Przemysł | Cele narodowe w Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Przemysł
Drzewko przemysłowe jest bardzo istotne z punktu widzenia każdego scenariusza. Oczywiście rozpoczynając kampanię wcześniej na osi czasu będziesz miał więcej czasu żeby się tym zająć, ale w każdym wypadku da się wyciągnąć z niego coś dla siebie. Drzewko ideologii posiada kilka osobnych działów, ale żaden z nich nie wyklucza pozostałych więc możesz wykorzystać pełen potencjał celów w tej dziedzinie jeśli tylko się na nim skupisz. Warto dodać, że dzięki opracowaniu celów przemysłowych zwiększysz liczbę fabryk cywilnych i wojskowych o wiele szybciej niż zwyczajnie je budując. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia slotów, które są dostępne do zabudowy w każdym z regionów.
W dalszej części rozdziału znajdziesz informacje dotyczące każdego z drzewek w sekcji przemysłowej. Pamiętaj, że na potrzeby poradnika zostały pogrupowane tematycznie, a na samym drzewku możesz je opracowywać głównie naprzemiennie.
Wstęp
Jeśli chcesz skupić się na budowaniu zaplecza ekonomicznego to jest pierwszy krok, który powinieneś wykonać. Uzyskany bonus możesz wykorzystać na opracowanie technologii, która pozwoli na skrócenie czasu potrzebnego do budowy budynków lub innego gospodarowania nimi. Pamiętaj, że bez silnie rozbudowanej gospodarki będziesz miał gigantyczne problemy z wystawianiem wojska.
Ikona | Nazwa | Korzyści |
Rozwój przemysłu | Przemysł 1x 50% |
Komentarz: Za sprawą wstępu zyskujesz bonus w postaci skrócenia czasu potrzebnego do opracowania technologii przemysłowej o połowę. Jest to korzysta pod każdym względem, ponieważ możesz sobie dowolnie wybrać dziedzinę w której chciałbyś zastosować bonus. Poszczególne kwestie w tym zakresie będą poruszone w dedykowanym rozdziale, ale tego typu bonusy warto kolekcjonować nawet jeśli nie jesteś chwilowo zainteresowany rozwijaniem technologii związanych z przemysłem.
Cywilny
W tym wypadku każdy moment jest dobry, żeby opracować cele. Oczywiście w trakcie trwania wojny będziesz miał ważniejsze cele do zrealizowania niż kilka fabryk więc powinieneś o nich pomyśleć na długo przed jej wybuchem. Warto pochylić się nad kwestią przemysłu już od początku gry, ponieważ nawet jeśli tworzysz fabryki cywilne to bez problemu możesz potem przekształcić je w fabryki cywilne jeśli zajdzie taka potrzeba.
Ikona | Nazwa | Korzyści |
Przemysł cywilny I | Miejsce budowlane +1 Fabryka cywilna +1 | |
Przemysł cywilny II | Miejsce budowlane +1 Fabryka cywilna +1 | |
Przemysł cywilny III | Miejsce budowlane +2 Fabryka cywilna +2 |
Komentarz: Bardzo użyteczne zmiany. Dzięki nim zyskasz aż cztery dodatkowe fabryki bez konieczności zużywania mocy przerobowej istniejących. Jednocześnie warto zaznaczyć, że dzięki nim nie zajmujesz wolnych slotów pozwalających na zabudowę regionu tylko po zrealizowaniu celu uzyskujesz nowe z gotowym budynkiem. Oczywiście musisz mieć na uwadze, że konsumpcjonizm populacji pozbawi cię jednej fabryki, ale dodatkowe trzy budynki to duża korzyść. Tym bardziej, że w tym czasie istniejące fabryki możesz wykorzystać do przetwarzania surowców lub wznoszenia innych budynków.
Zbrojeniowy
Warto zastanowić się nad rozwojem tego drzewka już od początku gry, żeby uzyskać dodatkowe fabryki i rozpocząć produkcję sprzętu wojennego na większą skalę. Im szybciej zaopatrzysz jednostki tym szybciej będziesz mógł je wystawić i szkolić co będzie miało duży wpływ na zdobywanie doświadczenia jednostek i punkty umożliwiające modyfikowanie i tworzenie szablonów armii. Oczywiście w czasie wojny będziesz miał odpowiednią ilość fabryk, które po wymianie na cywilne zapewnią ci dostęp do surowców z handlu i umożliwią budowę struktur obronnych.
Ikona | Nazwa | Korzyści |
Przemysł zbrojeniowy I | Miejsce budowlane +1 Fabryka wojskowa +1 | |
Przemysł zbrojeniowy II | Miejsce budowlane +1 Fabryka wojskowa +1 | |
Przemysł zbrojeniowy III | Miejsce budowlane +1 Fabryka wojskowa +1 |
Komentarz: Podobnie jak w przypadku przemysłu cywilnego, tylko za pośrednictwem tego drzewka możesz zdobyć tylko trzy fabryki. Wpływ na rozgrywkę jest identyczny ponieważ ostatecznie w tej dziedzinie możesz cały czas dysponować każdą z nich bez obaw o potrzeby mieszkańców twojego państwa. Każda fabryka pojawia się w dodatkowym slocie więc nie blokujesz rozwoju.
Infrastruktura
Typowo dla tej dziedziny warto zająć się nią stosunkowo wcześnie żeby uzyskiwać jak największe korzyści w późniejszym czasie i nie blokować mocy fabryk na umocnienia lub struktury militarne. Warto zaznaczyć, że opracowanie drzewka z powyższej tabeli otworzy dostęp do kolejnych celów, które zostały opisane w dalszych sekcjach. Nawet jeśli nie zależy ci na rozwoju samej infrastruktury to przez wzgląd na dalsze korzyści powinieneś rozwinąć ją dosyć szybko.
Ikona | Nazwa | Korzyści |
Infrastruktura I | Infrastruktura +1 Infrastruktura +1 | |
Infrastruktura II | Infrastruktura +1 Infrastruktura +1 |
Komentarz: Dodatkowe cztery sloty wraz z gotową infrastrukturą. Dzięki nim mocno zredukujesz czas potrzebny na przerzut wojsk i zaopatrzenia pomiędzy sektorami. Podobnie jak w przypadku pozostałych budynków dzięki opracowaniu celów narodowych nie zużywasz mocy przerobowej fabryk na zagadnienia związane z infrastrukturą.
Badania
Jedna z najważniejszych korzyści wynikających z drzewka przemysłowego. W tym kierunku powinieneś podążać dosyć szybko, ponieważ uzyskanie dostępu do dodatkowego zespołu badawczego we wczesnej fazie gry da ci zdecydowaną przewagę nad konkurentami. Rozpoczynając grę jako jedna z neutralnych nacji będziesz miał dostęp do dwóch zespołów badawczych co będzie obfitować w różne dylematy i znacznie ograniczy wszystkie twoje działania.
Ikona | Nazwa | Korzyści |
Dodatkowy zespół badawczy I | Nowe zespoły badawcze +1 | |
Dodatkowy zespół badawczy II | Nowe zespoły badawcze +1 |
Komentarz: Warto zaznaczyć, że opracowanie drugiego elementu z powyższej tabeli wiąże się z dodatkowym wymaganiem w postaci 50 fabryk. Może się okazać, że po uzyskaniu dostępu do tego celu przed długi czas nie będziesz spełniał tego wymogu, ale twoim priorytetem powinno być zwiększenie ilości zespołów chociaż o jeden. Nie muszę wspominać, że dzięki temu zdecydowanie przyśpieszysz pracę nad wszystkimi technologiami.
Przewaga przemysłowa
Dwa różne cele polityczne znajdujące się w tym samym drzewku. Jeśli rozwijasz ścieżkę przemysłową to na pewno nie możesz pominąć tych dwóch zagadnień. Warto zaznaczyć, że prace nad technologią jądrową będą obłożone gigantyczną karą czasową za przedwczesne prace a dzięki opracowaniu celu możesz zredukować karę o połowę. Podobnie wygląda kwestia prac nad celem Tajna broń. Skup się na rozwijaniu tych celów i pamiętaj, że bomba atomowa zadziała zdecydowanie lepiej niż jakikolwiek nalot.
Ikona | Nazwa | Korzyści |
Program jądrowy | Zmniejszenie kary za przedwczesne prace Technologia jądrowa 1x50% |
Komentarz: Redukcja kary nałożonej na przedwczesne prace to duża korzyść. Dzięki temu możesz rozpocząć pracę bez obaw, że nie zdążysz zrealizować przewagi technologicznej przed końcem gry. Warto poświęcić 70 dni na opracowanie celu, który lekką ręką może zredukować czas potrzebny na technologię nawet o 500 dni.
Ikona | Nazwa | Korzyści |
Tajna broń | Premia do prac: Elektronika, Technologia jądrowa i Technologia rakietowa 4x50% |
Komentarz: Redukcji ciąg dalszy jednak w tym wypadku nie uzyskasz redukcji kary, ale korzyść wiąże się z pracami nad technologią zgodną z prawdą historyczną. Mimo wszystko warto skorzystać z tej możliwości. Aż 4 technologie ze wskazanych dziedzin dostaną bonus, wszystko zależy od tego jak szybko postanowisz go wykorzystać i na które ze wskazanych dziedzin. Nad opracowaniem tego celu powinieneś się chwilę zastanowić i nie dążyć do niego bezpośrednio po zrealizowaniu wszystkich elementów drzewka. Z opracowaniem tego celu warto zaczekać do czasu, aż będziesz mógł wykorzystać uzyskane bonusy do uruchomienia prac nad bombą atomową lub rakietami dalekiego zasięgu.