Tryb Militarny (Military View) | Imperial Glory poradnik Imperial Glory
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Strefa Wpływów (Area of Influence) Jest to obszar "widzialny" dla naszego Imperium, cała reszta skrywana jest przez tzw. Fog of War (Mgłę Wojny). Na początku gry obszar ten obejmuje zaledwie te kilka państw, z którymi nasze Imperium graniczy (tzw. poziom 1 - level 1). W miarę postępów na Research Tree (drzewie wynalazków) i otrzymywaniu w związku z tym dostępu do odpowiednich budynków możliwe stanie się poszerzenie Strefy Wpływów naszego Imperium na kolejne poziomy. |
Oczywiście, gdy zaczniemy stawiać te budynki, bo samo uzyskanie dostępu do nich nic nie zmieni. A te budynki, to: Department of Information (możliwy do zbudowania po wynalezieniu Secret Service podczas 1 ery) powiększający Strefę Wpływów (Area of Influence) do poziomu drugiego (będziemy widzieć państwa sąsiadujące z naszymi sąsiadami). Potem mamy (w 2 erze, po wynalezieniu Spy Network) Ministry of Foreign Affairs (poziom 3 Strefy Wpływów). Jest oczywiście również drugi sposób na powiększenie Strefy Wpływów poza stawianiem tych budynków - poszerzenie granic, czyli jednym słowem - podbój.
W Trybie Militarnym będziemy mieli również do czynienia z całą gamą najprzeróżniejszych ikon pojawiających się na mapie. Począwszy od ikon oznaczających stolice Imperiów (1 ) bądź innych państw, poprzez ikony portów (2 ) i latarni (3 ), akademii wojskowych (Military Academy) (4 ), a skończywszy na ikonach oficerów (5 ) i okrętów (6 ). Nad nimi często będą się pojawiać dodatkowe "fistaszki", oznaczające ich różne stany:
- nad portami (2 ): kłódka oznaczająca, że dany port jest blokowany przez okręty wroga i zielony statek - w porcie zakotwiczone są okręty
- nad okrętami (6 ): czerwony symbol wskazujący, że okręt wymaga naprawy (a czyni się to wprowadzając go do portu, klikając na nim prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Repair" w oknie, które się pojawi)
- nad akademiami (4 ) i okrętami (6 ): znaczek zielone czako - oznaczenie znajdujących się w środku wojsk
- nad figurkami oficerów (5 ): czerwone czako - oficer nie ma pod swoją komendą żadnych żołnierzy oraz czerwony krzyż - jednostka ta poniosła straty.
Jest jeszcze jedna ikona (ach ta skleroza :-) pojawiająca się od czasu do czasu nad figurką oficera i oznaczająca, że armia, którą ten jegomość dowodzi, służy jako posiłki w zbliżającej się bitwie, czyli jest tą czwartą armią, która weźmie udział w starciu (patrz rozdział "Wojny"). |
Dodatkowo będziemy również często widywać ikony oznaczające status dyplomatyczny - ich wyjaśnienie w części poradnika pt. "Dyplomacja".
Wszystkie świeżo utworzone jednostki lądowe pojawiają się najpierw w naszych Akademiach (garnizonach), okręty zaś w portach. Aby móc je (jednostki lądowe) "wysłać w teren" musimy mieć w tej samej prowincji, w której znajduje się Akademia oficera (jego figurkę), ponieważ żołnierze nie mogą poruszać się sami (zawsze muszą być pod komendą jakiegoś oficera).
Klikamy naszą Akademię i "przeciągamy" znajdujące się w niej ikony jednostek "upuszczając" je na figurkę oficera (Fot. 1). Zwykły Kapitan może mieć pod swoją komendą 3 jednostki, Pułkownik (Colonel) - 4, itd.
Fot. 1 Z Akademii do oficera...
| Fot. 2 ... i z portu w morze.
|
Podobnie postępujemy z dopiero co zwodowanymi okrętami wysyłając je w morze - klikamy port i przeciągamy ikonę znajdującego się w niej okrętu upuszczając ją na wodach przyportowych (Fot. 2).
Przesuwanie jednostek po mapie wykonuje się klikając jednostkę lewym przyciskiem myszy i (trzymając przycisk wciśnięty) przesuwając ją do sąsiadującej prowincji, a następnie zwalniając przycisk ("upuszczając" jednostkę).
Podobnie możemy umieszczać jednostki w akademiach lub na okrętach upuszczając je na ich ikony na mapie, z tym, że jednostka, którą chcemy zaokrętować musi znajdować się na terytorium z nabrzeżem (wharf) czy portem, a okręt - na wodach przyportowych (Fot. 3). Na najmniejsze okręty wojenne naszej floty (Sloopy) możemy załadować jedną armię (czyli związek składający się co najmniej z 4 jednostek - kapitana plus 3 podległych mu oddziałów lądowych), na Fregaty (Frigates) - 2 armie, etc. Po zaokrętowaniu armii jej ikona pojawi się obok ikony okrętu.
Fot. 3 Załadunek armii na okręt
| Fot. 4 Wyładunek armii z okrętu
|
Z kolei wyładunek "desantu" z takiego okrętu odbywać się może również tylko przy prowincjach z nabrzeżem (wharf) lub portem (podobnie jak załadunek) - klikamy figurkę okrętu i "przeciągamy" ikonę znajdującej się na nim armii "upuszczając" ją na lądzie (Fot. 4).
Możemy również wymieniać jednostki pomiędzy dwoma armiami lądowymi klikając jedną z nich, przeciągając i upuszczając na ikonę drugiej armii (obie armie muszą znajdować się w tej samej prowincji). W oknie, które się wówczas pojawi organizujemy skład obu armii standardową metodą "kliknij, przeciągnij i upuść". |
Poza tym, jeśli w czasie licznych bitew jakaś nasza armia poniosła straty, możemy uzupełnić stan jednego oddziału wewnątrz tej armii kosztem drugiego (oba muszą być tego samego typu) - klikamy figurkę armii i przeciągamy ikonę jednego oddziału upuszczając ją na ikonę drugiego. Tej operacji nie możemy jednak przeprowadzić, kiedy armia ta przebywa w prowincji, w której znajdują się również jeszcze obce wojska lub trwa jej aneksja militarna. |
Dodatkowo na mapie są pewne "skróty", które wykorzystując możemy przemieszczać nasze jednostki lądowe z prowincji do prowincji beż użycia transportu morskiego, mimo, że dzieli te prowincje morze - np. Irlandia-Szkocja, Bałkany-Anatolia, Dania-Norwegia.