Helikopter szturmowy w Battlefield 4 | Pojazdy poradnik Battlefield 4
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Helikopter szturmowy
Dostępne modele:
- Z-10W (CH)
- AH-1Z VIPER (US)
- MI-28 HAVOC (RU)
Helikopter szturmowy jest potężną maszyną latającą, która dzięki swojemu uzbrojeniu w postaci szeregu dostępnych rakiet i działka 30 mm dla strzelca stanowi doskonały pojazd nadający się do eliminacji wszystkiego, co porusza się po mapie. Dzięki zwrotności i mobilności potrafi niekiedy zdominować całą przestrzeń powietrzną. Kluczem do sukcesu w tych pojazdach jest jednak współpraca pilota i strzelca, o czym powiemy sobie nieco później.
Sterowanie
Sterowanie śmigłowcem szturmowym nie różni się zupełnie niczym od manewrowania helikopterem zwiadowczym. Wbrew pozorom i przekonaniom nowicjusza, jest bardzo proste. Klawiszami W i S zwiększamy lub zmniejszamy ciąg, czyli wznosimy się, bądź zmniejszamy pułap. Za pomącą klawiszy A i D obracamy się w miejscu. Gdy pchamy mysz od siebie, przechylamy śmigłowiec do przodu, analogicznie w drugą stronę. Gdy przesuwamy mysz na boki, przechylamy pojazd na prawą, bądź na lewą stronę.
Pozostałe:
- zmiana kamery - C,
- swobodne rozglądanie się (tylko kokpit) - PPM,
- strzał - LPM,
- przeładowanie - R,
- zmiana broni - F lub klawisze 1 i 2,
- aktywacja systemów przeciwdziałania (tylko dla pilota) - X.
Aby lecieć do przodu, należy wznieść się, a następnie przechylić maszynę do przodu. Analogicznie, jeżeli chcemy lecieć do tyłu. Do skręcania używamy głównie klawiszy A i D, jednak są sytuacje, w których musimy pomóc sobie, przechylając całą maszynę w kierunku, w którym chcemy lecieć. Manewrowania śmigłowcem możemy się bardzo szybko nauczyć. Wystarczy kilkanaście minut na poligonie.
Ustawienia
W śmigłowcach szturmowych, podobnie jak w zwiadowczych, nie ma potrzeby zmieniania ustawień klawiszy. Nie ma tutaj żadnych konkretnych manewrów. Do sprawnego poruszania się po mapie wystarczy nam trochę praktyki. Czułość myszy jest jednak ważna dla strzelca próbującego okiełznać rakietę TV. Zaleca się więc:
Wartość czułości w grze: 35% - 45%
Wartość czułości w systemie: 8/10 (pulpit>PPM>personalizuj>zmień wskaźniki myszy>przyciski)
Wartość czułości na myszy: 800DPI - 1200 DPI(informacje o swojej myszy znajdziesz na jej spodzie, w instrukcji, bądź wyszukaj jej dane w internecie)
Dobrze mieć też dużą podkładkę, ponieważ manewrowanie pomiędzy budynkami, czy przy ograniczonej mobilności pojazdu, bywa bardzo trudne.
Latanie helikopterem szturmowym
Bardzo dobre wideo z kanału "KromkaChleba90 - Twoja dzienna dawka FPS!" w serwisie Youtube prezentujące technikę lotu helikopterem szturmowym. Lot śmigłowcami jest zdecydowanie łatwiejszy niż lot samolotami, dlatego dla większości zdecydowanie przydatniejsze będą sprawdzone porady i techniki, które wyrobią dobre nawyki u początkujących, a poprawią strategię u tych średnio-zaawansowanych. Autor ukazuje 10 taktyk, częściowo własnego pomysłu, a niektóre znane wśród zaawansowanych użytkowników maszyn latających prezentując również sterowanie na padzie podczas wykonywania danego manewru. Skupiono się to głównie na wykorzystaniu w walkach elementów otoczenia jak góry i budynki, ale również strategiach rzadko używanych, a bardzo skutecznych jak zatytułowany przez autora "scyzoryk".
Statystyki
Wytrzymałość pojazdu | 500 |
Czas do rozpoczęcia regeneracji (liczony od momentu ostatnich otrzymanych obrażeń) | 10 sekund |
Próg ciężkiego uszkodzenia pojazdu (chwilowe mocne utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 29% wytrzymałości pojazdu |
Próg ograniczenia mobilności pojazdu (chwilowe utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 19% wytrzymałości pojazdu |
Próg unieruchomienia (utrata kontroli nad pojazdem, uratować może nas tylko gaśnica lub palnik) | 10% wytrzymałości pojazdu |
Ilość miejsc | 2 |
Prędkość maksymalna | 160* (RU, US), 130* (CH) |
Domyślny czas odrodzenia pojazdu | 90 sekund |
* - jednostka prędkości śmigłowców w grze, nieporównywalna do żadnej jednostki rzeczywistej, ale umożliwia porównanie prędkości helikopterów wobec siebie.
Odblokowania
Odblokowanie | Ikona | Wymagane punkty | Opis |
Powłoka maskująca | 4000 | Specjalna powłoka, która sprawia, że musi upłynąć więcej czasu, zanim twój pojazd zostanie namierzony. | |
Strzelec: skaner okolicy | 7000 | Wykrywa jednostki wroga wokół pojazdu i zaznacza ich pozycje na minimapie. | |
Gaśnica | 11000 | Zintegrowany system gaśniczy przywracający maszynę do stanu funkcjonalności i umożliwiający jej rozpoczęcie regeneracji. Można go włączyć, dopiero gdy pojazd jest ciężko uszkodzony. | |
Strzelec: noktowizor termowizyjny | 14000 | Ulepszony noktowizor termowizyjny, umożliwiający łatwą identyfikację śladów termicznych na małe i średnie odległości. | |
Rakiety ZUNI | 17000 | Przeciwpojazdowe pociski rakietowe o zwiększonej skuteczności przy bezpośrednim trafieniu w pancerz. Większy rozmiar głowic wiąże się z mniejszą liczbą rakiet w każdej salwie. | |
Zakłócacz ecm | 20000 | System przeciwdziałania na krótki czas uniemożliwiający namierzenie twojej maszyny przez wroga i dezorientujący wystrzelone przez niego pociski. Wymaga przeładowania. | |
Naprowadzana Laserowo | 23000 | Pocisk przeciwpancerny naprowadzany wiązką laserową - także zdalnie, na oznaczone laserem cele znajdujące się poza zasięgiem wzroku strzelca. Wymaga utrzymywania namiaru celu. | |
Radar | 26000 | Minimapę zastępuje radar o dużym zasięgu, na którym oznaczane są cele latające znajdujące się wokół twojej maszyny. | |
Strzelec: termowizja | 29000 | Noktowizor z obrazem czarno-białym, wyświetlający ślady termiczne w pełnym zakresie odległości. | |
Pocisk TOW | 32000 | Pocisk przeciwpancerny kierowany przewodowo, zadający ogromne uszkodzenia celom ciężko opancerzonym oraz piechocie, która znajdzie się w zasięgu jego rażenia. | |
Kierowany tv | 35000 | Pocisk naprowadzany przez operatora za pośrednictwem kamery. Skuteczny przeciwko celom opancerzonym. | |
Pociski DAGR | 38000 | Pociski rakietowe, które po odpaleniu same odnajdują drogę do najbliższego opancerzonego celu. |
Najlepszy zestaw:
Broń główna: No i tutaj zaczynają się schody. Dlaczego?
Rakiety ZUNI | Rakiety HYDRA | Rakiety DAGR | |
Maksymalny dystans | 2250 m | 2250 m | 750 m |
Prędkość rakiety | Wysoka | wysoka | niska |
Szybkostrzelność (strzały/min) | 200 | 300 | 300 |
Liczba dostępnych rakiet | 8 | 14 | 10 |
Łączna liczba rakiet | 16 | 28 | 20 |
Czas uzupełniania rakiet | 20 s | 20 s | 20 s |
Czas przeładowania | 4 s | 4 s | 4 s |
Zniszczenia zadawane łodziom | Bardzo wysokie | Wysokie | średnie |
Zniszczenia zadawane pojazdom pancernym | Wysokie*/bardzo wysokie** | Bardzo wysokie* | wysokie |
Zniszczenia zadawane pojazdom powietrznym | średnie | Niskie | niskie |
Obrażenia zadawane piechocie | Niskie/ średnie** | Niskie/średnie** | Niskie/średnie** |
* - zakładamy trafienie wszystkich dostępnych pocisków bez przeładowania.
** - zależy od miejsca i kąta trafienia.
Z tych statystyk można by stwierdzić, że nie ma konkretnie najlepszych rakiet. Każda ma swoje plusy i minusy, a wybór pomiędzy nimi to już kwestia waszych preferencji. Rakiety ZUNI będą idealne, gdy potrzeba wam odrobiny przewagi nad wrogimi helikopterami (głównie w walce 1v1 na krótkim dystansie). Rakiety HYDRA przydadzą się osobom, które potrafią bezbłędnie celować do przemieszczających się pojazdów lądowych. Rakiety DAGR natomiast same odnajdą cel, kosztem zadawanych obrażeń. Może przydać się to w niektórych sytuacjach.
Broń dodatkowa: zdecydowanie wybierz rakiety naprowadzane termicznie, idealne do eliminowania wszystkich pojazdów latających.
Przeciwdziałanie: flary, ponieważ jesteśmy z nimi nieco pewniejsi, że zadziałają, tak jak powinny, czego nie można powiedzieć o zakłócaczu ECM.
Ulepszenie: żyrostabilizator jest bardzo przydatny, ponieważ w wielu miejscach na mapie będzie na nas czekała piechota i pojazdy wyposażone w rakiety kierowane. Czasem możemy nie być w stanie zmylić ich flarami, a żyrostabilizator umożliwi nam w takiej sytuacji ucieczkę.
Broń dodatkowa (strzelec) - oczywiście będzie to rakieta TV, za pomocą której strzelec wykona większość swojego zadania na polu bitwy. Nauczenie się odpowiedniego używania jej nie jest proste, jednak naprawdę warto próbować.
Optyka (strzelec) - najlepszy okazuje się celownik 3x przydatny do ostrzeliwania odległych celów.
Ulepszenie (strzelec) - spośród niezbyt zróżnicowanych możliwości, powinniście wybrać zasilanie taśmowe.
Walka
Zanim dowiecie się czegoś więcej o różnych sytuacjach na polu bitwy, należałoby zdać sobie sprawę z paru istotnych faktów. Tak jak już wspomniałem wcześniej, kluczem do sukcesu jest nieustanna współpraca strzelca i pilota. Przychodzi to z czasem, dlatego nie martw się jeżeli za pierwszym razem nie wyszło wam to tak jak sobie to wyobrażaliście. Dodatkowo można wyróżnić dwa style gry, w których zarówno strzelec jak i pilot wykazują się innymi umiejętnościami. W stylu pasywnym, bardziej popularnym, pilot utrzymują stałą wysokość na określonym pułapie. Zazwyczaj jest to około 250m - 300m. Takie zachowanie umożliwia strzelcowi obserwację terenu i skuteczne ostrzeliwanie nie tylko piechoty, ale i pojazdów pancernych. Ta metoda lotu będzie charakteryzowała się walką na dystans, a więc głównie przy użyciu rakiety TV. Poważnym zagrożeniem jest w tym przypadku nadlatujący samolot wroga, który musi zostać wcześniej wypatrzony przez pilota. Należy też wypatrywać nadlatujących rakiet TV, a po zbyt długim pozostaniu w bezruchu trafić może nas nawet piechota wyposażona w wyrzutnię SRAW. W stylu agresywnym natomiast pilot dynamicznie zmienia swoje położenie. Charakteryzuje się on o wiele niższym pułapem niż wcześniej wymieniony, styl pasywny. Jest to jednak niebezpieczne, ponieważ można zostać zniszczonym przez czołgi i wyrzutnie przeciwpancerne. Strzelec w takiej sytuacji musi skupić się na używaniu swojego działka. Najlepsi piloci połączą te dwie metody lotu i dostosują się do każdej sytuacji. To jednak przychodzi dopiero z czasem!
Walka 1v1
Zanim zaczniecie polować na czołgi, samoloty i piechotę wroga musicie skupić się na zlokalizowaniu i zniszczeniu helikoptera szturmowego przeciwnika. Najlepiej jest trzymać się z daleka od drugiej maszyny, jeżeli jest to możliwe. W takiej sytuacji strzelec będzie używał rakiety TV aż do skutku. Niestety w czwartej części Battlefielda potrzeba aż dwóch rakiet TV do zniszczenia helikoptera szturmowego, więc celność w tym przypadku jest bardzo istotna. Opanowanie lotu przy użyciu tej rakiety to godziny praktyki. Przy ćwiczeniu, skup się na powolnych, niechaotycznych, ale zdecydowanych ruchach myszką. Jeżeli nie uda ci się trafić, dystans pomiędzy wami zmniejszy się, do akcji czynnie może wkroczyć pilot. Za pomocą wybranych rakiet i działka obaj starajcie się ostrzeliwać pojazd wroga. Nie próbujcie jednak podlatywać pierwsi, bo to dystans daje przewagę. Podczas gdy strzelec używa swojej rakiety TV, pilot musi koniecznie rozglądać się w poszukiwaniu zagrożenia, które najczęściej stanowi pojazd plot oraz samoloty. W stylu agresywnym nie liczy się dystans, ponieważ do spotkania z innymi śmigłowcami dochodzi w warunkach bezpośrednich, toteż strzelec będzie używał głównie działka.
Walka z samolotami
Dopiero po poradzeniu sobie z helikopterem wroga, załoga śmigłowca może skupić się na zdominowaniu powietrza. Może w tym przeszkodzić jedynie pilot samolotu szturmowego i myśliwca. W starciach z tymi maszynami niezwykle przydatne, ze strony pilota, są rakiety naprowadzane termicznie. Należy używać ich do odstraszenia wroga. Najlepiej poczekać, aż samolot podleci naprawdę blisko i wtedy wystrzelić obie rakiety naraz. Bardzo prawdopodobne wtedy jest, że flary ani ECM nie zadziałają. Strzelec może spróbować użyć rakiety TV, jednak jest to bardzo trudne i w praktyce wychodzi tylko najlepszym. Dużym ułatwieniem jest fakt, iż każdy myśliwiec wykonując podejście do waszej maszyny musi chociaż przez chwilę lecieć prosto. W takim momencie jest większa szansa na trafienie go rakietą TV. Jeżeli się zbliży, należy użyć działka. W stylu agresywnym samoloty nie powinny stanowić większego zagrożenia, ponieważ podczas ciągłego zmieniana swojego położenia, śmigłowiec staje się dość trudnym do trafienia celem. Można też używać drzew i budynków jako osłony.
Walka z pojazdami lądowymi
Zadaniem pilota jest patrolowanie wzrokiem całego powietrza. Jeżeli jest bezpieczne, warto wspomóc drużynę i zacząć eliminować pojazdy lądowe takie jak czołgi i BWP. Nie można zapomnieć jednak o p-lotce, która będzie na was czekać z działkami wycelowanymi wprost w niebo. Najłatwiej jest zniszczyć ją przy pomocy rakiety TV, ponieważ trzymając wroga na dystans, uniemożliwiacie mu pewny i celny strzał. Po uporaniu się z tym zagrożeniem, czas rozejrzeć się po mapie i obrać na cel jakiś pojazd pancerny wroga. Najłatwiej, w stylu pasywnym, użyć ponownie rakiety TV. Jej duży zasięg (1 km) daję spory wachlarz możliwości. Wystarczy opanować lot i wrogi czołgista nie będzie miał żadnych szans. W stylu agresywnym załoga musi połączyć siłę działka strzelca i rakiet pilota, aby możliwie przy jednym podejściu zadać jak najwięcej obrażeń. Trzeba jednak pamiętać, że lecąc nisko, narażacie się na odstrzelenie przez działo czołgowe czy też rakiety przeciwpancerne.
Walka z piechotą
Dodatkową rolą strzelca jest używanie działka do eliminacji piechurów wroga. Jest to niezwykle prosta czynność zarówno w stylu agresywnym i pasywnym, ponieważ działko to ma duży zasięg oraz spore obrażenia. Warto skupić się tutaj na celności i strzelaniu seriami, a nie ogniem ciągłym. Zaleca się serie po 2-3 pociski przeciwko piechocie, jednak tutaj można wypracować własną metodę. Nie należy zapominać, że mechanicy wroga mogą użyć broni przeciwpancernej, toteż nie warto dawać im takiej okazji poprzez nieprzemyślane zniżanie lotu.
Porady
Strzelec i rakieta TV jako funkcjonalna całość
Oprócz kooperacji z pilotem strzelec musi nauczyć się lotu rakietą TV w perfekcyjnym stylu. Fakt, że mamy dwa takie pociski, daję nam przewagę w walce z wieloma pojazdami, a obrażenia samego pocisku są na tyle wysokie, żeby pokonać większość problemów w postaci niechcianych samolotów czy też pojazdów przeciwlotniczych. Nie martw się, jeśli na początku ci nie wychodzi, bo przyjdzie to dopiero z czasem. Jako początkujący gracz ćwicz strzelanie do innych śmigłowców nawet na pustych serwerach, a na pewno przyda ci się to na polu bitwy!
Oszczędzajcie amunicję
Działko strzelca jest bardzo silne, ale nie posiada zbyt dużo amunicji. Czasami lepiej oszczędzić jeden awaryjny magazynek kosztem mniejszej ilości zabójstw, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy zbliży się samolot czy inny helikopter. Dodatkowo pilot musi też uważać, aby nie wyczerpać wszystkich rakiet, bo to one posłużą mu do walki z przeciwnikami.
Mapa waszym przyjacielem
Często ciężko jest cokolwiek zobaczyć, lecąc kilkaset metrów nad ziemią. Przy użyciu mapy, czy też dodatku "Ekran Bojowy" możesz powiększyć swoje możliwości w zakresie dostrzegania. Gdy akurat jako pilot wisisz w powietrzu, postaraj się za pomocą klawisza "Q" oznaczać cele dla strzelca, ale też dla całej drużyny. Na mapie można zobaczyć nadlatujący samolot, co jest szczególnie przydatne, gdy pilot musi skupić się na czymś innym.
Będąc strzelcem, ustaw gaśnicę jako przeciwdziałanie
Trik ten jest rzadko stosowany, ale dla tych, którzy opanują go perfekcyjnie, może okazać się ostatnią deską ratunku. Trik polega na tym, że strzelec ustawia gaśnicę, jako system przeciwdziałania. Jeżeli stan wytrzymałości pojazdu spadnie poniżej 10%, pilot opuszcza pojazd, a w tym czasie strzelec przesiada się na jego miejsce i używa gaśnicy, dzięki czemu śmigłowiec ponownie staje się sprawny. Idealnie byłoby, gdyby pilot w powietrzu zdążył wysiąść i od razu wrócić do pojazdu. W tym celu trzeba dwa razy bardzo szybko kliknąć "E", w międzyczasie strzelec przesiada się na miejsce pilota. Później czynność powtarzamy i z powrotem zamieniamy się miejscami. Jednak taka zmiana w powietrzu wychodzi tylko najlepiej zgranym parom. W prostszej wersji pilot spada na spadochronie na ziemię, a kolega po niego podlatuje. Najlepiej poćwiczyć to na pustym serwerze, ponieważ odpowiednio wykonany trik daje załodze wiele korzyści.
Uwaga na wytrzymałość pojazdu
Często wydaje się, iż warto podlecieć bliżej wroga i zadać mu ostateczny cios. Nie jest to prawda, ponieważ skracając dystans, zwiększamy jednocześnie niebezpieczeństwo zostania zestrzelonym przez inne pojazdy lub wyrzutnie przeciwpancerne. Szczególnie kiedy wytrzymałość pojazdu spadnie poniżej 40%, należy skierować się w pobliże bazy lub też jakiegoś budynku, aby pojazd spokojnie mógł zregenerować się, chociaż do 80%. Można też po prostu wylądować, wysiąść i naprawić się palnikiem.