Dyplomacja | Imperial Glory poradnik Imperial Glory
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Kilka (podstawowych) opcji dyplomatycznych jest dostępnych w grze od początku. Są to: Coalition, Declaration of War, Peace Treaty oraz Defensive Alliance. Niektóre Imperia mają dodatkowo jakąś opcję na początku (np. Commercial Treaty), a jest to związane z tym, że startują z odpowiednim "wynalazkiem" aktywującym tę możliwość. Pozostałe opcje odkrywają się przed nami wraz z postępem na Research Tree (drzewie wynalazków). Kolorem zielonym oznaczyłem nazwy "wynalazków" (na Research Tree), których odkrycie odblokowuje daną opcję dyplomatyczną. |
Coalition (Koalicja) Podstawowa opcja dyplomatyczna dostępna od początku gry. |
Zawarcie na jakiś czas (w zamian za złoto) przymierza z jednym krajem przeciwko (against) drugiemu. Możemy również wystosować ultimatum w tej sprawie - szanse na przymierze będą większe, jednak zapłacimy za to spadkiem Sympatii (Sympathy) dla naszego kraju. Wraz z wejściem porozumienia w życie zostaje również podpisane Pozwolenie na Przejście Wojsk (Right of Passage) pomiędzy krajami podpisującymi układ.
Right of Passage (Pozwolenie na Przejście Wojsk) Opcja dostępna po wynalezieniu Market Reform ( Pierwsza Era ). |
Płacimy złotkiem za tą przysługę i również możemy wystosować ultimatum w tej sprawie (większa szansa na pozytywne rozpatrzenie "prośby", ale spadek Sympathy). Pozwolenie otrzymujemy zwykle na 8 tur (miesięcy), ale jeśli w późniejszym czasie podpiszemy z tym samym krajem jakiś inny układ (np. Alians Defensywny) okres ten może się wydłużyć do roku (12 tur).
Improve Relations (Polepszenie... Stosunków) Opcja dostępna po wynalezieniu Journalism ( Pierwsza Era ). |
Opłacamy złotem wzrost Sympatii do naszego imperium w kraju, który poddamy temu "zabiegowi". Możemy tego dokonać tylko raz na turę i trzeba pamiętać, że im bogatszy kraj albo jego stosunki z nami coraz lepsze tym więcej złota będzie nas to kosztowało.
Declaration of War (Wypowiedzenie wojny) Podstawowa opcja dyplomatyczna dostępna od początku gry. |
Wiadomo co. Tracimy przez to element zaskoczenia (wojna wybuchnie dopiero w następnej turze i przeciwnik ma szansę się przygotować), ale Sympatia do nas na arenie międzynarodowej nie spadnie tak dramatycznie, jak w wypadku nagłej inwazji. Z kolei Sympathy pomiędzy krajami toczącymi wojnę spadnie do zera z chwilą jej wybuchu.
Peace Treaty (Rozmowy Pokojowe) Podstawowa opcja dyplomatyczna dostępna od początku gry. |
Podpisanie pokoju pomiędzy walczącymi stronami. Trzeba pamiętać, że jeżeli zawrzesz pokój w momencie, kiedy część twojego terytorium odpiera najazd wroga, to stracisz te tereny na rzecz przeciwnika (działa w obie strony). Z kolei zerwanie tego porozumienia w przeciągu 6 tur od jego podpisania skutkuje spadkiem Sympatii do twojego imperium na arenie międzynarodowej.
Defensive Alliance (Alians Defensywny) Podstawowa opcja dyplomatyczna dostępna od początku gry. |
Może zostać podpisany przez najwyżej 4 państwa (wzrost Sympatii pomiędzy stronami) i trwać maksimum 12 tur. Kiedy jedno z państw-członków sojuszu zostanie zaatakowane pozostałe wypowiedzą wojnę agresorowi (nie dotyczy to wojen, które wybuchły przed podpisaniem traktatu).
Commercial Treaty (Wymiana Handlowa) Opcja dostępna po wynalezieniu Peaceful Annexation ( Pierwsza Era ). |
Wymiana surowców - głównie złota (Gold), ale także Raw Materials albo jedzenia. Możemy także sprzedać lub kupić jakieś terytorium. Maksimum dwie takie operacje na turę są dozwolone z tym samym państwem, a Sympathy pomiędzy stronami rośnie lub spada w zależności od tego, czy oferta została przyjęta czy też odrzucona.
Marriage (Małżeństwo) Opcja dostępna tylko dla Monarchii Konstytucyjnych (Constitutional) albo Absolutnych (Absolute) . |
Jeśli zaproponujesz je neutralnemu krajowi, to państwo zostanie automatycznie pokojowo zaanektowane (peaceful annexation), jeśli zaś innemu imperium - sympatia między wami wzrośnie gwałtownie.
Loan of Armies (Wysłanie Wojsk) Opcja dostępna po wynalezieniu Market Network ( Druga Era ). |
"Wypożyczenie" żołnierzy innemu krajowi (nie za darmo oczywiście), choć z reguły podarowane wojska nie wracają do "właściciela" - dobry sposób na pozbycie się przestarzałych formacji lub wzmocnienie sojusznika.
Military Aid (Pomoc Wojskowa) Opcja dostępna po wynalezieniu Cultural Influence ( Druga Era ). |
Prośba o wsparcie wojskowe (żołnierzy) w zamian za złotko. Pomoc niekoniecznie może nadejść od razu, kraje z którymi jesteś w sojuszu są bardziej skłonne jej udzielić niż te "z zewnątrz". Można prosić o takowe wsparcie tylko te państwa, z którymi nie toczy się aktualnie wojny i tylko, jeśli dane państwo wynalazło odpowiednie "narzędzia" umożliwiające mu jej udzielenie. Dobry sposób na wcześniejsze osłabienie kraju, który w niedługim czasie... zamierzamy zaatakować :-) - najpierw pożyczamy od niego trochę wojsk, a później go najeżdżamy (najlepiej tymi samymi jednostkami :-) - polityka jest brudna...).
Jeśli uda nam się zawrzeć z jakimś państwem pakt, odpowiednia ikona pojawi się również nad stolicą tego państwa na mapie strategicznej. Od lewej: ikonka dla Defensive Alliance (Alians Defensywny), ikona oznaczająca, że z tym państwem jesteśmy w stanie wojny, potem - ikona Right of Passage (Pozwolenia na Przejście Wojsk) i na końcu - Defensive Alliance + Right of Passage. |
Status dyplomatyczny poszczególnych państw możemy również sprawdzić na ekranie newsów (klawisz F5) w zakładce "Dyplomacja" (Diplomacy) - po lewej mamy sojuszników danego państwa (Allies), a po prawej jego wrogów (Enemies). |