Łódź szturmowa w Battlefield 4 | Pojazdy poradnik Battlefield 4
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Łódź szturmowa
Łodzie szturmowe to niepozorne, ale bardzo mocne pojazdy. Mogą się oczywiście poruszać jedynie po wodzie, jednak dzięki swojemu uzbrojeniu są w stanie nawiązać walkę nawet ze śmigłowcami, czy samolotami. Z łatwością można też rozprawić się z piechotą oraz pojazdami pancernymi, jeśli tylko znajdą się w ich zasięgu. Rola łodzi szturmowych z pewnością wzrośnie wraz z nadchodzącym dodatkiem "Walka na morzu".
Dostępne modele:
- DV-15 (CH, RU)
- RCB (US)
W łodzi oprócz miejsca dla sternika są też dwa miejsca dla strzelców, którzy mają możliwość strzelania z minigunów, rozmieszczonych po bokach. Jest również jedno miejsce dla gracza, który może naprawiać pojazd palnikiem, strzelać z wyrzutni rakiet, czy z karabinu. Tak więc mamy tutaj cztery miejsca. W razie potrzeby jednak możemy uciec z łodzi motorówkami. Dostajemy się do nich klikając F5.
Statystyki
Wytrzymałość pojazdu | 1000 |
Czas do rozpoczęcia regeneracji (liczony od momentu ostatnich otrzymanych obrażeń) | 14 sekund |
Próg ciężkiego uszkodzenia pojazdu (chwilowe mocne utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 39% wytrzymałości pojazdu |
Próg ograniczenia mobilności pojazdu (chwilowe utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 29% wytrzymałości pojazdu |
Próg unieruchomienia (utrata kontroli nad pojazdem, uratować może nas tylko gaśnica lub palnik) | 10% wytrzymałości pojazdu |
Maksymalna prędkość | 100 km/h |
Ilość miejsc | 4 |
Domyślny czas odrodzenia pojazdu | 90 sekund |
Maksymalne wychylenie wieży | 70° |
Odblokowania
Odblokowanie | Ikona | Potrzebne punkty | Opis |
Maskowanie termiczne | 4000 | Specjalna powłoka, która sprawia, że musi upłynąć więcej czasu, zanim twój pojazd zostanie namierzony. | |
Radarowe pasywne | 6500 | Pociski ziemia-powietrze, wymagające utrzymania namiaru celu. W przypadku utraty namiaru operator może spróbować namierzyć cel ponownie, zanim wystrzelona rakieta spadnie na ziemię. | |
Zasłona dymna | 9000 | Rozpyla chmurę gęstego dymu, która maskuje twój pojazd i uniemożliwia przeciwnikowi uzyskanie trafienia krytycznego przy pomocy pocisków rakietowych. | |
Skaner okolicy | 11000 | Wykrywa jednostki wroga wokół pojazdu i zaznacza ich pozycje na minimapie. | |
Noktowizor termo | 13000 | Ulepszony noktowizor termowizyjny, umożliwiający łatwą identyfikację śladów termicznych na małe i średnie odległości. | |
Działko 30 mm | 15000 | Wystrzeliwuje pociski 30 mm z dodatkowym ładunkiem, o zwiększonej skuteczności przeciwko piechocie i pojazdom opancerzonym. | |
Zasilanie taśmowe | 17000 | Ulepszony mechanizm przyspieszający przeładowywanie broni. | |
Naprowadzana laserowo | 19000 | Pocisk przeciwpancerny naprowadzany wiązką laserową - także zdalnie, na oznaczone laserem cele znajdujące się poza zasięgiem wzroku strzelca. Wymaga utrzymywania namiaru celu. | |
Radar | 20500 | Minimapę zastępuje radar o dużym zasięgu, na którym oznaczane są cele latające znajdujące się wokół twojej maszyny. | |
Rakiety zuni | 22500 | Niekierowane pociski rakietowe skuteczne przeciwko piechocie, lekkim pojazdom, pojazdom opancerzonym i budowlom. | |
Gaśnica | 24000 | Zintegrowany system gaśniczy przywracający maszynę do stanu funkcjonalności i umożliwiający jej rozpoczęcie regeneracji. Można go włączyć, dopiero gdy pojazd jest ciężko uszkodzony. | |
Pociski burst | 25500 | Wystrzeliwuje serię 8 pocisków kal. 25 mm. Broń szczególnie skuteczna przeciwko lotnictwu oraz innym lekko opancerzonym pojazdom. | |
Termowizja | 27000 | Noktowizor z obrazem czarno-białym, wyświetlający ślady termiczne w pełnym zakresie odległości. | |
Kierowany tv | 28500 | Pocisk naprowadzany przez operatora za pośrednictwem kamery. Skuteczny przeciwko celom opancerzonym. | |
Obrona aktywna | 30000 | Po aktywacji system automatycznie wykrywa nadlatujące pociski przeciwpancerne i detonuje je, zanim dosięgną pojazdu. Przechodzi w stan uśpienia po likwidacji zagrożenia lub jeśli przez jakiś czas żadnego zagrożenia nie wykryje. |
Najlepszy zestaw:
Broń główna: działko 30 mm jest najskuteczniejsze przeciwko innym łodziom, piechocie oraz pojazdom pancernym. Pociskom burst ustępuje jedynie w kwestii walki z pojazdami powietrznymi.
Broń dodatkowa:
Rakiety radarowe pasywne | Rakiety kierowane laserowo | Rakiety TOW | Rakiety TV | Rakiety ZUNI | |
Sposób kierowania | Naprowadzane na ciepło (tylko pojazdy powietrzne) | Naprowadzane na ciepło (tylko naziemne) lub laser (wszystkie) | Steruje gracz (widok z kokpitu pojazdu) | Steruje gracz (widok z kamery na rakiecie) | Niekierowane |
Maksymalny dystans | - | - | 690 m | 1000 m | 1294 m |
Maksymalny zasięg namierzania | 500 m | 500 m | - | - | - |
Liczba dostępnych rakiet | 2 | 1 | 1 | 2 | 8 |
Łączna liczba rakiet | 4 | 1 | 2 | 2 | 16 |
Czas uzupełniania rakiet | 30 s | 30 s | 15 s | 30 s | 20 s |
Czas przeładowania | 5 s | 5 s | 3.6 s | 0.2 s | 3.6 s |
Zniszczenia zadawane łodziom | - | Średnie | Średnie | wysokie* | średnie* |
Zniszczenia zadawane pojazdom pancernym | - | średnie | Niskie/ średnie (w zależności od miejsca i kąta trafienia) | wysokie* | wysokie* |
Zniszczenia zadawane pojazdom powietrznym | wysokie* | Bardzo wysokie | Bardzo wysokie | wysokie | średnie |
Obrażenia zadawane piechocie | - | - | wysokie | średnie | Niskie/ średnie |
* - zakładamy trafienie wszystkich dostępnych pocisków bez przeładowania.
Rakietą najskuteczniejszą jest pocisk TV. Wymaga sporo ćwiczeń i nauki, ale naprawdę warto. Po krótkim czasie swobodnie zaczniemy trafiać inne łodzie, a po wielu godzinach praktyki będziemy mogli próbować strzelać również do pojazdów powietrznych.
Przeciwdziałanie: obrona aktywna jest najlepszym z dostępnych w łodzi systemem przeciwdziałania. Może obronić nas nie tylko przed rakietami naprowadzanymi wroga, ale również przed niekierowanymi, czy działkiem 30 mm.
Optyka: celownik 3x znacząco ułatwia nam celowanie. Nie ma sensu używać noktowizji ani termowizji na otwartym terenie morskim. Utrudnia nam to jedynie dostrzeganie wrogów.
Ulepszenia: należy dobrać je odpowiednio do sytuacji panującej na mapie. Jeżeli jeździmy sami i nie ma nas kto naprawić, sprawdzić może się ulepszenie nazwane właśnie "naprawa". Jeżeli zaraz po wypłynięciu z bazy zostajemy namierzani, wybierzmy maskowanie termiczne. Jeżeli zostajemy niszczeni przez C4, to warto wyposażyć się w skaner okolicy. Jeżeli wciąż wrogie pojazdy powietrzne atakują nas z zaskoczenia, weźmy radar. Jeżeli natomiast nic z wyżej wymienionych nas nie dotyczy, możemy wziąć dodatek "zasilanie taśmowe", który przyspieszy nieco przeładowanie.
Walka z innymi łodziami
Defensywa
Pozostanie na mapie jak najdłużej, nawet biernie przyglądając się wydarzeniom na polu bitwy, jest zawsze groźniejsze, niż bycie martwym. Najważniejsza zasada, która nam w tym pomoże to nie dać się zaskoczyć. Nigdy nie możemy też podpływać zbyt blisko punktu rozstawienia drużyny przeciwnej. Zawsze też powinniśmy mieć ułożone w głowie, gdzie skryjemy się w razie niebezpieczeństwa. Może to być np. wysepka, czy opuszczony lotniskowiec.
Pamiętajmy też o rozmyślnym stosowaniu obrony aktywnej. Jest to dodatek, który przez 5 sekund sprawia, że naszej łodzi nie da się trafić żadnymi rakietami, ani działkami przeciwpancernymi. Najlepiej użyć jej w przypadku dostrzeżenia lecącej w nas rakiety TV, dostrzeżenia odrzutowca szturmowego robiącego podejście, w bezpośredniej walce łodzi na bardzo krótkim dystansie, czy w przypadku lecących do nas rakiet naprowadzanych.
Ofensywa
Sposób, w jaki będziemy chcieli walczyć z naszym podstawowym przeciwnikiem, jest ściśle związany z bronią, którą się posługujemy. Ja przedstawię wam swój, oparty na rakiecie TV, działku 30 mm i obronie aktywnej.
Bardzo dużą zaletą wymienianej już wcześniej rakiety TV, jest jej zasięg (1 km). Dodatkowo na każdej odległości ma taką samą celność, która zależy tylko i wyłącznie od skilla gracza. Nie oszczędzajmy tego pocisku. Strzelajmy od razu, po zobaczeniu wrogiej łodzi. Róbmy to do skutku i nie skracajmy niepotrzebnie dystansu. Najlepiej będzie podpłynąć agresywnie dopiero po dwóch trafieniach, ale jeżeli widzimy, że ktoś nam pomaga, nie uciekajmy już od przeciwnika.
Tak więc gdy łódź wroga jest już "napoczęta", podpływamy dość blisko i w momencie oddania pierwszych strzałów przeciwnika w naszym kierunku załączamy obronę aktywną i pakujemy we wroga wszystkie 15 pocisków 30 mm. W tym momencie kończy nam się już obrona aktywna, ale to nie ważne, ponieważ jedna seria z naszego działka powinna dokończyć sprawę.
Nie traktuj jednak tej taktyki jako przepis na sukces, a jedynie jako punkt wyjścia. Swoje zachowanie musisz zmieniać w zależności od mapy, czy sytuacji. W ułatwianiu decyzji pomoże ci doświadczenie, które musisz nabyć, aby odnosić sukcesy na polu walki.
Walka z pojazdami powietrznymi
Pojazdy powietrzne mogą być dla załogi łodzi prawdziwą udręką. Jest jednak kilka porad, które znacznie zwiększą naszą skuteczność w walce ze śmigłowcami i samolotami.
Jeżeli chodzi o śmigłowce szturmowe, które starają się trafić nas rakietą TV, możemy jedynie schować się gdzieś za przeszkodą i starać się strącić wroga taką samą bronią. Trafienie śmigłowca z TV nie należy do najprostszych, ale z czasem zacznie wychodzić. Pamiętaj też, że im więcej robisz nieprzewidywalnych ruchów, tym trudniej cię trafić.
Jeżeli jednak śmigłowiec szturmowy, czy też zwiadowczy chce nas zatopić po bezpośredniej wymianie ognia, to znajduje się na straconej pozycji. Prędkość pocisku 30 mm nie jest co prawda oszałamiająca, ale na bliskim dystansie i tak w mig rozprawimy się ze słabo uzbrojonymi pojazdami, takimi jak właśnie śmigłowce.
Odrzutowce "stealth" są dla nas groźne tylko wtedy, gdy mają ze sobą rakiety naprowadzane laserowo. Jednak o rakietach i obronie aktywnej już mówiliśmy i nie będziemy tego powtarzać. Działka zamontowane na tych pojazdach są zbyt słabe, aby stać się dla nas bezpośrednim zagrożeniem.
Najgroźniejsze dla nas są odrzutowce szturmowe. Mają one potężne działko, a dobry pilot może przeważyć losy całego meczu. Jednak aby mógł nim coś nam zrobić musi lecieć prosto na nas. Dzięki temu trafienie samolotu rakietą TV przestaje być takie trudne. Wystarczy jedynie wycelować w nos samolotu i odpalić pocisk. Nie zniszczymy go od razu, ale ciężko go uszkodzimy. Jeżeli będzie miał niewielki dystans do poziomu wody może po prostu do niej wlecieć.
Walka z piechotą i pojazdami pancernymi
Zabijanie piechoty ani niszczenie pojazdów pancernych nie powinno należeć do naszych priorytetów. Jednak po wyczyszczeniu mapy z obiektów stanowiących dla nas bezpośrednie niebezpieczeństwo możemy pomóc trochę wojskom lądowym i nabić kilka zabójstw do statystyk.
Samo zabijanie piechoty to łatwizna. Wystarczą 3-4 strzały pod nogi żołnierza lub jeden w ciało, aby go zabić. Oszczędzajmy jednak amunicję, strzelając krótkimi seriami, ponieważ będziemy wtedy w stanie zabić więcej osób przed przeładowaniem.
Niszczenie pojazdów, które znajdą się na brzegu lub w naszym zasięgu również nie jest trudne. Działko 30 mm z łatwością przebija pancerz pojazdów pancernych, a w razie potrzeby możemy wspomóc się rakietą TV.
Porady
Minimapa
Pamiętaj, że gracz, który pierwszy dostrzeże swojego przeciwnika, ma zawsze nad nim przewagę. Korzystaj więc z minimapy i patrz na nią zawsze jak najczęściej. Pamiętaj też, że po zniszczeniu wrogiej łodzi masz tylko półtorej minuty, a ten sam gracz może już w niej siedzieć.
Punkty ważne i ważniejsze
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego czasem po jednej ze stron konfliktu jest więcej pojazdów? Zależy to od mapy i aktualnej sytuacji z flagami. Sztorm na Paracelach to jedna z popularniejszych map do gry łodzią. Są tam dwa punkty, na których znajduje się spawn pojazdów. Na punkcie E jest śmigłowiec zwiadowczy, a na punkcie A respi się łódź szturmowa. Ten jeden dodatkowy pojazd dający nam przewagę liczebną na morzu, znacząco ułatwia nam rozgrywkę. Dlatego grając łodzią, uznajmy flagę A, jako nieco ważniejszą niż inne i starajmy się za wszelką cenę jej nie oddać.
Oszczędność amunicji
Zabijanie piechoty i strzelanie do pojazdów powietrznych jest ważne, ale nie tak ważne, aby niepotrzebnie marnować amunicję. Nie dopuść do sytuacji, w której wykorzystałeś pociski, bo zawsze ktoś może cię zaskoczyć. Nie musi to być koniecznie wroga łódź, może to być choćby motorówka z C4. Dlatego zawsze musimy zostawić sobie przynajmniej 15 naboi na takie ewentualności. Nawet jeżeli przypłacimy to odpuszczeniem wrogowi życia.
Załoga
Jak już wiemy, w łodzi są cztery miejsca. Czas naszego życia bardzo wydłużyć może załoga, która czasami bywa bardzo pomocna. Żołnierze ustawieni przy mingunach mogą oczywiście pomóc bezpośrednio, starając się wesprzeć nas w niszczeniu wrogich pojazdów. Najbardziej pomocny jest jednak żołnierz ustawiony na tyle łodzi. Ma on możliwość naprawy pojazdu bez wychodzenia z niego. Wystarczy "wycelować" palnikiem jak na obrazku poniżej, w poręcz. Daje nam to ogromną przewagę na polu bitwy. W razie potrzeby gracz tak ustawiony może strzelać ze swojej wyrzutni rakiet do wroga, jeżeli tylko ma taką możliwość.