10 prostych kroków dla początkujących | Podstawy Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV
Ostatnia aktualizacja: 25 lipca 2019
10 prostych kroków dla początkujących
We wcześniejszych rozdziałach poradnika zostały omówione wszelkie kwestie związane ze sterowaniem i elementami interfejsu. Szczegółowa analiza udostępnionych tam treści na pewno pomoże ci w nawigacji i szerszym rozeznaniu w przebiegu rozgrywki, aczkolwiek nie ulega wątpliwości, że dla początkującego gracza pierwszy kontakt z grą może być nico przytłaczający. W poniższym rozdziale zostało omówione dziesięć zagadnień, które są kluczowe i pomogą w lepszym zrozumieniu technikaliów rozgrywki. Oczywiście obsługa gry znacznie wybiega poza omówione tutaj zagadnienia, aczkolwiek zrozumienie poniższych treści w znacznym stopniu ułatwi kontakt z grą i przyśpieszy immersję z Hearts of Iron IV.
- 1. Wyznaczanie celu narodowego
- 2. Zmiana ustroju politycznego
- 3. Zmiana ustroju innego kraju
- 4. Budowa fabryki wojskowej
- 5. Transakcje handlowe
- 6. Produkcja wyposażenia
- 7. Zarządzanie wyposażeniem
- 8. Opracowanie technologii
- 9. Zarządzanie szablonami
- 10. Jak wystawiać armię
1. Wyznaczanie celu narodowego
Jedną z najważniejszych czynności po rozpoczęciu rozgrywki jest wyznaczenie celu narodowego dla twojego kraju. Dzięki niemu uzyskasz stosowne bonusy do podstawowych współczynników i znacznie redukujesz czas potrzebny na poszczególne badania techniczne.
Wywołaj panel polityki. Możesz zrobić to poprzez kliknięcie LPM na fladze kraju umieszczonej w lewym górnym rogu lub za pomocą skrótu klawiszowego "Q". Po wykonaniu wskazanej czynności zobaczysz interaktywny panel dostępny dla twojej nacji.
Jak możesz zauważyć na powyższym obrazku, cel narodowy dla kraju nie został ustalony. Kliknij LPM na obszar oznaczony na obrazku. Po wykonaniu czynności powinieneś zobaczyć drzewka celów dostępne dla twojego kraju.
Oczywiście jest to początek gry, więc żaden z celów narodowych nie został jeszcze zrealizowany. Oznacza to, że na pierwszy ogień możesz wybrać tylko cel, które znajdują się na szczycie całego drzewka. W tym przypadku wybierzmy dla przykładu rozwój lotnictwa. Kliknij na ikonce zaznaczonej na zdjęciu. Po wykonaniu czynności powinieneś zobaczyć szczegółowe informacje o celu.
W tej części panelu możesz znaleźć szerzej opisane korzyści, jakie uzyskasz po zrealizowaniu celu. Żeby zatwierdzić cel kliknij na przycisk zaznaczony na powyższym obrazku. Po wykonaniu czynności drzewko celów politycznych powinno się automatycznie zamknąć a ty zostaniesz przeniesiony do mapy świata.
Po ponownym wywołaniu panelu możesz zobaczyć, że przycisk wyświetla teraz informacje, który cel jest realizowany. W ramach tej części panelu możesz zauważyć również pasek postępu, który sygnalizuje ile czasu pozostało do zakończenia prac.
W dowolnym momencie możesz zmienić cel narodowy, ale musisz brać pod uwagę fakt, że zmiana w trakcie prac anuluje wszystkie postępy i stracisz czas poświęcony na realizacje wcześniej wybranego celu.
2. Zmiana ustroju politycznego
Dzięki zmianie ustroju swojego kraju możesz uzyskać dodatkowe premie przypisane do wybranych ideologii. Poza tym konkretny ustrój determinuje określone opcje dyplomatyczne i przybliża cię do jednej z ogólnoświatowych frakcji lub pozawala na utworzeniu własnego sojuszu z krajami o tej samej ideologii. Proces zmiany ustroju jest trochę czasochłonny, ale warto dostosować go do własnych oczekiwań.
Na zasadzie wpływów wewnętrznych możesz tego dokonać na dwa sposoby.
Pierwszym krokiem będzie wywołanie panelu politycznego. Ikonki zaznaczone na zdjęciu symbolizują sloty, które możesz wykorzystać do powołania określonych doradców politycznych. Kliknij LPM na jeden z nich a powinieneś zobaczyć dodatkowy panel wyboru.
Wśród dostępnych doradców politycznych zawsze znajdziesz kilka osobistości, których działanie wpłynie na wzrost popularności określonej ideologii. Pamiętaj, że powołanie doradcy kosztuje 150 punktów siły politycznej, więc zabezpiecz wcześniej odpowiednią ilość. Ważne jest to żebyś wybrał jednego z dostępnych doradców, w zależności od tego, który ustrój chcesz wprowadzić.
Drugim krokiem do zmiany ustroju jest opracowanie określonych celów narodowych. Za ich pośrednictwem twój naród zbliży się do określonego ustroju i będzie działał na jego zasadach. Najważniejszy wybór w tej materii koncentruje się w obszarze zaznaczonym na zdjęciu. Drzewko ideologii jest spójne i nie ma możliwości opracowania celów dla kilku ustrojów jednocześnie. Wskazane wybory po ukończeniu celów będą nieodwracalne.
3. Zmiana ustroju innego kraju
Załóżmy, że w toku rozgrywki jesteś jednym z państw Osi. Możesz też oczywiście zarządzać inną, własną frakcją ale dla przykładu załóżmy, że przewodzisz państwu faszystowskiemu. Bardzo zależy ci na pozyskaniu sojusznika w postaci Argentyny, ale ta ma ustrój demokratyczny i nawet nie chce słyszeć o zawarciu sojuszu.
W takiej sytuacji konieczne jest propagowanie własnej ideologii w innym kraju, które na dłuższą metę jest w stanie zmienić jego ustrój.
Kliknij PPM na terytorium Argentyny. Po wykonaniu czynności powinieneś zobaczyć panel dyplomacji z podstawowymi informacjami o kraju i dostępnymi działaniami politycznymi.
Z dostępnych rozwiązań wybierz propagowanie ideologii. Po wykonaniu czynności pojawi się osobne okienko z informacjami dotyczącymi kosztów i zmiany układu sił w Argentynie.
Po zapoznaniu się z warunkami działania dyplomatycznego, musisz wcisnąć przycisk zaznaczony na powyższym obrazku. Jednocześnie zostaną podjęte zlecone działania a koszt siły politycznej będzie codziennie odliczany od biernych przychodów.
Po kilku miesiącach, na wykresie kołowym, możesz zauważyć zmianę układu sił politycznych w kraju. Wraz ze wzrostem popularności określonej partii może dojść do buntu lub nawet wojny domowej, ale zazwyczaj musisz poczekać do najbliższych wyborów. Jeśli w dniu wyborów poparcie dla ustroju przekroczy 50% to państwo zmieni ustrój. W przypadku nacji, które nie organizują wyborów, potrzebne jest większe poparcie (ok 60-65%) i państwo samoczynnie przekształci ustrój.
4. Budowa fabryki wojskowej
Rozbudowa infrastruktury to jedno z najważniejszych zadań w grze. Żeby wykonać wskazaną czynność musisz wywołać panel budowy. Możesz zrobić to za pomocą interfejsu lub skrótu klawiszowego "T".
Z powyższego panelu wybierz ikonkę fabryki wojskowej. Instrukcja opisana jest dla akurat tego budynku, ale taki sam tok postępowania będzie odpowiedni dla każdej struktury. Po wybraniu odpowiedniej ikonki, powinieneś zauważyć, że zmienił się kolor niektórych prowincji twojego kraju.
Zmielonym kolorem zostaną oznaczone te prowincje, które umożliwiają na rozwinięcie struktur w zakresie wybranej budowli. Po najechaniu kursorem na terytorium zobaczysz wszystkie niezbędne informacje w tym zakresie. Teraz kliknij LPM na jednej z prowincji oznaczonej zielonym kolorem. Na powyższym zdjęciu widoczna jest tylko jedna, gdyż Tybet na początku gry dysponuje tylko jednym regionem.
Po wybraniu odpowiedniej prowincji, na zielonym obszarze pojawią się niebieskie pasy, które symbolizują trwającą budowę. Dodatkowo pojawi się informacja, ile struktur istnieje w prowincji, ile jest w budowie oraz jaka jest maksymalna liczba slotów dla tego typu budowli.
W ramach panelu możesz zauważyć, że kolejka budowy została rozpoczęta i znajduje się w niej aktualnie zlecona przez ciebie budowa. Współczynnik 1/15 oznacza, ile aktualnie fabryk cywilnych produkuje materiały potrzebne do wzniesienia fabryki wojskowej. Za pomocą widocznych strzałek możesz zmieniać kolejność wznoszenia budowli w zależności od tego, co będzie ci najbardziej potrzebne w danej chwili.
5. Transakcje handlowe
Handel przy pierwszym kontakcie może być mało czytelny pod względem mechaniki, bowiem gra nie oferuje jasno określonej waluty, którą można wykorzystać do wymiany dóbr.
Po wywołaniu panelu handlu za pomocą interfejsu lub skrótu klawiszowego "R" zobaczysz obrazek podobny do powyższego. Zaznaczony na obrazku element panelu, to liczba określonego surowca, który dany kraj przeznaczył na eksport. Za pośrednictwem tego wskaźnika jesteś w stanie łatwo określić, czy ograniczenie handlu do jednego z wybranych krajów w zupełności zaspokoi twoje zapotrzebowanie na wybrany komponent. Kliknij LPM na wybranym przez siebie kraju z listy.
Panel handlu zostanie rozwinięty o kolejne okienko, które ukazuje przebieg negocjacji handlowych. W obszarze zaznaczonym na obrazku zawsze będzie wskazana ilość dostępnych konwojów oraz liczba jednostek, która będzie potrzebna do zrealizowania transakcji. W przypadku handlu, za każde 8 jednostek surowca, musisz poświęcić jedną fabrykę cywilną, która bezie go przetwarzać. Za pomocą suwaka wskazanego strzałką, możesz zmieniać ilość podejmowanego surowca. Po wybraniu odpowiednich parametrów pozostaje tylko wysłać propozycję, a już po chwili będziesz miał dostęp do większych zasobów.
6. Produkcja wyposażenia
W toku rozgrywki bardzo często przyjdzie ci konstruować określone typy wyposażenia, które będą wymagane do obsadzenia stworzonych przez ciebie szablonów dywizji. Na potrzeby poradnika stworzymy linię montażową samolotów.
Wywołaj panel produkcji poprzez ikonkę interfejsu lub skrót klawiszowy "Y". Żeby uruchomić linię montażową, musisz wybrać typ wyposażenia, które chcesz produkować. Kliknij LPM na ikonce odpowiadającej lotnictwu.
Po wybraniu wskazanej ikony pojawi się dodatkowe okno panelu. Za jego pośrednictwem możesz wybrać jedną z listy jednostek, które są dostępne. Na początku gry oczywiście nie będzie ich wiele, a w tym przypadku wybierzemy statek transportowy.
Wraz z wyborem wyposażenia powstała nowa linia montażowa. W tym przypadku nie dysponujemy żadną fabryk a wojskową, która mogłaby konstruować komponenty do budowy samolotów, ale jeśli tylko rozwiniesz zagadnienia przemysłowe, będziesz mógł przeznaczyć dla jednej linii montażowej nawet 15 fabryk, co znacznie przyśpieszy produkcję wyposażenia.
7. Zarządzanie wyposażeniem
Równie ważne dla tworzenia nowych jednostek i zarządzania istniejącymi jest odpowiednie zarządzanie wyposażeniem uzyskaniem z linii produkcyjnych.
Za pomocą panelu rekrutacji możesz operować tymi parametrami. Na powyższym obrazku zostały wyszczególnione punkty interfejsu, które odpowiadają za priorytet uzupełnień. W przedstawionej sytuacji priorytet nie został ustalony, więc wyposażenie trafia równo do jednostek, którym brakuje sprzętu jak i do tych, które potrzebują wymienić swoje wyposażenie na nowsze. Taka sytuacja ukazana jest jako żółte kółko pośrodku trzech dostępnych. Jeśli wybierzesz jedno z nieoznaczonych kółek, to żółte koło wyłączy się, a obok niego zobaczysz zielone lub czerwone. Zielone oznacza najwyższy priorytet, a czerwony - najniższy.
8. Opracowanie technologii
Technologie to podstawa rozwoju. Dzięki nim uzyskasz dostęp do lepszego wyposażenia, szereg udogodnień i dostęp do lepszego planowania działań wojennych.
Wywołaj panel badań za pomocą ikonki interfejsu lub poprzez skrót klawiszowy "W". Na początku gry powinieneś zobaczyć sytuację ukazaną na powyższym obrazku. Żeby przejść do prac nad projektami kliknij LPM na jednym z interaktywnych paneli wskazanych na obrazku. Po wykonaniu czynności powinieneś zobaczyć osobny panel z dostępnymi projektami.
W górnej części panelu znajdziesz zakładki, które odpowiadają dziedzinom w jakich możesz prowadzić badania. Dla przykładu wybierzemy podstawowe wyposażenie piechoty. Kliknij LPM na ikonie projektu. Powinno pojawić się okno informujące o szczegółach projektu.
Po zapoznaniu się z treścią projektu kliknij na przycisk zaznaczony na powyższym obrazku. Wraz z wybraniem określonego projektu, panel projektów powinien automatycznie się zamknąć, a ty zostaniesz przeniesiony na mapę świata.
Tak długo jak trwają pracę, jeden z zespołów badawczych będzie sygnalizował ich postępy. Po wywołaniu panelu możesz zweryfikować za pomocą paska postępu lub licznika, jaki czas potrzebny jest do sfinalizowania prowadzonych badań.
9. Zarządzanie szablonami
Szablony armii to podstawowy czynnik decydujący o tym jakie jednostki wejdą w skład konkretnej dywizji. Żeby odpowiednio koncentrować swoje siły i dobierać je strategicznie musisz umieć go obsługiwać. Zasadniczo jest całkiem czytelny i intuicyjny, ale na pierwszy rzut oka może wyglądać na skomplikowany.
Oczywiście do reorganizacji szablonu potrzebne jest doświadczenie armii, którego na początku gry nie będziesz posiadał. Mimo tego warto mieć wgląd w charakterystykę szablonu, żeby szybko dokonywać koniecznych zmian.
Dostęp do szablonów uzyskasz za pośrednictwem panelu rekrutacji i wystawiania, który możesz wywołać skrótem klawiszowym "U". Szablony znajdują się w bocznym okienku panelu. Żeby rozpocząć edycję musisz wybrać przycisk oznaczony na powyższym obrazku. Po wciśnięciu przycisku pojawi się dodatkowe okno z informacjami o szablonie.
Za jego pomocą możesz dodać jednostki do istniejącego szablonu lub je usunąć. Reorganizacja szablonu odbywa się za pośrednictwem przycisków zaznaczonych na obrazku. Dodatkowo przed wprowadzeniem zmian możesz bezpłatnie skopiować szablon, dzięki czemu będziesz dysponował kilkoma wariantami dla tego samego typu jednostek.
Po wybraniu jednego z "plusów" widocznych na poprzednim obrazku, powinieneś zauważyć powyższe okno. W pustym miejscu możesz dodać dodatkową jednostkę. Przy każdej z nich znajdziesz koszt liczony w punktach doświadczenia armii. Zapis szablonu możliwy jest poprzez przycisk wskazany na obrazku.
Jeśli tylko wykonasz zapis, to każda dywizja tworzona zgodnie z nowym szablonem będzie składała się z większej liczby jednostek a istniejące oddziały wykażą zapotrzebowanie na dodatkowych rekrutów i wyposażenie.
10. Jak wystawiać armię
Wystawianie jednostek obywa się za pomocą tego samego panelu, który został omówiony w poprzednim punkcie poradnika.
Żeby wystawić dywizję, musisz wybrać jeden z dostępnych szablonów i kliknąć na przycisk oznaczony na powyższym obrazku. Wraz z rozpoczęciem szkolenia, kolejka wystawiania jednostek zyska kolejną pozycję. Żeby rozpocząć szkolenie, musisz najpierw wskazać prowincje w której będą stacjonować utworzone jednostki.
Za pomocą przycisku wskazanego na zdjęciu możesz wystawiać jednocześnie bardzo dużą liczbę jednostek tworzonych w oparciu o jeden szablon i w tej samej prowincji. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy zależy ci na szybkim zorganizowaniu dużych sił w konkretnym miejscu, a twoje terytorium jest na tyle rozległe że nie opłaca się przerzucać wojsk.