Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 poradnik Endless Space 2
Jak rozbudować system w Endless Space 2? Na tej stronie dowiesz się jakie usprawnienia można zdobyć w grze.
Ostatnia aktualizacja: 18 maja 2017
Usprawnienia systemu (system improvement). Są to różne struktury, które mają pomóc w rozwoju twojego systemu albo zwiększają produkcję FIDSI (1). Musisz czytać uważnie jakie są to bonusy. Niektóre mogą się w ogóle nie opłacać w twoim systemie, a tylko stracisz czas na ich budowę albo będziesz więcej wydać Pyłu na utrzymanie (upkeep) niż mieć zysku z nich. Stawiaj takie budynki tylko kiedy naprawdę ci zależy na podniesieniu konkretnych współczynników. W każdej chwili możesz sprzedać lub wyłączyć budynki z użycia w każdym systemie (2).
Projekty. To Usprawnienia Systemu, które w nawiasie mają napis Nieskończoność (Infinitive). Przekładają część produkcji na np. Pył. Warto korzystać z tych projektów, kiedy nie masz już co budować lub innego pomysłu na rozwój. W ten sposób czas kiedy mógłbyś wykorzystać przemysł w systemie nie będzie stracony.
Specjalizacje planet. Po odblokowaniu kilku technologii, możesz każdej skolonizowanej planecie w systemie nadać jakąś specjalizację, która wpłynie na produkcję danego surowca FIDSI na mieszkańca. Są również projekty, które wzbogacą ilość wydobywanych surowców strategicznych lub luksusowych. Wystraczy kliknąć na ikonę klucza pod wyświetloną planetą w oknie systemu aby otworzyć listę dostępnych specjalizacji. Ich przystosowanie kosztuję punkty produkcji, więc na słabo rozwiniętych planetach możesz chwilę poczekać. Warto dostosować planety o największej ilości mieszkańców w pierwszej kolejności.
Zwracaj uwagę na następujące rzeczy, przy stawieniu usprawnień:
- Usprawnienia systemu kosztują Pył na turę (nad przyrostem surowców wszystkich surowców jest suma kosztów Pyłu na turę symbol nie pełnej ikony Pyłu), więc jeśli masz mało Pyłu zastanów się dwa razy czy dane usprawnienie jest ci potrzebne...
- ... Z tego powodu, budowanie wszystkich usprawnień oferujących wzrost produkcji Pyłu jest wskazany. Te budynki nie potrzebują Pyłu do utrzymania swoich kosztów.
- Obiekty, które oferują bonus na mieszkańca, najlepiej budować w systemach o dużej populacji lub posiadające taki potencjał (system ma dużo pojemnych planet). Jest to istotne przy budowaniu budynków, które zapewniają bonus do wszystkich
- Jeśli usprawnienie zapewnia bonus na planetę, nie warto go budować w systemach z tylko jedną planetą.
- Niektóre usprawnienia uwzględniają klimat lub czy jest to żyzna planeta. Sprawdź czy ilość planet z tymi czynnikami jest wystarczająca na zyski, które możesz osiągnąć
- Struktury, które dają bonus za posiadanie na planecie z anomaliami, surowcami strategicznymi czy luksusowymi powinny być budowane jeśli masz tam więcej niż jedną planetę. Niektóre zapewniają bonus jeśli tam po prostu jest dany surowiec (with deposit) lub anomalia, inne oferują bonus za każdą ilość surowca (per deposit) czy anomalii. Jeśli tak nie jest, nadal warto taki budek postawić, albo nie powinien być priorytetem.
- Niektóre obiekty zapewniają bonusy kiedy mieszkańcy są zadowoleni lub w euforii (ecstatic). Sprawdź najpierw czy poziom zadowolenia nie jest chwilowy (np. wynikający z wykonanego zadania). Zadbaj najpierw o poziom zadowolenia, a następnie zabierz się za wznoszenie tej struktury.
- Budynki podnoszące zadowolenie zawsze są w cenie, warto budować je najpierw w systemach z niskim wskaźnikiem. Tam gdzie mieszkańcy są szczęśliwi zostaw to usprawnienie do wybudowania na przyszłość.
- Szczęśliwe populacje zapewniają bonus procentowy do produkcji Żywności i Wpływów. Warto łączyć to z budynkami, które mają wpływ na ich produkcję.
- Obiekty wzmacniające obronność systemu warto budować przy granicach niż wewnątrz systemu. Wyjątkiem są bardzo ważne/rozwinięte systemy lub twoja stolica. Tam warto od wypadku być już przygotowanym.
- Budowanie odpowiednich usprawnień zapewnia wzrost danej ideologii - wpływ polityczny (political impact). Przed budową masz odpowiednią wskazówkę, na jaką grupę ona wpłynie.
- Usprawnienia, które dają bonusy za każdy poziom systemu (per System Level) odnoszą się do ilości wybudowanych poziomów Rozwoju Systemu.
Rozbudowa systemu przez ulepszanie Rozwoju Systemu (system development). Odblokowywanie kolejnych etapów/pierścieni technologii w dziedzinie Ekonomia i Handel zaowocuje dostępem do tworzenia i ulepszania systemów. Rozwój Systemu Staje się dostępny od trzeciego etapu (1) (stage). Kolejne etapy zapewniają dostęp do kolejnych poziomów ulepszeń. Teraz w zakładce Ekonomia (2)(economy screen) możesz wybrać komponenty, z których będzie budowany dany poziom Rozwoju Systemu (3). Wybierasz spośród posiadanych i odkrytych surowców luksusowych. Bazowa wartość do budowy to 25 jednostek wybranego surowca. Pierwszy poziom potrzebuje jednego typu surowca, następny odpowiednio 2 i 3. Typ surowca może się powtarzać w kolejnych poziomach, ale nie może być kilku takich w jednym poziomie. Surowce luksusowe zapewniają inne bonusy na planetach, a inne jako komponenty Rozwoju Sytemu. Dobieraj je ostrożnie, ponieważ potem nie będziesz mógł ich zmienić. Niektóre surowce dodadzą punkty produkcji na mieszkańca, a inne stałą wartość do systemu. Na pierwsze poziomy warto wybierać bonusy do Żywność, Produkcji, Zadowolenia, Wpływów albo Nauki. Wszystkie inne mogą przydać się później. Od teraz możesz budować to usprawnienie w systemach (4), jeśli masz wystarczającą ilość surowców luksusowych. Rozwój Sytemu zapewnia też dostęp do portów kosmicznych, dzięki którym możesz wysyłać swoich mieszkańców do innych systemów pod twoją kontrolą. Wyższe poziomy mogą wysyłać większe ilości mieszkańców z danego systemu. Jest tworzony statek cywilny, który może zostać zaatakowany przez wroga, więc uważaj dokąd wysyłasz swoich ludzi.
Zasięg wpływów jest poszerzany przez przyrost jednego z surowców FIDSI, czyli wpływów. Im większa produkcja punktów Wpływów w systemie, tym szybciej będą rozwijać się granice twojej cywilizacji. Jeśli jakiś system będzie znajdował się w obrębie twoich granic, będziesz zmógł go przejąć w sposób pokojowy siłą kultury. Najpierw musisz odblokować technologię, która da ci umiejętność Kulturalnej Elastyczności (Cultural Flexibility). Wtedy wystarczy aby system przeciwnika był pod twoją kontrolą odpowiednią ilość czasu, a następnie wydaj mała ilość punktów Wpływy na system (pojawi się ikonka obok nazwy przejmowanego systemu).