposoby:
- Kupować symbole dusz (Spirit Emblems) "na zapas". Po tym jak zużyjesz symbole dusz i powrócisz do posążka rzeźbiarza nowe symbole przeniesione zostaną do inwentarza bohatera (na tyle, na ile pozwala jego aktualny limit przenoszonych symboli dusz).
- Kupować wszystkie unikalne przedmioty u nowo napotykanych handlarzy (Memorial Mob). Pod pojęciem unikalnych obiektów kryją się m.in. składniki do wytwarzania lub ulepszenia narzędzi protezy, czy nasiona tykwy (Gourd Seed). Listę kupców znajdziesz w rozdziale Handlarze w naszym poradniku.