Aneksja państwa | Imperial Glory poradnik Imperial Glory
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Państwa można anektować na 2 sposoby:
- aneksja pokojowa
- aneksja militarna.
Aneksja pokojowa
Rozłożony w czasie proces podczas którego musimy zwiększyć wskaźnik Sympathy państwa (które chcemy zaanektować) dla naszego Imperium. Kiedy Sympathy osiągnie 100 % kraj ten z własnej, "nieprzymuszonej" woli przyłączy się do naszego Imperium. Zaczynamy od postawienia w stolicy tegoż państwa Konsulatu (Consulate) - doda on jednorazowo 5 % Sympathy. Wraz z postępem na drzewie wynalazków otrzymamy dostęp do innych budynków, których postawienie w naszym "docelowym" kraju przyspieszy proces jego aneksji. Te budynki, to zasadniczo kolejne modernizacje wyjściowego Konsulatu: Newspaper Office (doda kolejnych 10% Sympathy), Cultural Centre (następne 20%) i dwa najlepsze (moim zdaniem) - Army Bulletin (dla autokracji) lub Infrastructures (dla demokracji). Najlepsze dlatego, że dodają Sympathy w każdej kolejnej turze. Niestety, dostęp do nich mamy dopiero w drugiej erze po wynalezieniu Propagandy (autokracja) lub Foreign Investments (demokracja). Tutaj mała uwaga - jeśli już chcemy tą pokojową metodą anektować jakieś państwo zwróćmy najpierw uwagę jaka jest jego wyjściowa Sympathy dla naszego Imperium - stawianie Konsulatu w kraju, w którym ludzie spluwają na sam dźwięk nazwy naszego Imperium, mija się z sensem, bo proces aneksji będzie długi i żmudny. Już lepiej zwyczajnie podbić to państwo siłą. Do budynków dodatkowo należy dodać siłę oddziaływania dyplomatycznego - opcja Improve Relations (Polepszenie Stosunków) świetnie się do tego nadaje, pod warunkiem, że mamy spore zasoby złota, bo używając jej trzeba pamiętać, że... "daj palec, a będą chcieli całą rękę" (każdy kolejny podarunek złota będzie musiał być większy). Poza tym, jeśli to państwo zaproponuje nam jakiś interes warto go dobić, Sympatia pójdzie wówczas w górę. I kolejna mała uwaga. Tocząc wojnę z innym Imperium często zdarza nam się zająć mu prowincje, które wcześniej były niepodległymi państwami. Pojawia się wówczas monit "czy chcemy okupować tą prowincję czy ją opuścić?". Często warto wybrać tą drugą opcję - wdzięczne z odzyskania dzięki nam niepodległości państwo będzie do nas bardzo przychylnie nastawione, a wtedy wystarczy tylko postawić w nim Konsulat, sypnąć trochę groszem i... będzie nasze.
Poziom Sympathy danego państwa do naszego Imperium (i innych) możemy sprawdzić na mapie strategicznej klikając na jego terytorium prawym przyciskiem myszy - obrazują to paski na dole okna, które "wyskoczy".
Jeśli pokojowa aneksja jakiejś prowincji się powiedzie, wszystkie budynki, które stały w tej prowincji, pozostaną nienaruszone. Niestety jako, że grabieże takie jak w przypadku użycia siły nie będą miały miejsca, do naszej kasy nie wpadnie zbyt wiele.
Aneksja militarna
Czyli z użyciem siły, wojna.
Jeśli zaatakujesz drugorzędną prowincję (która nie jest stolicą państwa) i pobijesz znajdujące się w niej wojska przeciwnika (jeśli takowe były), pojawi się na niej ikona (obok ikony Twojej armii, na mapie strategicznej) wskazująca, że jest to region sporny. Wystarczy wtedy zaproponować państwu, któremu najechało się rzeczone terytorium, pokój (Peace Treaty) i jeśli się na niego zgodzi - ten region będzie Twój. |
W przypadku najazdu prowincji ze stolicą atakowanego państwa (i pokonaniu znajdujących się tam wojsk) pojawi się z kolei ikona oblężenia - słupek składający się z dwóch części: czerwona wskazuje jak daleko posunęła się aneksja do tej pory, a pomarańczowa, jaki jej procent zostanie wykonany w następnej turze. Generalnie im większą ilością wojsk oblegamy prowincje, tym aneksja jest szybsza, a kończy się, kiedy czerwona część słupka osiągnie jego szczyt. Jednak w tym czasie (podczas procesu aneksji) obok słupka pojawiają się figurki ludzików - jeśli zbierze się ich odpowiednia ilość zanim proces aneksji się zakończy, nasza armia będzie musiała się zmierzyć z siłami patriotów, którzy wystąpili w obronie swojego kraju (a których właśnie symbolizowały te ludziki). Takich ich wystąpień może być nawet kilka, jeśli mamy w danym regionie zbyt mało wojsk i mimo, że armie patriotów składają się głównie z Militii mogą nas w końcu całkowicie rozbić (czyt. nici z aneksji). Po pomyślnej aneksji prowincja ze stolicą państwa, a także wszystkie terytoria należące do tego kraju, będą Twoje. |
Jeśli zaś najechaliśmy stolicę innego Imperium sytuacja wygląda jak powyżej (ikona oblężenia ze słupkiem) z tym, że proces aneksji jest dłuższy i cięższy (czytaj - wymaga większej ilości wojsk z naszej strony). Dodatkowo takie terytorium nie może zostać w pełni zaanektowane, tylko co najwyżej okupowane - nawet kiedy oblężenie zakończy się sukcesem musimy tam zostawić część naszych wojsk. Taki region będzie poza tym nieproduktywny (nie będziemy stamtąd otrzymywali złota czy Raw Materials do naszej kasy), a prowincje, które należały do tego Imperium zanim z nim skończyliśmy, wpadną w nasze ręce, ale również będą nieproduktywne. Dlatego powinniśmy je zaanektować (jeśli chcemy czerpać z nich zyski) zanim weźmiemy się za stolicę Imperium. Poza tym neutralne państwa, które wcześniej straciły niepodległość i stały się częścią Imperium, którego stolicę właśnie oblegamy, z chwilą jej (jego) upadku odzyskają wolność. Pamiętajmy również, że jeśli wycofamy nasze wojska ze stolicy, proces aneksji zostanie przerwany i po powrocie będziemy musieli zaczynać od nowa.
Dodatkowo musimy pamiętać, że w konsekwencji militarnej aneksji jakiejś prowincji czy całego państwa:
- jeśli atakowane państwo miało jakichś sojuszników dostaną oni od niego Right of Passage (Pozwolenie na Przejście Wojsk), aby mogli ruszyć mu z pomocą
- zniszczeniu ulegną wszystkie budynki na rzeczonym terytorium.
Ja osobiście upodobałem sobie taką metodę postępowania - małe kraje wcielać do Imperium siłą, a duże i bogate - pokojowo.