Ciekawe nacje | Nacje w Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Ciekawe nacje
Twórcy gry wyróżnili nacje, które w historii wykazały się największą inicjatywą w czasie II Wojny Światowej. Nacje te są o wiele bardziej rozbudowane od pozostałych państw w związku z tym gra nimi z jednej strony może być ciekawsza, ale tez trudniejsza. Okres międzywojenny to ciągłe pozostałości po polityce kolonizacyjnej więc cześć europejskich krajów kontroluje tereny na kilku różnych kontynentach. Warto zaznaczyć, że dzięki temu masz większe możliwości w zakresie rozbudowy infrastruktury i produkcji surowców, ale wiąże się z tym ryzyko o wiele trudniejszego zarządzania i prowadzenia działań zbrojnych.
Jeśli na kilku kontynentach jednocześnie różne mocarstwa upomną się o twoje ziemie to będziesz miał poważne problemy w rozeznaniu się w całym procesie. Warto od początku poszukać silnych sojuszników i zebrać jak największą ilość gwarancji, które dadzą ci względne poczucie bezpieczeństwa po wybuchu głównego konfliktu.
Zwróć uwagę, że najciekawsze kraje mają dodatkowe ujemne modyfikatory powiązane z ich znaczeniem dla przebiegu poprzedniej wojny. Twoim zadaniem jest jak najszybciej rozwiązać problemy z nimi związane, żeby nie przeszkadzały ci w prowadzeniu długofalowej rozgrywki. Po wyeliminowaniu negatywnych efektów bardzo szybko powinieneś zauważyć przewagę jaką dają ci pozytywne efekty nałożonych modyfikatorów.
Francja
Przywódca: Eduard Daladier
Ideologia: Demokratyczna
Rząd: Reżim demokratyczny
Wybory: kwiecień 1936
Partia rządząca: Parti Radical
Ikona | Cecha | Znaczenie |
| Zwycięscy I wojny światowej | Ludność w wieku poborowym: -0,30% Czas badania nad doktrynami lądowymi: +75% |
| Chaos w rządzie | Dzienny spadek siły politycznej: +0,80 Jedność narodowa: -10% |
| Chronieni przez Linię Maginota | Maksymalny poziom planowania: +25% Szybkość planowania: -25% |
Francja żyje we względnym poczuciu bezpieczeństwa po I wojnie światowej. Ukryci za linią Maginota zasadniczo nie mają świadomości jak niebezpieczna jest Rzesza Niemiecka. Grając Francją musisz w pierwszej kolejności zmienić zasady poboru dzięki czemu będziesz stale powiększać swoje możliwości militarne. Zwróć uwagę, na bardzo duże spowolnienie badań związanych z działaniami lądowymi. Żeby wyrównać szanse najlepiej skup się na innych dziedzinach wojskowości i zbuduj potężne siły powietrzne. Francja dysponuje bardzo niskim wskaźnikiem jedności narodowej, który powinieneś zwiększać za pomocą celów narodowych skierowanych właśnie w ten współczynnik. Jeśli tego nie zrobisz to twoja nacja bardzo szybko ogłosi kapitulacje po wybuchu działań zbrojnych.
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że stosunkowo niski przyrost siły politycznej w przypadku Francji jest dodatkowo spowolniony, więc jeśli nie opracujesz stosownych celów narodowych to przez długi czas będziesz sparaliżowany w działaniach politycznych. Francja dysponuje całkiem ciekawymi właściwościami obronnymi, które pozwalają dobrze zaplanować działania wojenne w krótkiej perspektywie czasu. Znacznie gorzej radzi sobie w przypadku nagłej napaści. Przewiduj intencje przeciwników i staraj się być gotowy na wszystko a jeśli wróg nie pozostawi ci wyboru to pamiętaj, że najlepszą obroną jest atak.
Zjednoczone Królestwo
Przywódca: Neville Chamberlain
Ideologia: Demokratyczna
Rząd: Reżim demokratyczny
Wybory: listopad 1939
Partia rządząca: Partia Konserwatywna
Ikona | Cecha | Znaczenie |
| Brytyjski Stoicyzm | Odporność na zmianę ideologii: +50% Może tworzyć frakcje |
| Wojna, która zakończy wojny | Współczynnik ludności w wieku poborowym: -25% |
| Król Jerzy V Popularny figurant | Jedność narodowa: +15% |
Zjednoczone Królestwo wykazuje stosunkowo dużą jedność ideologiczną więc nie musisz się obawiać, że nagła zmiana rządu pogrzebie twoje sojusze. Warto zwrócić uwagę, że grając tą nacją możesz tworzyć frakcje co jest bardzo istotne z punktu widzenia polityki zagranicznej i umacniania więzi pomiędzy państwami w Europie. Dużym mankamentem polityki brytyjskiej jest niski współczynnik zasobów ludzkich, które musisz zdobyć w ciągu trzech lat. Zmieniaj zasady naboru i przygotuj się solidnie na nadejście kolejnej wojny. Rozwijaj przede wszystkim lotnictwo, ale nie zapominaj o potężnej armii lądowej. Dzięki wpływowi monarchy ludność jest zjednoczona w osiąganiu wspólnego celu co pozwoli na prowadzenie dłuższych działań militarnych nawet jeśli nie wszystkie bitwy przebiegną pomyślnie.
USA
Przywódca: Franklin Delano Roosevelt
Ideologia: Demokratyczna
Rząd: Reżim demokratyczny
Wybory: listopad 1936
Partia rządząca: Partia Demokratyczna
Ikona | Cecha | Znaczenie |
| Bastion Wolności | Odporność na zmianę ideologii: +20% Nie może dołączać do frakcji w których dominuje inna ideologia. Może tworzyć frakcje. |
| Wielki kryzys | Dzienny spadek siły politycznej: +1 Fabryki dóbr konsumpcyjnych: 30% Współczynnik ludności w wieku poborowym: -50% |
| Niezakłócona izolacja | Fabryki dóbr konsumpcyjnych: 40% Tempo budowy fabryk cywilnych: -50% Tempo budowy fabryk wojskowych: -50% Koszt przekształcania fabryk cywilnych: +50% Koszt przekształcania fabryk wojskowych: +50% Tworzy limit napięcia celu wojennego: +100% Limit napięcia - dołączenie do frakcji: +20% Limit napięcia - umowa Lend-Lease: +50% Limit napięcia - wysłanie ochotników: +20% Limit napięcia - gwarancje: +75% |
Stany Zjednoczone podobnie jak Zjednoczone Królestwo zachowają ustrój demokratyczny o wiele dłużej niż inne kraje. Mimo wszystko wskaźnik odporności na zmianę ideologii jest niższy niż na wyspach. Stany mogą tworzyć frakcje i szukać sojuszników, ale mają dodatkowo ograniczone możliwości w tym temacie. Jeśli frakcja została utworzona na potrzeby innej ideologii i składa się głównie z faszystów lub komunistów, to Stany Zjednoczone nie będą mogły do niej dołączyć o ile nie zmienią ideologii.
Wielki kryzys odcisnął swoje piętno na amerykańskiej sile politycznej w związku z czym będziesz musiał temu przeciwdziałać. Przydadzą się politycy, którzy będą w stanie podnieść poziom aparatu państwowego oraz odpowiednie cele narodowe. W przeciwnym wypadku możesz mieć duże problemy we wprowadzaniu własnych rozwiązań politycznych.
Kolejnym ciosem w potęgę Stanów Zjednoczonych jest bardzo duża kara dla ludności w wieku poborowym. Musisz pamiętać o tym, że twoje zasoby ludzkie będą ograniczone przez całą rozgrywkę i organizować pobór w taki sposób, żeby nie zabrakło ci żołnierzy. Warto zaznaczyć, że w całej konfiguracji obciążony jest również przemysł, który wymusza, żeby większa ilość fabryk produkowała dobra konsumpcyjne dla zadowolenia obywateli. Na szczęście Stany Zjednoczone obejmują terytorium, które umożliwi na wzniesienie odpowiedniej ilości fabryk. Musisz jednak pamiętać, że wszystkie działania związane z rozwojem infrastruktury są dodatkowo spowolnione i podlegają wyższym kosztom. Cóż, potężna nacja ale łatwo nie będzie.
Rzesza Niemiecka
Przywódca: Adolf Hitler
Ideologia: Faszyzm
Rząd: Reżim totalitarny
Wybory: Nigdy
Partia rządząca: NSDAP
Ikona | Cecha | Znaczenie |
| Gorycz porażki | Odporność na zmianę ideologii: +50% Może tworzyć frakcje |
| Sztab generalny | Zorganizowanie armii: +5% Szybkość planowania: +25% |
W przypadku Rzeszy sprawa jest dosyć prosta. Kompleksy spowodowane przegraną w poprzedniej wojnie sprawiły, że naród jest mocno związany z Hitlerem i są małe szanse na zmianę ideologii. Rzesza Niemiecka może tworzyć frakcję więc jeśli zdecydujesz się na grę tą nacją powinieneś wykorzystać tą możliwość. Niemcy mają również dodatkowe premie do organizowania armii i mogą przeprowadzić błyskawiczne ataki dzięki dużo zwiększonej szybkości planowania. Czas na Blitzkrieg.
Państwo Włoskie
Przywódca: Benito Mussolini
Ideologia: Faszyzm
Rząd: Reżim totalitarny
Wybory: Nigdy
Partia rządząca: Partio Nazionale Fascista
Ikona | Cecha | Znaczenie |
| Vittoria Multilata | Akceptacja komunistycznej dyplomacji: -10 Akceptacja demokratycznej dyplomacji: -10 Akceptacja faszystowskiej dyplomacji: +10 Modyfikator SI: polityka ofensywna +50% Czas uzasadniania celu wojennego: -5% |
| Wiktor Emmanuel III | Jedność narodowa: +5% |
Podobnie jak w przypadku Rzeszy, Włochy uległy wpływowi Mussoliniego. Monarcha zwiększa poczucie jedności narodowej więc możesz sobie pozwolić na ryzykowniejsze i długofalowe działania zbrojne. Nie da się ukryć że kolebka faszyzmu nie chce układać się z innymi nacjami i zdecydowanym krokiem idzie w obranym kierunku. Dzięki swoim założeniom Włochy mają też krótszy czas w przypadku uzasadniania celu wojennego, co bardzo silnie komponuje się z modyfikatorami nałożonymi na państwa faszystowskie.
Japonia
Przywódca: Hirohito
Ideologia: Faszyzm
Rząd: Reżim totalitarny
Wybory: Nigdy
Partia rządząca: Taisei Yokusankai
Ikona | Cecha | Znaczenie |
| Shontoistyczny kraj | Odporność fabryk na bombardowanie: -10% Reorganizacja dywizji: +10% |
Japonia pod dowództwem cesarza Hirohito jest mocno zakorzeniona w faszystowskiej ideologii i możesz dowolnie korzystać z dodatkowych premii wynikających z tego ustroju. Warto dodać, że panujący w Japonii shintoizm ma swoje odzwierciedlenie również w rozgrywce. Struktura budowlana tego kraju wpływa na otrzymywanie większych obrażeń w przypadku bombardowań. Warto jednak zaznaczyć, że wysoki poziom dyscypliny panujący w Japonii ułatwia reorganizację dywizji i zmianę szablonów.
ZSRR
Przywódca: Józef Stalin
Ideologia: Komunizm
Rząd: Reżim totalitarny
Wybory: Nigdy
Partia rządząca: Wszechzwiązkowa Partia Komunistyczna
Ikona | Cecha | Znaczenie |
| Trockistowski spisek? | Jedność narodowa: -20% |
| Ojczyzna rewolucji | Odporność na zmianę ideologii: +50% Tempo budowy: -10% Może tworzyć frakcje. |
Jedyny kraj wśród ciekawych nacji, który wyznaje ideologię komunistyczną. Warto zaznaczyć, że komunizm ma prawo "zalewać" inne kraje swoją armią i czynić z nich państwa marionetkowe co znacznie ułatwiają dodatkowe modyfikatory ustroju. Mimo uszczerbku na jedności narodowej ZSRR to ciągle jedna z największych sił na świecie i z powodzeniem może zajmować słabsze kraje nawet bez wypowiadania wojny (nie ma wojny - nie ma kapitulacji). Komunizm jest mocno zakorzeniony w Związku Radzieckim i raczej nie uda ci się temu zaradzić.
Warto zaznaczyć, że rewolucja ma swoje konsekwencje w rozwoju infrastruktury i spowalnia tempo jej rozwoju. W tym celu powinieneś opracować odpowiednie cele narodowe i technologie. Komuniści mogą tworzyć frakcje z innymi nacjami nawet o innych ideologiach. Warto o tym pamiętać niezależnie czy grasz jako ZSRR czy jest jednym z najpoważniejszych przeciwników w czasie wojny.
Polska
Przywódca: Ignacy Mościcki
Ideologia: Bez powiązań (Oligarchia)
Rząd: Reżim autorytarny
Wybory: Nigdy
Partia rządząca: BBWR
W przypadku Polski nie znajdziemy żadnych dodatkowych cech, które mogłyby ją wzmocnić lub osłabić. Panująca oligarchia pozwala na dużą stabilność w kwestii rządów i jeśli nie będziesz próbował wpłynąć na zmianę ideologii to kierunek polityki nie powinien się zmienić. Warto zaznaczyć, że panujący ustrój nie pozwala na tworzenie państw marionetkowych oraz na wymuszanie na innych narodach zmiany ideologii.
Polska podlega podobnym modyfikatorom jak Stany Zjednoczone i inne państwa o ustroju demokratycznym, ale konsekwencje jej działań dla generowania napięcia światowego są mniejsze. W temacie ideologii zauważ, że Polska ma słabą odporność na zmianę ideologii więc gromadząc w rządzie odpowiednich polityków możesz łatwo wpłynąć na jej końcowy ustrój i (być może) zyskać potężnych sojuszników.