Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Conflict Zone - poradnik do gry

Conflict Zone - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Poradnik do gry - Podstawy | Conflict Zone poradnik Conflict Zone

Ostatnia aktualizacja: 17 października 2019

Pierwsze kroki

Conflict Zone różni się znacząco od innych RTSów. Co prawda mamy tu do czynienia z oklepanym standardem masowej produkcji sprzętu bojowego i wysyłaniem grupy w celu dokonania zmasowanego ataku na wroga. Jednak to nie jedyne wyjście. Otóż można w późniejszych misjach korzystać z pomocy szpiega oraz komandosa. Można wzywać jednostki takie jak bombowce czy wyrzutnie rakiet i wspierać nimi zmasowane ataki Po prostu dostępny arsenał jest tak różnorodny (tylko niestety jednostki po obu stronach są CZASAMI bardzo podobne), że do zwycięstwa można dojść na kilka sposobów. Dzięki właśnie różnorodności w zdobywaniu surowców oraz w dostępnym arsenale, gra każdą z organizacji będzie wyglądała trochę inaczej i inne będą taktyki używane przez GHOST, a inne przez ICP. To niesamowicie podnosi grywalność, a zarazem zwiększa stopień "realności" gry.

Wszystko w trójwymiarze

Jedni zaliczają tę możliwość w grach strategicznych jako plus, inni twierdzą że ta opcja czasami wręcz przeszkadza. Osobiście należę to tej drugiej grupy - dobijały mnie sytuacje, kiedy wędrując wewnątrz wrogich instalacji komandosem wydałem mu rozkaz zniszczenia jakiegoś budynku, a on zataczał koło, aby się dostać w jego okolice. Po zmianie ustawienia kamery na 30 stopni szło mu znacznie lepiej. Nie wiem zupełnie dlaczego się tak działo.

Zasada co do widoku kamery jest jedna: najlepiej gra się patrząc z góry, prawie pod kątem 90 stopni (klawisz "F2"). Zablokowane jest wtedy skręcanie kamery dookoła, co umożliwia orientowanie się w kierunkach północ-południe-wschód-zachód. Drugi tryb {"F3") działa na podobnej zasadzie, tylko że kąt pod jakim patrzysz na teren działań jest mniejszy. Kolejne dwa tryby ("F4" i "F5") umożliwiają oglądanie pola bitwy pod praktycznie każdym kątem i od każdej strony, jednak kompletnie nie nadają się do prowadzenia działań wojennych. Natomiast tryb "widowiskowy" ("F6") to już totalna przesada - jak sama nazwa wskazuje można wykorzystywać go tylko i wyłącznie w jednym celu.

Budowa bazy

Bazę można w Conflict Zone budować tylko w specjalnie do tego celu przeznaczonych miejscach na mapie - zaciemnione prostokąty, umieszczone po kilka sztuk w niewielkiej odległości, co umożliwia rozbudowę kompletnej bazy. Obrazowo można przedstawić taki prostokąt jako pole o wymiarach 2x8, z czego każdy budynek zajmuje miejsce 2x2, a struktury obronne (działka, karabiny maszynowe) oraz agregat 1x1. Z jednej strony wprowadzenie takiego ograniczenia czasami skutecznie zapobiega rozbudowie całej bazy i zabezpieczeniu jej sporą ilością dział nie do pokonania, z drugiej stwarza strategiczne znaczenie każdego takiego miejsca, czyniąc go ważnym punktem strategicznym.

Takie miejsca można przejąć (niszcząc stojący na nim wrogi kompleks) i wybudować własną bazę wypadową. Do tego celu potrzebne są jednostki piechoty - jeśli będzie ona stacjonować na takim terenie trzeba kliknąć na ikonie rozkazy i wybrać rozbudowę bazy. Potrzebny będzie radar i co najmniej 45 punktów popularności. Każda dodatkowa baza to więcej przychodzących na sekundę punktów oraz dodatkowy ośrodek wypadowy. Podczas rozbudowy należy inwestować w struktury obronne - szczególnie działka oraz ich wersję przeciwlotniczą (w skrócie nazywaną przeze mnie AA), ponieważ mogą w wielu przypadkach uratować pozostawione bez obstawy jednostek budynki.

W grupie siła

To wyrażenia ma w przypadku Confict Zone ogromne znaczenie. Po pierwsze, jak w każdym eRTeSie większa liczba jednostek równa się większym szansom na zwycięstwo. Po drugie, łączenie jednostek w grupy (Ctrl + numer), spotykane często w innych tego typu produkcjach i przynajmniej przeze mnie zbyt często nie używane ma wielki wpływ na szybkość podejmowania konkretnych działań. Często będzie trzeba rozsyłać jednostki powietrzne w różne rejony mapy, przeważnie w ilości kilku. Kiedy zajdzie potrzeba zaatakowania lub obronienia danego punktu gracz nie tworzący grup będzie musiał zaznaczać oddzielnie wszystkich podwładnych. Natomiast jeśli są oni podzieleni na grupy wystarczy wcisnąć numer odpowiadający numerowi naciskanemu razem z Ctrl i możesz wydać im od razu konkretny rozkaz.

Podobnie wygląda korzystanie z jednostek naziemnych. Często prowadząc dużą grupę do ataku kilka jednostek się oddali, a jeśli będzie trzeba na chwilę przenieść się do bazy lub zająć czymś innym, żmudne zaznaczanie wszystkich od nowa może doprowadzić do nerwicy. Jest to wina trochę niedopracowanego interface'u - jeśli trzymając klawisz Shift chcesz dodać jednostki do tych już wybranych, to jeśli najedziesz na tą będącą w grupie zostanie ona z niej automatycznie wykluczona.

Surowce

Kolejna nowość tyczy się surowców potrzebnych do rozbudowy bazy i tworzenia nowych jednostek. Otóż zostały one podzielone na kilka składowych części: punkty dowodzenia, punkty popularności oraz energia. Ta ostatnia jest ważna jeśli chodzi o struktury obronne - bez energii nie będą działać. Natomiast pozostałe, zwane punktami, umożliwiają korzystanie z coraz to lepszych technologii i są zgoła odmiennie przyznawane, zależnie od nacji dla której pracujemy:

ICP

Punkty popularności są tutaj bardzo ważne, a bezpośredni wpływ ma na nie opinia publiczna. Jako dowódca ICP musisz pilnować dobra cywilów, ewakuując ich z okupowanych wiosek do obozów dla uchodźców. Jeśli jakiś zginie np. z twoich rąk (przez ostrzał stacjonującej w jego pobliżu jednostki przeciwnika) to Twoja popularność drastycznie spadnie. Nie możesz dopuścić także do sytuacji, kiedy wyładowany cywilami helikopter transportowy zostaje zestrzelony przez GHOSTa, bo kończy się to przeważnie przegraną. A to dlatego, iż popularność ma wpływ na przychód punktów dowodzenia, bez których nie można nic nowego wybudować. Są one cały czas dodawane, a szybkość z jaką "przychodzą" zależy właśnie od tego jak widzi Cię opinia publiczna. Do twoich zadań należą także odszukiwanie i neutralizowanie pól minowych (jeśli wpadnie na nie Twój piechur, popularność oczywiście spada) oraz budowa szpitala w celu ratowania poturbowanych i niezdolnych do działania (czerwony pasek energii) jednostek piechoty. Poza tym każdy dowieziony do obozu uchodźców cywil = premia punktów dowodzenia.

GHOST

Propaganda i werbowanie ludności cywilnej - tym para się ta organizacja. Punkty popularności schodzą tu na drugi plan, gdyż są potrzebne tylko do korzystania z lepszych technologii. Natomiast szybkość z jaką dodawane są punkty dowodzenia jest zwiększana za odwożenie cywilów do ośrodka werbunkowego. Jednak haczyk polega tutaj na tym, iż werbowanie ludności cywilnej (można dzięki temu tworzyć przebranych za cywili żołnierzy - atak na takiego piechura przez ICP zostaje uznany przez media jako atak na cywila; mankamentem jest to, że kiedy otworzy ogień traci przebranie) podnosi wskaźnik popularności do 50%. Natomiast wyżej można go podbić tylko propagandą. Do tego celu trzeba korzystać z kamerzystów, którzy powinni pokazywać chwile Twojego zwycięstwa. Trzeba z tym uważać, gdyż jeśli będą pokazywać klęski to popularność szybko spadnie i trudno będzie znowu to zmienić na korzyść. Twoim obowiązkiem jest budowa więzienia, dzięki czemu media będą relacjonować jako humanitarne traktowanie przeciwnika i popularność nie spadnie. Pamiętaj że każdy zwerbowany cywil = minus jeden cywil do uratowania przez ICP, czyli można odcinać im skrzydła zmniejszając liczbę ludzi i tym samym popularność.

Poniżej znajduje się obrazek pokazujący wszystkie informacje o punktach dowodzenia i popularności. Jak z niego wynika, zastosowana w tym celu czcionka jest bardzo nieczytelna. Na szczęście po jakimś czasie można się do niej przyzwyczaić. I tak pierwsze z kolei liczby oznaczają aktualną liczbę punktów dowodzenia, następne ilość punktów dowodzenia "przychodzącą" na sekundę, a trzecie i zarazem ostatnie twoją popularność w procentach. Wskaźnik ten jest umieszczony w lewym górnym rogu ekranu i to właśnie na nim będzie się skupiać Twoja uwaga przy budowie bazy i tworzeniu nowych jednostek.

Tak mniej więcej rysuje się zaplecze surowcowe Conflict Zone - Poradnik do gry - Podstawy | Conflict Zone - Conflict Zone - poradnik do gry

Tak mniej więcej rysuje się zaplecze surowcowe Conflict Zone. Zapraszam teraz do zapoznania się z ciekawszymi jednostkami oraz nowością w grach RTS - oficerami.