Otwórz tajemnicze wrota; Dokonaj pomiaru | Rozdział 2 - Göbekli Tepe, Turcja poradnik Secret Files 3: The Archimedes Code
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Otwórz tajemnicze wrota

Emre chce otworzyć skalne wrota ozdobione charakterystyczna płaskorzeźbą. Zgodnie z jego prośbą stań na płycie usytuowanej naprzeciwko (po przekątnej) tej, na której on stoi. Odsłonią się wówczas płyty w samym kwadracie oraz te rysunki na jego obrzeżu, które do tej pory były zakryte.
Podpowiedzią do tej zagadki są symbole zwierząt wokół kwadratu, ale tylko tych, z anatomią których jest coś nie tak (Nina odpowiednio to komentuje). Przyjrzyj się im kolejno, a dowiesz się, że (idąc od Emre w lewo): szarańcza ma osiem nóg (normalnie ma sześć), dzik ma ich pięć, a jaszczurka sześć, ibis ma trzy skrzydła, bykowi brakuje jednego rogu, za to tygrys ma dwa ogony, ważka ma siedem skrzydeł, a lis czworo uszu.
Jak sugeruje Emre, chodzi o to, by posuwając się na przemian, dotrzeć do centrum kwadratu, a pierwsza powinna zrobić krok Nina. Po najechaniu myszką na płyty w kwadracie, dowiesz się, co przedstawia każda z nich. Kolejność podają rysunki dziwnych zwierząt na obrzeżu. A zatem:

1) jako Nina stań na płycie z bykiem (1 róg);
2) jako Emre stań na płycie z tygrysem (2 ogony);
3) jako Nina stań na płycie z ibisem (3 skrzydła);
4) jako Emre stań na płycie z lisem (4 uszu);
5) jako Nina stań na płycie z dzikiem (5 nóg);
6) jako Emre stań na płycie z jaszczurką (6 nóg);
7) jako Nina stań na płycie z ważką (7 skrzydeł);
8) jako Emre stań na płycie z szarańczą (8 nóg).
Pamiętaj o przełączaniu się między bohaterami (ikonki ich głów w górze ekranu). Po każdym prawidłowym kroku słychać charakterystyczny odgłos przesuwania się kamiennych wrót, w przypadku pomyłki Emre wycofuje się na swoją płytę na obrzeżu i trzeba wszystko zaczynać od początku.
Dokonaj pomiaru
Przeszedłszy przez wrota, Nina i Emre odkrywają ogromny podziemny zbiornik irygacyjny. Emre jest pewien, że to on jest źródłem promieniowania i chce zmierzyć jego natężenie. Jednak zbiornik zlokalizowany jest głęboko w dole przepaści.

Jako Emre posiadanym nożem odetnij trochę korzeni płożących się nad przepaścią. Obwiąż nimi licznik Geigera, który ma przy sobie mężczyzna.

Wiszący na długich korzeniach licznik opuść nad zbiornik.