Gloomwood: Skradanie się i ciche zabójstwa Gloomwood poradnik, solucja
Skradanie się i eliminowanie z ukrycia to podstawowe mechaniki w grze Gloomwood. Na tej stronie poradnika znajdziecie wskazówki jak pozostawać niezauważonym oraz jak poprawnie wykonywać ataki skrytobójcze.
Ostatnia aktualizacja: 12 września 2022
W grze Gloomwood duży nacisk położono na unikanie wykrycia i na tej stronie poradnika podpowiadamy jak poprawnie skradać się. Znajdziecie szereg porad odnośnie pozostawania w ukryciu. Dodatkowo informujemy też jak po cichu eliminować przeciwników, tzn. bez alarmowania całej okolicy.
- Skradanie się czy walka - co wybrać?
- Ciche eliminacje przeciwników
- Jak unikać wykrycia?
- Stany zaalarmowania wrogów
Skradanie się czy walka - co wybrać?
Gra Gloomwood nie jest stuprocentową skradanką i w rezultacie pozostawanie w ukryciu nie jest aż tak istotne, jak np. w konkurencyjnej serii Thief. Nie musicie też obawiać się tego, że wykrycie doprowadzi do zawalenia misji, bo zawsze możecie kontynuować rozgrywkę.
Działanie w ukryciu to mimo wszystko rekomendowana taktyka gry. Pokonywanie przeciwników w bezpośrednich konfontacjach to wystawianie się na ryzyko utraty życia, zwłaszcza jeśli wrogowie wyposażeni są w broń palną lub jest ich kilku do zabicia. Pomimo nacisku na skradanie nie trzeba wczytywać od razu gry jeżeli popełnicie jakiś błąd, bo jest szansa na wybronienie się przed porażką i wygranie bezpośredniej konfrontacji.
Po więcej szczegółów zajrzyjcie na osobną stronę Walka - czy jest obowiązkowa? z rozdziału FAQ.
Ciche eliminacje przeciwników
W premierowej wersji gry Gloomwood dostępne są 2 główne techniki ataków skrytobójczych. Korzystanie z nich pozwala eliminować pojedynczych wrogów bez alarmowania innych postaci.
Dźgnięcia w plecy (Backstab) to unikalny atak, o którym odwiecie się po zdobyciu laski z ostrzem (Canesword) i dochodzi do tego na wczesnym stadium pierwszego etapu Croup's Fishery. Atak ten może zadziałać wyłącznie na przeciwników, którzy nie walczą z bohaterem, tzn. muszą znajdować się w zielonym lub żółtym stanie. Zakradnijcie się od tyłu do osoby, którą chcecie zabić i przytrzymajcie lewy przycisk myszy, aż końcówka ostrza zabłyśnie. Dopiero wtedy dźgnięcie będzie na tyle silne, że zabije strażnika.
Pistolet z tłumikiem (Undertaker Pistol) to sekretna broń, którą możecie zdobyć plądrując sejf w Croup's Fishery - opisaliśmy to dokładniej na osobnej stronie Sejf z jaskini obok Croup's Fishery. Używanie tej broni pozwala Wam oddawać strzały bez ryzyka, że wszyscy z okolicy je usłyszą. Pistolet ma oczywiście limitowaną amunicję i możecie też zmieniać je typy, choć użycie amunicji zapalającej może wywołać większe zamieszanie.
Pewnym utrudnieniem może być rozprawianie się z parami przeciwników. Dwuosobowe patrole możecie napotykać niestety dość regularnie. Macie 2 główne opcje zachowania:
- odciągnięcie jednego z przeciwników rzuconym obiektem - temat ten dokładniej opisaliśmy w kolejnym podpunkcie;
- wykonanie ataku skrytobójczego na jednym z wrogów (najlepiej na tym z bronią palną) - przejdziecie do bezpośredniej walki, ale do pokonania będzie już "tylko" drugi z przeciwników.
Jak unikać wykrycia?
Najważniejsze jest chowanie się w mroku. Z pomocą przychodzi tu klejnot umieszczony w pierścieniu bohatera, który zdobędziecie niemal na samym początku gry. Świecący się klejnot oznacza, że jesteście odkryci i musicie wtedy poszukać kryjówki.
W trakcie skradania się unikajcie źródeł światła i szybko docierajcie do kolejnych kryjówek. Musicie też wiedzieć, że możecie nagle wyjść z cienia "nie z własnej winy". Stanie się tak jeśli:
- oświetli Was latarnia morska - dotyczy to wybranych obszarów na otwartej przestrzeni;
- zbliży się przeciwnik z latarnią.
W obu przypadkach z wyprzedzaniem zmieniajcie swoje położenie i szukajcie dodatkowych osłon, np. ściany budynku. W wybranych lokacjach możecie też wyłączać światło po to żeby mogły nastać ciemności.
Na stronie Źródła światła - czy można niszczyć? dokładniej wyjaśniliśmy m.in. tematy radzenia sobie z napotykanymi pochodniami i lampami.
W grze możecie wychylać się na boki (klawisze Q oraz E) i może to być świetny sposób na sprawdzenie co znajduje się za rogiem. Wiedzcie jednak, że wrogowie mogą Was wtedy zdemaskować, choć początkowo powinni przejść w żółty stan.
W skradaniu się pomocne są dźwięki generowane przez przeciwników. Dobrym pomysłem jest nasłuchiwanie otoczenia żeby np. dowiedzieć się o zbliżającym się strażniku. Dostępna jest też opcja podsłuchiwania rozmów wrogów.
Jeszcze inna technika to przekradanie się nad lub pod przeciwnikami. W odwiedzanych lokacjach szukajcie okazji np. do wdrapania się na dach czy skorzystania z alternatywnej ścieżki pozwalającej ominąć wrogi patrol.
Istotny element pozostawania w ukryciu to unikanie generowania hałasu przez bohatera. Wrogowie mogą Was usłyszeć i przejść w zaalarmowany stan, a następnie wyruszyć do miejsca, z którego dobiegły podejrzane dźwięki. Uważajcie na głośne powierzchnie i jak najczęściej przemieszczajcie się w pozycji przykucniętej (CTRL) lub bez biegania (SHIFT).
Co ciekawe hałas możecie wykorzystywać na potrzeby odwracania uwagi. W grze jest dostępna m.in. opcja rzucania butelkami. Możecie dzięki nim np. odciągać przeciwników od przejść czy obiektów, z którego chcecie skorzystać.
Stany zaalarmowania wrogów
Każdy ze strażników w grze może znajdować się w jednym z trzech stanów:
- Zielony kolor to domyślny stan przeciwnika. Będzie stał w miejscu lub patrolował okolicę.
- Żółty kolor to zaalarmowany stan. Przeciwnik może w niego wejść jeśli zauważy lub usłyszy coś podejrzanego. Wrogowie zazwyczaj wyruszają do takiego miejsca i powinniście oprócz ponownego ukrycia się szybko zmienić położenie.
- Czerwony kolor to stan walki. Dany przeciwnik będzie chciał Was zabić. Możecie rzucić się do ucieczki lub podjąć wyzwanie (broń biała lub palna) - ta druga opcja jest wskazana jeśli do pokonania jest tylko 1 strażnik.