Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 4 października 2005, 09:58

autor: Piotr Lewandowski

Peryferia. Trzej królowie nadchodzą

Spis treści

Peryferia

Pamięci w PS3 jest tyle samo, co w Xbox’ie 360, czyli 512 MB. W przypadku sprzętu SONY mamy dwa różne moduły 256 MB. Jeden przeznaczony dla GPU, drugi dla CPU. O pamięci graficznej pisałem powyżej, główną stanowi piekielnie szybka kość XDR taktowana zegarem 3,2 GHz. RSX może się do niej również odwoływać, co powinno jeszcze zwiększyć wydajność podsystemu graficznego, gdy oczywiście zajdzie taka potrzeba.

Podstawowym nośnikiem danych są dyski blu-ray o pojemności 25/50 GB. Poza tym, napęd odczytuje niemal wszystkie inne standardy, w tym zwykle CD (audio), DVD (video) oraz wszelakie płyty R/RW. Otrzymamy także dysk twardy o rozmiarze 2,5 cala, którego pojemność przyjdzie poznać w najbliższym czasie. Nie wiadomo też, czy będzie on sprzedawany razem z konsolą, czy też oddzielnie. Biorąc pod uwagę na fakt, że PS3 jest najdroższa z całej trójki konsol, bardziej prawdopodobna wydaje się wersja numer dwa. Na koniec został układ dźwiękowy o podobnych możliwościach do konkurencyjnego, w tym wsparcie dla systemów Dolby 5.1 i DTS.

Możliwości sieciowe będzie określać karta 10/100 Mbps oraz WiFi. SONY nie dysponuje żadnym systemem pokroju Xbox Live i musi zacząć walczyć, inaczej Microsoft szybko wykorzysta rosnącą przewagę na swoją korzyść. Co prawda część gier na PS2 oferuje możliwość zabawy online, lecz są to jedynie ochłapy luksusu, tak dobrze znanego użytkownikom Xboxa.

Sprzęt SONY wyposażono w całe mnóstwo wejść i wyjść różnego rodzaju. Na początek warto wspomnieć o możliwości podłączenia aż siedmiu kontrolerów bezprzewodowych, komunikujących się z konsolą za pomocą bluetooth. Przechodząc dalej, mamy sześć wejść USB, jedno Memory Stick Duo/Pro, Compact Flash oaz SD. Poza tym, przygotowano dwa porty HDMI do podłączenia dwóch telewizorów HDTV oraz wyjście optyczne. Do konsoli można podpiąć niemal wszystko, włącznie ze specjalną kamerą HD IP. Podczas pokazu na E3 Richard Marx (twórca EyeToy’a) zaprezentował działanie sprzętu za pomocą prostego dema. Umiejętnie operując rękami podnosił widoczne na ekranie szklanki, nabierał do nich wody z wanny i polewał gumowe kaczki. Przyszłość gier? Ciężko stwierdzić, rewelacja bez wątpienia.

Gry i inne możliwości

Konsola SONY wspiera te same formaty wyświetlania obrazu co Xbox 360 plus standard 1080i. Podobnie jak w przypadku Microsoftu, zapowiedziano kontynuacje najlepszych serii gier z poprzedniej platformy. Na targach zaprezentowano rewelacyjnie wyglądające demonstracje. Po czasie okazało się, że były to w większości animacje, a nie sceny liczone w czasie rzeczywistym. Wielu obserwatorów wychwyciło fałsz i nie kryło irytacji takim obrotem sprawy. Powtarza się sytuacja z czasu premiery PS2, gdy firma SONY publikowała retuszowane screen-shoty z gier.

Wracając do zapowiedzi, sympatycy PS3 zobaczą między innymi kolejne części Gran Turismo, Tekkena, Devil May Cry czy Killzone. SONY obiecało także pełną kompatybilność wsteczną z PlayStation 2 i 1. Nie wiadomo jednak, jak będzie odbywać się emulacja starszych konsol. SONY zaprzecza, jakoby w środku PS3 miały znaleźć się komponenty z PS2. Warto zaznaczyć, że wygląd konsoli do czasu premiery może ulec zmianie.

Konsole nowej generacji

Bliska jest już konfrontacja gigantów. Na targach E3 mamy szansę poznać z bliższa trzy konsole nowej genereacji - PlayStation 3, Xboxa 2 oraz Nintendo Revolution. Zanim to nastąpi, zapraszamy do lektury podsumowania znanych nam już faktów ich dotyczących.