Pojazd przeciwlotniczy w Battlefield 4 | Pojazdy poradnik Battlefield 4
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Pojazd przeciwlotniczy
Dostępne modele:
- TYPE 95 PLOT (CH)
- LAV-AD (US)
- 9K22 TUNGUSKA-M (RU)
Pojazdy przeciwlotnicze to pojazdy wyposażone w działka i rakiety służące do niszczenia pojazdów latających. Jako że posiadają tylko jedno miejsce, to w tych pojazdach nie występuje wieżyczka strzelca.
Ich kontrola nie różni się niczym od innych pojazdów lądowych - kierunek jazdy kontrolujemy za pomocą klawiszy WSAD, a myszka odpowiada za ruchy działkami. Ogólne poruszanie się, walka i pozycjonowanie jest w przypadku tych wehikułów nieco inne niż w czołgach czy BWP. Opancerzenie jest o wiele cieńsze, toteż należy rozważnie przemieszczać się po mapie. Brak dodatkowych miejsc sprawia też, że gdy sytuacja stanie się niebezpieczna to kierowca jest zdany tylko i wyłącznie na siebie.
Statystyki
Wytrzymałość pojazdu | 100 |
Czas do rozpoczęcia regeneracji (liczony od momentu ostatnich otrzymanych obrażeń) | 14 sekund |
Próg ciężkiego uszkodzenia pojazdu (chwilowe mocne utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 39% wytrzymałości pojazdu |
Próg ograniczenia mobilności pojazdu (chwilowe utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 29% wytrzymałości pojazdu |
Próg unieruchomienia (utrata kontroli nad pojazdem, uratować może nas tylko gaśnica lub palnik) | 10% wytrzymałości pojazdu |
Maksymalna prędkość | 56 km/h |
Ilość miejsc | 1 |
Domyślny czas odrodzenia pojazdu | 60 sekund |
Podstawy poruszania się po mapie
Ustawienia
Dla kierowców pojazdów przeciwlotniczych, ustawienia nie są najważniejsze. Grafikę należy dostosować, aby móc komfortowo i płynnie grać. Ustawienie jakości siatki na ultra nie obciąży bardzo procesora graficznego, a pomoże dostrzegać wrogie maszyny latające przy pomocy klawisza "Q" co umożliwi skuteczną ich eliminację nam i kolegom z drużyny. Warto też zwrócić uwagę na celowanie względne (zakładka sterowanie), które może niektórym wydać się wygodniejsze. Tak jak w przypadku innych pojazdów lądowych czułość powinna być dostatecznie wysoka, aby móc nadążyć za lecącym helikopterem czy samolotem, ale nie może też przeszkadzać w dokładnym i precyzyjnym celowaniu. Zaleca się więc:
Wartość czułości w grze: 20%-30%
Wartość czułości w systemie: 8/10 (pulpit>PPM>personalizuj>zmień wskaźniki myszy>przyciski)
Wartość czułości na myszy: 1200DPI - 2000DPI (informacje o swojej myszy znajdziesz na jej spodzie, w instrukcji, bądź wyszukaj jej dane w internecie)
Korzystanie z minimapy
Podczas grania pojazdami przeciwlotniczymi, nie można zapomnieć o bardzo ważnej i przydatnej mapie. Da się ją powiększyć, za pomocą klawisza "M" lub też wywołać w ramach opcji "Ekran Bojowy". Zapewni ona informacje o położeniu wrogich maszyn latających, ale też pomoże określić zagrożenie ze strony innych wrogich jednostek takich jak czołgi czy BWP. Jako kierowca plotki, raczej nie powinieneś skupiać się na przejmowaniu miejsc o dużym znaczeniu taktycznym (flagi, przekaźniki). Jest to spowodowane słabym pancerzem i brakiem odpowiednich pocisków przeciwpancernych. Nawet jeśli twoja drużyna będzie miała mało punktów kluczowych, bardziej wspomożesz ją przez stałą eliminację pojazdów latających. Z uwagi na ten fakt, omawianie ofensywy czy też defensywy jest zbędne. Nie przeceniaj jednak swoich możliwości, ponieważ jako pojazd lekko opancerzony możesz zostać zniszczony o wiele szybciej niż czołg, przez większość pojazdów latających i lądowych. Użyj swojej mapy, aby temu zapobiec. Zawsze pamiętaj, że wiele techników, snajperów żołnierzy wsparcia dysponuje ładunkami wybuchowymi i wyrzutniami przeciwpancernymi. Użyją ich, aby skutecznie uniemożliwić ci grę, tylko wtedy, kiedy popełnisz błąd przez swoją nieuwagę i nieprzemyślane ruchy. Unikaj więc sytuacji bez wyjścia, takich jak spotkanie ze zbyt dużą ilością pocisków przeciwpancernych. Pojazdy przeciwlotnicze są stosunkowo szybkie, więc możesz próbować uciekać, lecz najlepiej nie dopuścić do sytuacji takiego zagrożenia.
Odnalezienie dobrej pozycji
W przypadku pojazdów plot, odnalezienie dobrej pozycji jest kluczowym elementem rozgrywki. Rzadko spotyka się kierowców agresywnych, którzy przemieszczają się bez przerwy po całej mapie. Częściej wybiera się opcję statyczną, a spowodowane jest to brakiem odpowiedniego pancerza i broni przeciwpancernej. Znalezienie dobrego miejsca do prowadzenia gry nie jest trudne, powinno ono być ulokowane niedaleko krańców mapy. Nie można zapomnieć o odpowiedniej osłonie w postaci skał, drzew czy też budynków. Nie ma tylko jednego takiego miejsca na mapie, więc jako kierowca sam musisz podjąć decyzję, skąd będziesz wystrzeliwał swoje rakiety. Warto też co jakiś czas zmienić takie miejsce, ponieważ piloci maszyn wroga będą stale polowali na twój wehikuł, z uwagi na to, iż jako pojazd przeciwlotniczy stanowisz dla nich największe zagrożenie. Weź pod uwagę to, że możesz również ulokować się na wodzie, gdyż plotka może pływać tak jak BWP. Pamiętaj również o czołgach, które mogą zniszczyć cię i odesłać do menu odrodzeń stosunkowo szybko. Gdy widzisz, że zbliża się pojazd ciężko opancerzony, wduś gaz do dechy i szybko zjedź z drogi takim graczom.
Odblokowania
Odblokowanie | Ikona | Wymagane punkty | Odblokowanie |
Maskowanie termiczne | 2500 | Specjalna powłoka, która sprawia, że musi upłynąć więcej czasu, zanim twój pojazd zostanie namierzony. | |
Noktowizor termo | 4500 | Ulepszony noktowizor termowizyjny, umożliwiający łatwą identyfikację śladów termicznych na małe i średnie odległości. | |
Autoładowanie | 6500 | Ulepszony mechanizm przyspieszający przeładowywanie broni. | |
Radarowe pasywne | 8000 | Pociski ziemia-powietrze wymagające utrzymywania namiaru celu. | |
Skaner okolicy | 10000 | Wykrywa jednostki wroga wokół pojazdu i zaznacza ich pozycje na minimapie. | |
Zasłona dymna | 11500 | Rozpyla chmurę gęstego dymu, która maskuje twój pojazd i uniemożliwia przeciwnikowi uzyskanie trafienia krytycznego przy pomocy pocisków rakietowych. | |
Działko 30 mm | 13000 | Wystrzeliwuje pociski przeciwlotnicze 30 mm. Charakteryzuje się średnią szybkostrzelnością. | |
Termowizja | 14500 | Noktowizor z obrazem czarno-białym, wyświetlający ślady termiczne w pełnym zakresie odległości. | |
Pancerz reaktywny | 15500 | Panele reaktywne rozpraszają strumień kumulacyjny pocisków ppanc, utrudniając przeciwnikowi uzyskanie trafienia krytycznego. | |
Gaśnica | 17000 | Zintegrowany system gaśniczy przywracający maszynę do stanu funkcjonalności i umożliwiający jej rozpoczęcie regeneracji. Można go włączyć, dopiero gdy pojazd jest ciężko uszkodzony. | |
Rakiety ZUNI | 18500 | Niekierowane pociski rakietowe skuteczne przeciwko piechocie, lekkim pojazdom, pojazdom opancerzonym i budowlom. | |
Radar | 19500 | Minimapę zastępuje radar o dużym zasięgu, na którym oznaczane są cele latające znajdujące się wokół twojej maszyny. | |
Naprowadzana radarowo | 21000 | Pociski, które po wystrzeleniu automatycznie kierują się w stronę najbliższego celu latającego i eksplodują, gdy znajdą się w jego pobliżu. | |
Obrona aktywna | 22500 | Po aktywacji system automatycznie wykrywa nadlatujące pociski przeciwpancerne i detonuje je, zanim dosięgną pojazdu. Przechodzi w stan uśpienia po likwidacji zagrożenia lub jeśli przez jakiś czas żadnego zagrożenia nie wykryje. |
Najlepszy zestaw:
Broń główna: bezkonkurencyjnie powinno być to działko 30mm, które zdecydowanie przewyższa swojego konkurenta (działko 20mm). Mimo mniejszej szybkostrzelności zadaje większe obrażenia innym pojazdom.
Działko 20mm | Działko 30mm | |
Obrażenia zadawane pojazdom latającym | 1.1% - 2.6% | 3.2% - 8.1% |
Obrażenia zadawane piechocie | 5% | 7% |
Maksymalny zasięg działka | 1200m | 800m |
Szybkostrzelność | 2000 pocisków/min | 600 pocisków/min |
Czas prowadzenia ognia do momentu wykończenia się taśmy amunicyjnej | 6 sekund | 3.5 sekundy |
Broń dodatkowa: okazuje się, że najlepsze są rakiety radarowe aktywne. Mimo niedużych obrażeń stanowią idealne uzupełnienie już dość mocnego działka. Warto też rozważyć rakiety ZUNI, jako broń stosowaną w przypadku bezpośredniego starcia z pojazdem ciężko opancerzonym.
Rakiety naprowadzane | Rakiety radarowe pasywne | Rakiety radarowe aktywne | |
Maksymalny zasięg namierzania | 500 m | 500 m | - |
Liczba dostępnych rakiet | 2 | 2 | 2 |
Czas uzupełniania rakiet | 30 s | 30 s | 25 s |
Zniszczenia zadawane pojazdom powietrznym* | 21 | 21 | 21 |
Zniszczenia zadawane śmigłowcom transportowym | 13 | 13 | 13 |
Zniszczenia zadawane kanonierce | 5 | 5 | 5 |
* - zakładamy trafienie wszystkich dostępnych pocisków bez przeładowania.
Przeciwdziałanie:
Czas działania: | Czas przeładowania: | Zasięg działania: | |
Dym maskujący | 7.5 sekundy | 17.5 sekundy | 20m |
Zasłona dymna | 7 sekund | 5 sekund | 4m |
Obrona aktywna | 5 sekund | 25 sekund | Nie dotyczy |
Gaśnica | Nie dotyczy - Działa jednorazowo | 25 sekund | Nie dotyczy - zadziała poniżej 37% wartości wytrzymałości pojazdu |
Dym maskujący stanowi obronę jedynie przed pociskami naprowadzanymi, które nie stanowią tutaj największego zagrożenia. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się obrona aktywna. Jest w stanie obronić nas również w starciu z działkiem 30 mm śmigłowców czy samolotów szturmowych.
Optyka: zaleca się celownik 3x, z uwagi na fakt, iż często wroga maszyna latająca może być zbyt daleko, aby celować do niej przy użyciu standardowej optyki.
Ulepszenie: bezkonkurencyjnie wybierz pancerz aktywny, który utrudni wrogowi uzyskanie trafienia krytycznego.
Walka z przeciwnikami
Walka z pojazdami latającymi
Eliminowanie wrogich pojazdów latających nie jest trudne, gdy masz do dyspozycji arsenał pojazdu przeciwlotniczego. Na zmianę używaj działka oraz swoich rakiet, aby szybko i skutecznie zniszczyć swojego wroga. Pamiętaj, aby nie przegrzewać swojej broni głównej, a do odległych celów strzelaj seriami. Weź również poprawkę na pojazdy, które poruszają się bardzo szybko. Na większych mapach musisz bardziej skupić się na samolotach szturmowych, bo to one najczęściej będą twoim największym zagrożeniem. Gdy widzisz, że pilot przeciwnika przygotowuje się do manewru ataku, staraj się usunąć z jego pola widzenia, lub możliwe jak najbardziej pozostawaj w ruchu. Takie zachowanie utrudni zniszczenie twojego pojazdu. Również musisz uważać na rakiety TV, którymi dysponuje helikopter szturmowy, samolot szturmowy oraz łódź szturmowa. Unikanie ich jest stosunkowo trudne, ale możliwe. W przypadku używania rakiet radarowych aktywnych zawsze strzelajcie możliwie jak najbliżej pojazdu, ponieważ te pociski szybko gubią cel.
Walka z pojazdami lądowymi i piechotą
Mimo że plotki nie są w ogóle przystosowane do walki z pojazdami lądowymi, to w sytuacjach kryzysowych można używać działka 30mm jako broń przeciwpancerną. Zniszczenie BWP, a tym bardziej czołgu jest jednak praktycznie niemożliwe, toteż warto zastanowić się nad rakietami ZUNI. Wybór ten powinien zależeć od ciebie, weź jednak po uwagę to, czy na mapie jest więcej pojazdów lądowych, czy latających. Gdy zaskoczy cię wróg, warto wyjść i użyć wyrzutni przeciwpancernej, aby go odstraszyć. Można też rozstawić miny i ładunki wybuchowe, co na pewno ułatwi ci ucieczkę, gdy sytuacja będzie niekorzystna.
W przypadku walki z piechotą zarówno działko 20mm i 30mm okazuje się być bardzo skuteczne. Nie wykorzystuj jednak całej amunicji przeciwko piechocie, aby nie dać się zniszczyć przez nadlatujące wrogie maszyny.
Porady
Nie bądź agresywny, zostań na swojej pozycji
Każdy dobry kierowca musi skupić się na odnalezieniu dobrej pozycji. Jej opuszczenie często skutkuje szybkim odejściem do menu odrodzeń, toteż nie warto zachowywać się agresywnie. Pojazdy powietrzne mogą zniszczyć pojazd przeciwlotniczy bardzo szybko, wykorzystując jego nieuwagę. Trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że po użyciu obrony aktywnej, na pojeździe pojawia się czerwone światło oznajmiające wrogom, że jesteś odkryty na rakiety naprowadzane.
Pamiętaj, że czasami lepiej uciec
Jeżeli zobaczysz w pobliżu wrogi czołg, staraj się nie nawiązać z nim walki. W takim pojedynku nie masz żadnych szans. Lepiej będzie więc uciec jak najbliżej swojego rozstawienia i poczekać, aż ktoś się nim zajmie. Musisz przy tym jednak pamiętać, aby uciekając nie wystawić się wrogowi tyłem, ponieważ właśnie tam twój pojazd ma najcieńszy pancerz.