Umiejętności | Bohater i jego rozwój w Guild Wars 2 poradnik Guild Wars 2
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Umiejętności (Skills)
Umiejętności są podstawą rozgrywki Guild Wars 2. Każda nasza akcja, tak prosta jak uderzenie mieczem, obrona za pomocą tarczy czy wystrzelenie z pistoletu bądź też bardziej skomplikowana jak przywołanie towarzyszy, okrzyk bitewny, uleczenie się lub przyszykowanie miotacza ognia jest efektem wykorzystania jednej z setek dostępnych w grze zdolności. System umiejętności definiuje zarówno naszą rolę na polu walki jak i w połączeniu z systemem cech (traits) całą nasza postać. To właśnie wybór zdolności powoduje, że nasz wojownik dzierżący miecz dwuręczny będzie zadawał gigantyczne obrażenia swoim przeciwnikom, zaś stojący obok drugi wojak, trzymający identyczną broń będzie znacznie słabszym oponentem, lecz wspomoże swoją drużynę za pomocą chorągwi czy okrzyków bitewnych.
Umiejętności dostępne w grze możemy najszybciej podzielić na dwie duże grupy: weapon skills oraz slot skills. Pierwsza kategoria zawiera wszystkie umiejętności jakie może wyuczyć się nasza postać poprzez używanie trzymanego w dłoniach oręża. Początkowo znamy tylko pierwszy atak, lecz w miarę pokonywania przeciwników będziemy odblokowywać kolejne zdolności. Warto tutaj zauważyć, że broń jednoręczna posiada jedynie trzy umiejętności możliwe do wyuczenia zaś dwuręczna posiada ich aż pięć. Jednakże broń jednoręczna posiada dodatkowy atut: w drugą rękę (offhand) możemy włożyć drugi przedmiot, tym samym zyskując kolejne dwie zdolności. Dzięki temu, że możemy trzymać np. miecz+tarczę bądź miecz+topór, broń jednoręczna pomimo mniejszych zadawanych obrażeń ma znacznie szerszy wachlarz dostępnych umiejętności.
Oprócz różnic między bronią jednoręczną i dwuręczną warto też wiedzieć, że każda klasa postaci otrzymuje inne możliwe do wykonania ataki: wojownik z wielkim mieczem będzie mógł zaszarżować na przeciwnika i zalać go falą uderzeń, strażnik zaatakuje jednocześnie wszystkich dookoła a następnie przyciągnie do siebie uciekającego wroga zaś mesmer wykorzysta swój oręż aby wystrzelić z niego śmiertelny promień energii i usunąć swojego oponenta z dystansu.
Druga grupa umiejętności (slot skills) zawiera zdolności, które domyślnie znajdują się pod klawiszami 6-0 a odblokowywane są poprzez wykupienie ich za punkty zdobyte w różnych wyzwaniach rozsianych po mapie oraz podczas zwiększania poziomu doświadczenia naszej postaci (począwszy od poziomu piątego). Umiejętności te dzielą się dalej na: healing (leczące), utility (wielozadaniowe) oraz elite (elitarne), a wśród nich można wyróżnić kilka poziomów. Im wyższego poziomu jest zdolność, tym silniejszy jest efekt jej działania oraz potrzeba więcej punktów do jej odblokowania. Ich ilość, potrzebna do wykupienia każdej umiejętności wygląda następująco:
Typ | Poziom | Wymagane punkty umiejętności |
Healing | 1 | darmowa |
Healing | 2 | 1 |
Healing | 3 | 3 |
Utility | 1 | 1 |
Utility | 2 | 3 |
Utility | 3 | 6 |
Elite | 1 | 10 |
Elite | 2 | 30 |
Aby wybrać zdolności wyższych poziomów z drzewka utility trzeba najpierw wykupić pięć umiejętności niższego poziomu; w przypadku drzewka elite wystarczą dwie.
Drzewko umiejętności utility wojownika. Zdolności elitarne posiadają swoje własne, mniejsze drzewko.
Jak działają umiejętności postaci?
Aby użyć wyuczonej umiejętności w pierwszej kolejności musimy ją ustawić w pasku. Weapon skills wybierane są automatycznie - wystarczy trzymać broń w ręku a pasek zostanie zapełniony odpowiednimi zdolnościami. W przypadku slot skills musimy ręcznie przypisać je do konkretnych klawiszy. Można zrobić to na dwa sposoby: naciskamy przycisk H, wybieramy zakładkę skills and traits, następnie slot skills, a tam odpowiedni klawisz i odpowiadającą nam umiejętność, bądź też klikając na małą strzałkę nad zdolnością na pasku.
Aktywacja umiejętności polega na naciśnięciu odpowiedniego klawisza na klawiaturze lub ręcznym wybraniu go z paska za pomocą kursora. W niektórych przypadkach zdolności wymagają drugiego kliknięcia: są to ataki obszarowe, przy których musimy potwierdzić zakres ich działania. Rzucanie tego typu umiejętności można przyspieszyć aktywując Fast-Cast Ground Targeting w opcjach gry, dzięki czemu po naciśnięciu klawisza zaklęcie zostanie automatycznie wycentrowane na kursorze myszy.
Zdolności posiadają różny czas aktywacji - niektóre działają od razu po ich uruchomieniu, inne wymagają kilku chwil aby zadziałać (poinformuje nas o tym "pasek postępu"), zaś część umiejętności włączy się błyskawicznie, jednak ich pełen efekt zobaczymy dopiero po kilku sekundach. Akcje wymagające dłuższego przygotowania można przerwać poprzez odepchnięcie, przewrócenie bądź ogłuszenie wykonującej je postaci. W większości przypadków, nasz bohater może się poruszać podczas wykonywania ataku, i tylko kilka umiejętności wymaga, aby awatar był stacjonarny.
Opis każdej umiejętności możemy zobaczyć po najechaniu na nią kursorem: dostajemy informacje o zadawanych obrażeniach, zasięgu ataku oraz dodatkowych efektach takich jak otrzymywane bonusy bądź nakładane na przeciwnika negatywne statusy. W niektórych przypadkach zobaczymy kilka okienek; oznacza to, że po użyciu danej zdolności kolejna będzie miała inny rezultat, chociażby kilka następujących po sobie, coraz silniejszych uderzeń mieczem.
Po użyciu umiejętności musimy odczekać chwilę, aż będzie można jej użyć ponownie. W przypadku weapon skills, po zaatakowaniu a następnie zmianie broni na drugą, dana zdolność odnawia się "w tle". Jeśli używając kombinacji miecz+tarcza uderzymy przeciwnika ostrzem a następnie zmienimy na np. miecz+topór, użyta umiejętność nadal będzie dla nas niedostępna.