Ręczne karabiny maszynowe | Uzbrojenie w Battlefield 4 poradnik Battlefield 4
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Ręczne Karabiny Maszynowe
RKMy to typowa broń wspierająca na polu bitwy. Cechują się sporym zasięgiem, ogromną pojemnością magazynka i równie dużym odrzutem. Są idealne do prowadzenia ciągłego ognia zaporowego jak również przygważdżania wrogów. Dobrze wykorzystane, mogą stanowić duże zagrożenie dla wrogich snajperów, jak również zbitych grup przeciwników. Ich najsłabszą stroną jest zdecydowanie celność podczas strzelania "z biodra" jak i długi czas przeładowania karabinu.
Ręczne Karabiny Maszynowe można stosować na dwa sposoby: mobilnie lub stacjonarnie. Używając dwójnogu, użytkownik zyskuje niesamowitą stabilność i to wtedy stanowi największe zagrożenie dla snajperów drużyny przeciwnej, a także innych, bardziej oddalonych celów. Kosztem używania dwójnogu jest jednak spore obniżenie wydajności RKMów w mobilnej walce na krótsze dystanse, ponieważ dwójnóg zastępuje chwyt przedni karabinu. Strzelec stacjonarny powinien też rozważyć zamontowanie na swojej broni lunety X3,4-4 lub powiększenia X2 dla maksymalnej skuteczności w zwalczaniu odległych celów.
Walka w ciągłym ruchu z wykorzystaniem tego uzbrojenia to zupełnie inna para kaloszy. Niezależnie od zamontowanych akcesoriów, większość RKMów ustępuje na polu walki przede wszystkim celnością i niejednokrotnie szybkostrzelnością - zwłaszcza karabinkom, karabinom szturmowych oraz broni obrony osobistej. Nie znaczy to jednak, że użytkownik RKMa nie ma szans w bezpośrednim starciu ze strzelcami, używającymi jednego z wyżej wymienionych rodzajów uzbrojenia. Dzięki dużym właściwościom przygważdżającym ręcznych karabinów maszynowych oraz ich pojemnym magazynkom, wyposażony w RKM żołnierz wsparcia może zalać przeciwnika nieprzerwanym strumieniem ołowiu, który nie tylko zadaje przyzwoite obrażenia, ale również dezorientuje i osłabia celność wroga, zamazując jego wizję i powodując chwianie się celownika. Wykorzystując odpowiednie akcesoria, można trochę zniwelować ogromny odrzut RKMów podczas walki w zwarciu, jednak nic nie pomoże podczas strzelania "z biodra" w ruchu. W takiej sytuacji zabicie przeciwnika może okazać się bardziej oparte na szczęściu (lub nieumiejętności wroga), niż na umiejętnościach strzelca. W walce na krótkie i średnie dystanse zawsze używaj przyrządów optycznych do celowania. Jedynym wyjątkiem jest walka twarzą w twarz, kiedy przeciwnik jest dosłownie na wyciągnięcie ręki.
W przeciwieństwie do większości uzbrojenia w Battlefield 4, wyposażanie RKMów w laser rzadko kiedy ma sens, ponieważ podniesienie dramatycznej celności "z biodra" o te kilka procent nie zrobi wielkiej różnicy. Jako, że nawet w walce na krótki dystans powinieneś używać celowników optycznych (w takim wypadku laser nie ma wpływu na celność), lepszym akcesorium może okazać się latarka, która oślepi przeciwnika, który znajdując się pod ostrzałem będzie dodatkowo przygwożdżony. Można w ten sposób skutecznie uwydatnić efekt dezorientacji i utrudnić wrogowi oddanie celnego strzału.
W niniejszym dziale znajdziesz zestawienie ukrytych cech broni, ich porównanie (omówione w Objaśnieniu) oraz kilka porad dotyczących zalecanych akcesoriów. Pamiętaj jednak, że są to zdroworozsądkowe porady, które przede wszystkim mają nie szkodzić (np. poprzez uwydatnianie negatywnych cech karabinu), ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby poeksperymentować, celem przystosowania broni do bardzo wyspecjalizowanej roli, zmniejszając tym samym jej uniwersalność. Porady dotyczące akcesoriów odnoszą się tylko do tych, które mają wpływ na statystyki broni, a więc lufy, elementu podwieszanego oraz lasera. Pozostałe akcesoria są zupełnie opcjonalne w zależności od preferencji i doświadczenia w grze.
U-100 MK5
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | --- |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~65 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | bardzo krótki |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | bardzo krótki |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | duży |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | mały |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | mały / mały |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | krótki |
Pierwszy RKM z jakim będziesz miał do czynienia to w zasadzie lekko zmodyfikowany karabin szturmowy o zwiększonej pojemności magazynka. Co za tym idzie, zachowuje się on bardzo podobnie do swoich kuzynów, jednak jest to najwolniej strzelający RKM ze wszystkich dostępnych. Jego odrzut jest stosunkowo łatwy do opanowania, ponieważ nie rzuca nim za bardzo na boki, a podnoszenie się lufy łatwo skorygować. Spora precyzja pierwszego strzału sprawia, że łatwo z jego pomocą trafiać odległe cele.
Zalecane akcesoria: Laser, Chwyt pochylony, Hamulec wylotowy.
RKM TYP 88
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | 4 000 |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~65 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | bardzo długi |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | bardzo długi |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | mały |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | duży |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | duży / duży |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | długi |
Typ 88 to szybkostrzelny RKM z ogromnym magazynkiem i słabą celnością ognia automatycznego. Odrzut pionowy jest niewiele większy od U-100, ale za to odrzut pionowy jest niemal dwa razy większy. Celność pierwszego strzału jest niestety niezbyt imponująca, więc Typ 88 to zdecydowanie nie karabin dla strzelców preferujących precyzję i lepiej nada się do walki na nieco krótsze dystanse.
Zalecane akcesoria: Dwójnóg / Chwyt krótki, Kompensator.
LSAT
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | 11 000 |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~65 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | długi |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | długi |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | mały |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | mały |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | mały / mały |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | średni |
LSAT to karabin nadający się idealnie do czyszczenia korytarzy i kładzenia ognia zaporowego na średnie dystanse. Celność pierwszego pocisku jest raczej niska, ale stosunkowo mały odrzut poziomy i pionowy pozwala prowadzić ciągły ostrzał jednego punktu z zadowalającą precyzją. Średnia wielkość magazynka i długi czas przeładowania powodują, iż zdecydowanie lepiej znaleźć sobie bezpieczne miejsce do prowadzenia ostrzału.
Zalecane akcesoria: Dwójnóg / Chwyt krótki, Kompensator, Latarka.
PKP PECHENEG
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | 19 000 |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~75 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | średni |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | średni |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | mały |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | bardzo duży |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | duży / duży |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | długi |
PKP to jeden z najpotężniejszych RKM ze wszystkich dostępnych, dodatkowo posiadający najdłuższy zasięg. Ceną za to jest niestety bardzo duży odrzut tak w pionie jak i w poziomie, więc ogień automatyczny raczej trudno nazwać celnym na średnie i długie dystanse. Lepiej sprawdza się podczas strzelania bardzo krótkimi seriami i wtedy jego celność znacznie rośnie - zwłaszcza w połączeniu z dwójnogiem.
Zalecane akcesoria: Dwójnóg / Chwyt krótki, Ciężka lufa.
QBB-95-1
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | 28 000 |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~65 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | krótki |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | krótki |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | bardzo duży |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | bardzo mały |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | mały / bardzo mały |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | krótki |
QBB to kolejny karabin szturmowy przysposobiony do prowadzenia długiego i nieprzerwanego ostrzału wroga. Jest znacznie celniejszy od większości RKMów i łatwo kontrolować jego odrzut bez korzystania z dwójnogu. Jest to zdecydowanie jedna z lepszych propozycji dla żołnierzy wsparcia preferujących ciągłe przemieszczanie się i walkę bezpośrednią.
Zalecane akcesoria: Laser, Chwyt prosty, Hamulec wylotowy.
M240B
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | 37 000 |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~75 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | średni |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | średni |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | bardzo mały |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | bardzo duży |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | mały / średni |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | bardzo długi |
Podobnie jak PKP Pecheneg, M240B cechuje się dużymi obrażeniami i długim zasięgiem efektywnym. Bardzo mały odrzut po pierwszym strzale powoduje, że krótkie serie są w miarę celne, ale odrzut kolejnych pocisków zdecydowanie nie pozwala na prowadzenie precyzyjnego ognia automatycznego, podczas którego znosi go nieco bardziej na prawo. W zamian jest nieco szybszy niż PKP Pecheneg.
Zalecane akcesoria: Dwójnóg / Chwyt krótki, Kompensator, Ciężka lufa.
MG4
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | 48 000 |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~65 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | średni |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | średni |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | mały |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | średni |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | mały / duży |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | bardzo długi |
MG5 to jeden z najszybszych dostępnych RKMów, a przy tym zaskakująco celny po zastosowaniu odpowiednich akcesoriów - nawet podczas prowadzenia ognia automatycznego. Wyposażony jest w największy w tej klasie magazynek, a jego czas przeładowania jest również jednym z krótszych. Powoduje to, że idealnie nadaje się do walki nawet z wieloma przeciwnikami na raz na krótkie dystanse. Przy odrobinie szczęścia i umiejętności, można przejść przez nim przez rojący się od wrogów korytarz i nie zostawić żadnego z nich przy życiu - a wszystko to bez spuszczania palca ze spustu.
Zalecane akcesoria: Laser, Chwyt krótki / prosty, Kompensator.
M249
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~65 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | średni |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | średni |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | mały |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | średni |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | duży / średni |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | bardzo długi |
M249 to kolejny, super-szybkostrzelny RKM o dużym magazynku i niestety bardzo dużym odrzucie poziomym. Podczas prowadzenia ognia automatycznego wyraźnie znosi go w lewo, jednak ogień jest bardziej skupiony niż w przypadku większości broni w tej klasie. Mały odrzut po pierwszym strzale powoduje, że precyzja krótkich serii jest całkiem przyzwoita.
Zalecane akcesoria: Dwójnóg / Chwyt krótki, Kompensator, Ciężka lufa.
RPK-12
STATYSTYKA | WARTOŚĆ |
PUNKTY POTRZEBNE DO ODBLOKOWANIA | |
ZASIĘG OPTYMALNY/EFEKTYWNY | <8~65 metrów |
CZAS PRZEŁADOWANIA TAKTYCZNEGO | bardzo krótki |
CZAS PRZEŁADOWANIA PEŁNEGO | bardzo krótki |
ODRZUT PO PIERWSZYM STRZALE | duży |
ODRZUT KOLEJNYCH STRZAŁÓW (SERIA, AUTO) | mały |
ODRZUT W LEWO/PRAWO | bardzo mały / bardzo mały |
CZAS STABILIZACJI PO OSTATNIM STRZALE | krótki |
Ostatni RKM to kolejna przeróbka karabinu szturmowego, więc sprawdza się w podobnych warunkach, przy czym posiada oczywiście powiększony magazynek. Szalenie celny za sprawą ledwie odczuwalnego odrzutu w poziomie, a duża precyzja pierwszego strzały sprawia, że idealnie nadaje się do zastosowań na średnie i długie dystanse. Jedna z najlepszych propozycji dla agresywnych żołnierzy wsparcia, którym bliżej do szturmowców.
Zalecane akcesoria: Laser, Chwyt pochylony, Hamulec wylotowy.