Informacje ogólne | Armia w Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
Informacje ogólne
Formacje zbrojne stanowią najważniejszy punkt gry i dają możliwość osiągnięcia wszystkich celów jakie sobie założysz. Gra osadzona jest w realiach II Wojny Światowej, więc mamy do dyspozycji jednostki z tego okresu. W zależności od nacji spotkamy rozmaite modele poszczególnych jednostek. W tym rozdziale znajdziecie niezbędne informacje o wszystkich aspektach związanych z dowodzeniem i zarządzaniem jednostkami.
Najważniejszą czynnością jaką powinieneś podjąć po rozpoczęciu rozgrywki jest przegląd oddziałów. Sprawdź jakimi jednostkami dysponujesz, jakie jest ich zapotrzebowanie na produkowane zaopatrzenie i jakie szablony zostały skonfigurowane dla każdej z jednostek. Na początku rozgrywki nie musisz od razu ustawiać ich strategicznie, ale ważne jest, żebyś stworzył z nich armie za pomocą interfejsu.
Jednostki wchodzące w skład armii można szkolić , co wpływa ostatecznie na ich sprawność bojową. W drodze wystawiania jednostki są szkolone do drugiego poziomu. Jeśli zdecydujesz się je wystawić przed końcem szkolenia, to cały czas będą na poziomie poborowych uzyskując negatywne modyfikatory do prowadzonych działań. Jeśli poczekasz do końca szkolenia i samoczynnego wystawienia dywizji, to żołnierze będą na poziomie rekrutów. Za szkolenie żołnierzy w ramach wystawienia nie otrzymasz punktów doświadczenia armii, które pozwala na modyfikowanie szablonów jednostek i personalizację czołgów. W tym celu musisz połączyć jednostki w armie, które można szkolić.
Szkolone jednostki stracą na czas szkolenia wytrzymałość i zaczną generować poziom zmęczenie, który na dłuższą metę może strasznie nadwątlić ich siły witalne. W tym czasie sukcesywnie będziesz uzyskiwał punkty doświadczenia armii, a żołnierze awansują na wyższy poziom, przez co uzyskają dodatnie modyfikatory do działań zbrojnych. Warto często sprawdzać stan osobowy armii, ponieważ jednostki, które zostały wystawione do walki będą tracić żołnierzy. W tym samym czasie z kwatery głównej zostaną wysłani poborowi do wprowadzenia uzupełnień. Z racji różnicy poziomów armii i poborowych, po dłuższym czasie spadnie ogólny poziom jednostki. Jeśli uzupełnień będzie bardzo dużo to poziom armii spadnie do 2., co skutkuje usunięciem wszelkich modyfikatorów. Ważne jest kontrolowanie sytuacji po zakończeniu działań zbrojnych i doszkalanie armii, która jest tymczasowo poza walką.
W ramach tworzenia armii należy powołać dowódcę. Z reguły każdy oficer może sprawnie prowadzić 24 dywizje. Oczywiście możesz go też awansować, co sprawi, że nie będzie dla niego ograniczeń jeśli chodzi o wielkość jednostki. Każdy dowódca może w drodze działań zbrojnych zyskać szczególne odznaczenia, które poprawią skuteczność prowadzonych przez niego jednostek.
Warto pamiętać o formowaniu armii, ponieważ jednostki lądowe w drodze wystawiania nie łączą się samodzielnie. Inaczej wygląda ta kwestia w przypadku sił morskich i powietrznych. Wystawione jednostki w portach, o ile nie podejmiesz nimi żadnych działań, same łączą się we floty, którymi potem możesz odpowiednio zarządzać. Samoloty po procesie produkcji trafiają do rezerw i możesz przypisać je do wybranego przez siebie portu lotniczego, gdzie będą łączyć się w tzw. skrzydła. Każde skrzydło może podjąć określoną liczbę jednostek, których liczbę musisz stale kontrolować. Przepełnione porty lotnicze sprzyjają wypadkom i w druzgocący sposób obniżają skuteczność misji realizowanych w ramach lotnictwa. Każde skrzydło może mieć wyznaczone inne zadania, w zależności od rozkazów dostępnych dla każdego typu jednostki.
W dalszej części rozdziału znajdziesz dokładne informacje niezbędne do należytego korzystania ze wsparcia każdego z dostępnych typów sił zbrojnych.