Którą rasę wybrać w Endless Space 2? poradnik Endless Space 2
Zastanawiasz się, jaką rasę wybrać w Endless Space 2 i jaka rasa na początek da Ci odpowiednią przewagę? Ta strona została poświęcona wyborze najlepszej rasy w Endless Space 2 na początek.
Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2017
Wybór rasy na początek w grze Endless Space nie jest tak oczywistym wyborem. Większość frakcji różni się nie tylko bonusami, wyglądem populacji czy statków kosmicznych, ale ma zupełnie inną filozofię rozgrywki, a nawet swoich upodobań co do zamieszkiwanych planet. Część ras posiada klasyczny schemat rozwoju, ale u wszystkich wspólna jest ekspansja terytorialna oraz rozwój technologiczny i zazwyczaj powiększanie populacji. Poniżej znajdziesz wskazówki i przydatne informację odnośnie wyboru rasy do pierwszego podejścia do gry oraz na następne partie (tym bardziej jeśli nie grałeś w podobne gry) i kilka objaśnień w związku z elementami, których gra nie dostarcza lub precyzuje przed rozpoczęciem.
- Na pierwszą rozgrywkę: Ludzie i Sofonowie.
- Po jednej lub kilku pierwszych partiach: Lumerowie, Horacjusz, Żarłacy.
- Zaawansowane rasy: Niepolegli, Vodyanie, Przybysze.
Na pierwszą rozgrywkę: Ludzie i Sofonowie.
Ludzie, czyli Zjednoczone Imperium. Jest to jedna z najbardziej klasycznych ras w grze, choć z małymi wyjątkami. Ich cechą specjalną jest możliwość wydawania punktów Wpływy, które służą do powiększania granic, przy rozwijaniu placówek do kolonii, utrzymywania ustaw i praw w twoim imperium oraz w rozmowach dyplomatycznych. Ta frakcja może używać Wpływów do przyspieszania budowy usprawnień oraz statków w systemach i przyspieszania pracy naukowców. Poza tym, używa też punktów Wpływu do handlu na targu co znacząco ułatwia rozgrywkę i pozwala używać Pyłu i Wpływów na zmianę. Przedstawiciela tej rasy zapewniają mały bonus do produkcji Wpływów oraz część zużytych punktów Przemysłu generuje Wpływy, więc szybko możesz zdobyć ich duża ilość. Frakcja posiada bonus do przejmowania innych systemów pokojowym sposobem, czyli przez podbój kulturalny, gdzie również potrzebne są punkty Wpływów. Duża pula tych punktów, zapewni ci sporą elastyczność oraz przewagę nad innymi cywilizacjami. Kolonizacja odbywa się w klasyczny sposób, czyli polega na wysłaniu statku kolonizacyjnego do systemu z planetami zdolnymi do zamieszkania. Ich statki posiadają więcej modułów broni niż część ras, dzięki czemu możesz łatwiej stworzyć silne floty. Każda rasa otrzymuje swój zestaw zadań fabularnych. Wykonują początkowe zadania, szybko zyskasz możliwość wyboru dodatkowego bohatera spośród 3 klas, co również ułatwi rozgrywkę.
Sofonowie. Jest to rasa naukowców, która skupia się wokół licznych bonusów związanych z odkrywaniem technologii oraz galaktyki. Ich przedstawiciele mają większe bonusy do nauki, kiedy przebywają na zimnych planetach. Jeśli opracują jakąś technologię przed innymi, zyskują bonus naukowy. Wiedzą też, kto opracował już jakąś technologię. Dzięki temu, szybko zyskasz przewagę technologiczną, która jest bardzo ważna do osiągnięcia każdego warunku zwycięstwa. Poza tym, możesz w ten sposób nadgonić swoje ewentualne braki. Ich statki są trochę słabsze, ale jeśli partia Naukowców utrzyma się długi czas przy władzy (rozpoczynasz grę z ich przedstawicielem w rządzie), możesz wprowadzić najbardziej zaawansowane prawo, które dodaje 50% ataku do modułów broni. Eksploracje ułatwia im specjalna umiejętność namierzania sąsiadujących systemów. Kolonizacja odbywa się w ten sam sposób co u ludzi, więc najlepiej kolonizować systemy blisko swojej stolicy lub innych systemów.
Po jednej lub kilku pierwszych partiach: Lumerowie, Horacjusz, Żarłacy.
Lumerowie. Jest to rasa handlarzy, którzy opierają swoją potęgę na Pyle. Żyją i rozwijają się podobnie jak powyższe rasy, jednak skupiają się na używaniu oraz zarabianiu Pyłu. Mają duży bonus do zadowolenia w każdym systemie oraz ich przedstawiciele zapewniają dodatkowy dochód Pyłu. Zasadnicza różnicą jest sposób kolonizacji. Nie potrzebują i nie mają schematy kolonizatorów. Jeśli potrzebujesz zająć jakiś system i masz opracowaną technologię pozwalającą ci zamieszkać daną planetę, to wystarczy wykupić planetę. Placówka pojawi się automatycznie i będzie się rozwijać się w standardowy sposób. Możesz też odsprzedać placówkę innej frakcji i zarabiać w ten sposób dodatkowe pieniądze. Lumerowie mogą bardzo szybko zająć najlepsze systemy i rozwinąć granicę swojego imperium. Dodatkowo, ich kompanie handlowe mogą przebiegać przez systemy imperiów, z którymi są w stanie zimnej wojny. Wiele technologii oraz ulepszeń systemów zapewnia lepsze bonusy w produkcji Pyłu. Ostatnią rzeczą o której powinieneś wiedzieć, jest fakt posługiwania się Pyłem w kontaktach z pomniejszymi frakcjami. Nawiązujesz relację wykorzystując punkty Wpływu, ale polepszasz relację przekupując frakcję Pyłem. W ten sposób możesz o wiele szybciej zasymilować lub nawiązać stałe sojusze z takimi frakcjami. Ich zamiłowanie do zarabiania pieniędzy świetnie łączy się z wykorzystywaniem targu oraz wykupywaniem produkcji w systemach. Świetna frakcja dla każdego, kto najbardziej lubi posługiwać się pieniędzmi i skupia na tym swoje wysiłki oraz celuje w rozgrywkę pokojową.
Horacjusz. Niewiele różni się od grania poprzednimi rasami. Ich zadani oraz technologie często premiują produkcję Żywności albo rozwój populacji. Ich przedstawiciele maja bonus do produkcji Żywności oraz do Zadowolenia na gorących planetach. Oprócz tego, mają dodatkowe miejsce na obywatela na każdej planecie. Mają jednak bardzo szczególną cechę. Potrafią kopiować geny innych ras, które zamieszkują ich imperium, dzięki czemu zyskują częściowy albo wręcz ulepszony bonus danej rasy. Dlatego ważne jest dla ciebie aby najpierw zdobywać przedstawicieli innych ras, ale po uzyskaniu od nich bonusu, najlepiej jest się ich pozbyć lub zadbać o wzrost do liczby wymaganej populacji. Jeśli zaniedbasz ten aspekt, wkrótce inne rasy wyprzedzą ciebie w innych dziedzinach rozgrywki. Ich statki są droższe w budowie, jednak odznaczają się większą elastycznością w dobrze modułów, więc będzie ci łatwo utworzyć statki według swojej wizji. Jest to świetna rasa na dłuższą rozgrywkę, przy gęsto zaludnionej galaktyce przez pomniejsze rasy.
Żarłacy. Jak wskazuje ich nazwa, żerują na innych rasach. Zyskują o wiele więcej surowców FIDSI z mieszkańca. Dzięki temu, mogą w krótkim tempie szybko się rozwinąć, ale potrzebują do tego niewolników (muszą przebywać inne rasy na planecie z Żarłakami). Działając w ten sposób, zubożają wartość planety po jakimś czasie. Warto zmieniać co jakiś czas układy, aby zapewnić sobie maksymalne przychody. Możesz też skonsumować przedstawiciela innej rasy, aby podnieść zadowolenie w systemie. Żarłaki pomieścić o dwóch mieszkańców więcej na każdej planecie, a ich floty od początku gry mogą składać się z 2 punktów dowodzenia więcej. Wszystkie te bonusy przyćmiewa fakt wiecznej wojny, tzn. jeśli partia militarystów jest u władzy, automatycznie podpisujesz trakt zimnej wojny z każdym imperium (chyba, że jesteś już w stanie wojny). Grając Żarłakami nastaw się na agresywną ekspansje i często wojny. Będziesz potrzebował wielu przedstawicieli innych ras, aby ciągle korzystać ze swoich bonusów. Bardzo trudna grać tą rasą w pokojowy sposób, tym bardziej że ich ulubioną ideologią są militaryści.
Zaawansowane rasy: Niepolegli, Vodyanie, Przybysze.
Niepolegli. Trudniejsza rasa do rozwoju, którzy muszą rozprowadzić swoje "korzenie" na sąsiadujące systemy aby je skolonizować. Wcześniej musisz wysłać specjalne jednostki, które pomogą w zajęciu systemu. Mimo rozciągniętej strefy wpływu, liczą się te systemu które skolonizowałeś (w ten sam sposób zajmujesz punkty specjalne jak mgławice, pasy asteroid itp.). Jako rasa mają bardzo duży bonus do Żywności, a oprócz tego mogą odnaleźć przedstawicieli rasy Strażników, z którymi żyją w pewnej symbiozie. Mogą poświęcić swojego członka rasy, aby zwiększyć zadowolenie w systemie. Szybko zyskują dostęp do specjalnych projektów terraformacyjnych, jeśli wykonasz ich zadania fabularne. Najbardziej im sprzyja życie w pokojowych i przyjaznych relacjach z innymi, wtedy uzyskują różne bonusy, między innymi do zadowolenia. Musisz maksymalnie wykorzystać tereny wokół swojej stolicy, pamiętając że jedynie systemy w obrębie twojej strefy wpływów mogą być pod twoją kontrolą. Nawet pomniejsze frakcje przed asymilacją, muszą być podłączone pod twój system macierzysty. Z tego względu najlepiej gra się w pokojowy sposób, nastawiając na zwycięstwa inne niż wojenne.
Vodyanie. Teoretycznie bardzo silna rasa, ale należy nimi umiejętnie pokierować. Ich przedstawiciele otrzymują +4 Pyłu, Nauki, Żywności oraz Przemysłu. Jeden członek populacji pracuje na wszystkich planetach. Natychmiastowo kolonizują wszystkie planety, kiedy podłączą swój statek-matkę. Jednak ich przyrost naturalny jest o wiele mniejszy i potrzebują waluty jaką jest Esencja. Aby ją zdobyć wysyłasz jednostki z specjalnymi modułami nad planety neutralnych cywilizacji. W ten sposób możesz zdobyć bardzo dużą ich ilość i wybudować Arki, mieszkalne statki-matki. Tylko na nich przebywają przedstawiciele twojej populacji. Arki podpinasz pod systemy i wtedy czerpiesz z nich zyski. W każdej chwili możesz odłączyć się od systemu i zmienić lokację. Nie możesz zasymilować ani nabyć żadnej innej rasy pod swoje skrzydła. Z racji ich koczowniczego trybu życia, najlepiej jest podróżować między systemami, kraść Esencję i podbijać inne rasy. Możesz używać do tego celu Arki, które posiadają ogromną siłę ognia i punkty wytrzymałości. Jednak sam ich rozwój może przysporzyć ci trochę kłopotów, zwłaszcza jeśli nie ma innych cywilizacji w pobliżu.
Przybysze. Ta rasa przybyła z innego wymiaru, więc ich podejście do wielu spraw jest trochę inne. Mogą kolonizować i lubią mieszkać w warunkach, które nie pasują wszystkim innym rasom. Najbardziej nieprzyjazne planety, jak jałowe czy zimne, są ich ulubionymi i mają bonus do zadowolenia mieszkając na jałowych planetach. Nawet technologia terraformacji działa w odwrotny sposób a nowe odkrycia będą umożliwiać zamieszkiwanie tych normalnie bardziej przyjaznych światów dla reszty mieszkańców (czyli koralowe, oceaniczne, leśne itd.). Ich przedstawiciele populacji mają bonus +5 do Pyłu, Nauki oraz Produkcji, co czyni ich posiadaczem jednych z najmocniejszych bonusów rasowych.
Najważniejszą rzeczą jest powiększanie populacji, które odbywa się zupełnie inaczej niż u reszty cywilizacji. Otóż, nie potrzebują żywności, ale swoich przedstawicieli produkują jak statki lub usprawnienia w systemie. Na początku trudno powiększyć populację, ale później ułatwia to kontrolę populacji. Musisz również produkować zasoby ludzkie (manpower). Podobnie odbywa się kolonizacja. Choć wysyłasz statek kolonizacyjna, placówka konstruuje nowego mieszkańca, więc odległość od najbliższej planety w imperium nie jest taka ważna. Możesz wspomóc rozwój nowej kolonii przez wydanie podstawowych dwóch surowców strategicznych. Ostatnią specjalnością jest tworzenie Osobliwości (singularity). Bardzo ważne jest nawiązanie sojuszów z pomniejszymi frakcjami, a nie asymilowanie ich. Zapewnią ci duży bonusów zasobów ludzkich, więc nie będziesz musiał zajmować się ich produkcją i często będą to wartości o wiele większe. Nie jest łatwo rozwinąć się tą rasą, ale z czasem można osiągnąć o wiele lepsze wyniki, niż grając innymi frakcjami. Najlepiej gra się pokojowym stylem, powoli rozbudowując swoje imperium.