Age of Wonders 4: Jednostki kultury Age of Wonders 4 poradnik, porady
W podstawowej wersji AoW4 będziecie mieli do wyboru 6 kultur w ramach każdej z tych kultur będziecie mogli rekrutować po 6 jednostek. Na tej stronie poradnika znajdziecie listę jednostek dostępnych w grze.
Ostatnia aktualizacja: 16 maja 2023
Gra Age of Wonders 4 oferuje szerokie spectrum jednostek, które będziecie mogli rekrutować w ramach Swojego imperium. Każda z tych jednostek jest unikalna pod względem kosztów, nazwy oraz swoich atrybutów, te cechy zależeć będą przede wszystkim od kultury Waszego imperium. Na tej stronie poradnika poznacie polecane jednostki, a także ich statystyki wszystkich pozostałych jednostek.
W naszym poradniku znajdziecie sugerowane przez nas najlepsze jednostki różnych tierów i rodzajów oraz listy jednostek Dzikiej Przyrody i Ksiąg.
Koszt i rangi doświadczenia
Każda z jednostek, które będziecie chcieli zrekrutować posiada koszt szkolenia wyznaczany w złocie i produkcji, oprócz tego każda wasza jednostka będzie was kosztować dodatkowe złoto co turę - jest to tak zwany koszt utrzymania.
Każda z Waszych jednostek posiada 6 rang, które wynikają z jej doświadczenia:
- Rekrut,
- Żołnierz,
- Weteran,
- Elita,
- Czempion,
- Legenda.
Wzrost doświadczenia przez jednostkę dodaje +2 do ataku per jeden poziom doświadczenia i inne dodatkowe bonusy w zależności od typu jednostki.
Feudalizm
Zwiadowczyni, Tier I
- Punkty zdrowia: 45,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 40, Ruch po lądzie, Chód drogą,
- Strzał z łuku: 6,
- Tryb obronny,
- Dalekowzroczność,
- Wspólna postawa,
- Wysokie utrzymanie.
Chłop pikinier, Tier I
- Punkty zdrowia: 65,
- Obrona: 2,
- Odporność: 1,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 11,
- Odporność na szarżę,
- Pierwsze uderzenie,
- Trening feudalny,
- Wspólna postawa.
Łuczniczka, Tier I
- Punkty zdrowia: 50,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Strzał z łuku: 10,
- Wspólna postawa.
Chorąży, Tier II
- Punkty zdrowia: 70,
- Obrona: 2,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Kara sztandaru: 16,
- Sztandar bastionu,
- Kojący sztandar,
- Tryb obronny: opieka,
- Wspólna postawa.
Obrońca, Tier II.
- Punkty zdrowia: 80,
- Obrona: 6,
- Odporność: 1,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 12,
- Tryb obronny: mur tarcz,
- Ciężka tarcza,
- Obrona tarczą,
- Wspólna postawa.
Rycerz, Tier III
- Punkty zdrowia: 90,
- Obrona: 3,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 48, Ruch po lądzie,
- Atak z mocną szarżą: 24,,
- Tryb obronny
- Inspirujący zabójca,
- Wspólna postawa.
Barbarzyńca
Tropicielka, Tier I
Punkty zdrowia: 45
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 40, Ruch po lądzie, Leśny chód, Skalny chód, Bagnisty chód,
- Strzał z łuku: 6,
- Tryb obronny,
- Budowniczy posterunków,
- Dalekowzroczność.
Wojownik, Tier I
- Punkty zdrowia: 70,
- Obrona: 5,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 10,
- Cios tarczą,
- Tryb obronny: mur tarcz,
- Obrona tarczą,
- Pierwotne uderzenie.
Rozdzieraczka, Tier I
- Punkty zdrowia: 50,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 40, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 12,
- Oszczep: 16,
- Bystrość,
- Pierwotne uderzenie,
- Poślizg.
Furia, Tier II
- Punkty zdrowia: 60,
- Obrona: 1,
- Odporność: 1,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Strzał z łuku: 12,
- Tryb obronny.
Szaman wojenny, Tier II
- Punkty zdrowia: 60,
- Obrona: 1,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Trujący wybuch: 14,
- Invigorate,
- Tryb obronny: opieka.
Berserk, Tier III
- Punkty zdrowia: 90,
- Obrona: 3,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Atak z mocną szarżą: 24,
- Pierwotne uderzenie,
- Szał berserka,
- Szał.
Mistyczni
Tajemny strażnik, Tier I
- Punkty zdrowia: 65,
- Obrona: 1,
- Odporność: 2,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 12,
- Tryb obronny,
- Dostrojenie: Gwiezdne ostrza,
- Odporność na szarżę,
- Pierwsze uderzenie.
Mistyczna projekcja, Tier I
- Punkty zdrowia: 45,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0, -4 odporność na porażenia, +2 odporność od duchów,
- Punkty ruchu: 32, Lewitacja,
- Pociski kosmosu: 3,
- Tryb obronny,
- Dalekowzroczność,
- Przejście.
Arkanista, Tier I
- Punkty zdrowia: 50,
- Obrona: 0,
- Odporność: 2,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Pociski kosmosu: 3,
- Tryb obronny,
- Dostrojenie: Gwiezdne ostrza.
Uśmierzaczka, Tier II
- Punkty zdrowia: 60,
- Obrona: 1,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Kosmiczny wybuch: 5,
- Kojąca bryza,
- Tryb obronny: opieka,
- Kanałowanie czarów.
Zaklęta tarcza, Tier II
- Punkty zdrowia: 80,
- Obrona: 5,
- Odporność: 2,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 12,
- Ogłuszający błysk: 3,
- Tryb obronny: mur tarcz,
- Dostrojenie: Gwiezdne ostrza,
- Obrona tarczą.
Przełamywacz czarów, Tier III
- Punkty zdrowia: 80,
- Obrona: 2,
- Odporność: 4,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Pociski kosmosu: 4,
- Gwiezdna czystka: 6,
- Dostrojone czarowanie,
- Tryb obronny,
- Dostrojenie: Gwiezdne ostrza.
Mrok
Prześladowca, Tier I
- Punkty zdrowia: 50,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Strzał z łuku: 10,
- Tryb obronny.
Konna, Tier I
- Punkty zdrowia: 45,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 40, Ruch po lądzie,
- Strzał z łuku: 6,
- Tryb obronny,
- Dalekowzroczność,
- Infiltracja.
Mroczny wojownik, Tier I
- Punkty zdrowia: 60,
- Obrona: 1,
- Odporność: 1,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Cios ze szarżą: 18,
- Tryb obronny,
- Przetrzebienie najsłabszych.
Czarowniczka, Tier II
- Punkty zdrowia: 60,
- Obrona: 1,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Pociski osłabiające: 8,
- Rozdzierająca klątwa: 24,
- Tryb obronny.
Nocny Strażnik, Tier II
- Punkty zdrowia: 75,
- Obrona: 3,
- Odporność: 2,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 14,
- Tryb obronny,
- Mroczna krzepa,
- Odporność na szarżę,
- Pierwsze uderzenie,
- Przetrzebienie najsłabszych.
Mroczny rycerz, Tier III
- Punkty zdrowia: 90,
- Obrona: 3,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 48, Ruch po lądzie,
- Atak z mocną szarżą: 24,
- Mroczna energia: 18,
- Tryb obronny,
- Przetrzebienie najsłabszych,
- Wysoka.
Łowca zmierzchu, Tier I
- Punkty zdrowia: 50,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Strzał z łuku: 10,
- Tryb obronny,
- Uśpienie: Poszukujące pociski.
Obrońca świtu, Tier I
- Punkty zdrowia: 70,
- Obrona: 5,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 10,
- Tryb obronny: Mur tarcz,
- Obrona tarczą,
- Uśpienie: Tarcza światła.
Poszukiwaczka światła, Tier I
- Punkty zdrowia: 45,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 40, Ruch po lądzie,
- Strzał z łuku: 5,
- Tryb obronny: mur tarcz,
- Obrona tarczą,
- Uśpienie: Tarcza światła.
Kapłan słońca, Tier II
- Punkty zdrowia: 60,
- Obrona: 1,
- Odporność: 3,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Duchowy wybuch: 16,
- Naprawcze przebudzenie,
- Przebudzenie,
- Tryb obronny: opieka,
- Uśpienie: Olśniewające światło.
Włócznia dziennego blasku, Tier II
- Punkty zdrowia: 75,
- Obrona: 3,
- Odporność: 2,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 14,
- Tryb obronny,
- Odporność na szarżę,
- Pierwsze uderzenie,
- Uśpienie: Strażnik.
Przebudzająca, Tier III
- Punkty zdrowia: 80,
- Obrona: 2,
- Odporność: 4,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Duchowe pociski: 14,
- Eksponujące światło: 22,
- Bliźniacze przebudzenie,
- Tryb obronny,
- Odporność na szarżę,
- Uśpienie: Poszukujące pociski.
Pracowici
Pionierka, Tier I
- Punkty zdrowia: 45,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 40, Ruch po lądzie, Przyspieszony ruch (podziemie), Górski chód, Skalny chód, Jaskiniowy chód,
- Strzał z kuszy: 12,
- Tryb obronny,
- Dalekowzroczność.
Strażnik kuźni, Tier I
- Punkty zdrowia: 70,
- Obrona: 5,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 8,
- Drwina,
- Tryb obronny: mur tarcz,
- Czujność,
- Obrona tarczą,
- Podtrzymanie.
Kusza, Tier I
- Punkty zdrowia: 50,
- Obrona: 0,
- Odporność: 0,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Strzał z kuszy: 20,
- Napięta kusza: 30,
- Tryb obronny,
- Podtrzymanie.
Halabardnik, Tier II
- Punkty zdrowia: 75,
- Obrona: 3,
- Odporność: 2,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 12,
- Tryb obronny,
- Czujność,
- Odporność na szarżę,
- Pierwsze uderzenie,
- Podtrzymanie,
- Runa odwetu.
Ostrzycielka stali, Tier II
- Punkty zdrowia: 60,
- Obrona: 1,
- Odporność: 3, Odporność na stany 19%,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Stalowy wybuch: 16,
- Siła ze stali,
- Zapewnij obronę,
- Tryb obronny: opieka,
- Podtrzymanie.
Bastion, Tier III
- Punkty zdrowia: 100,
- Obrona: 7,
- Odporność: 2, Odporność na stany 27%,
- Punkty ruchu: 32, Ruch po lądzie,
- Walka wręcz: 12,
- Tryb obronny: mur tarcz,
- Czujność,
- Obrona tarczą,
- Podtrzymanie.
Uniwersalne
Część z jednostek dostępna będzie bez względu na to jaką kulturę wybierzecie, na przykład jednymi z takich jednostek są te dedykowane oblężeniu.
- Balista,
- Wieża z balistą,
- Wieża z katapultą,
- Onager,
- Trebusz,
- Okręt wojenny z balistą,
- Okręt wojenny z taranem,
- Mieszczanin.