Morskie | Doktryny w Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Morskie
W przypadku doktryn morskich mamy do czynienia w inną mechaniką podejmowanych działań niż w przypadku piechoty. Doktryny koncentrują się stricte na rozwoju określonych walorów floty z zależności od tego w jaki sposób chcemy prowadzić naszą dominację na morzu. Utrzymanie kontroli na wielkim obszarze oceanu to trudne zadanie a silna flota wymaga dużych ilości surowców oraz wielu stoczni. Jeśli jednak decydujesz się na taki tryb działań wojskowych to rozwój jednej z przedstawionych doktryn znacznie ułatwi rozgrywkę.
Podobnie jak w przypadku pozostałych doktryn, możesz jednocześnie korzystać tylko z jednego drzewka, ale ważne jest to, ze w przypadku marynarki nie mamy technologii, które się wykluczają, więc możesz w pełni opracować wybrany wariant.
Flota stacjonarna
W przypadku powyższej doktryny, główne korzyści będą związane z obsługą okrętów liniowych. W ramach specyficznych technologii zyskasz premie do wykrywania i neutralizowania najróżniejszych zagrożeń co znacznie ułatwi kontrolowanie basenów morskich. Standardowo dla doktryn, podniesiony zostaje również poziom zorganizowania jednostek oraz premie wynikające z wykonywania rozkazów przeznaczonych dla poszczególnych typów okrętów. W przypadku tej doktryny mamy do czynienia ze wsparciem dla zmasowanych działań zbrojnych i walki na wyniszczenie. Bez specjalnych warunków i zabiegów prowadzimy działania wykorzystując miażdżącą siłę ognia i wytrzymałość naszych jednostek. Oczywiście okręty podwodne i lotniskowce również uzyskają premie, ale nie będą one tak znaczące jak dla np. pancerników.
Pozycja obowiązkowa dla graczy wyznających kult siły i lubiących dominować nad przeciwnikiem siłą rażenia i liczebnością jednostek. Warto zaznaczyć, że zbudowanie odpowiedniej floty do tego celu może trochę potrwać więc nie musisz się spieszyć z postępami w omawianym wariancie doktryn.
Ataki na konwoje
Główne premie w ramach tej doktryny przypisane są okrętom podwodnym i lekkim jednostkom nawodnym. Taktyka działania w tym przypadku polega głównie na organizowaniu wojny podjazdowej i niszczeniu linii zaopatrzenia przeciwnika. Jest to szczególnie dobre rozwiązanie w starciu z przeciwnikiem, który dysponuje o wiele większą siłą ognia w porównaniu z nami. W takich przypadkach zdecydowanie lepszym wyjściem jest unikanie otwartej walki i neutralizowanie konwojów oraz pojedynczych jednostek, które próbują prowadzić zwiad lub stanowią eskortę dla okrętów transportowych.
Pozycja szczególnie ciekawa dla graczy, którzy mają dobrze opanowane mechaniki związane z działaniami na morzu w toku rozgrywki i chcą trochę pokombinować z wykorzystaniem dostępnych wariantów. Wiele krajów przerzuca swoje zaopatrzenie i wojska pomiędzy kontynentami, a dobre zorganizowanie "wilczych stad" może znacznie uszczuplić dostawy zaopatrzenia. W takich sytuacjach szczególnie łatwo o skuteczny desant na wrogie terytorium.
Uderzenia na bazy
Najbardziej uniwersalny wariant oferujący główne wzmocnienia dla okrętów wsparcia i lotniskowców. Wraz z opracowaniem wariantu zwiększymy w niewielkim stopniu działanie wszystkich dostępnych jednostek, przez co nasze działanie będą skuteczniejsze na wszystkich frontach. Szczególnie dobra pozycja gdy nie prowadzimy zaawansowanej ekspansji morskiej, ale nie chcemy zostać w tyle za innymi nacjami i próbujemy kontrolować przynajmniej baseny wzdłuż naszej linii brzegowej. Warto zaznaczyć, że dzięki zwiększeniu zastosowania lotniskowców jesteśmy w stanie prowadzić natarcia na wrogie bazy neutralizując wszelkie możliwości desantu i naprawy okrętów.
Dobra pozycja dla graczy, którzy korzystają z działań marynarki wojennej raczej rzadko, ale lubią zamykać wroga na ograniczonym terenie i stopniowo go osłabiać. Działania tego typu są też dobrym preludium do przeprowadzenia desantu na osłabionym przeciwniku. Dzięki zmieszczeniu baz morskich osłabione okręty przeciwnika muszą ustąpić pola i pokonać znacznie dłuższy dystans, żeby odrobić straty.