Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Europa Universalis III - poradnik do gry

Europa Universalis III - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Pierwsze kroki | Zarządzanie państwem w Europa Universalis III poradnik Europa Universalis III

Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia 2019

Grę rozpoczynamy od zapoznania się z naszą sytuacją. Uważnie przeglądamy nasze prowincje, siły zbrojne, relacje dyplomatyczne i planujemy nasze działania. Ponieważ przeznaczeniem naszego narodu jest wielkość, nie mamy powodu aby pozwolić toczyć się wydarzeniom własnym biegiem. To podstawowy atut grania silnym państwem - od razu możemy rozdawać karty.

Pierwszą kwestią jest ustalenie w jakim kierunku chcemy rozwijać nasze państwo. W EU3 można wyróżnić trzy podstawowe ścieżki rozwoju:

  1. Pierwsza z nich idealna dla państw znajdujących się w środku kontynentu polega na sukcesywnym powiększaniu naszego terytorium o ziemie sąsiadów.
  2. Druga, wymagająca dostępu do morza to eksploracja i kolonizacja - budowanie imperium nad którym nigdy nie będzie zachodzić słońce wymaga sporej wytrwałości, ale może dać wielkie bogactwa.
  3. Trzecia - imperium kupieckie to ścieżka idealna dla państw małych, choć każde może z niej skorzystać. W przeciwieństwie do poprzednich dróg rozwoju wymaga ona jednak sporej specjalizacji - nie ma sensu inwestować w budowanie silnej pozycji w handlu bez właściwego wyboru doktryn narodowych wspartych ustawieniami polityki wewnętrznej.

Oczywiście nigdy nie będziemy grali korzystając tylko z jednej drogi do potęgi - dwie pierwsze warto przynajmniej w ograniczonym stopniu mieć zawsze na pod orędziu. Trzecia droga jak już napisałem wymaga pewnej specjalizacji i zupełnie nie nadaje się dla państw budujących swą siłę na podbojach militarnych (dlaczego patrz rozdział Handel)

Dzięki każdej z tych dróg można zbudować potężne imperium - choć każda z nim ma właściwe dla siebie zagrożenia i cenę jaką przyjdzie nam zapłacić gdy zbyt mocno się na niej skoncentrujemy.

  1. Liczne wojny mogą zaowocować fatalną reputacją międzynarodową - a w konsekwencji do praktycznie permanentnej wojny z wszystkimi sąsiadami. W takiej sytuacji nawet dysponując potężnymi armiami i genialnymi dowódcami możemy po prostu nie być w stanie regenerować strat. Dodatkowo bardzo łatwo doprowadzić do sytuacji gdy zajmiemy zbyt wielkie terytorium - co poważnie spowolni nasz postęp technologiczny oraz znacząco podniesie koszty wysokiej stabilności.
  2. Kolonizacja to konieczność ogromnych inwestycji - zarówno w kolonistów jak i w siły zbrojne i flotę chroniącą nasze włości przed konkurentami. Łatwo tutaj przeinwestować lub nadmiernie rozbudować nasze kolonialne włości. Jest to o tyle ważne, że dochody z większości koloni będą rosły dość wolno i wiele ze skolonizowanych prowincji nigdy nie dorówna tym które można by podbić w Europie. W sytuacji gdy postanowi nas zaatakować wróg który skoncentrował cały swój potencjał w Starym Świecie możemy mieć poważny problem w obronie naszych ojczystych stron.
  3. Budowa handlowego imperium daje nam jedno potężne narzędzie - pieniądz. Niestety same pieniądze wojny nie wygrają. A najemnicy nie dadzą rady zatrzymać silnej armii prowadzonej przez doświadczonych dowódców.