Age of Wonders 4: Rasy Age of Wonders 4 poradnik, porady
W podstawowej wersji Age of Wonders 4 będziecie mieli do wyboru 10 ras, a także 6 kultur. Poniżej zapoznacie się domyślnymi wersjami ras oferowanymi przez grę AoW 4.
Ostatnia aktualizacja: 11 maja 2023
Gra umożliwia Wam kreowanie własnych frakcji, z samouczkiem jak tworzyć własne frakcje w Age of Wonders 4 zapoznacie się na osobenj stronie poradnik. Na tej stronie przeczytacie o domyślnych frakcjach i rasach, które możecie wybrać rozpoczynając rozgrywkę. Zapoznacie się z ich atrybutami, w jakim kręgu kulturowym się znajdują. Ponadto poznacie imię lub przydomek bohatera przewodzącego daną frakcją oraz to z jakimi przedmiotami zaczyna rozgrywkę.
Pamiętajcie jednak, że to kultury decydująo kształcie frakcji. Opisaliśmy je wszystkie na osobnej stronie poradnika.
Człowiek
Jest to pierwsza rasa, którą możecie wybrać, rozpoczynając rozgrywkę, z Biblioteki domyślnych frakcji oferowanych w grze, reprezentowana jest przez 4 nacje.
- Pierwsza nazywa się Ludzie Przeznaczenia i jest reprezentowana przez Alfreda Eldestone, który jednoczy Athli w obliczu nadciągających królów-czarowników. Wybierając go możecie wcielić się w rolę brodatego księcia, wyposażonego w lance, konia oraz księgę wiary. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Szybki powrót do zdrowia" oraz "Adaptacja". Jako książę Alfred wcielicie się w rolę cywilizacji bazujące na Feudalizmie z następującymi bonusami "Wybrani zjednoczyciele" oraz "Wielcy budowniczy".
- Druga ludzka nacja nosi nazwę się Sękate Mrozlingi i jest reprezentowana przez Artikę, boginię mrozlingów, której domeną są skute lodem krainy. Wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni wyposażonej w kostur ducha oraz księgę magii lodu. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie 2 bonusy "Szybki powrót do zdrowia" oraz "Polarna adaptacja". Jako Artika wcielicie się w rolę cywilizacji bazujące na kulturze Barbarzyństwa z następującymi bonusami "Bezwzględni łupieżcy" oraz "Potężni przywoływacze".
- Trzecia ludzka frakcja nazywa się Ludzcy Paladyni i jest reprezentowana przez Meshere Promienną, córkę rycerza i kapłanki, prorokini jej ludu, wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni wyposażonej w kostur ducha oraz księgę wiary. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Szybki powrót do zdrowia" oraz "Polarna adaptacja". Jako Meshera wcielicie się w rolę cywilizacji bazujące na Barbarzyństwie z następującymi bonusami "Bezwzględni łupieżcy" oraz "Potężni przywoływacze".
- Ostatni ludzka frakcja nazywa się Okrutni Śmiercionoścy i jest reprezentowana przez Zmartywchwstałego Nekrona, wybierając go możecie wcielić się w rolę nekromanty wyposażonego w koń, kulę błyskawic oraz księgę opieki. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Szybki powrót do zdrowia" oraz "Zimna krew". Jako Nekron wcielicie się w rolę cywilizacji bazujące na Mroku z następującymi bonusami "Bujna chmara" oraz "Rytualistyczni kanibale".
Elfy
W bibliotece odnajdziecie 3 frakcji tego typu.
- Pierwsza nazywa się Pierwsze Elfy i jest reprezentowana przez Zaethyl Silverleaf, Strażniczkę Dziczy przywódczynię Nieśmiertelnych Pierwszy Elfów, wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni elfów, wyposażonej w kostur ducha oraz księgę bestii. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Sokoli wzrok" oraz "Tajemne skupienie". Jako Zaethyl wcielicie się w rolę Wysokiej cywilizacji z następującymi bonusami "Starożytni wszechwiedzący" oraz "Doświadczeni osadnicy".
- Druga z kolei frakcja elfów z biblioteki nazywa się Popielorodni Hedoniści i jest reprezentowana przez Cinrena Toliath, jest to Elf poszukujący przyjemności, a jego podwładni z pomocą magii próbują wraz z nim odkryć wszystkie jej strony. Wybierając go możecie wcielić się w rolę władcy elfów, wyposażonego w Kulę błyskawic, konia oraz księgę ewokacji. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Odporność" oraz "Tajemne skupienie". Jako Cinrena wcielicie się w rolę Mistycznej cywilizacji z następującymi bonusami "Potężni przywoływacze" oraz "Bujna chmara".
- Trzecia z kolei frakcja elfów z biblioteki nazywa się Cienorodne Elfy i jest reprezentowana przez Werlac Ze Insalduru, który wraz ze swoimi ziomkami poszukuje nowych królów-czarowników lub innych wyższych mocy, które można sprowadzić, a następnie czcić lub uwolnić. Wybierając go możecie wcielić się w rolę władcy elfów, wyposażonego w Kulę mrozu, konia oraz księgę ewokacji. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Sokoli wzrok" oraz "Tajemne skupienie". Jako Werlac wcielicie się w rolę Mrocznej cywilizacji z następującymi bonusami "Tułacze cienia" oraz "Potomkowie zła".
Orkokształtni
Na starcie macie dostępne do wyboru 2 frakcje, które bazują na rasie Orkokształtnych.
- Pierwsza frakcja nazywa się Orki Krwistozębne i jest reprezentowana przez Asgera Kręgołamacza, gromadzi on orków pod sztandarem podboju i brutalności. Wybierając ją możecie wcielić się w rolę zielonej władczyni orków, wyposażonej w wielki topór oraz księgę hordy. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Tężyzna" oraz "Srogość". Jako Asgera wcielicie się w rolę Barbarzyńskiej cywilizacji z następującymi bonusami "Bezwzględni łupieżcy" oraz "Legendarni łowcy".
- Druga frakcja nazywa się Zapaleni Orkowie i jest reprezentowana przez Karissa Czerwona, pod jej przewodnictwem jej lud za cel obrał Sobie dominację oraz zniszczenie. Wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni orków, wyposażonej w wielki topór godira oraz księgę megii ognia. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Tężyzna" oraz "Srogość". Jako Karissa wcielicie się w rolę Barbarzyńskiej cywilizacji z następującymi bonusami "Bezwzględni łupieżcy" oraz "Rytualistyczni kanibale".
Człekoludzie
W bibliotece macie do wyboru 2 frakcję, które oparte są na rasie Człekoludzi.
- Pierwsza frakcja nazywa się Górskie Krasnoludy i jest reprezentowana przez Tugrum Hammerall, wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni człekokształtnych, wyposażonej w wielki młot oraz księgę skały. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Bezwzględność" oraz "Taktyka obronna". Jako Tugrum wcielicie się w rolę Pracowitej cywilizacji z następującymi bonusami "Wielcy budowniczy" oraz "Doświadczeni osadnicy".
- Druga frakcja nazywa się Księżycowe Krasnoludy i jest reprezentowana przez Fangira, krasnoludy pod jego wodzą są znakomitymi budowniczymi i kowalami run, eksplorują same gwiazdy. Wybierając go możecie wcielić się w rolę władczyni krasnoludów, wyposażonego w wielki topór godira oraz księgę opieki. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Bezwzględność" oraz "Podziemna adaptacja". Jako Fangir wcielicie się w rolę Pracowitej cywilizacji z następującymi bonusami "Wielcy budowniczy" oraz "Kowale runiczni".
Kotowaci
Możecie wybrać jedną frakcję dostępną z biblioteki, nazywa się Tajemniczy Tygrysianie i jest reprezentowana przez Enam'ru Enkhanan, jej podwładni są mistrzami przenikania ukrytymi ścieżkami, przyparci do muru są także znakomitymi wojownikami. Wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni wyposażonej w kulę błyskawic, konia oraz księgę opieki. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Stanowczości" oraz "Pustynna adaptacja". Wcielicie się w rolę Mistycznej cywilizacji z następującymi bonusami "Przesyłając manę" oraz "Tułacze cienia".
Niziołki
Możecie wybrać jedną frakcję dostępną z biblioteki, nazywa się Wesołe Niziołki i jest reprezentowana przez Ham Binger, rządzi ona rolnikami, hodowcami, a sam obdarzony jest wysokimi umiejętnościami pozwalającymi mu na ucieczki nawet z najtrudniejszych sytuacji. Wybierając go możecie wcielić się w rolę władcy wyposażonego w łuk, konia oraz księgę korzeni. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Błyskawiczny refleks" oraz "Nieuchwytność". Wcielicie się w rolę cywilizacji opartej na Feudalizmie z następującymi bonusami "Doświadczeni osadnicy" oraz "Wyznawcy dobra".
Goblinokształtni
Możecie wybrać jedną frakcję dostępną z biblioteki, nazywa się Nekrotyczne Gobliny i jest reprezentowana przez Gloom Hooknail, władczyni goblinów z upodobaniem do korzystania ze skrytobójców i działań w mroku. Wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni wyposażonej w kostur ognia oraz księgę dusz. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Szybki powrót do zdrowia" oraz "Podstępność". Wcielicie się w rolę Mrocznej cywilizacji z następującymi bonusami "Bezwzględni łupieżcy" oraz "Potomkowie zła".
Szczurki
Możecie wybrać jedną frakcję dostępną z biblioteki, nazywa się Demoniczne Gryzonie i jest reprezentowana przez Kruul Zarazowładny, jego poddanych można określić ich jako naśladowców Swojego Pana, złośliwych, żądnych krwi i bólu. Wybierając go możecie wcielić się w rolę władcy wyposażonego w kule trucizny, konia oraz księgę hordy. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Błyskawiczny refleks" oraz "Taktyka przytłoczenia". Wcielicie się w rolę Barbarzyńskiej cywilizacji z następującymi bonusami "Bujna chmara" oraz "Rytualistyczni kanibale".
Ropuchy
Możecie wybrać 2 frakcje z biblioteki.
- Pierwsza nazywa się Skrzeczący Krzyżowcy i jest reprezentowana przez Dafal Dea, władcę ludu myślicieli, filozofów chcących ponieść sprawiedliwość we wszystkie zakątki świata. Wybierając go możecie wcielić się w rolę władcy wyposażonego w księgę zapału. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Wytrzymałość" oraz "Wodna adaptacja". Wcielicie się w rolę Wysokiej cywilizacji z następującymi bonusami "Doświadczeni żeglarze" oraz "Imperialiści".
- Druga z dostępnych frakcji nazywa się Przeklęci Ropuszownicy i jest reprezentowana przez Złotą Rainę, dawną ludzką królową zmienioną przez zaklęcie w ropuchę, klątwę może odwrócić jedynie życie w umiarze co po wielu pokoleniach w tej formie wydaje się nieosiągalne. Wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni wyposażonej w miecz dwuręczny oraz księgę zaklęć. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Wytrzymałość" oraz "Wodna adaptacja". Wcielicie się w rolę cywilizacji opartej o Feudalizm z następującymi bonusami "Doświadczeni osadnicy" oraz "Wielcy budowniczy".
Kretowaci
Możecie wybrać jedną z dwóch frakcji.
- Pierwsza nazywa się Mieszkańcy Głębin i jest reprezentowana przez Blint Kopacz, jego poddani słyną z cierpliwości i przebiegłości, są mistrzami w dziedzinie konstruowania budowli jak i ich niszczenia. Wybierając go możecie wcielić się w rolę władcy wyposażonego w wielki młot, księgę zapału. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Bastion" oraz "Podziemna adaptacja". Wcielicie się w rolę Pracowitej cywilizacji z następującymi bonusami "Architekci cudów" oraz "Doświadczeni osadnicy".
- Druga z dostępnych frakcji nazywa się Podziemni uczniowie i jest reprezentowana przez Xetevaca Kształtująca Świat, przywódczyni wygnańców z drugiej strony Astralnej otchłani. Wybierając ją możecie wcielić się w rolę władczyni wyposażonej w wielki topór godira i księgę zaklęć. Decydując się na wybór tej frakcji zyskacie bonusy w postaci "Bastion" oraz "Podziemna adaptacja". Wcielicie się w rolę Pracowitej cywilizacji z następującymi bonusami "Legendarni łowcy" oraz "Uzdolnieni zaklinacze".