Odrzutowiec w Battlefield 4 | Pojazdy poradnik Battlefield 4
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Odrzutowiec
Odrzutowce mają za zadanie przede wszystkim utrzymywać spokój w przestrzeni powietrznej, podczas gdy piechota i pojazdy zajmują się celami mapy. Co prawda pilot takiej maszyny nie może bezpośrednio przejąć flagi, ale może bardzo w tym pomóc, eliminując wrogie śmigłowce, samoloty, pojazdy naziemne czy nawet piechotę. Pilotowanie tych maszyn nie należy jednak do najprostszych, ale postaram się to w tym poradniku jak najbardziej przybliżyć. W Battlefield 4 wyróżniamy dwa typy samolotów, każda strona konfliktu ma po jednym z każdego rodzaju.
Są to:
- odrzutowce "stealth"
1) J-20 (CH)
2) SU-50 (RU)
3) F35 (US)
- odrzutowce szturmowe
1) Q-5 Fantan (CH)
2) SU-25TM Frogfoot (RU)
3) A-10 Warthog (US)
Sterowanie
W czwartej części gry Battlefield startujemy od razu z powietrza. Nie musimy nic robić, a nasz samolot będzie podążał w linii prostej. W domyślnym sterowaniu klawisze W i S odpowiedzialne są za otwarcie i zamknięcie przepustnicy. W jest stosowany tylko w wypadku startu, czyli bardzo rzadko. Czasem tylko wpadniemy w drzewo i gwałtownie stracimy prędkość. S stosujemy najzwyczajniej jako hamulec, będzie on bardzo ważny w dalszych etapach nauki latania. Lewy shift to dopalacz i to jego stosujemy, jeżeli chcemy przyspieszyć (tylko myśliwce są w niego wyposażone). Przyciskami A i D manewrujemy sterem kierunku, czyli wykonujemy mniejsze korekty lotu w prawo lub lewo. Ruchami myszy sterujemy lotkami oraz sterem wysokości. Gdy ciągniemy ją do siebie, dziób naszej maszyny wędruje do góry, analogicznie w drugą stronę. Gdy poruszamy myszą na boki, przechylamy samolot odpowiednio w prawo lub lewo.
Pozostałe:
- zmiana kamery - C,
- swobodne rozglądanie się (tylko kokpit) - PPM,
- strzał - LPM,
- przeładowanie - R,
- zmiana broni - F lub klawisze 1 i 2,
- aktywacja systemów przeciwdziałania - X.
Aby wykonać podstawowy manewr - pętlę należy po prostu mocno pociągnąć mysz do siebie. W celu zrobienia nawrotu horyzontalnego lub zakrętu przesuwamy mysz na jedną ze stron, aby samolot obrócił się o 90 stopni, po czym ciągniemy ją do siebie, a później stabilizujemy lot. Na początku może nie wychodzić, dlatego warto poćwiczyć to na poligonie (Battlelog>zakładka online>poligon).
Ustawienia
Klawiatura
Z podstawowymi ustawieniami da się latać, ale jeżeli chcemy z powodzeniem walczyć z innymi graczami, musimy "dziób w górę" zbindować sobie na kontrolerze cyfrowym, czyli po prostu na klawiaturze tak, abyśmy mogli tylko trzymać ten przycisk, zamiast jeździć myszą po całym biurku. Czasem musimy wykonać nawet kilkadziesiąt pętli podczas walki z jednym wrogiem. Bardzo wygodne jest więc ustawienie "dzioba w górę" na spację lub gdziekolwiek indziej blisko WSAD. Resztę sterowania możemy już zostawić bez zmian, ale każdy powinien znaleźć zestaw ustawień najlepszy dla siebie.
Czułość myszy
Czułość myszy do walki powinna być duża, abyśmy mogli manewrować nie tracąc ani sekundy. Jednak im jest ona większa tym trudniej nam celować. Najlepiej , gdy ktoś ma czułość regulowaną na myszy i w trakcie pojedynków z samolotami ustawią największą, a w trakcie strzelania do piechoty, śmigłowców itd. najmniejszą.
Podam tu moją czułość, ale potraktujcie ją jedynie jako punkt odniesienia.
Wartość w grze: 25%
Wartość w systemie: 8/10 (pulpit>PPM>personalizuj>zmień wskaźniki myszy>przyciski)
Wartość na myszy: 1500 DPI dla 1v1, 800 DPI dla lepszego celowania (informacje o swojej myszy znajdziesz na jej spodzie, w instrukcji, bądź wyszukaj jej dane w internecie)
Grafika
Do walki w samolotach najlepiej mieć ustawioną jak największą rozdzielczość, abyśmy mogli widzieć obiekty z jak największych odległości. Dobrze jest również ustawić jakość siatki na ultra, co pozwoli nam dostrzegać przy pomocy "Q" wrogów zarówno sobie, jak i kolegom z drużyny. Jakość siatki nie obciąża również zbytnio naszego komputera.
Kokpit
W kokpicie szczególną uwagę musimy zwrócić na 3 elementy. Są to:
- zaznaczona kolorem czerwonym - prędkość podawana w węzłach,
- zaznaczony kolorem niebieskim - celownik (w myśliwcach kropka, w odrzutowcach szturmowych krzyżyk),
- zaznaczony kolorem zielonym - status systemów przeciwdziałania ("ready" oznacza gotowość systemu, w przeciwnym wypadku widzimy odliczanie do końca przeładowania).
Latanie odrzutowcem
Nagranie użytkownika o nazwie "PudłoBudyniu | Poradniki & Prezentacje - FPS" ukazujące szczegółowo instruktaż dotyczący latania odrzutowcami w Battlefield 4. Wiele osób zniechęca się do używania maszyn latających mając trudności z uzyskaniem skutecznej kontroli nad samolotem jeśli nie miały z nim wcześniej styczności w grach. Jednak dzięki owemu poradnikowi poznasz podstawowe informacje o technice lotu i sterowaniu, manewrach zwodu i używaniu flar, namierzaniu, celowaniu i ataku, tak rakietami jak i działkiem. Dodatkowo garść porad od autora, informacje o taktyce, różnicę miedzy odrzutowcami bojowymi i typu stealth oraz krótkie wskazanie i omówienie niektórych elementów interfejsu.
Podstawy walki 1v1
Teoria
Ogólna idea walki 1v1 to wykonywanie ciągłych pętli. Robimy je od momentu minięcia się z wrogiem, który podejmuje walkę, do momentu zakończenia bezpośredniej walki (ucieczka, zestrzelenie itp.). Praktycznie przez cały ten czas musimy mieć przyciśnięty klawisz "dziób w górę". Czasem trwa to nawet kilkanaście minut. Podstawą w takiej walce jest kręcenie ciaśniejszych pętli, niż nasz przeciwnik. Jak to zrobić? Poprzez kontrolę prędkości. Idealna to 313 węzłów, ale nie łudźcie się, że kiedykolwiek uda wam się utrzymać ją stale na prędkościomierzu. Najlepsi z najlepszych trzymają się w granicach 311-314, dobrzy piloci 308-316, a na początek świetnym wynikiem będzie 300-318 węzłów.
Domyślnie nasz samolot leci z prędkością ok. 350 węzłów i komputer pokładowy dąży do pozostania przy takiej prędkości. Aby utrzymać ją w zakresie, który nas interesuje, musimy odpowiednio manewrować dopalaczem i zamykaniem przepustnicy. Utrzymanie jej nie należy jednak do najprostszych, nie pomaga nam też to, że walki powinniśmy prowadzić z kamery trzecioosobowej, aby widzieć przeciwnika jak najdłużej. Do kokpitu należy zerkać 1-2 razy w ciągu jednej pętli i powinien to być jedynie ułamek sekundy. Dlatego powinniśmy wypracować sobie nawyk trzymania prędkości. Oczywiście proste pętle to nie wszystko, również ważne są też manewry, ale o nich nie będziemy dziś mówić.
Pętle horyzontalne
Utrzymywanie prędkości w pętli horyzontalnej jest dość proste, ponieważ grawitacja tutaj nie przeszkadza. Wystarczy więc, że co jakiś ułamek sekundy zmniejszysz prędkość, patrząc do kokpitu. Nie podam tu dokładnej wartości ułamka sekundy, ponieważ jest to bez sensu. Najlepiej wejdź teraz na poligon, usiądź za sterami samolotu i zacznij kręcić się horyzontalnie, kontrolując prędkość. Po kilkudziesięciu pętlach wyrobisz sobie nawyk i będziesz robił/a to automatycznie.
Pętle wertykalne
Pętle wertykalne należą do trudniejszych z powodu grawitacji, która w ciągu jednej pętli raz nas przyspiesza, a raz zwalnia. Dlatego musimy raz używać dopalacza, a raz zamknięcia przepustnicy. W przypadku samolotów szturmowych sytuacja jest jeszcze trudniejsza, ponieważ nie ma w nich dopalaczy. Wyobraź sobie, że pętla jest zegarem, od godziny 3 do 6 dwa razy użyj hamulca, później 6-9 nic, a od 9-12 aż trzy razy naciśnij na dopalacz, od 12 do 3 znowu nic i tak w kółko. Celowo podaję wszystko bardzo ogólnie, ponieważ najlepszym sposobem jest własne wypracowanie sobie wyczucia i nawyków.
Jak dojść do perfekcji?
Opanowanie prędkości wymaga naprawdę wiele praktyki. Nie polegaj tylko i wyłącznie na słowach poradnika. Opieraj się głównie na własnych doświadczeniach i staraj się sam wyczuć, opierając się na wskazaniach licznika, kiedy czego użyć. Pamiętaj również, aby nie zniechęcać się zbyt wcześnie. Kilka bitych godzin na poligonie to warunek, który każdy przyszły pilot musi spełnić, a aby dobrze zacząć radzić sobie na serwerach potrzeba 15-20 wylatanych godzin.
Dodatki
Odrzutowce "stealth"
Odblokowanie | Ikona | Wymagane punkty | Opis |
Zasilanie taśmowe | 3000 | Ulepszony mechanizm przyspieszający przeładowywanie broni. | |
Radarowe pasywne | 6000 | Pociski powietrze-powietrze wymagające utrzymywania namiaru celu. W przypadku utraty namiaru pilot może spróbować namierzyć cel ponownie, zanim wystrzelona rakieta spadnie na ziemię. | |
Skaner okolicy | 9000 | Wykrywa jednostki wroga wokół pojazdu i zaznacza ich pozycje na minimapie. | |
Działko 25mm | 12000 | Działko 25 mm o średniej szybkostrzelności, skuteczne przeciwko pojazdom latającym i celom lekko opancerzonym | |
Zakłócacz ECM | 15000 | System przeciwdziałania na krótki czas uniemożliwiający namierzenie twojej maszyny przez wroga i dezorientujący wystrzelone przez niego pociski. Wymaga przeładowania. | |
Naprowadzana laserowo | 18000 | Pocisk przeciwpancerny naprowadzany wiązką laserową - także zdalnie, na oznaczone laserem cele znajdujące się poza zasięgiem wzroku strzelca. Wymaga utrzymywania namiaru celu. | |
Gaśnica | 21000 | Zintegrowany system gaśniczy przywracający maszynę do stanu funkcjonalności i umożliwiający jej rozpoczęcie regeneracji. Można go włączyć, dopiero gdy pojazd jest ciężko uszkodzony. | |
Działko 30mm | 24000 | Działko 30 mm o niższej szybkostrzelności, ale zwiększonej skuteczności przeciwko pojazdom latającym i celom lekko opancerzonym. | |
Powłoka maskująca | 27000 | Specjalna powłoka, która sprawia, że musi upłynąć więcej czasu, zanim twój pojazd zostanie namierzony. | |
Napr. radarowo aktywna | 30000 | Pociski, które po wystrzeleniu automatycznie kierują się w stronę najbliższego celu latającego i eksplodują, gdy znajdą się w jego pobliżu. |
Najlepszy zestaw:
Broń główna: bezdyskusyjnie działko 30mm. Jest co prawda najwolniejsze, ale i zarazem najmocniejsze, co znacząco przyspieszy eliminację celów.
Broń dodatkowa: rakiety naprowadzane radarowo aktywnie, chyba że dominujemy w przestrzeni powietrznej, wtedy możemy wziąć naprowadzaną laserowo, która umożliwi nam strzelanie m.in. do czołgów.
Przeciwdziałanie:
Czas działania: | Czas przeładowania: | |
Flary | 3 sekundy | 22 sekundy |
Zakłócacz ECM | 7 sekund | 23 sekundy |
Gaśnica | Nie dotyczy | 25 sekund |
Każdy z powyższych systemów ma swoje zalety i każdy pasuje do innego stylu gry. Do mojego pasują flary, zaletą ECM-u jest to, że na 7 sekund znikamy z radaru, co może się przydać w walce 1v1. Wybierz sam, co pasuje ci najlepiej.
Ulepszenie: ulepszenia są ściśle związane z wyborem systemu przeciwdziałania. Jeżeli wybieramy flary lub ECM to jako ulepszenie sprawdzi się żyrostabilizator, jeżeli natomiast mamy gaśnicę to najlepsza będzie powłoka maskująca.
Odrzutowce szturmowe
Odblokowanie | Ikona | Wymagane punkty | Opis |
Powłoka maskująca | 3000 | Specjalna powłoka, która sprawia, że musi upłynąć więcej czasu, zanim twój pojazd zostanie namierzony. | |
Naprowadzana termicznie | 7000 | Pociski powietrze-powietrze wymagające utrzymywania namiaru celu. W przypadku utraty namiaru operator może spróbować namierzyć cel ponownie, zanim wystrzelona rakieta spadnie na ziemię. | |
Skaner okolicy | 10000 | Wykrywa jednostki wroga wokół pojazdu i zaznacza ich pozycje na minimapie. | |
Rakiety hydra | 14000 | Zasobniki z uniwersalnymi pociskami rakietowymi skutecznymi przeciwko piechocie oraz lekko, średnio i ciężko opancerzonym pojazdom. | |
Zakłócacz ecm | 17000 | System przeciwdziałania na krótki czas uniemożliwiający namierzenie twojej maszyny przez wroga i dezorientujący wystrzelone przez niego pociski. Wymaga przeładowania. | |
Gaśnica | 21000 | Zintegrowany system gaśniczy przywracający maszynę do stanu funkcjonalności i umożliwiający jej rozpoczęcie regeneracji. Można go włączyć, dopiero gdy pojazd jest ciężko uszkodzony. | |
Kierowany tv | 25000 | Pocisk naprowadzany przez operatora za pośrednictwem kamery. Skuteczny przeciwko celom opancerzonym. | |
Zasilanie taśmowe | 28000 | Ulepszony mechanizm przyspieszający przeładowywanie broni. | |
Bomba jdam | 32000 | Bomba niekierowana o dużej sile rażenia. |
Najlepszy zestaw:
Broń główna: działko 30mm, jedyne dostępne na ten slot.
Broń dodatkowa: rakiety naprowadzane laserowo świetnie radzą sobie z eliminacją łodzi, pojazdów pancernych. Bardzo dobre są również rakiety niekierowane hydra, którymi oprócz pojazdów możemy eliminować również piechotę. Natomiast dla początkujących pilotów, którzy nie mają jeszcze opanowanego celowania z działka, dobre będą rakiety naprowadzane termicznie, które pomogą nam w walce z innymi pojazdami powietrznymi.
Przeciwdziałanie: tak samo, jak w przypadku odrzutowców "stealth"
czas działania | czas przeładowania | |
Flary | 3 sekundy | 22 sekundy |
Zakłócacz ECM | 7 sekund | 23 sekundy |
Gaśnica | Nie dotyczy | 25 sekund |
Każdy z powyższych systemów ma swoje zalety i każdy pasuje do innego stylu gry. Do mojego pasują flary, zaletą ECM-u jest to, że na 7 sekund znikamy z radaru, co może się przydać w walce 1v1. Wybierz sam, co pasuje ci najlepiej.
Ulepszenie: ulepszenia są ściśle związane z wyborem systemu przeciwdziałania. Jeżeli wybieramy flary lub ECM to jako ulepszenie sprawdzi się żyrostabilizator, jeżeli natomiast mamy gaśnicę to najlepsza będzie powłoka maskująca.
Odrzutowce "stealth"
Wytrzymałość pojazdu | 500 |
Czas do rozpoczęcia regeneracji (liczony od momentu ostatnich otrzymanych obrażeń) | 10 sekund |
Próg ciężkiego uszkodzenia pojazdu (chwilowe mocne utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 29% wytrzymałości pojazdu |
Próg ograniczenia mobilności pojazdu (chwilowe utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 19% wytrzymałości pojazdu |
Próg unieruchomienia (utrata kontroli nad pojazdem, uratować może nas tylko gaśnica lub palnik) | 10% wytrzymałości pojazdu |
Maksymalna prędkość | 421 węzłów (780 km/h) |
Idealna prędkość do manewrów | ~313 węzłów |
Domyślny czas odrodzenia pojazdu | 90 sekund |
Myśliwce są pojazdami, których funkcją jest przede wszystkim walka z innymi celami powietrznymi i to też umożliwiają nam dodatki, w które są wyposażone. Mamy tutaj co prawda działko 30 mm, jednak strzela ono jedynie z prędkością 600 pocisków/min, przez co walka z pojazdami opancerzonymi nie wchodzi w grę. Odrzutowce te są jednak bardzo szybkie oraz wyposażone w rakiety naprowadzane radarowo aktywnie, które świetnie radzą sobie z innymi samolotami, śmigłowcami, czy nawet z kanonierką. To wszystko powoduje, że możemy oczyścić powietrze, ale trudniej osiąga się tutaj tak wysokie K/D, jak w przypadku np. odrzutowców szturmowych.
Odrzutowce szturmowe
Wytrzymałość pojazdu | 500 |
Czas do rozpoczęcia regeneracji (liczony od momentu ostatnich otrzymanych obrażeń) | 10 sekund |
Próg ciężkiego uszkodzenia pojazdu (chwilowe mocne utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 29% wytrzymałości pojazdu |
Próg ograniczenia mobilności pojazdu (chwilowe utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 19% wytrzymałości pojazdu |
Próg unieruchomienia (utrata kontroli nad pojazdem, uratować może nas tylko gaśnica lub palnik) | 10% wytrzymałości pojazdu |
Maksymalna prędkość | 344 węzłów (637 km/h) |
Idealna prędkość do manewrów | ~313 węzłów |
Domyślny czas odrodzenia pojazdu | 90 sekund |
Odrzutowce szturmowe charakteryzują się przede wszystkim potężnym działkiem 30 mm, którym możemy zniszczyć wszystko, od piechoty, przez czołgi, śmigłowce, po kanonierkę. Wprawny pilot nie będzie potrzebował do tego więcej niż jednego dobrego podejścia. Nie martw się jednak, jeżeli tobie na początku nie będzie to wychodzić. Dodatkowo mamy tu rakiety, które pozwolą nam jeszcze skuteczniej zwalczać siły wroga.
Myśliwce, a odrzutowce szturmowe - podobieństwa i różnice
Założeniem studia DICE podczas tworzenia samolotów było balansowanie ich tak, aby myśliwce rządziły w przestworzach, a odrzutowce szturmowe mogły w tym czasie zająć się celami naziemnymi i wspomagać piechotę, czy czołgi. Dlatego odrzutowce "stealth" są szybsze i zwrotniejsze od tych szturmowych, ale mają zdecydowanie mniejszą siłę ognia.
Maksymalne przeciążenie, jakie możemy osiągnąć w myśliwcach to 11.25G (podaję przeciążenie, ponieważ jest to jedyna statystyka, która została zaczerpnięta prosto z plików gry, określająca zwrotność pojazdu, więcej=lepiej), natomiast w odrzutowcach szturmowych jest to zaledwie 9.05G. Oznacza to, że jeżeli dwóch równych sobie pilotów zmierzy się w pojedynku 1v1 i tylko jeden z nich będzie w odrzutowcu "stealth" to zawsze taką walkę kołową zwycięży pilot myśliwca. Co więcej, w samolotach szturmowych nie ma dopalacza, co oznacza, że w pętlach wertykalnych zawsze będą one musiały tracić w pewnym momencie prędkość, a co za tym idzie zwrotność. Dlatego poleca się podczas walk nimi latać jak najwięcej w poziomie i unikać latania w pionie.
Myśliwce są też szybsze, więc widząc, że jesteśmy na przegranej pozycji, możemy załączyć dopalacz i uciekać w kierunku swojego lotniska. Będąc w zasięgu stacjonarnej broni przeciwlotniczej, umiejscowionej niedaleko rozstawienia, wystarczy, swobodnie się rozglądając, najechać na przeciwnika i nacisnąć "Q", a działo to samo zacznie strzelać w intruza.
Mimo wszystko ciężko jednak powiedzieć, że odrzutowce "stealth" są lepsze. Mają o wiele mniejszą siłę ognia, a samoloty szturmowe potrafią zniszczyć je w ~2 sek. Jak już wspomniałem, walkę wygrałby co prawda zawsze myśliwiec, ale dopóki na serwerze nie ma innego pilota, który mógłby nas zestrzelić, lepiej siedzieć w szturmowym i z przyjemnością nabijać sobie statystyki na piechocie, czy czołgach. Najlepszym wyjściem byłoby oczywiście latanie we dwóch, gdzie jeden bardziej angażuje się w czyszczenie powietrza dla kolegi, który zbija zabójstwa. W następnej rundzie zmiana i tak oboje korzystają.
Porady
Na początek tylko samoloty
Jeżeli jesteś początkującym pilotem, na pewno oglądasz czasem w internecie różne gameplay'e, w których widzisz, jak dobry pilot osiąga w samolocie wysoki wynik. Pamiętaj jednak, że nie każda jego runda tak wygląda. Każdy wrzuca tylko swoje najlepsze rozgrywki. Ty też będziesz miał lepsze i gorsze momenty. Pamiętaj też, że jeżeli dopiero zaczynasz latanie, nie interesuj się zbytnio tym, co się dzieje na ziemi, a wyobrażaj sobie, że jedynymi przeciwnikami są inne samoloty. Ćwicz wchodzenie im na plecy, strzelanie i różne taktyki. Jeżeli zaczniesz czuć się pewnie zrób krok do przodu i eliminuj też śmigłowce. Z czasem wszystko zacznie wydawać się proste.
Spamuj "Q"
Opcja dostrzegania przeciwników to bardzo ważna i pomocna funkcja. Dzięki niej nad zauważonym przeciwnikiem pojawi się czerwony trójkąt (jeżeli jest on dowódcą swojej drużyny, pojawi się trójkąt i obok niego gwiazdka). Będzie on widoczny nie tylko dla ciebie, ale i dla innych członków twojego zespołu. Jako pilot widzisz o wiele więcej niż zwykli żołnierze. Używaj więc opcji swobodnego rozglądania się z kokpitu i naciskaj "Q" tak szybko jak tylko dasz radę. Nie musisz wcale widzieć przeciwnika, aby gra tak uznała.
Nie przegrzewaj działka
Jeżeli będziesz trzymał LPM, to działko w myśliwcu przegrzeje się po 3.5 sekundy, a w odrzutowcu szturmowym po 3 sekundach. Będziesz musiał wtedy czekać odpowiednio 2 sekundy dla "stealth", dla drugiego typu są to aż 3 sekundy.
Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie strzelanie seriami. Ich długość musi być odpowiednio dopasowana do odległości, na którą strzelamy i tego, czy jesteśmy pewni trafienia. Dzięki temu będziemy celniejsi i w ostatecznym rozrachunku oddamy więcej strzałów w danym okresie, niż strzelając full-auto i później czekając.
Trzymaj się z dala od broni przeciwlotniczej
Staraj się nie latać w rejony wrogiej plotki. W walce 1v1 nie masz z nią szans. Trzymaj się jak najbliżej swojej bazy.
Bądź świadomy, minimapa twoim przyjacielem
Kiedy siadasz za sterami samolotu, w miejscu minimapy pojawia się radar. Ma on jednak zasięg tylko 700 m. Gdy wciskamy "M" pojawi nam się na środku ekranu duża mapa, obejmująca swoim zasięgiem cały teren działań wojennych. Możemy dzięki niej zobaczyć wrogi samolot z o wiele większej odległości niż 700 m. Pamiętaj też, że 90 sekund po zniszczeniu odrzutowca wroga pojawi się kolejny. Powinieneś w każdym momencie rozgrywki umieć powiedzieć, gdzie dokładnie są aktualnie jednostki powietrzne wroga. Warto też używać stopera np. w telefonie i odliczać czas, za jaki we wrogiej bazie pojawi się nowa maszyna.
Współpracuj z zespołem, nie rywalizuj
Współpraca z zespołem jest najważniejsza. W tym konkretnym przypadku mam na myśli współpracę dwóch pilotów. Ważne jest to, aby nie próbować ze sobą rywalizować o każde zabójstwo. Jeżeli widzisz, że sytuacja jest opanowana i wroga maszyna zaraz stanie w płomieniach z ręki twojego lepiej ustawionego kolegi - obserwuj kątem oka co się dzieje, na wypadek kłopotów podleć i pomóż, ale nigdy nie staraj się ukraść zabójstwa. Może wtedy dojść do zderzenia i na 90 sekund poważnie osłabicie swoją drużynę, a wróg wyjdzie z całej sytuacji bez szwanku. Nie pomoże nawet wzajemne wyzywanie się na czacie drużynowym.
Bądź cierpliwy
Pamiętaj o tym, że nauka latania to bardzo żmudna praca. Wymaga wiele praktyki, a nawet po przelataniu 100 godzin znajdzie się coś, nad czym będziesz mógł popracować. Z czasem zaczniesz regularnie zabijać i coraz rzadziej będziesz ginął. Nie bądź wtedy jednak zbyt natarczywy na zabójstwa i nie patrz cały czas na tabelę wyników. Przyniesie to efekt odwrotny do zamierzonego. Jeżeli robisz podeście pod czołg, czy piechotę pamiętaj, że lepiej odpuścić i odlecieć, niż opóźnić odbicie dziobem w górę, ponieważ może to skutkować zahaczeniem o latarnię i śmiercią. Nie leć też za wrogim samolotem nad jego bazę, tylko czekaj na niego w bezpiecznej pozycji.