Kolonizacja, migracja i ewakuacja w Endless Space 2 poradnik Endless Space 2
Ostatnia aktualizacja: 18 maja 2017
Kolonizowanie nowych systemów oraz planet to jeden z twoich najważniejszych celów w grze. Dzięki powiększaniu swojej przestrzeni życiowej oraz terytorium, możesz powiększyć twoją populację oraz wpływy różnych surowców, które powiększą twoją domenę oraz szanse na zwycięstwo. Do tego celu wykorzystasz statki kolonizacyjne. Pamiętaj aby wybierać systemy z bardzo dobrymi planetami lub dużą ilością przeciętnych planet. Planety oceaniczne lub obfitujące w zieleń, są upragnionym celem wszystkich ras, więc jaką frakcją byś nie grał to obieraj takie za pierwszy cel w ekspansji. Mają one również bonusy do zadowolenia, co również jest przydatne. Wraz z rozwojem technologii, zyskasz możliwość do zasiedlania większej ilości planet, a nawet ich przekształcaniu w inne, bardziej sprzyjające. Możesz też pomóc Ekologom w twoim imperium. Jeśli są u władzy, ich stałym prawem jest możliwość kolonizowania wszystkich prawie wszystkich planet, choć z karą do produkcji FIDSI.
Na początku gry rozpoczynasz z jednym takim statkiem, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby zbudować kolejne. Tym bardziej, że budowa statków kolonizacyjnych nie zużywa jednostki populacji (inaczej niż w poprzedniej odsłonie Endless Space)! Sama kolonizacja jest dwuetapowa.
Najpierw musisz znaleźć pusty system (nie będący w strefie wpływów innego gracza) z planetami, które nadają się do kolonizacji. Takie planety są zaznaczone w ekranie gry pod nazwą systemy jako pełne białe kropki (miniatury planet). Kiedy już sprawdzić statek kolonizacyjny na miejsce wybierz opcję Kolonizuj (Colonize). Statek zostanie zużyty w procesie budowania posterunku (outpost), pierwszego kroku do osiedlenia się w tym systemie.
Drugi etap to rozbudowa posterunku. Chociaż dana planeta jest pod twoją kontrolą, to system jest nadal neutralny. Jeśli znajdują się inne wolne planety, inny gracz może je skolonizować. Wtedy rozpoczyna się wyścig - kto pierwszy rozwinie swój posterunek ten zajmuje cały system. Posterunek rozwija się na własną rękę. Stara się utworzyć pierwszą jednostkę populacji poprzez uzbieranie odpowiedniej ilości żywności, którą sam produkuje (1)(bazowa produkcja danej planety plus produkcja posterunku). Na tą planetę będą zmierzać cywilne statki z żywnością, które mogą przyspieszyć ten proces (2). Wyruszą z twojej stolicy lub systemu, który ty wskażesz. Musisz jednak wiedzieć, że są bezbronne wobec piratów oraz flot wrogich nacji. Jeśli wejdziesz do systemu, to pod nazwą planety ukarzą się trzy opcję oraz pasek odmierzający czas do zdobycia pierwszej jednostki populacji (3). Obok jest pokazana ikona danej populacji, która się pojawi. Zazwyczaj będzie to populacja twojej frakcji.
Możesz jednak pomóc swojej kolonii. Masz następujące opcje:
(1) Pierwsza sprawdza się jeśli w systemie są posterunku należące do innej cywilizacji. Zużywając trochę punktów zasobów ludzkich, będziesz podbierał żywność z innych posterunków.
(2) Możesz również sfinansować rozwój kolonii i podnieść produkcję żywności o 100%.
(3) Ostatnia opcją to podniesienie atrakcyjności systemu, przez co więcej osób zostanie zachęcona do przybycia do nowego świata.
Najczęściej będziesz korzystał z drugiej i trzeciej opcji. Finansowanie produkcji żywności najlepiej sprawdza się na oddalonych światach, gdzie statki z imigrantami będą miały daleką drogę. Druga świetnie się sprawdzi w systemach blisko twojego imperium, dzięki czemu w bardzo krótkim czasie możesz przejąć kontrolę nad systemem. Po zdobyciu pierwszej jednostki populacji w posterunku, system staje się częścią twojego imperium i od tego momentu zarządzasz nim jak każdą inną kolonią.
Migracja i Ewakuacja.
Migracja to sposób na prosty sposób, aby wykorzystać potencjał danej planety lub kolonii w lepszy sposób. Przydzielająca mieszkańców do odpowiednich planet, można wspomóc produkcję konkretnego surowca, albo zwiększyć zadowolenie w systemie unikają przeludnienia. Migrację można podzielić na dwa rodzaje: międzyplanetarną (wewnątrz jednego systemu; musisz mieć więcej niż 1 skolonizowaną planetę) lub między systemami. W przypadku pierwszego wszystko odbywa się w bardzo prosty sposób. Jeśli wejdziesz w podgląd swojego systemu, możesz wybrać kursorem myszki i przytrzymać lewym klawiszem jednostki populacji, które chcesz przenieść na inną, skolonizowaną planetę wewnątrz tego systemu. Transport odbywa się natychmiastowo. Możesz tak robić tak długo, aż będziesz zadowolony z rezultatów. Jeśli docelowa planeta jest pełna, a tobie zależy aby konkretny typ populacji na niej się znajdował, należy w ten sam sposób przeciągnąć jednostki populacji. Gra sama oddeleguje nadmiar mieszkańców na inną planetę wewnątrz tego systemu.
Migracja między systemami wygląda podobnie, jednak należy mieć trochę większe zaplecze. W systemie musi znajdować się drugi poziom Rozwoju Systemu (System Development). Ot teraz jest dostępny nowy obiekt w systemie: port kosmiczny (spaceport)(1). Rozwój Systemu daje również inne bonusy, ale więcej o nich w stosownym rozdziale. Do portu kosmicznego możesz przenosić jednostki populacji z planet w twoim systemie. Następnie wybierasz system docelowy i w następnej turze wyruszy tam statek cywilny (2). Powstają one automatycznie i nie musisz ich tworzyć (3). Ta flota jest bezbronna i narażona na ataki nieprzyjaciela (np. piratów), więc ich strata może zaboleć. Po dotarciu na miejsce, mieszkańcy zostaną automatycznie przydzieleni do skolonizowanych planet. Ten sposób bardzo się przyda, jeśli chcesz szybko zaludnić świeże systemy oraz zwolnić trochę miejsca na twoich przeludnionych systemach.
Ostatnią opcją w związku z zamieszkanymi systemami jest Ewakuacja. Ten rozkaz dla systemu umożliwia jego porzucenie. Przepadają wszystkie budynki oraz jednostki populacji, a ty otrzymujesz jedynie statek kolonizacyjny. Taka decyzja może być przydatna, jeśli nie chcesz aby system wpadł w ręce nieprzyjaciela, system przestaje być dla ciebie użyteczny albo chcesz zmniejszyć limit systemów pod twoją kontrolą.