Badania i produkcja | Rząd w Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Badania i produkcja
Gra oferuje możliwość powołania dodatkowych doradców i firm, które w istotny sposób wpłyną na tempo badań nad określonymi technologiami i pozwolą na uzyskanie dodatkowych modyfikatorów dla produkowanych jednostek. Dla każdej z poniższych sekcji panel oferuje jeden slot. W niektórych przypadkach nie będziesz miał kilku dostępnych opcji i jedynym wyborem będzie obsadzenie stanowiska lub odłożenie tego na później.
Czołgi
W tym wypadku nie mamy oczywiście żadnego wyboru, jeśli jesteś nastawiony na rozwój w kierunku armii pancernej to powinieneś dosyć szybko obsadzić to stanowisko, żeby tworzone czołgi były lepsze a tempo prac nad nowymi jednostkami uległo przyśpieszeniu. Wszystko zależy od twojej wizji armii i tego czy oddziały pancerne są dla ciebie istotnym elementem całej układanki.
Producent czołgów
Ikona | Opis | Komentarz |
Czas badań nad czołgami -10% Pojazdy pancerne - Niezawodność +5% Koszt: 150 | Standardowy koszt siły politycznej w zamian za redukcję czasu potrzebnego na badania nowych modeli czołgów. Ważne jest również to, że czołgi wyprodukowane w czasie umowy z producentem mają dodatkowy bonus do niezawodności. |
Marynarka
Podobnie jak w przypadku pojazdów pancernych, marynarka nie oferuje żadnego wyboru w zakresie stanowiska. Jeśli twój kraj posiada dostęp do morza i faktycznie jesteś zainteresowany znaczną rozbudową floty to powinieneś pomyśleć o nawiązaniu współpracy z tym producentem dosyć szybko. Możesz oczywiście zdecydować się na odłożenie tego w czasie, ponieważ producent nie zapewnia dodatkowych modyfikatorów poza czasem badań więc wszystko zależy od tego ile zespołów badawczych masz do dyspozycji i czy planujesz prace nad nowymi okrętami.
Producent okrętów
Ikona | Opis | Komentarz |
Czas badań nad marynarką woj. -10% Koszt: 150 | Bardzo słaby punkt rządu. Po producencie marynarki mogliśmy oczekiwać zdecydowanie więcej, natomiast twórcy przygotowali dla nas jedynie redukcje czasu potrzebnego do badań przy standardowym koszcie. Przydatne o ile stawiasz na flotę, ale za taką cenę producent okrętów powinien dorzucać jakiś modyfikator do wyprodukowanych jednostek. |
Lotnictwo
Pierwsze ze stanowisk z zakresu badań i produkcji, które oferuje jakieś alternatywy. W przypadku projektów nowych jednostek ważne jest przede wszystkim to jakimi samolotami chcesz prowadzić walkę. W zależności od tego które z nich są najczęściej używane powinieneś zatrudnić dodatkowego projektanta z poniższej puli. Na początku rozgrywki nie musisz się oczywiście na tym koncentrować i ciężko będzie ci określić, które z jednostek są dla ciebie przydatne więc zaczekaj aż wypróbujesz wszystkie typy w bitwie i podejmij decyzję.
Projektant samolotów lekkich
Ikona | Opis | Dodatkowe |
Czas badań nad lotnictwem -10% Koszt: 150 | Myśliwiec: Zwrotność +10% Maksymalna szybkość +10% |
Komentarz: Jeśli decydujesz się na produkcję lekkich samolotów to zdecydowanie powinieneś skorzystać z projektanta, który dorzuci dodatkowe statystyki do produkowanych myśliwców. Uzyskane modyfikatory może nie przechylą szali ostatecznie na twoją korzyść ale na pewno uzyskany bonus nie zaszkodzi.
Projektant samolotów średnich
Ikona | Opis | Dodatkowe |
Czas badań nad lotnictwem -10% Koszt: 150 | Ciężki myśliwiec: Niezawodność +20% Bombowiec taktyczny: Niezawodność +20% |
Komentarz: W tym przypadku mamy do czynienia ze zwiększoną niezawodnością. Wielkość bonusu może już zrobić różnicę tym bardziej, że dotyczy dwóch typów samolotów. Jest to jedno z uniwersalnych rozwiązań, które dotyczy jednocześnie rozwoju bombowców i myśliwców. Wszystko zależy od tego, czy faktycznie będziesz wystawiał te jednostki.
Projektant samolotów ciężkich
Ikona | Opis | Dodatkowe |
Czas badań nad lotnictwem -10% Koszt: 150 | Bombowiec strategiczny: Bombardowanie +10% |
Komentarz: Opcja nastawiona typowo na bombowce. Zwiększone obrażenia z bombardowania na pewno się przydadzą i zwiększają szanse na zniszczenie struktur obronnych przed wkroczeniem armii lądowych. Jeśli zależy ci na wyrównywaniu szans przed natarciem to zdecydowanie powinieneś zainteresować się tym projektantem.
Projektant samolotów morskich
Ikona | Opis | Dodatkowe |
Czas badań nad lotnictwem -10% Koszt: 150 | Bombowiec morski: Zasięg operacyjny +10% Atak morski +10% |
Komentarz: W tym wypadku kryteria są następujące: twój kraj musi posiadać linię brzegową a tobie zależy na rozwoju lotnictwa morskiego. Jeśli nie przywiązujesz dużej uwagi do działań na morzu to nie warto marnować punktów siły politycznej w tym zakresie. Z drugiej strony jeśli stawiasz na ten typ lotnictwa to możesz uzyskać całkiem solidne bonusy.
Wyposażenie
Dla producenta wyposażenia mamy możliwość wyboru pomiędzy jednym z trzech specjalistów. Każdy z nich oferuje przyspieszenie badań w określonej dziedzinie i to głównie od ciebie zależy z którego wygodniej będzie ci skorzystać. Oczywiście w większości przypadków będziesz musiał trochę poczekać, ponieważ gra oferuje dostęp do podstawowych modeli poniższego wyposażenia i jeśli chciałbyś od razu rozpocząć pracę nad którymś z nich to napotkasz spore kary.
Ikona | Opis | Korzyści |
| Projektant wyposażenia piechoty Koszt: 150 | Czas badań: Broń ręczna -10% |
| Projektant artylerii Koszt: 160 | Czas badań: Artyleria -10% |
| Projektant poj. samochodowych Koszt: 160 | Czas badań: Motoryzacja -10% |
Komentarz: Każdy z projektantów redukuje czas potrzebny do opracowania technologii o 10%. Nie jest to oczywiście dużo, ale w połączeniu z modyfikatorami uzyskanymi z innych źródeł czas potrzebny na opracowanie wynalazków będzie zdecydowanie krótszy. Jeśli stawiasz na rozwój piechoty to oczywistym wyborem będzie przyspieszenie prac nad bronią ręczną. Do piechoty możesz dorzucić artylerię i jednostki zmechanizowane. W toku rozgrywki powinieneś wymieniać projektantów w zależności od tego który z nich będzie aktualnie potrzebny.
Przemysł
Gra umożliwia redukcję czasu potrzebną na opracowanie wynalazków związanych z inżynierią i przemysłem. Możesz obsadzić tylko jeden slot więc musisz stale wybierać pomiędzy dostępnymi opcjami. W zależności od tego co będzie dla ciebie korzystniejsze powinieneś wymieniać koncerny, ale pamiętaj, że każda zmiana będzie niosła za sobą określony koszt więc postaraj się dobrze eksploatować tą dziedzinę jeśli zdecydujesz się poświęcić na nią punkty siły politycznej.
Ikona | Opis | Korzyści |
| Koncern przemysłowy Koszt: 150 | Czas badań: Przemysł -10% |
| Koncern elektroniczny Koszt: 160 | Czas badań: Elektronika -10% |
Komentarz: Na pierwszy rzut powinieneś skorzystać z prac nad przemysłem, ponieważ tylko w ten sposób jesteś w stanie wypracować sobie solidne podstawy do prowadzenia dalszych wojen. Elektronika ma oczywiście szerokie zastosowanie, ale głównie sytuacyjne więc na początku gry możesz nie odnieść znaczących korzyści porównując je do poświęconych punktów, które można lepiej spożytkować.
Teoretyk militarny
Jeden slot w panelu może być obsadzony przez teoretyka wojskowości i jego zadanie koncentruje się na rozwoju wybranego typu armii od strony taktycznej. Dzięki każdemu z nich uzyskasz bierny przychód w postaci doświadczenia armii i redukcję czasu potrzebnego do opracowania odpowiednich doktryn dla wybranego typu jednostek.
Opis | Korzyści |
Teoretyk wojskowości Koszt: 150 | Doświadczenie armii +0,05 /dzień Czas badań nad doktrynami lądowymi -7% |
Teoretyk marynarki Koszt: 150 | Doświadczenie marynarki +0,05 /dzień Czas badań nad doktrynami morskimi -7% |
Teoretyk lotnictwa Koszt: 150 | Doświadczenie lotnictwa +0,05 /dzień Czas badań nad doktrynami powietrznymi -7% |
Komentarz: Rozpoczynając grę będziesz dysponował dużą ilością jednostek lądowych więc nie powinieneś skupiać się na teoretyku z tej dziedziny. Mając do dyspozycji jednostki lądowe jak najszybciej utwórz z nich armię i zacznij je szkolić. W ten sposób od początku gry będziesz generował doświadczenie armii i będziesz mógł skupić się na wyborze pomiędzy pozostałymi typami jednostek. Tej decyzji nie powinieneś poodejmować tuż po rozpoczęciu gry ale na co najmniej rok przed planowanym konfliktem gdy już zdecydujesz, które z sił będziesz szczególnie eksploatował.