Technologie | Rząd w Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Technologie
W poniższym rozdziale znajdziesz nieco szerszy komentarz do poszczególnych zagadnień technologicznych. Nazwy użyte dla określenia poszczególnych technologii mogą się różnić jeżeli grasz jedną z ciekawych nacji. Wszystkie nacje podlegają pod taką samą mechanikę rozwoju i rozgrywki więc omówiono tutaj kwestie będą przydatne bez względu na to której nacji przewodzisz.
Na potrzeby tego rozdziału wprowadziłem następujące oznaczenia:
- Nazwa technologii dostępnej od początku gry (w osi czasu) będzie zielona
- Nazwa technologii dostępnej od początku gry (w osi czasu) ale wymagającej spełnienia odpowiednich warunków będzie niebieska
- Nazwa technologii dostępnej dopiero po pewnym czasie rozgrywki (w osi czasu) będzie czerwona
Piechota
Nazwa | Komentarz |
Broń wsparcia | Za pośrednictwem tej technologii możesz podnieść bazowe statystyki większości standardowych oddziałów lądowych. Cztery poziomy rozwoju stanowią solidny bonus do przełamania w trakcie ataku i właściwości obronnych. Premia jest różna w zależności od tego jakiej jednostki dotyczy. Powinieneś poświęcić szczególną uwagę temu zagadnieniu w momencie gdy zaczniesz planować pierwsze militarne poczynania. |
Systemy noktowizyjne | W ramach rozwoju dwóch poziomów tej technologii uzyskasz całkiem solidny bonus do wszystkich operacji lądowych prowadzonych w nocy. Jest to szczególnie przydatne w przypadku organizowania desantu przez ocean, ponieważ wtedy najtrudniej określić kiedy faktycznie wojska wylądują na wrogim terytorium. Dostęp do badań uzyskujesz dosyć późno i raczej nie ma sensu, żebyś zajmował jeden zespół badawczy dla tak sytuacyjnego zagadnienia. Najpierw postaraj się wyczerpać opcje związane ze statystykami ogólnymi zanim podejmiesz się systemów noktowizyjnych. |
Wyposażenie piechoty | Za pomocą tej technologii jesteś w stanie wygenerować całkiem solidny bonus do ataku jednostek lądowych. Dotyczy to zarówno ataku na jednostki miękkie jak i te opancerzone. Obszary badawcze są lekko rozrzucone w czasie więc najlepiej będzie jeśli sukcesywnie będziesz realizował poszczególne projekty tylko wtedy gdy nie będą wiązały się z karami za przedwczesne prace. |
Piechota morska | Badania nad piechotą morską odbywają się w trzech etapach. Na początku zyskasz szablon dywizji, a z kolejnymi szczeblami technologii jesteś w stanie uzyskać dodatkowy bonus związany z obszarem planowania, zorganizowaniem i dodatkowym współczynnikiem ataku przeciwko jednostkom nie opancerzonym. Z rozwojem piechoty morskiej możesz zaczekać, jeśli nie obierasz za cele zamorskich mocarstw to znacznie lepiej poradzą sobie bataliony zwykłej piechoty. |
Piechota górska | Podobnie jak w przypadku poprzedniej technologii z rozwojem jednostek tego typu możesz zaczekać, aż będą faktycznie potrzebne. Inna sprawa, jeśli większość twojego terytorium to tereny górskie. Warto zaznaczyć, że jednostki tego typu zdecydowanie lepiej radzą sobie w takich warunkach. Za sprawą technologii uzyskasz dostęp do szablonu oraz bonusów związanych ze zorganizowaniem i obrażeniami od ataku. |
Spadochroniarze | W przypadku spadochroniarzy w ramach technologii uzyskasz standardowo dostęp do szablonu oraz wzmocnienia do ataku i organizacji. Ten typ jednostek wymaga też samolotów transportowych i dominacji w przestrzeni powietrznej dlatego musisz dobrze przygotować się do użycia spadochroniarzy. Szczególne warunki dla tego mogą zaistnieć dopiero w środkowym etapie rozgrywki więc na początku możesz pominąć wskazane badania. |
Uwagi: Oczywiście najważniejszymi technologiami z tej zakładki są pojazdy i karabiny. Badania z nimi związane dadzą ci dostęp do szeregu wzmocnień, które pozwolą ci faktycznie zagrozić innym mocarstwom. Pamiętaj, żeby przed podjęciem prac nad badaniami opracować przypisane do nich cele narodowe co pozwoli zaoszczędzić sporo czasu, szczególnie w przypadku sił specjalnych. Musisz brać pod uwagę taką ewentualność, że w toku rozgrywki nie wszystkie dostępne rozwiązania będą dla ciebie przydatne, więc decyzje strategiczne musisz podejmować w oparciu o swój styl gry.
Odnośnie oddziałów specjalnych warto nadmienić, że znakomicie sprawdzają się w zadaniach, które są dla nich przypisane. Dzięki różnorodności w składzie armii będziesz w stanie osiągnąć zdecydowanie więcej a nierzadko o wiele lepiej jest skupić natarcie za pomocą jednostek, które zdecydowanie lepiej poruszają się po górach lub nie tracą wytrzymałości podczas desantu.
Bataliony wsparcia
Nazwa | Komentarz |
Saperzy | Dzięki saperom cała dywizja zyskuje dodatkowy modyfikator do poziomu okopania się. Wpływa to przede wszystkim na właściwości obronne armii więc powinieneś skierować saperów przede wszystkim do oddziałów, które będą bronić zajętych już pozycji albo stacjonują w granicach twojego terytorium. W ramach kompletnego rozwoju technologii na przestrzeni kilku poziomów rozwoju jesteś w stanie uzyskać nawet 600% bonusu do okopania się. |
Zwiad | Dzięki wykorzystaniu zwiadowców możesz o wile szybciej ocenić liczebność wroga i oszacować jakie siły musisz zgromadzić, żeby natarcie było skuteczne. Zwiadowcy powinni być podstawą dywizji nacierających, żeby mogli prowadzić skuteczne rozpoznanie zanim przesuniesz linię frontu. Oczywiście w przypadku dywizji obronnych możesz szybko uzyskać informację w jaki sposób reorganizować siły, żeby skutecznie bronić swoich pozycji. |
Żandarmeria | Kolejny batalion, który jest szczególnie przydatny dla armii nacierających. Dzięki obecności żandarmerii w zajętych regionach przebiega skuteczna pacyfikacja co pozwala na uniknięcie zamieszek i buntów ludności. Ostatecznie głównym zajęciem regularnego wojska jest walka. Oddziały żandarmerii świetnie spełnią role porządkowe i pozwolą uniknąć wielu przykrych niespodzianek jakie czyhają na armie ofensywne. |
Kompanie techniczne | Ten typ batalionu jest szczególnie przydatny dla dywizji korzystających z wszelkiego typu pojazdów. Dzięki kompaniom technicznym bataliony zmechanizowane uzyskują premię do niezawodności dzięki temu mogą być eksploatowane na szerszą skalę. Bazowy współczynnik niezawodności pojazdów może być też modyfikowany w toku produkcji, ale dzięki opracowaniu wskazanych technologii uzyskasz 15% bonus dla wszystkich jednostek. |
Szpitale polowe | Batalion, który powinien stanowić podstawowe wyposażenie każdej dywizji. Dzięki zastosowaniu szpitali polowych możesz uniknąć wielu strat wśród żołnierzy i jednocześnie uchronić ich przed utratą doświadczenia. Każda dywizja ma określoną liczbę żołnierzy. Jeśli odnosisz straty w ludziach, to skał armii jest uzupełniany z rezerwistów, którzy nie są wcześniej odpowiednio przeszkoleni. To prowadzi do sytuacji gdy po uzupełnieniach spada poziom doświadczenia oddziału i wynikające z niego premie. |
Logistyka | Kolejny batalion, który sprawdza się dla każdej dywizji. Dzięki odpowiedniemu zapleczu logistycznemu możesz zredukować zużycie zaopatrzenia na froncie. Oznacza to, że część produkcji sprzętu jaki musiałbyś poświęcić na uzupełnienia zostanie w magazynie lub posłuży do produkcji nowych jednostek. Zużycie zaopatrzenia jest bardzo istotnym czynnikiem, ponieważ jeśli wykonujesz inwazje na dalekim dystansie to z czasem czas potrzebny na uzupełnienia jest bardzo długi. Braki w zaopatrzeniu prowadzą do spadku siły ogólnej dywizji oraz wytrzymałości. Armia pozbawiona odpowiedniego zaplecza logistycznego w pewnym momencie staje się bezbronna i bezużyteczna. |
Kompanie sygnalizacyjne | Ostatni batalion pomocniczy również powinien stanowić powszechny skład każdej dywizji. Dzięki wykorzystaniu batalionu tego typu wzrasta poziom dowodzenia i organizacji w jednostkach. Dzięki temu wydawane przez ciebie rozkazy są wykonywane z większą precyzją a armia trzyma się planu. Często podczas natarć na długiej linii frontu możesz zauważyć, że w szeregach twojej armii powstał chaos. Armie obierają okrężną drogę niż ta, którą wskazałeś a całe armie są porozbijane i zupełnie nie trzymają się planu. Wykorzystanie kompanii sygnalizacyjnych pozwoli na uniknięcie tego typu sytuacji. |
Uwagi: Im szybciej rozwiniesz podstawowe szablony dla batalionów, tym lepiej twoje dywizje będą działać w warunkach niesprzyjających. Poszczególne oddziały są szczególnie przydatne w połączeniu z określonymi typami batalionów podstawowych. Pamiętaj, że bataliony wsparcia przypisane są tylko do wojsk lądowych. Jeśli na początku gry będziesz chciał wprowadzić dowolne zmiany w szablonach dywizji to powinieneś zacząć od wprowadzani co najmniej jednego batalionu pomocniczego. Jeśli nie będziesz na bieżąco uzupełniał oddziałów i produkował dedykowanego wyposażenia to w połowie gry może okazać się, że uzupełnienia dla armii w tym zakresie sparaliżują twoje linie montażowe.
Warto zaznaczyć, że dostęp do niektórych batalionów uzyskasz dopiero po opracowaniu technologii z innych dziedzin. Mimo tego warto skupić się na rozwoju w tym zakresie, ponieważ bataliony wsparcia nie mają realnej siły ofensywnej, ale dzięki wykorzystaniu ich specyficznych właściwości można uniknąć wielu strat na froncie.
Inżynieria
Nazwa | Komentarz |
Obliczanie mechaniczne | Dzięki wykorzystaniu obliczania możemy uzyskać korzystny bonus do prac nad pozostałymi projektami. Wykorzystanie pełnego potencjału technologii pozwoli zredukować czas potrzebny na badania aż o 18%. Warto opracować technologię już na początku gry, żeby zaoszczędzić czas przy prowadzeniu dalszych badań. |
Szyfrowanie | Dzięki szyfrowaniu blokujesz przepływ informacji pomiędzy krajami. Inne nacje nie są w stanie dokładnie wskazać na cele, którymi kierujesz się w swoich działaniach i niejednokrotnie możesz zaskoczyć inne kraje. Szczególnie przydatne w grze wieloosobowej, ale w starciu z komputerem też lepiej utrzymywać swoją taktykę w tajemnicy. |
Deszyfrowanie | Ta technologia nawiązuje modelem do swojej poprzedniczki. Działanie jest natomiast inne, ponieważ dzięki deszyfrowaniu jesteś w stanie zdobyć szczegółowe informacje o innych nacjach jak chociażby ogólna siła armii. Tak jak we wcześniejszym przypadku jest to szczególnie przydatne dla gry w trybie wieloosobowym, ale wiedza na temat innych krajów przydaje się w każdym przypadku. |
Radio | Rozwój radiostacji przynosi daleko idące korzyści. Dzięki wzmocnieniu komunikacji pomiędzy poszczególnymi regionami łatwiej dystrybuować zaopatrzenie, a ogólny rozwój infrastruktury w tym zakresie znacznie poprawia wykrywanie wrogich jednostek i potencjalnego zagrożenia. Warto poświęcić trochę czasu na wsparcie tych technologii i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa kraju. Na początku rozgrywki może nie być jeszcze bardzo przydatne, ale wraz ze wzrostem globalnego napięcia warto o tym pomyśleć. |
Badania atomowe | Jeden z głównych celów inżynierii. Dzięki tej ścieżce naukowej będziesz w stanie przeprowadzać ataki wykorzystujące broń nuklearną. Jest to szczególnie przydatne gdy będziesz chciał zająć teren jednego z silniejszych mocarstw. Czas potrzebny na opracowanie badań jest bardzo długi i warto go nieco zredukować poprzez odpowiednie cele narodowe. Pamiętaj, że do podjęcia prac nad głowicami atomowymi potrzebujesz dużo czasu, a w granicach własnego kraju musisz zbudować reaktory atomowe. |
Rakiety eksperymentalne | Rakiety dalekiego zasięgu to druga z technologii w grze, która umożliwia szybką anihilację wrogich sił. Poza tym dzięki wskazanej technologii uzyskasz dostęp do prac nad silnikiem odrzutowym, który znacznie wzbogaci arsenał dostępnych samolotów i wrzuci na znacznie wyższy poziom planowane przez ciebie naloty na wrogich pozycjach. Jest to szczególnie ważne, ponieważ zarówno rakiety, jak i samoloty dysponują zasięgiem interkontynentalnym. |
Uwagi: W Hearts of Iron IV prace inżynieryjne koncentrują się na stworzeniu broni masowego rażenia i poprawie komunikacji pomiędzy poszczególnymi regionami kraju. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu szyfrowania jesteś w stanie zdobyć tajne informacje i zniwelować działanie wrogiego wywiadu. Warto jak najszybciej rozpocząć pracę w tym zakresie i znacznie zredukować czas potrzebny na pozostałe badania. Pamiętaj, żeby jak najszybciej rozpocząć pracę nad bombami atomowymi, ponieważ czas do opracowania technologii jest naprawdę długi.
Przemysł
Nazwa | Komentarz |
Narzędzia mechaniczne | Wykorzystanie nowoczesnych maszyn na poszczególnych liniach montażowych ma decydujący wpływ na całokształt wydajności produkcji. Dzięki opracowaniu technologii będziesz w stanie wyprodukować o wiele więcej sprzętu w krótszym czasie o ile tylko wystarczająco długo utrzymasz linię montażową aktywną. W tym zakresie powinieneś prowadzić prace raczej sukcesywnie, w zgodnie z osią czasu. |
Koncentracja przemysłu | Jeden z dwóch dostępnych wariantów dla organizacji przemysłu w kraju. Wybrany wariant za główny cel stawia sobie zwiększenie ogólnej mocy przerobowej fabryk poprzez skoordynowanie działań kilku fabryk w jednym regionie. Oczywiście w ramach technologii jesteśmy w stanie uzyskać całkiem sporą premię do mocy przerobowej fabryk w ciągu godziny. Dodatkowo opracowanie technologii pozwoli na odblokowanie kilku slotów w poszczególnych regionach, które możemy wypełnić fabrykami cywilnymi i wojskowymi. Jeśli zależy ci na masowej produkcji jednego typu wyposażenia a linie montażowe będą utrzymane długo to możesz całkiem przyjemnie wykorzystać uzyskaną premię. |
Rozproszenie przemysłu | Drugi z wariantów organizacji przemysłu w kraju. Podobnie jak poprzednia ścieżka technologiczna, możesz uzyskać dodatkowe sloty, które posłużą pod budowę fabryk. W ramach tej technologii jednak możesz otrzymać kilka przydatnych modyfikatorów, które nie gwarantują tak wysokiego współczynnika jak poprzedni wariant, ale za to oferują większą wszechstronność. Dzięki nim fabryki wykazują większą odporność na bombardowanie, a linia montażowa nie traci wydajności nawet przy częstych zmianach produktu. Oczywiście moc przerobowa jest też podniesiona, ale nie do takiego poziomu jak przy wcześniej omawianej technologii. Warto korzystać z tego wariantu jeśli specjalizujesz się w wystawianiu małych dywizji korzystających z różnorodnego wyposażenia oraz w sytuacjach gry zdecydowana większość sąsiednich nacji ma mocno rozbudowane lotnictwo strategiczne. |
Budowa | Tutaj nie ma dużych niespodzianek. Opracowanie technologii przyśpiesza prace nad wznoszeniem poszczególnych budynków na terenie całego kraju. Interesujący jest jedynie punkt w którym możesz uzyskać redukcję czasu potrzebnego na odbudowę uszkodzonej fabryki. Jest to całkiem przydatne szczególnie w przypadku, gdy fabryki nie posiadają osobnego modyfikatora odporności na bombardowanie. Podobnie jak cały przemysł, technologię należy rozwijać sukcesywnie, a pierwsze jej warianty warto podjąć we wczesnej fazie gry. |
Wydobycie | Technologia powiązana bezpośrednio z budownictwem. Dzięki wykorzystaniu potencjału drzewka możesz podnieść współczynnik samowystarczalności swojego kraju. Jest to szczególnie korzystna technologia, gdy twój kraj posiada całkiem spore zasoby naturalne. W ramach ograniczenia eksportu i wzrostu wydobycia możesz znacznie zredukować zapotrzebowanie na umowy handlowe co pozwala na wykorzystanie większej ilości fabryk cywilnych do wznoszenia wewnętrznych struktur i produkcji wyrobów konsumenckich. Najlepiej oceń czy ilość produkowanych surowców jest na tyle duża, że połowa całej produkcji zaspokoi twoje potrzeby. Jeśli nie to warto odłożyć prace w tym zakresie na koniec rozgrywki. |
Paliwa syntetyczne | Bardzo przydatna technologia dla krajów o niskich zasobach naturalnych gumy i ropy naftowej. Szczególnie korzystne dla krajów, które nie mają dostępu do morza i nie mogą pozyskać surowców z zewnętrznych źródeł. Już podstawowy poziom badań udostępnia określoną strukturę, której budowa trwa długo ale w zupełności się zwraca. Nawet jeśli twoje terytorium ma linię brzegową to zdecydowanie bardziej opłacalne jest korzystanie z własnych zasobów. |
Uwagi: Wszystkie technologie w tym zakresie powinny być opracowywane zgodnie z linią czasu gdy tylko są dostępne. Musisz zwrócić szczególną uwagę na warianty przemysłowe, które pozwalają na znacznym podniesieniu poziomu produkcji dóbr i wyposażenia. Pamiętaj, że w dowolnym momencie możesz zmienić taktykę w tym zakresie i przerzucić się na drugi wariant kosztem dodatkowego czasu potrzebnego na poprowadzenie badań. Oczywiście nie możesz ignorować kwestii związanych z zarządzaniem surowcami, ale w tym zakresie wszystko zależy od posiadanych zasobów naturalnych i tego, czy faktycznie masz czym zarządzać. Przed rozpoczęciem prac budowlanych warto wprowadzić w życie chociaż początkowe warianty technologii dla zredukowania czasu potrzebnego na powstanie pierwszych budynków.