Przedostań się na wyższe poziomy | Rozdział 5 - Oddzielenie | Metro Last Light poradnik Metro: Last Light
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Find a way to get upstairs (Przedostań się na wyższe poziomy)
Upewnij się, że masz wyłączoną latarkę i schowaj się za przeszkodą w miejscu, w którym stał wcześniej Paweł. Zaczekaj na pojawienie się dwóch wartowników. Możesz się tu na zachować na dwa sposoby, a mianowicie ich ominąć lub zaatakować. Jeśli wybierasz ten drugi wariant to zaczekaj aż strażnicy wyruszą w stronę wagonu i zajdź każdego z nich od tyłu z zamiarem jego ogłuszenia lub zabicia.
Niezależnie od tego czy wyeliminowałeś czy ominąłeś wspomnianych wyżej wartowników musisz teraz wybrać nowo odblokowane boczne przejście (powyższy screen). Zniszcz migającą lampę na prawej ścianie i ostrożnie zbliż się do nowego obszaru. Zaczekaj aż górna metalowa konstrukcja z pojedynczym wartownikiem oddali się od tego miejsca.
Przed Tobą nowy obszar z przeciwnikami i podobnie jak w trzecim rozdziale gry dobrze byłoby prowadzić działania z ukrycia, eliminując lub omijając wrogów bez podnoszenia alarmu. Do głównej części tej lokacji możesz dotrzeć na dwa sposoby. Pierwszy wariant zakłada wybranie się w lewo. Musiałbyś zniszczyć z odległości (wyciszona broń palna) lampę na ścianie, a następnie wspiąć się na pokazane na powyższym screenie obiekty, tak by docelowo przeskoczyć nad siatką.
Drugi wariant zakłada udanie się w prawo. W tym przypadku na Twojej drodze stanąłby pojedynczy wartownik, którego należałoby ogłuszyć lub zabić. Uważaj również na lampę naftową oraz na ognisko, przyczyniając się do neutralizacji tych źródeł światła (do ogniska musisz się zbliżyć, zaś lampę możesz zniszczyć z odległości).
Obie opisane wyżej ścieżki pozwolą ci zbliżyć się do budynku zajmowanego przez siły wroga. Polecam rozpocząć od pozbycia się pojedynczego wartownika, który regularnie odwiedza okolice lewej siatki, uważając jednak żeby nie zostać w międzyczasie zauważonym przez strażnika patrolującego górne balkoniki.
Ostrożnie podejdź do bocznego wejścia do wspomnianego wcześniej głównego budynku (powyższy screen). Odkręć tutejszą żarówkę zamiast niszczenia jej strzałem z broni palnej, bo w przeciwnym wypadku mógłbyś zaalarmować jednego z wrogów.
Zaczekaj aż przebywający na parterze budynku wrogowie rozejdą się, w rezultacie czego w głównym pomieszczeniu pozostanie tylko jeden z nich. W zależności od upodobań osobę tę możesz zneutralizować (zajdź ją od tyłu) lub ominąć. Jeśli wybierasz ten pierwszy wariant to nie zapomnij odkręcić żarówki przy suficie, tak by ciało nie zostało przez nikogo zauważone.
Ponownie staniesz teraz przed wyborem ścieżki. Gorąco polecam skorzystać ze schodów prowadzących na górne piętro. Po dotarciu na miejsce zachowaj odpowiednie środki ostrożności, albowiem w okolicy przebywa dwóch wartowników. Zacznij od zlikwidowania strażnika patrolującego zewnętrzne balkoniki.
Po zabezpieczeniu balkoników powróć do oświetlonego pomieszczenia na piętrze i ostrożnie zajdź od tyłu drugiego wartownika. Możesz już na spokojnie zbadać to pomieszczenie, odnajdując w pokazanym na powyższym screenie miejscu ukrytą stronę dziennika Artema.
Powróć teraz na parter, ustawiając się przy pokazanym na dołączonym screenie przejściu. Zwróć uwagę na dwóch pobliskich wartowników - jeden z nich nie rusza się z miejsca, a drugi podróżuje między dwiema lokacjami. Tradycyjnie już postacie te możesz wyeliminować (najpierw zaatakuj strażnika, który przemieszcza się po okolicy) lub je ominąć.
Niezależnie od tego czy wyeliminowałeś powyższych wartowników czy też nie skieruj się do lewego wyjścia z budynku. Po prawej stronie znajduje się jeszcze jeden przeciwnik, ale nie musisz się go obawiać, bo uciął sobie drzemkę. Możesz w rezultacie go łatwo ominąć, choć gra pozwoli ci też zajść go od tyłu i ogłuszyć lub zabić.
W celu opuszczenia tej lokacji musisz skorzystać z pokazanych na dołączonym screenie schodów (warto zniszczyć wiszącą przy nich lampę naftową). Zanim jednak tego dokonasz upewnij się, że dokładnie zbadałeś okolicę. Warto przede wszystkim rozejrzeć się za nowymi i/lub ulepszonymi modelami broni (np. za rewolwerem z celownikiem i tłumikiem). Oprócz tego do odnalezienia są trzy skrzynki z cennymi zapasami (amunicja, apteczki, naboje wojskowe itp.).
Wyjdź po schodach na samą górę, docierając do nowych drzwi. Otwórz te drzwi i podejdź do wrogiego żołnierza, który podda się na Twój widok. W zależności od upodobań możesz zignorować tę postać, ogłuszyć ją lub zabić. Koniecznie zbadaj pomieszczenie, w którym spotkałeś wartownika, bo odnalezienia jest tu druga ukryta strona dziennika Artema (powyższy screen).
Skorzystaj z jedynego dostępnego przejścia. Po kilku chwilach dotrzesz do nowego wąskiego tunelu. Wejście do tego tunelu jest równoznaczne z zakończeniem opisywanego rozdziału.