Wojna na lądzie | Wojna w Europa Universalis III poradnik Europa Universalis III
Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia 2019
Wojna na lądzie
W EU3 dysponujemy trzema rodzajami oddziałów wojskowych: piechotą, kawalerią i artylerią. Każda z nich ma swoje przeznaczenie, choć ich możliwości zmieniają się wraz z poziomem rozwoju technologicznego.
Piechota to przez zdecydowaną większość czasu gry zwykłe mięso armatnie. Jest relatywnie tania w utrzymaniu i do zwerbowania. Jej rola zaczyna rosnąć wraz z rozwojem broni palnej - choć skuteczność porównywalną z kawalerią uzyskuje dopiero na samym końcu gry.
W praktyce będziemy ją stosować do trzech działań:
- Utrzymywania oblężeń. Po pokonaniu armii broniącej danej prowincji konieczne jest otoczenie obrońców schowanych za murami fortecy. Ponieważ zarówno piechota jak i kawaleria są w stanie pełnić tą funkcję równie skutecznie, lepiej wykorzystać tańszą piechotę.
- Szturmów na fortece. Szturm to zawsze ogromne straty atakującego. Całe szczęście jest piechota.
- Jako uzupełnienie głównych armii uderzeniowych. Zazwyczaj nie ma sensu powoływać armii składających się wyłącznie z kawalerii. Piechota dobrze sprawdza się również w roli gąbki chłonącej uderzenia słabszych formacji wroga podczas gdy kawaleria wspiera najbardziej zagrożone obszary frontu. Więcej o tym w nieco dalej dziale Strategia
Kawaleria to królowa pola bitwy. Jej skuteczność uderzeniowa będzie przez przynajmniej połowę gry decydować o każdej wojnie, później nieco tracąc na znaczeniu wciąż jest jednym z głównych atutów naszej armii. Jej podstawową wadą jest dość wysoki koszt utrzymania oraz fakt iż jest zupełnie bezużyteczna w przypadku szturmowania miast.
Ma dwa podstawowe atuty - siłę szturmu (domyślnie o 4 większą niż piechota) oraz co równie ważne - największą mobilność w grze. O ile zastosowanie pierwszej jest dość oczywiste, to ta druga w szczególności ma znaczenie na poziomie planowania strategicznego.
Dzięki mobilności kawalerii jesteśmy w stanie błyskawicznie przemieszczać zgrupowania konnicy na takie pozycje na mapie strategicznej na jakich mogą wyrządzić nieprzyjacielowi najpoważniejsze straty.
Najważniejsze funkcje kawalerii:
- Rozbijanie wrogich sił. Podstawowe zastosowanie - dzięki ogromnej skuteczności na polu bitwy kawaleria jest w stanie najszybciej zadać wrogowi poważne straty.
- Wzmacnianie zagrożonych odcinków frontu. Dzięki jej mobilności możemy ją relatywnie szybko przemieścić do tej prowincji gdzie naszym oddziałom grozi przegrana.
- Pościg za uciekającymi wrogimi armiami. Pokonane armie mają zazwyczaj bardzo niskie morale. Pościg za nimi gwarantuje, iż zamiast je odzyskiwać i regenerować straty będą przegrywać kolejne bitwy i w efekcie ulegną zupełnej zagładzie.
Artyleria pełni funkcję pomocniczą. Jest najmniej mobilną i najdroższą formacją. W bitwie jej użyteczność jest praktycznie do końca gry ograniczona (choć wraz z rozwojem technologicznym rośnie).
Pełni w zasadzie jedną istotną rolę - redukuje czas potrzebny na pokonanie obrońców fortec - czy szybciej robiąc wyłom w murze czy skracając czas oblężenia.
Ze względu na jej ograniczoną użyteczność na polu bitwy i wysoką cenę należy unikać tworzenia zbyt dużej liczby tego rodzaju oddziałów i wykorzystywać je najlepiej z dala od linii frontu.