Rządy, wybory i prawo w Endless Space 2 poradnik Endless Space 2
Jak wprowadzić prawo w Endless Space 2 i na czym polegają rządy oraz wybory? Na tej stronie dowiesz się między innymi, czym są wybory w Endless Space 2.
Ostatnia aktualizacja: 19 maja 2017
Senat, wybieranie partii oraz dobieranie formy rządy w imperium to nowość w stosunku do poprzedniej wersji. Cały ten system to ważny dodatek, ale nie gra pierwszych skrzypiec. Należy o nim pamiętać tylko jeśli zależy ci na konkretnych prawach lub zestawie praw danej partii oraz w momencie kiedy zdecydowana większość twojej populacji popiera daną ideologię a u władzy jest inna partia.
Rządy. W każdej występują reprezentanci (1)(jednostki populacji popierające daną partię) oraz senatorowie czyli przedstawiciele partii u władzy (2). Na czele danych partii stoją bohaterowie, którzy są na twoich usługach oraz popierają daną ideologię. Każdy rząd ma określoną ilość senatorów, która określa ilość Partii Rządzących (Leading Parties). Na przykład dyktatura dopuszcza tylko jedną partię a demokracja ma aż 3 senatorów. Pod grafiką aktualnego systemu politycznego, widzisz jakie bonusy ten rząd zapewnia (3). Każdy oferuje inne bonusy oraz możliwości wpływu na twoją populację podczas wyborów. Dostęp do nowych form rządzenia zyskujesz w momencie opracowania technologii Ksenoantropologia (Xeno Anhtropology), dostępnej w 3 etapie Rozwoju Imperium (Empire Development). Od tego momentu w Ekranie Senatu możesz wybrać przycisk Zmień Rząd (4)(Change Government). Do zmiany rządu potrzebujesz zazwyczaj 50 punktów Zadowolenia w skali imperium oraz pewnej sumy punktów Wpływu. Nastanie czas anarchii, podczas której wszelkie akcje w rządzie oraz prawa zostaną zawieszone i może być szansa na bunty w niezadowolonych systemach. Poza tym, ludzie w systemach mają bonus do zadowolenia, jeśli popierana przez nich partia jest w rządzie(lub karę do zadowolenia, jeśli jest odwrotnie).
Dostępne rządy:
- Demokracja (Democracy). W senacie mogą być 3 partie rządzące, możesz wprowadzić o jedno więcej prawo niż normalnie oraz masz dodatkowy punkt Zadowolenia na mieszkańca imperium. Dobre rozwiązanie przy dużej i licznej cywilizacji. Dzięki dużej ilości partii w rządzie jesteś bardziej elastyczny i możesz wprowadzić różne kombinacje ustaw (Laws).
- Republika (Republic). W rządzie mogą być dwie partię, a prawa zapewniają lepsze bonusy. Zazwyczaj gdzie np. masz +10% do produkcji, w Republice będziesz miał +15% do produkcji itd. Dodatkowo możesz wpływać na wyniki wyborów używając kilku akcji kosztem Pyłu.
- Federacja (Federation). Tutaj również możesz mieć tylko 2 senatorów w rządzie. Możesz mieć o dwa systemy więcej, zanim twoje zadowolenie w imperium zacznie spadać z powodu zbyt dużej ilości systemów pod kontrolą. Poza tym możesz używać punktów Wpływu podczas wyboru, aby przechylić szansę zwycięstwa danej partii na twoją stronę.
- Dyktatura (Dictatorship). Jest tylko jedna partia w rządzie. Dzięki czemu łatwiej i szybciej zdobywa doświadczenie. Jednak twoje systemy zaczną się szybciej buntować, bo wystarczy że osiągną poziom niezadowolenia poniżej 30%, a nie 10%, żeby wzniecić powstanie. Możesz mieć tylko dwie ustawy. W systemach możesz wybrać specjalne ulepszenie, które będzie propagowało aktualne stronnictwo u władzy.
W grze jest 6 ideologii i tyle samo partii. Jeśli masz bohatera obstawiającego za daną ideologią, staje się on twarzą danej partii. Może być tylko jeden przewodniczący partii, więc każdy następny o tej samej ideologii nie będzie rywalizował z już wybranym. Im częściej jest wybierana dana partia, tym szybciej wypełnia się jej swoisty pasek doświadczenia. Dzięki temu możesz z czasem wprowadzić coraz silniejsze prawa i ustawy (Laws). Dodatkowo, każdy bohater ma z czasem dostęp do umiejętności, które działają tylko jeśli jest senatorem (czyli jego partia, której przewodzi, jest w składzie rządu). Warto rozwijać takie umiejętności, ale tylko na bohaterach, którzy biorą udział w polityce.
Wprowadzanie ustaw (Laws). Prawa to dodatkowe bonusy w skali imperium. Każda partia ma swoje prawo, które automatycznie zostaje aktywne, w momencie objęcia władzy (mały symbol pinezki w tle portretu danego prawa). Jeśli partii jest więcej w rządzie, to partia która jest tą czołową (zebrała największe poparcie) wprowadza swoje prawo. Takie prawo nic nie kosztują, ale nie można go usunąć. Zależnie od rządy i postępów naukowych, możesz wprowadzić dodatkowe prawa. Wystarczy kliknąć przycisk Wprowadź Prawa (Pass Laws). Ujrzysz wszystkie prawa, które możesz aktualnie wprowadzić w życie. Niektóre ustawy są związane z konkretnymi ideologiami i kosztują punkty Wpływu na turę. Są jednak zazwyczaj silniejsze i oferują ciekawsze bonusy. Do odblokowania tych lepszych praw, dana partia musi być często wybierana. Z każdymi kolejnymi wyborami, powinieneś zyskiwać dostęp do lepszych ustaw. Prawa, które mają tylko białą ikonę zamiast symbolu ideologii to prawa ogólne danego rządu, które są zawsze dostępne. Tutaj również możesz z czasem odblokować lepsze ustawy. Każdy rząd oferuje inne zaawansowane prawa.
Wybory. Co 20 tur odbywają się wybory. Kilka tur przed tym zdarzeniem otrzymujesz wstępny sondaż poparcia w twoich systemach. Możesz też podejrzeć każdy system z osobna. Niektóre rodzaje rządów pozwalają ci w chwili wyborów, poprawić wskaźniki poparcia danej partii, albo osłabić najsilniejszego rywala. Tak jak w prawdziwym życiu, nie zawsze sondaże i twoje działania mogą przynieść pożądany skutek. Nie zdziw się jeśli twoje partia, która miała dość duże poparcie, przegra z innym rywalem, choć nadal będzie w składzie rządy. Przegrana w wyborach nie oznacza żadnych strat ani przegranej w grze! Jedynie nie będziesz mógł korzystać z praw, które do tej pory wprowadziłeś oraz lider danej partii nie będzie mógł wspomóc cię swoimi bonusami.