Gloomwood: Thief i Gloomwood - główne podobieństwa oraz różnice Gloomwood poradnik, solucja
Gloomwood to gra często porównywana do serii Thief. Na tej stronie poradnika odpowiadamy na pytania czy to zasadne porównanie i jakie są główne podobieństwa oraz różnice pomiędzy tymi grami.
Ostatnia aktualizacja: 12 września 2022
Gloomwood to reprezentant gatunku immersive simów z dużym naciskiem na skradanie się. Ta strona poradnika próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie - czy Gloomwood jest podobny do gier Thief. Zestawiamy najważniejsze podobieństwa oraz różnice pomiędzy tymi produkcjami.
- Czy Gloomwood to duchowy spadkobierca Thief?
- Skradanie się i walka
- Eksploracja świata
- Ekwipunek i umiejętności bohatera
- Oprawa audiowizualna
Czy Gloomwood to duchowy spadkobierca Thief?
Gloomwood naszym zdaniem nie powinien być nazywany następcą serii Thief. Nie powinniście też przystępować do rozgrywki z takim właśnie nastawieniem, bo mogą Was zniechęcić takie rzeczy jak brak zaawansowanych mechanik powiązanych ze skradaniem czy pewna pobłażliwość gry w sytuacjach, w których doszło do wykrycia. Gloomwood zawiera silne akcenty skradankowe, ale rozgrywka nie została wokół nich w całości zbudowana.
Powyższe stwierdzenie nie oznacza, że powinniście zignorować Gloomwood jeśli szukaliście duchowego spadkobiercy Thief. Musicie po prostu nastawić się na nieco inny styl rozgrywki mający pewne wspólne cechy z Thief oraz reprezentantami gatunku immersive simów.
Skradanie się i walka
Thief w całości był zbudowany wokół skradania się i doprowadzenie do wykrycia bohatera w większości przypadków oznaczało szybką śmierć. W Gloomwood również warto dużo skradać się, ale nie jest to obowiązkowe. Nie musicie obawiać się zawalenia misji w przypadku wykrycia i Wasza postać może przystępować do bezpośrednich walk. Bohater nie jest wyszkolonym wojownikiem czy strzelcem, ale w starciach jednego na jednego macie spore szanse przeżycia i może polegać na broni białej oraz różnych odmianach broni palnej.
Mechaniki skradania się są w Gloomwood obecne, ale nie aż tak zaawansowane jak w Thief. Podobnie jak w grach o przygodach Garreta trzeba mieć na uwadze to żeby nie dać się zauważyć ani usłyszeć przeciwnikom, a także trzymać się z dala od potencjalnych źródeł światła. Niestety w Gloomwood nie znajdzecie rozbudowanych systemów skradania. Nie możecie np. używać strzał wodnych do gaszenia pochodni, ani wyciszać głośnych powierzchni (a jedynie je unikać).
Eksploracja świata
Eksploracja świata w Gloomwood i Thief wykazują wiele podobieństw do siebie. W Gloomwood tak samo jak w grach o przygodach złodzieja Garreta możecie odnajdywać mapy okolicy, które traktowane są jako dodatkowa pomoc, tzn. nie oznaczają dokładnie sekretów czy pozycji gracza, a pomagają jedynie w nawigacji i badaniu odwiedzanych lokacji.
W Gloomwood nie możecie używać wytrychów, ale musicie szukać kluczy po to żeby odblokowywać zamknięte przejścia. Identycznie do serii Thief warto szukać najcenniejszych skarbów, które mogą być np. ukryte w sejfach czy pilniej strzeżonych lokacjach. Gloomwood nie zawiera niestety licznika zebranych kosztowności, który pozwalałby ustalić czy daną lokację ograbiono już w 100 procentach. Gloomwood wzorem innych immersive simów oferuje dużą swobodę działania. Wiele problemów możecie rozwiązywać na różne sposoby - używając skradania lub walki, wybierając alternatywne ścieżki czy sabotując odnajdywane urządzenia.
Podobnie jak w Thief świat gry zamieszkują inteligentni wrogowie oraz potwory. Wartownicy różnie reagują na to co zobaczą i usłyszą, a także możecie odwracać ich uwagę. W przypadku krwiożerczych kreatur jedyne dostępne warianty to walka lub ucieczka.
Lokacje w Gloomwood mogą przypominać niektóre z etapów z Thief. Działania prowadzone są pod osłoną nocy i możecie zajmować się m.in. plądrowaniem dużych budynków czy przemierzaniem opuszczonych jaskiń. Stopień skomplikowania poziomów nie jest jednak tak duży w Gloomwood, jak w najlepszych etapach z Thief. Ma to swoje zalety i wady - nie musicie obawiać się, że się zgubicie, aczkolwiek dotarcie do celu podróży czy zakradnięcie się do jakiejś lokacji są mniej rozbudowane.
Ekwipunek i umiejętności bohatera
Podstawowe wyposażenie bohaterów Gloomwood oraz Thief mocno różni się od siebie. W Gloomwood nie znajdziecie łuku z różnymi odmianami strzał, ani pałki do ogłuszania przeciwników. Możecie zamiast tego polegać na ostrzu (do walki wręcz i ataków skrytobójczych) oraz różnych typach broni palnej (jest wśród nich broń z tłumikiem).
W Gloomwood możecie tak samo jak w Thief gromadzić różne kosztowności z myślą o ich spieniężeniu, aczkolwiek inwentarz bohatera jest obsługiwany z poziomu ekranu walizki z ograniczoną pojemnością. Wymusza to taktyczne myślenie i porzucanie przedmiotów o mniejszej przydatności lub wartości.
Oprawa audiowizualna
Grafika w Gloomwood posiada celową retro stylistykę, która w dużym stopniu może przypominać oprawę wizualną dwóch pierwszych części serii Thief.
W Gloomwood zamiast klasycznych strażników pojawiają się zdeformowani wrogowie. Ich wygląd może wydawać się karykaturalny, przy czym są obdarzeni inteligencją i potrafią reagować na wydarzenia z okolicy oraz patrolować teren.
Gloomwood identycznie do serii Thief kładzie nacisk na nasłuchiwanie otoczenia. Możecie się dzięki temu dowiedzieć o zbliżających się wartownikach czy np. podsłuchać rozmowy zawierającej wskazówkę na temat dalszych poczynań bohatera.