Wojna - Bitwy lądowe | Imperial Glory poradnik Imperial Glory
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Bitwy lądowe
Brak aktywnej pauzy czyni zasadnym opanowanie przydatnych skrótów klawiszowych. Oto one :
Skróty klawiszowe:
- TAB = Cele bitwy (zwycięstwo całkowite albo opanowanie kluczowych punktów mapy)
- SPACJA = Pauza
- ESC = Opcje
- C = Chat
- SHIFT + C = Team Chat
- KURSOR NA WROGA + SHIFT = Zmiana - walka wręcz lub "Ognia!" (tylko dla jednostek zdolnych wykonywać oba ataki)
- CTRL + NUMER = Stwórz grupę jednostek/Dodaj do grupy
- CTRL + 0 = Wyklucz jednostkę z grupy
- CTRL + ROZKAZ (kliknięcie prawym przyciskiem myszy na terenie lub wrogu) = Ustanawianie kolejki rozkazów dla jednostki lub grupy jednostek
- NUMER = Wybierz grupę jednostek o tym numerze
- NUMER wciśnięty 2 razy = Ustaw kamerę na grupę numer...
- N lub SHIFT + ŚRODKOWY PRZYCISK MYSZY = Ustaw jednostkę w kierunku wskazanym przez kursor
- LEWY ALT + T = Przełączanie pomiędzy oknami taktyk (dla jednostki/dla grup jednostek)
- SHIFT + KLIKNIĘCIE NA IKONIE JEDNOSTKI = Zaznaczając dwie ikony - te 2 jednostki oraz wszystkie pomiędzy zostaną wybrane
- I = Wybierz wszystkie jednostki piechoty
- O = Wybierz wszystkie jednostki kawalerii
- P = Wybierz wszystkie jednostki artylerii
- R = Przełączanie pomiędzy biegiem a marszem
- KLAWISZE KURSORA i W,S,A,D = Przesuwanie i obracanie kamery
- + lub KÓŁKO MYSZY DO GÓRY = Obniż kamerę/Zbliżenie
- - lub KÓŁKO MYSZY W DÓŁ = Kamera do góry/Oddalenie
- KURSOR DO LEWEJ KRAWĘDZI EKRANU = Obróć kamerę w lewo
- KURSOR DO PRAWEJ KRAWĘDZI EKRANU = Obróć kamerę w prawo
- T = Wybierz/Odznacz wszystkie jednostki
- BACKSPACE = Zatrzymaj jednostkę
- PODWÓJNE KLIKNIĘCIE NA JEDNOSTCE = Wybierz (zaznacz) wszystkie jednostki tego rodzaju
- ALT + PODWÓJNE KLIKNIĘCIE NA IKONIE JEDNOSTKI = Ustaw kamerę na wybraną jednostkę
- PODWÓJNE KLIKNIĘCIE NA IKONIE JEDNOSTKI = Kamera podąża za wybraną jednostką
- M = Mini-mapę włącz/wyłącz
- G = Ustaw kamerę w punkcie wskazanym przez kursor
- K = Formacja "kwadrat"
- L = Formacja "linia"
- J = Formacja "kolumna"
- Q = Opuścić pozycje
- B = Przygotuj armaty do otwarcia ognia/Przygotuj armaty do marszu
- F = Przełączanie pomiędzy trybem ataku automatycznym (jednostka będzie atakować i ścigać wroga, który znajdzie się w zasięgu jej ognia) a ręcznym (jednostka będzie wykonywać swoje rozkazy nie zważając na to co się wokół niej dzieje)
- V = Pokaż zasięg ognia jednostki
- CTRL + I = Interfejs gracza włącz/wyłącz
- Z = Rozkaz otwarcia ognia
- X = Rozkaz walki wręcz
- F1 do F6 = Ustaw grupę jednostek w formację 1-6
W bitwach lądowych zwycięstwo osiągamy na 2 sposoby:
1) Objectives Victory - poprzez opanowanie większości z kluczowych punktów (są oznaczone na mapie), nie musimy całkowicie rozbijać wroga - dotyczy to głównie bitew toczonych w kluczowych prowincjach danego państwa, na których (przykładowo) znajduje się stolica państwa.
2) Total Victory (Zwycięstwo Całkowite) - poprzez całkowitą eksterminację (zniszczenie) sił przeciwnika. Ten rodzaj zwycięstwa osiągamy z reguły na mapach "drugorzędnych".
Przed rozpoczęciem bitwy możemy rozstawić sobie nasze jednostki na mapie (w dozwolonym obszarze) klikając na nich i "przeciągając" w dane miejsce, odwrócić je w odpowiadające nam strony, ustawić w odpowiednie formacje, wreszcie - pogrupować je.
1 - Mini-mapa: Kolorowe punkciki na niej oznaczają jednostki nasze (i wroga - na najłatwiejszym poziomie trudności), kluczowe pozycje są oznaczone kółeczkami przybierającymi odpowiedni kolor, w zależności od tego, która strona je opanowała (białe = neutralne). Mapę można włączać i wyłączać klikając na ikonę ponad nią.
2 - Paski symbolizujące siłę (liczebność) naszej armii oraz wroga.
3 - Biała flaga oznacza opcję poddania się, którą możemy wybrać, widząc, że bitwa nie układa się po naszej myśli. W tym wypadku część naszych żołnierzy trafi do niewoli, ale części może udać się uciec i będą oni mogli walczyć przy następnej okazji.
4 - Zegar odmierzający czas do zakończenia bitwy, a rozpoczynający odliczanie, kiedy jedna ze stron opanuje którąś z kluczowych pozycji oznaczonych na mini-mapie. Ten okres czasu jest różny i zależy od mapy (scenariusza).
5 - Opcje.
6 - Ikony jednostek.
Liczba określa ilu żołnierzy w danej jednostce jest jeszcze w stanie walczyć (ilu zostało). Gwiazdki symbolizują doświadczenie. Zielony pasek to żywotność, witalność jednostki (im mniej żołnierzy zostało przy życiu tym jest on mniejszy), zaś niebieski - wytrzymałość (maleje wraz z męczeniem się ludzi, np. w wyniku forsownego marszu). |
Dodatkowo na ikonach mogą pojawiać się symbole oznaczające czynność, jaką w danej chwili jednostka ta wykonuje:
- skrzyżowane szable: jednostka walczy wręcz
- zielona flaga : potyczka strzelecka
- niebieska flaga : jednostka przemieszcza się
- domek: jednostka zajęła pozycje (np. w budynku, w lesie, za murkiem czy płotem, za skałkami, za barykadą, etc.).
7 - Parametry jednostki.
Symbol lunety oznacza zasięg ognia danego oddziału. Zbroja to odporność na jakikolwiek atak wroga. Szabla reprezentuje wyszkolenie oddziału w walce wręcz. Pistolet reprezentuje wyszkolenie oddziału w walce bronią palną (brak tego symbolu oznacza, że jednostka nie jest wyposażona w broń palną, czyli może tylko walczyć wręcz). |
Dodatkowo, jeśli oddział znajduje się na przykład w budynku niektóre z jego współczynników mogą ulec zwiększeniu (+ jakaś liczba na niebiesko ), np. zasięg ognia czy odporność na atak. W sytuacji odwrotnej (jednostka w otwartym polu) niektóre parametry (np. odporność na atak) maleją (- jakaś liczba na czerwono , jak na obrazku powyżej).
Poza tym w czasie bitwy nad jednostkami mogą pojawiać się inne ikony informujące nas o tym, że zmieniły się jej charakterystyki. I tak:
- zielony pistolet : jednostka lepiej strzela (celniej, zadaje większe straty) ponieważ atakuje flankę lub tyły nieprzyjaciela
- żółty lub czerwony pistolet : coś stoi na linii ognia tej jednostki i przesłania cel, w związku z czym efekt jej ognia jest mizerny (żółty) albo wręcz znikomy (czerwony )
- buty: oznaczają, że poruszająca się jednostka przemieszcza się wolniej i trudniej, bo np. przechodzi przez bagna (moczary) czy wspina się po zboczu wzgórza. Żółte buty - średnie utrudnienie marszu, czerwone buty - duże trudności z przemieszczaniem się.
- zbroja: żołnierze dostają bonus defensywny, lepiej się bronią
- luneta: oznacza, że jednostka ma zwiększony zasięg ognia.
Dwie ostatnie ikony prawie zawsze występują gdy żołnierze zajmą pozycje w budynku.
8 - Ikony rozkazów i formacji.
1 - Marsz/bieg; zmęczone jednostki są mniej efektywne w boju niż te wypoczęte. 2 - Tryb ataku automatyczny/ręczny 3 -Formacja jednostki;od lewej-kolumna (do szybkiego przemieszczania się), linia (do ostrzeliwania wroga; jednostka poruszająca się w tej formacji przemieszcza się wolniej, a zaatakowana broni się gorzej), czworobok (dla piechoty - do odpierania szarż wrogiej kawalerii). |
4 - Ikona wezwania posiłków. W bitwie mogą uczestniczyć max. 3 armie plus czwarta jako posiłki i może ona wejść do bitwy tylko w momencie, kiedy poległ jeden z tych trzech dowódców (tzn. zginęli wszyscy żołnierze będący pod jego komendą). Wtedy ten przycisk staje się aktywny i można wprowadzić posiłki czyli czwartego oficera ze swoją armią. 5 - Rozkaz otwarcia ognia 6 - Rozkaz walki wręcz 7 - Rozkaz zatrzymania się 8 - Rozkaz "Idź do..." 9 - Rozkaz "Opuścić pozycje", czyli piechota opuszcza pozycje, które wcześniej zajęła, np. w domu czy w lesie. |
10 - Rozkaz otwarcia ognia/przygotowania do marszu (dla armat). Zasada jest prosta - kiedy armaty strzelają, to nie mogą się poruszać, kiedy się przemieszczają - nie mogą strzelać. Tym przyciskiem przełącza się je pomiędzy tymi dwoma stanami.
Dodatkowo grupy jednostek można ustawiać w 6 różnych formacji, a służy do tego przycisk "Tactics" (0 ).